ביקורת ספרותית על עד קצה הגבול מאת עודד ליפשיץ
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 28 באוקטובר, 2025
ע"י Assaf Adiv


זה מאמר המתייחס לערב ההשקה של הספר של עודד ליפשיץ "עד קצה הגבול". נראה לי חשוב לשתף

בהשקה של הספר של עודד ליפשיץ היתה יותר מדי נוסטליה ופחות מדי כעס

הספר "עד קצה הגבול" שיצא לאור עכשיו, הושק באירוע שהתקיים בשבת האחרונה 25.10 במוזיאון תל אביב. את הספר ואת האירוע ארגנה הוצאת הספרים קו אדום של הקיבוץ המאוחד בשיתוף יד יערי. באירוע השתתפו משפחתו של עודד, שותפיו וחבריו, וכן רבים שהוקירו אותו ורואים בו השראה.
למרות האופי הממסדי והמכובד של האירוע, הוא פספס לדעתי את המטרה: הנצחת רוחו המרדנית ומורשת המאבק נגד השלטון של שרירות הלב והשחיתות שאותה השאיר עודד ליפשיץ. המאמרים והמסות פרי עיטו של עודד שפורסמו בספר החדש נותנים ביטוי לאדם המיוחד הזה.
אבל הערב לזכרו היה רווחי ברוח נוסטלגית. מהכרות – רחוקה אמנם – עם עודד, ואחר כך, אחרי שנחטף, מהכרות קרובה יותר עם משפחתו, ציפיתי שהמפגש יהפוך למוקד התגייסות ומפגן כוח של השמאל. ציפיתי לאסיפה שיש בה כאב וזעם, וקריאה למרד נגד השלטון שהוביל אותנו לאסון הנורא של ה-7 באוקטובר.
בימים הראשונים אחרי ה-7 באוקטובר, כשראיתי שעודד ויוכבד ליפשיץ בין החטופים, פניתי למשפחה והצעתי את עזרתי. חשבתי שאם הסיפור של עודד, איש השלום והעיתונאי הותיק, יתפרסם בעולם, ויגיע לארגוני העיתונאים בעולם זה ייצור אפקט שיזרז את שחרורו. בסופו של דבר היה קשב והיתה תמיכה גם בתקשורת העולמית וגם בקרב ארגוני העיתונאים בבריטניה ומצד ארגון העיתונאים הבינלאומי. אבל לצערנו זה לא עזר לעודד.
במהלך שיתוף הפעולה עם הנכד, דניאל, ועם ביתו שרון, למדתי לכבד עוד יותר את המורשת של עודד ליפשיץ. הערכה שגדלה עוד יותר בזכות יוכבד שחזרה מהמנהרות בעזה אחרי 17 יום.
על הבמה במוזיאון עלו אחד אחר השני עורך הספר, הסופר והלשונאי רוביק רוזנטל שהיה שותפו של עודד במערכת "על המשמר"; העיתונאי הבכיר, נחום ברנע מידיעות אחרונות שהיה ידיד נפש של עודד, איתו שירת בצבא במשך שנים; מנחת האירוע, לוסי אהריש, והשחקן ליאור אשכנזי, שקרא קטעים ממאמריו של ליפשיץ; יוכבד בת זוגו ואחרים; את כל אלו ליוו קטעי השירה של שלומית אהרון. הסך הכל שנוצר היה רווי עצב והשלמה.
רגע אחד הבליח בין כל המלים הרשמיות וה"נכונות". זה היה רגע שבו הקהל עצר את נשימתו ביראת כבוד לכבודה של יוכבד ליפשיץ. בגיל 85 אולי כבר 86 עלתה יוכקה לבמה, זקופת קומה, לבושה חולצה לבנה, והתיישבה מול מנחת הערב לראיון. למרות ההלם הבלתי נתפס שעברה בשנתיים האחרונות - הרצח וההרס של ניר עוז, החטיפה לעזה ואבדן בן זוגה ושותפה לחיים ב-65 השנים האחרונות, היא לא איבדה את העוצמה, האמונה והאופטימיות שהיא מעוררת. לשאלה – איך את ממשיכה לדבוק באמונה בשלום אחרי כל מה שעברת? היא ענתה במלים קצרות וישירות: "אני בטוחה שיש בצד הפלסטיני המון אנשים שיבחרו בחיים. אין לנו ברירה אלא לחפש את השותפות איתם. ממלכת הצלבנים התקיימה כאן מאה שנה. היא שרדה רק בזכות החרב ולכן נעלמה. לנו נותרו עוד 25 שנה להשיג שלום, אם אנחנו לא רוצים לגמור כאן כמו הצלבנים. אם לא נשכיל לעשות שלום עם הפלסטינים גורלנו נחרץ".
חסרו לי על הבמה עוד דוברים שיעבירו את המסר הזה.
6 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
גלית (לפני 44 דקות)
אפרתי חצי התבדחתי,
אני מסכימה שגמישות מחשבתית נחשבת משהו שמאפיין יותר צעירים . מצד שני משה דיין המקשיש אמר - רק חמור לא משנה את דעתו...
אני לא חושבת שיוכבד ליפשיץ נשארה עם אותה דעה לגבי אויבנו.הרושם שלי הוא שמדובר בתפיסת עולם כללית שמשתדלת לא לפסוק ברמה האישית.
לגבי הסיפא שלך -אני לגמרי לא בטוחה בכך.כמדיניות רישמית ? כנראה שלא.קבוצה מסויימת מאבדת שליטה ומשתוללת ? לגמרי יכול לקרות - והיו מקרים מתועדים של אונס ורצח במלחמת השחרור, היו שבויים שנרצחו, היו שבויים שעונו, היו פעולות תגמול.רבין אמר תשברו להם את הידים והרגליים,פרשת קו 300 וכן הלאה.
ההבדל הוא שאנחנו מזדעזעים וחושבים שזה לא נכון ולא ראוי ואנחנו לא כאלה .ודגל שחור מתנוסס ופעולות בלתי חוקיות בעליל וכו'.
הנורא הוא שגם אצלנו הגבולות מטשטשים לכיוון הברברי, כי אם טבחו בנו מה אנחנו מתיפיפים עכשיו ורק בוגדים מגינים על מחבלים בטיעונים מוסריים.
מן הסתם את מכירה את מילגרם וסטנפורד ?
אפרתי (לפני 10 שעות)
גלית, אני עצמי לא בת 21.5, אז גילנות לא אצלי. אבל לעניות דעתי, קשה מאוד לשנות אידיאולוגיה מגיל מסוים. גמישות מחשבתית הרבה יותר שכיחה בקרב צעירים, לטוב ולרע. האם זה מפני שהם צעירים וטיפשים? לא ממש. זה מפני שדעותיך הם חלק חשוב בזהות שלך ובתפיסה העצמית שלך. לקבל סכין בגב כמו שקיבלה משפחת ליפשיץ, למרבה הזוועה, ולהישאר עם אותן דעות לגבי אויבנו, נובע לטעמי מטמינת ראש בחול או מהקושי להיחלץ מחלק מאישיותך. האם יעלה על הדעת שהיינו שובים בסיטואציה כלשהי פלסטינים והיינו מתנהגים באותה אכזריות מזעזעת? לא.
אפרתי (לפני 10 שעות)
מורי, לצערנו שום דבר לא פתאום. עד 7.10 גם אני הייתי תמימה. אבל היום אני יודעת שגם מי שמדבר אלי בנעימות ובנימוס ושואל לשלומי בכל בוקר וגם עוזר לי לשאת משאות, חונך על הנרטיב ששולל את זכות קיומי בעולם. אם היה אפשר להשיג שלום אמיתי, הייתי מוותרת מחר בבוקר כל ויתור טריטוריאלי שלא יסכן אותנו, כי אני אדם של פשרות וויתור. אבל כמו ששמענו כולנו מפי ניצולי הטבח, הרוצחים האכזריים ביותר, האנסים, המתעללים, לא היו הנוחבות אלא תושבי עזה שניצלו את המצב. לצערנו, יש לנו לא מעט דוגמאות היסטוריות ליחסי שכנות נהדרים שהפכו לטבח, כמו מאורעות תרפ"ט.
גלית (לפני 16 שעות)
מורי
לכלב תמיד הייתה כלבת.. ופוטנציאל נשיכה. זה לא שהוא חלה פתאום.
גלית (לפני 16 שעות)
מורי
לכלב תמיד הייתה כלבת.. ופוטנציאל נשיכה. זה לא שהוא חלה פתאום.
גלית (לפני 16 שעות)
אפרתי
נראה לי שהפגנת פה קצת גילנות...יכול אדם לדבוק באידיאולוגיה לא רק בגלל שהוא זקן ועקשן
גלית (לפני 16 שעות)
אפרתי
נראה לי שהפגנת פה קצת גילנות...יכול אדם לדבוק באידיאולוגיה לא רק בגלל שהוא זקן ועקשן
גלית (לפני 16 שעות)
roeilamar
ממש לא ברור לי מאין הקביעה הזו שאנשים הללו מתיחסים בבוז לערכים כמו אדמה - אתה מודע לכך שמשפחת ליפשיץ קרוביה וחבריה הקימו ישוב במה שנחשב ספר שנים ארוכות, עיבדו את האדמה והפריחו את השממה לא כמטפורה אלא במו ידיהם? הם שימשו מגן חי במשך 80 שנה ,
כמו כן בסיס האידיאולוגיה הקיבוצית הוא שהכלל מעל היחיד אז לא ממש מובן לי הטיעון שלך. ומה קשור חברון לעסק?
מורי (לפני 18 שעות)
אפרתי, זה כמו כלב הנמצא אתנו שנים ומשחטף כלבת, פתאום נשך אותנו.
פואנטה℗ (לפני 20 שעות)
בהחלט עד קצה הגבול...מתחו את היחיד מעל הכלל. בפעם הבאה יהיו אלף חטופים, לא בעוד 25 שנה, הרבה לפני. מה תעשו אז?
אפרתי (אתמול)
מוות של אדם קרוב ואהוב הוא דבר נורא. מוות של אידיאולוגיה ודעה שמדריכה אותך כל ימיך, גם הוא דבר נורא. קשה מאוד בגיל מבוגר לעבור צד, אז נתפשים באידיאולוגיית השלום ומנסים להצדיק אותה. לא קשה לראות איזה שינויים מחשבתיים חלו בקרב צעירים אחרי 7.10 לעומת מבוגרים. לי עצמי קשה להבין איך משפחה טולרנטית, שהתנדבה בהסעת חולים מעזה לבתי חולים בישראל, ונפגעה קשות ב-7.10 מצליחה לדבוק בדעותיה אחרי החשיפה כי בעזה אין בלתי מעורבים. או שאולי הם יודעים משהו שאני לא יודעת.
roeilamar (אתמול)
.. הצלבנים נכחדו כי הם היו קולוניאליסטים שכל חייהם היו במערב אירופה, והמוסלמים ראו שהם הולכים ומצטמקים, הולכים ונחלשים.
הצלבנים עשו דילים עם המוסלמים, לא מעט, והמוסלמים הבינו שיותר משתלם להם להפיל את הצלבנים מאשר לבצע איתם עסקאות.

מדינת ישראל צריכה להיות מדינה ילידית, לא קולוניאלית. קולוניאליסטים הם אנשים כמו חברי הטקס המהולל הזה, שמתייחסים בבוז לדברים כמו אדמה, תורה, חברון, הר הבית, יהדות, לאום, הכלל מעל היחיד וכו'.
כל עוד מבזים את הערכים הללו, המבזה הוא קולוניאליסט, ויהיה קל מאוד ללחוץ עליו לברוח מכאן כל עוד נפשו בו עם מספיק "צומוד" ו"סבר".
מצד שני, אם יש מולך יהודי, שאומר לך בגאון שארץ ישראל שלו בגלל שאללה נתן לו אותה, ושמתנהג כמו אדון בביתו.. אתה תבין במוקדם או במאוחר שאתה לא תהיה מסוגל להזיז אותו לעולם, ותיאלץ להסתגל אליו.



6 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ