ביקורת ספרותית על עידן המידות הרעות מאת דיפטי קאפור
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 4 בנובמבר, 2024
ע"י אפרתי


מאז שהתפרסם ספרו של רוהינטון מיסטרי "איזון עדין", יצירת מופת מופלאה ושוברת לב, התחרות הסתיימה. אפשר לכתוב על הודו באופן יפה, יפהפה ואפילו נפלא, אבל קשה להעפיל אל איזון עדין.

הודו, יאמר לכם כל מטייל ותייר, היא פלטת צבעים עשירה וססגונית, בליל של ריחות ואווירה, והיא משתרעת בין אופק גבוה לנמוך באופן שגורם טלטלות רגשיות עמוקות. הודו היא חוויה שלא אחווה בגלגול הזה וגם לא בבא, ככל שהדבר תלוי בי, כי מבחינתי, הלכלוך, ההזנחה, הדיכוי והעוני בלתי נסבלים. לקרוא, כן. לראות, לא.

ואם תאמרו, יש בה הכל הכי הכי, הכי בתי מלון, הכי עשירים, הכי יופי, הכי נהנתנות, הרי שאני אינני יכולה לאטום את אוזני ולעצום את עיני לצד השני של העושר הזה.

לסופרת, דיפטי קאפור, יש כישרון כתיבה ענק, שמתאים לטוטאליות של הודו. היא פואטית ורגישה, התיאורים שלה הם מופת של כתיבה מהפנטת. את הודו של תחילת המאה העשרים ואחת היא מתארת על ידי שלושת גיבוריה.

אג'אי, משרת מסור ונכנע, שנלקח ממשפחתו לשרת בהיותו ילד. הוא הופך להיות מכונת שרת מושלמת. הזהות שלו נוזלית ומותאמת למעבידיו באופן שאינו מאפשר לו ליצור זהות עצמית. את נפילתו הגדולה הוא מוצא כשהוא לוקח על עצמו פשע שלא הוא ביצע, כדי להגן על אדונו וחבר של אדונו. סיפורו של אג'אי נפלא, והוא דחוס בחוויות של אלה הבאים מקאסטות נמוכות, ואין להם קיום עצמי.

סאני ואדיה הוא יורש עשיר, נער שעשועים ריקני ודקדנטי, אדונו של אג'אי. הסיפור שלו הוא סיפורה של הודו העשירה והמושחתת, זו שחיה על גבה של הודו הענייה. את ימיו הוא מעביר בארוחות שחיתות, באיסוף עדת מלחכי פנכה, בשתייה לשוכרה וצריכת סמים. כדי להפוך את קיומו למועיל ובעל חשיבות כלשהי הוא רוקם חלומות לא ממומשים של שינוי פניה של דלהי והפיכתה לעיר מודרנית ותיירותית באופן מערבי. אלא שמוחו המעורפל מייצר שאיפות נטולות מימוש, והוא שוקע יותר ויותר בביצת האלכוהול והסמים.

נדה קאפור היא עיתונאים צעירה המוקסמת מסאני ואדיה, ואת אישיותה החיובית וחינוכה האינטלקטואלי מחליפים חיים של ניסיון התאמה לסאני אהוב ליבה. האהבה הזאת איננה ברורה, ונדה, שגדלה בבית ליברלי, איננה מתאימה לחיים המעורפלים של סאני.

הבעיה הגדולה של הספר היא, שאחרי 250 עמודים הבנו את הכל. סיפורו הנהדר של אג'אי המשרת שיקף את חייו של סאני אדונו, ואין לנו צורך לקרוא מאתיים עמודים נוספים על עלילותיו הבלתי מעניינות של אדונו הבטלן. ראשומון אין כאן, ולכן מיותר לקרוא על אותם מאורעות משלושה כיווני אוויר.

כשהספר מאבד מכוחו, אין ליכולת התיאורית של הסופרת את הכוח להחזיק אותנו עד הסוף. רציתי שהספר ייגמר. מבחינתי, סיפורו של אג'אי מספיק לגמרי, מפני שלמדנו ממנו גם על סאני ונדה.
כל חלקו האחרון של הספר איננו הגיוני במיוחד והוא לעוס כל כך, עד שתעשו טובה לעצמכם, תקראו על אג'אי, חלק מסיפורה של נדה, שגם היא דמות לא משכנעת במיוחד, ואת סאני תנטשו. ממילא, מה שקורה לו לא מעניין במיוחד וגם מופרך למדי.

שקלתי בדעתי כמה כוכבים לתת לו. על סיפורו של אג'אי ועל הכתיבה, 5 כוכבים נוצצים, על הגשת סעודה לעוסה של קורותיו של סאני, שלושה כוכבים. אז התפשרתי על ארבעה.

לא הייתי מייעצת לוותר על הספר מפני שחלקו הראשון מופלא ממש. ויש גם ישראלי אחד בשם אלי, איש אבטחה ואקדח להשכיר. ישראל מוזכרת מפעם לפעם, ורק לטובה.

הודו היא טראגית מאוד ולכן היא גם חומר מצוין למספרי סיפורים בעלי כישרון גדול. תשאלו כל אוהב ספרים אילו ספרים השפיעו עליו יותר מכל, רוב רובם של הספרים שייבחרו עוסקים בטרגדיה. אין ספק, הטראגי מייצר יצירות טובות בהרבה מהקומי. מכיוון שהודו היא פלטת צבעים עשירה וסמיכה, בעזרת טרגדיה טובה אפשר ליצור ספר מרשים ביותר.
37 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מורי (לפני 9 חודשים)
אפרתי, מדובר רק בשליש הראשון, הבטחה שאינה ממומשת. התחלה נחמדה ובשום פנים ואופן לא מופתית או משהו כזה.
אפרתי (לפני 9 חודשים)
רץ, תודה רבה. אתה בוודאי היית נהנה מחלקו הראשון של הספר, כמו שאני מכירה אותך.
רץ (לפני 9 חודשים)
נפלא
מורי (לפני 9 חודשים)
לא. עד עמוד 150 היה סביר. אחר כך פחות מזבלון.
אפרתי (לפני 9 חודשים)
מורי, טוב, זו אשמתי, אני עצמי כתבתי שאחרי עמוד 200 זה נופל. אבל עד אז התענגתי. נראה שאתה סבלת.
מורי (לפני 9 חודשים)
זהו, נטשתי סופית אחרי עמוד 182. בזבוז זמן על ספר להגני, מבטיח ולא מקיים. לגמרי משוכנע שאין פה כישרון להחזיק כזה סיפור לאורך למעלה מחמש מאות עמודים. אולי מאתיים.
מורי (לפני 9 חודשים)
אני עדיין בחלק של אג'אי ונראה.
אפרתי (לפני 9 חודשים)
מורי, לעניות דעתי ולטעמי הצנוע, דיפטי קאפור היא מאותם סופרים מופלאים שגם כשיכתבו רשימה למכולת היא תהיה כתובה נפלא. הסופרים מתחלקים לכמה קטגוריות ובראשן כישרון הכתיבה, היכולת לספר סיפור טוב ומרתק וכתיבה חכמה ועמוקה. לצערנו, עולמנו הספרותי מלא בסופרים שיכולים לספר סיפור טוב וגם חכם בדרכו. אבל מעטים יש להם את הניצוץ הזה של כתיבה מופלאה. אלה שכן ניחנו בזה, אני מזהה אותם מהעמוד הראשון ולכן אין לי צורך לראות מה יתפתח. כשלסופר אין את הניצוץ הזה, חשוב לראות מה יתפתח, כי חבל להשחית זמן על סופר בינוני שגם לא יודע לספר סיפור, או שהסיפור לא הגיוני או מטופש.
בחיי הקריאה שלי יש תשעים אחוז של סופרים שאם לא היו כותבים ההפסד היה זניח.
אבל קאפור שייכת לאותם עשרה אחוזים מיוחדים.
אז נכון שהספר כשל בכמה תחומים ולכן היא לא הביאה לספר הזה את יכולותיה. בשביל זה צריך עורך טוב. אבל החלק הראשון על אג'אי, הו, הלוואי והרבה היו מצליחים לכתוב כמוה.
מורי (לפני 9 חודשים)
אני קורא את הספר עכשיו. הסופרת אינה כך טובה כמו שכתבת. יכולותיה התיאוריות לא משהו, אבל נראה מה יתפתח.
אפרתי (לפני 9 חודשים)
תודה רבה, ראובן. אז לא ניסע.
ראובן (לפני 10 חודשים)
סקירה טובה ובהסכמה איתך לגבי הודו-לא מעניינת אותי,
מהסיבות שציינת.
אפרתי (לפני 10 חודשים)
אורית, תודה רבה, לא תתחרטי. ספר הופך קרביים אבל חשוב.
אפרתי (לפני 10 חודשים)
רויטל, הצחקת אותי... פעם פגשתי בלונדון אשה סינית שלא הכירה את השם ישראל. מילא, את לא מודעת לכל מה שמתחולל בפיסת האדמה הקטנה הזאת, אבל לא להכיר את הקונים הכי נאמנים של סין? תמהני.
אורית זיתן (לפני 10 חודשים)
ביקורת נהדרת ומנומקת היטב. תודה אפרתי. אקח את המלצתך לקרוא את "איזון עדין"
רויטל ק. (לפני 10 חודשים)
בביקור הקצרצר והיחיד שלי בהודו לפני אי אלו שנים נהג מונית אחד שאל אותי מאיפה אני.
Israel, עניתי
Ah, Islael! הוא התלהב Vely holy, vely nice, vely peaceful!
אוקיי...
אני מספיק פטריוטית להסכים על very nice, אני בטח לא מתכוונת להתווכח בענייני דת וקדושה אבל...
peaceful? ישראל?
איזה ישראל, ישראל שלנו??

בקיצור, ככל שהצלחתי להבין מהמשך השיחה ובהתחשב במגבלות המבטא הלא קל להבנה, הידע שלו על ישראל הגיע משירי כנסייה שהוא נהג לנגן בה מתישהו במהלך הקריירה שלו.
הוא לא שמע אי פעם בחייו שום חדשות על ישראל, על פיגועים, על מלחמות.
רק ארץ קדושה ויפה מהשירים בכנסיה של דת שהוא בכלל לא מאמין בה.
אפרתי (לפני 10 חודשים)
מורי, אני בהחלט מאמינה לה. חברה לעבודה נסעה לחודש להודו ללמוד יוגה. חזרה מתפעלת מהודו המודרנית. כנראה שאת הצדדים האחרים היא לא ראתה.
מורי (לפני 10 חודשים)
איזון עדין הוא ספר בלתי נשכח.

הבת שלי היתה בהודו לפני כמה חודשים ואמרה שהיא מחניקה וגועלית. משם עברה לסרי לנקה והיו לה רק מחמאות.
אפרתי (לפני 10 חודשים)
דן, תודה רבה. קראתי את הטיגריס הלבן ואהבתי מאוד. ועוד משהו, הוספתי כמה שורות לסקירה, שמסבירות למה אפשר ליצור מהודו יצירות טובות במיוחד.
דן סתיו (לפני 10 חודשים)
אפרתי סקירה מרשימה. תודה. בדומה לך, גם אני התרשמתי מאד מ"איזון עדין", גם בעיני הוא "יצירת מופת מופלאה", וחשבתי שזהו. בעוד ש"איזון עדין" עוסק בשנות ה-70' ובימים בו סנג'יי גנדי- הבן שהיה אמור לרשת את אימו אינדיר - ניסה לעצב את פני הודו תוך שימוש באמצעים דרקוניים, הספר של אדיג'ה "הטיגריס הלבן", ספר מטלטל המתאר אותה חברה הודית בתקופה מאוחרת יותר ובאופן המזכיר את מה שכתבת שמתרחש בספר של דיפטי קאפור.
אפרתי (לפני 10 חודשים)
נצחיה, ברוך השם שמישהו אוהב אותנו.
אפרתי (לפני 10 חודשים)
שונרתי, תודה רבה. לא ממש כתוב שהישראלי הזה הרג מישהו בסיפור, הוא אקדח למניעת רצח של אדונו.
נצחיה (לפני 10 חודשים)
הודים בגדול הם מאוד אוהבי ישראל
שונרא החתול (לפני 10 חודשים)
לא יודעת, ישראלי שהוא אקדח להשכיר לא נשמע כמו משהו טוב על ישראל.
ואיזה יופי את כותבת אבל זה לא חדש.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ