ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 21 בינואר, 2025
ע"י יוֹסֵף
ע"י יוֹסֵף
למי שעוקב אחר ספרות מקומית קשה היה להתעלם מהספר הזה, שיצא לאור באפריל האחרון (2024), וכבר זכה בפרס ברנר לספר ביכורים ובכמה וכמה ביקורות אוהדות בעיתונות. במוקד הספר בחור מלב ליבה של הציונות הדתית, בִּינִי, והתמודדתו המורכבת והמיוסרת עם הנטייה המינית שלו, המכונה בציבור ממנו הגיבור מגיע "נטיות הפוכות".
כמו לא מעט ספרים, גם הספר הזה מתחיל מהסוף, מטקס הגירושין שלו מאסתר אשתו, ומשם הוא נע אחורה וקדימה בזמן, לילדותו של הגיבור, לישיבה התיכונית, לצבא, לשנות הנישואין ולתקופת הפגישות של ביני עם אסתר ועם עוד נערות אחרות, כשכל הזמן, ברקע, הסוד הגדול נמצא ומאיים לאיין את הכל. הסיפור מבוסס על סיפור חייו של הסופר, שכמו כל בחור דתי לאומי בגילו שואף להקים בית ומשפחה, ילדים ושולחן שבת, אלא שאצלו הגשמת החלום הטריוויאלי הזה היא מאוד לא פשוטה. הגשמת החלום, כך הוא יגלה תאמלל לא רק אותו, אלא גם את בת הזוג שלו, אסתר, שהיא החברה הכי טובה שלו, אבל היא חברה, היא לא בת זוג, היא לא אישה. באיחור מה הוא מבין שכל מה שהוא יצליח לבנות יהיה בית של אהבה אפלטונית שמיימית, וזה לא יכול לעבוד כאשר בת הזוג רוצה בסך הכל חיים של אהבה ארצית פשוטה וטבעית. "אף אשה, אף אשה בעולם לא רוצה שבעלה יתחנן ככה לאלוהים לפני שהיא חוזרת מטבילה כמו שמתחננים לנס. אף אשה לא רוצה להיות משימה" (עמ' 170).
כיום הסופר יצא מהארון, התגרש ועזב את הדת, אך, אני מוכרח לציין שהופתעתי לטובה מהכתיבה הלא מתריסה, הבוגרת והלא אגרסיבית. דווקא משום שהמשמעות החברתית שלו כבדת משקל, שהרי נוסף על מורכבותו הפרסונלית הוא נושא בחובו את המורכבות אולי הכי קשה ביחס ליהדות הדתית, חששתי לפני הקריאה שאני אתקל בכתיבה עוקצנית ודורסת, אולי אפילו כועסת ומאשימה. אז כן, יש בו גם מן הדברים הללו, אבל יש הרבה יותר מן החמלה והמבט הרך על הזוגיות הבלתי אפשרית הזו, ויש בו עומק פסיכולוגי וביטוי מעמיק ומדויק של רגשות ותחושות, והכתיבה מאוד רכה, אישית ואינטימית.
אחד הדברים שהטרידו אותי בספר שהוא מצד אחד מתיימר להיות ספרות של דרמה גדולה שמספרת סיפור, ומצד שני הכתיבה מרגישה קצת קרובה מידי לתיאור החיים האישיים של הכותב, הייתי אומר כמעט ממואר, שלא לומר מציצנות. כל מי שמכיר את העולם הציוני דתי מבפנים מיד מבין מהי "הישיבה בגבעתיים" ומיהו "הרב מיכה", זה לפעמים הרגיש שיש תערובת, אולי סמיכה מידי, של האישי והביוגרפי במעשה הכתיבה האובייקטיבי, כביכול. יכול להיות שבן מאיר מתייחס לזה בספר עצמו. באחד הדיאלוגים שלו ושל אסתר היא מספרת לו על קבוצת נשים בפייסבוק שמשתפות ומדברות על הכל: "מה יש, שאלתי. מה יש, אסתר שאלה. יש משהו, אמרתי. אסתר משכה כתף ונאנחה קצת ואמרה, זה מרתק להיחשף פתאום לחיים האינטימיים של זוגות אחרים. שתקתי. אסתר המשיכה, זה גם מרתק וגם מפחיד. מה מפחיד, שאלתי. אסתר הביטה בי ואמרה, מפחיד. מה, שאלתי שוב, מה מפחיד, אסתר. מפחיד לגלות את הפער, אמרה אסתר, את הפער בין מה שאנחנו חושבים שהוא רגיל ובין מה שרגיל באמת. מה זה באמת משנה, אמרתי, הרי מה שרגיל הוא מה שאנחנו אוהבים, מה שהתרגלנו. לא יודעת, אמרה אסתר, אולי אנחנו רגילים למשהו רע ונדמה לנו שזה נורמלי. שתקתי".
בן מאיר התייחס לכך גם באחד הראיונות: "יש בספר חשיפה, אבל ככל שעובר הזמן אני מרגיש שהסיפור הוא לא באמת אנחנו, שהוא לא באמת אני, זה לא ריאליטי. הספר מבוסס־על, ומתכתב עם החיים־של, אבל לא הכנסתי מצלמה לבית שלי. ציירתי ציור נורא אישי, כזה שחושף משהו על החיים האישיים שלי, אבל הוא לא אני".
אם צריך לסכם, אז גם אם יש פה ושם פגמים שנובעים מהכתיבה הבוסרית, עדיין מדובר בספרות טובה ואיכותית שנוגעת בנושא טעון עם הרבה כנות. בעולם שאותו מתאר הכותב הקושי הוא בלתי פתיר, ובין אם אתם מזדהים או לא, זה סיפור על כאב גדול. על החיים.
30 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוֹסֵף
(לפני 7 חודשים)
תודה נעמי!
|
|
נעמי
(לפני 7 חודשים)
תודה יוסף! שמחתי לראות את השם שלך תחת הסקירה הזו
|
|
יוֹסֵף
(לפני 7 חודשים)
נכון שין שין,
למי שלא בא מהעולם של המחבר, הספר הזה יכול להיות צוהר מאוד ייחודי, אם כי לא בהכרח מאפיין.
|
|
שין שין
(לפני 7 חודשים)
כחילונית הספר הזה היה לי חידוש מוחלט
וככזה אני ממליצה עליו בחום.
|
|
יוֹסֵף
(לפני 7 חודשים)
תודה זאבי.
נצחיה, זה ספר מאוד חשוף, כך שבאמת אם את מכירה את הנפשות וזה לא נוח לך, אל תקראי.
|
|
יוֹסֵף
(לפני 7 חודשים)
חני,
אני חושב שעדיין ההתלבטויות שלו קצת יותר מורכבות מכל גבר רגיל. ועל כן יש ערך מוסף בספק...
|
|
יוֹסֵף
(לפני 7 חודשים)
תודה עמיחי
אני נוטה להסכים עם שתי התובנות. בהתחלה כתבתי בסקירה שהנושא עצמו קצת לעוס, אך מחקתי. לעצם העניין, אחרי הכל הכתיבה הספרותית הייחודית וההצצה לנבכי החיים הזוגיים יש בהם ערך מוסף ומבט נוסף.
לגבי המבט הנשי, אני ממש מסכים. בראיונות הוא הדגיש שבלי הסכמת אשתו הוא לא היה מפרסם את הספר, כך שנראה שהקשר ביניהם מאוד מיוחד גם אחרי הגירושים, וזה גם ניכר מתוך הספר עצמו. |
|
יוֹסֵף
(לפני 7 חודשים)
תודה מיקה ומורי.
|
|
יוֹסֵף
(לפני 7 חודשים)
תודה מירית
המשפט הזה הוא רק דוגמה. יש עוד רבים ונוגעים.
|
|
נצחיה
(לפני 7 חודשים)
מסכימה על עניין המציצנות
פתחתי את הספר בחנות הספרים, וסגרתי באי נוחות ניכר. אני מכירה את "אסתר" שאף היתה בייביסיטר על ילדי תקופה מסויימת, וזה מרגיש לי חודרני ברמות. אגב, היא היתה וממשיכה להיות חברה טובה מאוד של המחבר וגם היתה בהשקה של הספר |
|
זאבי קציר
(לפני 7 חודשים)
סקירה יפה יוסף, תודה לך.
|
|
מורי
(לפני 7 חודשים)
בר, הרבה ביקורות ונשאר רק לרכל בפרטי למה.
|
|
חני
(לפני 7 חודשים)
יוסף סקירה מיוחדת ויפה.
אני חושבת שההתלבטויות שלו הם של כל גבר שנתקל בדיסוננס בין היכולת ללכת בתלם מוכר וידוע לבין נטיות הלב. נשמע סופר מרתק... תודה |
|
בר
(לפני 7 חודשים)
כמה ביקורות על הספר הזה. מסקרן מאוד.
|
|
עמיחי
(לפני 7 חודשים)
יוסף, סקירה יפה מאד.
גם אני קראתי אותו לאחרונה, וכמוך התרשמתי מהכתיבה המאופקת, השקולה והעדינה. ברשותך, אשתף בשני הרהורים: האחד - הספר לא מחדש כמעט מאומה. מי שעוקב אחר הנושא בעתונות הדתית-לאומית בעשר-עשרים שנים האחרונות לא מוצא בספר הזה אף חידוש. כמעט הכל כבר נשמע מוכר. השני - עיקר המוטיבציה לכתוב את הספר היא ניסיון נואש לנסות ולתקן ולו במקצת את העוול הכבד שנגרם לאסתר, אשת גיבור הספר. השם שלה מוזכר פעמים רבות כמעט בכל עמוד, לפעמים קרוב לעשרים פעם בעמוד אחד. ניכר הניסיון של המחבר להעמיד אותה כביכול בראש מעייניו. מה דעתך? |
|
מורי
(לפני 7 חודשים)
כל מילה בסלע.
|
|
מיקה
(לפני 7 חודשים)
הכי מסכימה איתך
|
|
מירית
(לפני 7 חודשים)
כתבת יפה, והציטוטים ששילבת בביקורת מאוד נוגעים ללב.
"אף אשה לא רוצה להיות משימה"
משפט שגמר אותי. |
30 הקוראים שאהבו את הביקורת