ביקורת ספרותית על אוטוקורקט מאת אתגר קרת
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 26 בספטמבר, 2024
ע"י Cantona


אפתח ואומר שאני מאוד אוהב את אתגר קרת. אני מלמד ספרות בחטיבת ביניים ותיכון והסיפורים שלו מפעילים את התלמידים וגורמים להם (אולי) להבין שספרות היא לא בהכרח משהו מיושן ומאובן שאין לו קשר לחייהם. עם זאת, צריך גם לומר- הסיפורים שאני מלמד הם מתחילת הקריירה שלו: "צפירה", "לשבור את החזיר", "נעליים", "עיניים נוצצות".
בספרים האחרונים, וגם בספר הזה, הוא לא מצליח לשחזר את הקסם והאיכות של ספריו המוקדמים.
הסיפורים נראים חצי-אפויים, את חלקם אפשר להגדיר כרעיונות או מחשבות יותר מאשר סיפור. חלקם נראים כאילו הם פארודיה על הכתיבה שלו. בחלק מהם בולטת הפזילה החוצה, אל התרגום העתידי של הספר, וזה לא ממש עובד.
יחד עם זאת, סיימתי את הספר די מהר, כי הסיפורים מאוד קלילים וזורמים. בקיצור, שלושה כוכבים.
13 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
לקרוא ברון - חנות ספרים (לפני שנה)
את לשבור את החזיר לימדתי דווקא בבית ספר חילוני.
המורה יעלה (לפני שנה)
לקרוא ברון כן, אני ממש מסכימה בקשר ליכולת לעדכן ולתווך את הסיפור, השאלה מי הקהל. יש ילדים שדווקא לומדים טוב יותר עצמאית, ולדעתי אם מלמדים את לשבור אז ללמד במקביל עוד סיפור שהוא כפשוטו ויותר עדכני, כדי שהילד גם יוכל ליהנות מהחוויה של החקר והגילוי בכלים שלו ובשיטות שלו.
האמת שבהיותי פרח הוראה בדיוק עשיתי את אותו מערך שיעור על השיר של רחל "לא שרתי לך ארצי", ובאמת שאלתי איזו מתנה ילדה יכולה להביא לאמא, ושאר שאלות בסגנון הזה, זה מתאים לקהל של בתי ספר ממ"ד בעיקר, בבתי ספר חילוניים עבדתי בשיטות שונות.
לקרוא ברון - חנות ספרים (לפני שנה)
המורה יעלה במקרה לימדתי את לשבור את החזיר ואני כן חושבת שהסיפור עובר את מבחן הזמן. גם כיום הדילמה של כסף / חומריות מול חינוך לערכים כגון ערך החברות קיימת. את מתייחסת לפרטים הקטנים כגון בובת סימפסון. במקום זאת אפשר לשאול את הילד המאזין איזה צעצוע אתה הכי אוהב. או האם יש לך בובה/ בעל חיים, איך קוראים לה ולמה? פשוט לעדכן את הסיפור, אבל שהמסר הגדול הוא אותו מסר.
כי גם היום ואולי יותר מבעבר יש ילדים בודדים, שהנחמה שלהם היא חפץ כזה או אחר שעשוי לזכות להאנשה מצד הילד. גם היום יש הורים שלא מבינים כלל לנפש ילדם. ואגב אצלנו יש תיבות דואר ועל כל תיבה כתוב שם המשפחה של הדייר.
פואנטה℗ (לפני שנה)
טרם חוויתי את האתגר :)

אבל רק הכריכה לבדה לא אמורה לעבור את הצנזורה של משרד החינוך (שלא יתנו רעיונות חדשים איך להתמסטל לנוער שמספיק מסטול גם ככה).
המורה יעלה (לפני שנה)
סקירה יפה לדעתי מהסיפורים שציינת לשבור את החזיר לא עובר את מבחן הזמן.
*השם של החזיר על שם מישהו מתיבות הדואר. איזה ילד בודק מי השכנים שלו בימינו על ידי תיבת הדואר?
*שלא יגדלו להיות פושטקים שגונבים מקיוסקים - גם שפה מיושנת וגם מסר בעייתי סטיגמטי.
*בובה של בארט סימפסון... יש אספנים של זה, אבל באמת לא ברורה הדילמה לשבור או לא לשבור בשביל בובה שכנראה לא מהווה קלף מיקוח בין הילדים ובטח שלא בין הפושטקים מהסעיף הקודם.
*כל הרעיון של קופת חיסכון ששוברים אותה, שוברים דבר יפה בשביל להגיע לתוכנו לא מתחבר עם דור האיסטגרם והטיקטוק. כולם יזדהו עם הילד, ולא ירצו לשבור... והמטרה של הסיפורים של אתגר להרים את נס המרד, אתגר קרת לא מזוהה עם טקסטים מרגשים ומעוררי הזדהות, ובשביל זה מלמדים ביאליק.


מורי (לפני שנה)
מסכים לגמרי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ