ספר לא משהו

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 4 ביולי, 2024
ע"י קוראת בקפה
ע"י קוראת בקפה
בשתי מילים: פורנו טרגדיות.
וביותר מילים - כי בכל זאת אנחנו בביקורת באתר סימניה והמעמד מחייב:
קרה יותר מפעם אחת שקראתי ספר ותוך כדי קריאה שאלתי את עצמי מדוע הסופר בוחר לעולל דברים מסוימים לדמויות שלו. לא תמיד הסופרים שאני קוראת ואני רואים עין בעין. במיוחד כשמדובר במוות או אירוע טראגי לדמות שהתחברתי אליה. אבל בסדר, זה לא "מיזרי" פה, לא ארדוף אחרי אף אחד עם פטיש. בסוף אני מקבלת ומשלימה גם אם לא אוהבת כל מהלך. וזה לא שכל סבל של דמות הוא בהכרח מיותר לעלילה, זה לא שכל מהמורה או טרגדיה בהכרח פוגעת באמינות הסיפור. סדרת "שיר של אש ושל קרח" היא דוגמת מופת לאיך מוות לא צפוי או גם סתם סבל ועינויים יכולים לקדם את העלילה ולתרום לאמינות הסיפור.
"חיים קטנים" הוא מקרה אחר. החוויה היא כמו קבלת עוד ועוד אגרופים לפנים, בלי שום סיבה מוצדקת. וכשאתה נותן לקוראים שלך אגרופים, כדאי מאוד שהם יהיו מוצדקים עלילתית.
כשראיתי את שלל הטיק טוקים (חיים קטנים סווג כמעין "ספר טיק טוק", תופעה נפרדת שאפשר לכתוב עליה אלפי מילים בפני עצמה) בהם אנשים מטיחים את הספר בכרית ובוכים דמעות אמיתיות מול המצלמה, נדהמתי. אני עצמי לא חפה מבכי על ספרים, למרות שאודה שלאחרונה המילים הכתובות העיקריות שאני מגיעה לדמעות בגללן, מופיעות בעיתונים ובחדשות. ובכל זאת, משהו ברמת הבכי היה נראה לי לא מווסת. מה יכול לעורר תגובה כזאת?
וכשקראתי, התדהמה גדלה. כי עם כל גילוי על פרט נוסף של כאב, כך נאטמתי רגשית יותר. כמו בניסיון להדוף את הכאב שכבר הבנתי שהוא חלק מהמטרה המכוונת של הספר, הורדתי את רמת האמפתיה לדמויות כדי לא להרגיש את כל מה שינגיהארה רצתה שאני ארגיש. לא אשקר - היו קטעים קטנים בהם הזלתי דמעה (מול ה-"אתה נולדת לזה" שחוזר על עצמנו שוב ושוב; מול "מי אני?" -"אתה ג'וד סנט פרנסיס" וכו' וכו'). אבל להתייפח?
אולי זו אני שלוקה בחוסר אמפתיה. אבל אני נשבעת שלא מדובר בחוסר גורף. הקושי שלי לחוש אמפתיה צץ במיוחד בסיטואציות בהן אני מרגישה שמנסים להוציא ממני דמעה באופן לא אותנטי, מניפוליטיבי, דוגמת תוכניות ריאליטי בישול בהן לכל אחד יש סיפור רקע סוחט דמעות שבא כמנת צד לפסטה. ואומנם "חיים קטנים" לא מגיע לרמת המניפולטיביות הרגשית של ריאליטי. בסך הכל מדובר בספר שכתוב טוב ומשכנע, על אף שלוקה לעיתים בתיאורי יתר ונישתיות (נטיות שיש גם לי, אז קשה לי להתלונן עליהן).
ובכל זאת כל זמן הקריאה משהו הציק לי. כמו תחושה כזאת שאני קוראת משהו לא עד הסוף אמיתי. ואיכשהו העובדה שהספר כתוב בצורה רהוטה וגבוהה בסך הכל, הדגישה לי עוד יותר את חוסר האותנטיות. מעין אפקט האל-ביתי בהתבטאותו הכתובה, ה-uncanny valley של סיפורת.
תוך כדי קריאה כל הזמן הציקה לי השאלה - מה בעצם ינגיהארה יודעת על טראומה בילדות? מה היא יודעת על הפרעה פוסט-טראומה מורכבת, מה היא יודעת על פגיעה עצמית? מה היא יודעת על להיות גבר גיי ו/או ביסקסואל בניו יורק? מה היא יודעת על מערכות יחסים אלימות? מה היא יודעת על יתמות, על התנהלות מערכת הרווחה בארה"ב במקרים כגון אלו של ג'וד, על פסיכולוגים, על התעללות מינית?
וזה לא שאני המומחית הגדולה והבלעדית בכל אחד מהתחומים האלה (בחלקם אני מבינה יותר מאחרים), ואני לא רוצה להניח יותר מידי דברים על זהותה וניסיון חייה של ינגיהארה כי אני באמת לא יודעת עליה מספיק והיא גם לא הנושא. אך במסגרת קריאת הספר, כל הזמן הציקה לי התחושה שמה שאני קוראת לא נכתב מניסיון חיים, ולכן עובר מעין גלורפיקציה, אפילו רומנטיזציה. וזה לא כי הטרגדיות עצמן מתוארות כדבר יפה ומושך - ממש לא - אלא כי הסבל עצמו, כפי שינגיהארה מתארת אותו, נראה כדבר עילאי, שהופך אדם למעניין יותר, ככזה שהופך אותו לאדם ששווה לכתוב עליו.
חשוב לי להדגיש: זה לא שהסבל הזה לא ריאליסטי. הכרתי בחיי, במסגרות אישיות ומקצועיות כאחד, אנשים שסבל היה מנת חלקם בכל צעד בחיים. לצערי במרחב המזרח-תיכוני שאנחנו גרים בו הדבר בולט במיוחד, על אף שעד אוקטובר האחרון נדמה היה שהצלחנו להדחיק טוב-טוב את העובדה הזאת.
הכרתי אנשים שחוו מכה אחר מכה, שהחיים הביסו אותם, שכל בן אדם וגוף ממסדי שהם הכירו בחייהם אכזבו אותם והכאיבו להם. הכרתי אנשים שחוו טראומות רבות, שחייהם נראים מהצד כמו תאונת שרשרת. כואב לראות ובו זמנית אי אפשר להסיר את המבט.
בהכללה, האנשים הללו הם לא כמו ג'וד. הם לא קדושים מעונים, לא מושלמים באותה מידה בה הם פגומים. הם בני אדם, בני אדם שנכוו קשות מהחיים. ההסתכלות עליהם כסנסציה מסקרנת ומעניינת היא מעליבה. וזה לא שאני טוענת שאדם עם טראומות מרובות לא יכול להיות כמו ג'וד, ומבטלת את החוויה האפשרית הזאת. זו חוויה אפשרית, כן. אבל בתוך הקונטקסט של הסיפור, זה לא תמים. זה בא לשרת מטרה - המטרה שהקוראים ישקעו בספר, ויתפסו אותו כאמת אובייקטיבית.
"מה שכואב הוא אמיתי", הוא הטיה מוכרת של המוח האנושי. אם משהו הוא כואב - סימן שהוא נכון, אותנטי, מדויק. "אם נעלבת מזה סימן שזה נכון", אומרים למי שנפגע מהערה לא במקום - כשלמעשה, לא, זה לא בהכרח סימן שזה נכון. לעיתים זה סימן לאמת הפשוטה שאמרו לי משהו פוגע, ועל כן נפגעתי. בהשאלה - העובדה שחייו של ג'וד הם כואבים, לא הופכת את הכתיבה של דמותו לאותנטית.
וכל זה נעשה עוד יותר גרוע, ועוד פחות תמים, כשקולטים את הרמזים הקטנים שינגיהארה שותלת על חוסר הסכמתה עם האפקטיביות של טיפול רגשי. על ההתעלמות שלה מהטיפולים המצילי חיים בהפרעת פוסט-טראומה מורכבת והטיפולים קצרי וארוכי הטווח ומשני החיים בהפרעת דחק פוסט-טראומתית שקיימים היום. על ההתעקשות שלה להציג טיפול דינמי כאופציה יחידה, וכאופציה מיותרת. ברור שהטיפול באדם שעבר כל כך הרבה בחיים הוא מורכב יותר ודורש התאמה אישית. זה לא אומר שהוא לא קיים. ותרופות להקלה על כאבי הנפש? מה איתן? זה כאילו הספר נכתב בתוך ואקום בו טיפולים נפשיים אפקטיביים לא קיימים.
אני חייבת לתת קרדיט לינגיהארה שלפחות בתחום הכאב הפיזי, היא מתארת דברים בצורה ריאליסטית מאוד. אנשים רבים שכותבים על טראומה נפשית מתמשכת והתעללות בילדות שוכחים לציין את ההשלכות הפיזיות של אותה התעללות, שלרוב מלוות אדם לאורך כל חייו. ואולי זאת היפר הריאליסטיות של הכאב הפיזי המתואר, והטיפולים המתמשכים בו, שכמו גוזלת זמן מסך מהאפשרות המקבילה והחשובה לא פחות לטיפול בכאב הרגשי.
במילים אחרות, חברים, אל תקשיבו לינגיהארה.
כאב הוא לא חלק נשגב מהחיים שהופך אתכם לאנשים מעניינים יותר לקריאה.
כאב הוא תסמין, ויש לתת לו מענה בכל דרך שמתאפשרת. לעיתים המסע במציאת המענה המתאים הוא ארוך ומייגע, אך זה לא הופך אותו למיותר.
ונכון - שום טיפול לא יביא להחלמה מוחלטת ממה שעברתם בחיים. אין תרופת פלא, ואם מישהו מציע לכם תרופה כזו, תיזהרו - כנראה מדובר בכת.
ועדיין. גם אם אין החלמה מוחלטת - יש אפשרויות להטבה במצב. יש אפשרויות לשיפור.
אל תהיו כמו ג'וד סנט פרנסיס.
לכו לטיפול.
36 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
מורי
(לפני שנה ו-3 חודשים)
ברור.
|
|
רונדנית
(לפני שנה ו-3 חודשים)
אחד הספרים המופלאים שקראתי אי פעם.
אחרי 100 עמודים מקבל תעוצה
|
|
מורי
(לפני שנה ו-3 חודשים)
ידוע.
|
|
יוֹסֵף
(לפני שנה ו-3 חודשים)
והיום איננו כלה...
|
|
מורי
(לפני שנה ו-3 חודשים)
רגוע?
|
|
יוֹסֵף
(לפני שנה ו-3 חודשים)
מורי, אני התחלתי כנראה מהספר הרגוע...
|
|
אור שהם
(לפני שנה ו-3 חודשים)
יפה, אז נשאר לי רק למצוא זמן לנוטות חסד ופיניטה לה קומדיה
|
|
מורי
(לפני שנה ו-3 חודשים)
יוסף, נוטות החסד הוא אחד הספרים המרשימים שקראתי בחיי.
זה וחיים קטנים מהווים יחד קריאה מהפכת קרביים. לרגיעה: והיום איננו כלה. אחרי אלה, פטור מקריאה נוספת לכל החיים. |
|
יוֹסֵף
(לפני שנה ו-3 חודשים)
אני מבין שזה מסוג הספרים
שאי אפשר להישאר אדיש אליו. או שאתה נגדו או שאתה בעדו. מזכיר קצת את נוטות החסד. אולי לכן שניהם עדיין מחכים אצלי על המדף בסבלנות.
|
|
קוראת בקפה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
מאמינה שיש ושאפשר למצוא מחיפוש קצר בגוגל (:
אני לא אשת מקצוע שעובדת עם נוער אבל התחום של מניעת התאבדויות מתפתח כל הזמן ומאמינה שיש הסברים שמוכוונים גם לשכבת הגיל הזו. |
|
המורה יעלה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
יש לך
קישורים גם למקורות בעברית?
חשוב לדעתי שמי שמעביר לנוער את התכנים האלה באמת יבין על מה מדובר, לא רק מבחינה טכנית של לתרגם את הדף בעזרת מי שדובר אנגלית או בגוגל טרנסלייט, אלא גם לדבר על מקרים מוכרים בישראל. אני חושבת שזה חשוב, נחשפתי למקרה אובדני כשהייתי נערה, דרך גורם שלישי וזה לא הונגש טוב על ידי המבוגרים האחראיים. אז מה יעשה מי שאמון על שלומם של הנערים ופתאום הוא צריך לבוא לכיתה ולדבר על מקרה כזה, כשהוא בעצמו, גם אם הוא מבוגר, לא ממש חף מרגשות כלפי המקרה ולא יכול עכשיו להתחיל לתרגם משפה זרה ולהחזיק הן במקצועיות כבכל נושא והן ברגישות הנדרשת כדי להחיל את כל הספקולציות? |
|
קוראת בקפה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
נקודה נכונה בכללי, לא לזה אני מתייחסת, אני מתייחסת ישירות לכללי אצבע שנכתבו כדי להדריך יוצרי תוכן איך להפחית את הנזק ששיח על התאבדויות עלול ליצור.
https://afsp.org/safereporting/ לדוגמה רוב הכללים תקפים גם לגבי שיח על פגיעה עצמית. יש דרך בטוחה ואחראית לנהל את השיח הזה, ליוצרים יש אחריות |
|
המורה יעלה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
זו שאלה פילוסופית כבר
ובאינטרנט אין קהילות בכל נושא שיוצרות תחושת קהילה פיקטיבית ובעצם מעודדות אנשים להתנהגויות הרסניות? כתות יש בכל מקום, אך אם אדם שכוונותיו טהורות מחליט לדון על הנושא בצורה שכלית אז הקהל שיתקבץ סביבו הוא לא הקהל שיחפש שיח שיהפוך למדריך לאנשים אובדניים כהגדרתך...
|
|
קוראת בקפה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
אני מסכימה איתך שחשוב לדבר על זה. בו זמנית, ידוע ששיח על התאבדויות עלול בקלות יתרה להפוך למעין מדריך לאנשים אובדניים. לכן יש כללי אצבע חשובים לכיצד לבצע שיח כזה. האם חיים קטנים מקשיב לכללי האצבע הללו? לא. וזה לא מקרי.
|
|
מורי
(לפני שנה ו-3 חודשים)
כשהחיים מקבלים משמעות שלילית, אין טעם להמשיך בהם.
|
|
המורה יעלה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
לא הבנתי את זה ככה
חשבתי על טיפול במשמעות של לחיות לצד הקושי, במקרים שאי אפשר לרפאו לגמרי. אני חושבת שהדיון במשמעות המוות הוא חשוב, התאבדות זו מילה שכוללת בתוכה טווח רחב של "גוויעות" אם אפשר לקרא לזה ככה. פעמים רבות מי שלא אובדני בעצמו עלול לסתום את הפה לאחרים בדיון כדי לא "לחשוף את הנוער למסרים שליליים". וזה לדעתי אכזרי לא פחות. לפעמים דווקא לדבר על הנושא מניא אנשים מלבחור בפתרון זה.
|
|
קוראת בקפה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
כשמישהו אומר "עבור אנשים מסוימים התאבדות היא הפתרון היחיד" כבנאדם אישי זה בעיקר מצער אותי. אבל כשאותו משפט נאמר כאמירה חברתית רחבה, זה משהו אחר, וזה מסר חסר אחריות בעיני
|
|
מורי
(לפני שנה ו-3 חודשים)
התאבדות כפיתרון מוכר לי ולפעמים זה באמת דלת יציאה מסבל סופי.
|
|
קוראת בקפה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
המורה יעלה -
אני לא נוטה להמליץ לאנשים על טיפול סתם כך בלי קונטקסט - כי זה אכן מיותר ואכן אפשר לסמוך על אנשים להבין זאת לבד. הקונטקסט של ההמלצה לטיפול כפי שהיא מופיעה בביקורת הזו, נובעת מהאופן בו האניה ינגיהארה ממסגרת ומתייחסת לטיפול נפשי - ולא רק בסאבטקסט של הספר, אלא גם בראיונות על הספר בהם היא אומרת את הסאבטקסט באופן מפורש - לדעתה במקרים מסוימים החיים קשים מידי, טיפול לא יעזור והפתרון הטוב יותר הוא התאבדות. בעיני מדובר בדעה קשה מאוד. לכך התייחסתי. |
|
המורה יעלה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
חשבתי כמוך
על נושא הגלוריפיקציה של הסבל בצעירותי המוקדמת, ואז באמת התלבטתי אם ללכת לטיפול, שם בחורה צעירה אמרה לי דבר חכם. היא לא הייתה בחורה שיודעת הכל על פוסט טראומה ואני בטוחה שהיא הייתה פחות משכילה ממך גם בשל גילה וגם בשל אופייה המפונק והוריה העשירים. היא אמרה לי : אני לא חייבת לנסות סמים כדי לדעת שמתמכרים לזה, ואני לא חייבת לנסות טיפול נפשי כדי להמליץ עליו.
יש קומון סנס לאנשים, אל נא נתעלם ממנו. |
|
מורי
(לפני שנה ו-3 חודשים)
לסיכום, ספר מהולל.
ואני שמח לראות את ההתעוררות של כולם כראוי לספר שכזה, שאין רבים המגיעים לקרסוליו. |
|
אור שהם
(לפני שנה ו-3 חודשים)
|
|
אור שהם
(לפני שנה ו-3 חודשים)
נהדר בת-יה
ובקשר לדירוג, לא במקרה גם בgoodreads הדירוג גבוה אבל הסקירות הכי פופולריות הם של אנשים שאיבדו את שפיותם מרוב מניפולציות רגשיות זולות. לא במקרה אלה הסקירות הפופולריות ביותר, אנשים שקראו את הספר והתקשו, לא מצאו כוח לדרג, ובטוח שלא לסקור. אבל זו רק דעתי כמובן :) קישור לgoodreads - https://did.li/TEGaa |
|
ראובן
(לפני שנה ו-3 חודשים)
זה בהחלט חתיכת הישג, פאלפ
|
|
עמיחי
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה רבה. משכנע.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנה ו-3 חודשים)
סקירה מצוינת.
מאוד מסכים איתך, זה לא ספר, זה פורנו שגם בסגנון הכתיבה היה משהו מעצבן בעיניי.
יש הרבה מניפולציות שמצליחות והופכות טראש לפופולרי ואהוב על יד המונים(ע"ע ערוץ תכניות ריאליטי) , זה עדיין נשאר טראש. כך גם הספר הזה, שמנסה לעורר רגשות בדרך פרימיטיבית, מוגזמת ונמוכה ביותר. הוא מועמד אצלי לתואר 'הספר הגרוע ביותר אי פעם', שגם זה חתיכת הישג. |
|
חובב ספרות
(לפני שנה ו-3 חודשים)
כתבת יפה ואולי אתן לו צ'אנס, תודה.
|
|
חני
(לפני שנה ו-3 חודשים)
ברור שנאטמת ריגשית כי כמה אפשר להכיל כאב.
בערך כמו המצב שנוצר בארץ לאחרונה.
זה כאב על כאב בריבוע.עדיין הספר לדעתי מצדיק את מלא הכוכבים כי לרוב מסיימים אותו את כולו בהסחפות טוטאלית. אם הוא היה גרוע היית מפסיקה אותו. מה שמעניין הוא שלא הסכמתי להשאיר אותו בבית לאחר שסיימתי. בתת מודע שלי אם אוציא אותו כל הכאב ילך אתו. תודה על הסקירה. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני שנה ו-3 חודשים)
הספר הזה ממש נתון למחלוקת והוא הכי לא קונצנזוס שיש (לפחות כאן באתר). אני מאוד אהבתי אותו, אבל גם אהבתי את הכתיבה שלך ואת ההסבר על דעתך עליו, ואפילו היה בזהב משהו, אם כי אני לא הרגשתי זאת בזמן הקריאה בו, הרבה לפני שדיברו עליו הרבה באתר.
|
|
ראובן
(לפני שנה ו-3 חודשים)
בת-יה- מדוע לא למחזורית?? -)
|
|
ראובן
(לפני שנה ו-3 חודשים)
מסמר עקרב-יש קוראים הנוטים לתת לספרים (באופן כללי)
ציון גבוה גם אם העריכו אותו בפחות. |
|
ראובן
(לפני שנה ו-3 חודשים)
סקירה מעניינת מאד.
לא קראתי ולא אקרא. מכל הפידבקים עליו עולה לי תמונה שקריאת ספר זה היא פשוט סבל לשמו. |
|
מורי
(לפני שנה ו-3 חודשים)
ספר מופלא, הבודק אם לאדם לב או אבן.
|
|
בת-יה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
את לא לוקה בחוסר אמפתיה. גם אני הרגשתי כך לגבי הספר הזה, ואפילו גרוע יותר.
אחרי שסיימתי לקרוא אותו אפילו לא הנחתי אותו על ספסל תחנת האוטובוס, כמו שאני עושה עם ספרים אחרים. פשוט קרעתי אותו. דפים דפים. והשלכתי לפח האשפה. וזו דעתי עליו, כי בסופו של דבר שם מקומו. |
|
מושמוש
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה רבה שוב, את צודקת שבמקרים רבים מניפולציה על הקורא משיגה את מטרתה
ומסתבר שיש הרבה כאלה אז הספר רב מכר. אפשר לצערי להרחיב: מניפולציות עובדות על רבים מאוד בכול תחום. "האכזריות הנוראה של ישראל לפלסטינים האומללים" - עובד טוב. המסקנה שלי: מניפולציה זה סוג של שקר.
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-3 חודשים)
יפה מאד. לא קראתי את הספר, ומה שקראתי עליו גרם לי לחשוב כמו מה שכתבת בביקורת.
|
|
קוראת בקפה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
מסכימה, וכל דבר שאני כותבת כאן הוא כמובן בחזקת דעתי האישית בלבד (:
|
|
מסמר עקרב
(לפני שנה ו-3 חודשים)
מסכים לחלוטין.
בסופו של דבר הכול מסתכם בטעם אישי, ולכן תמיד כשאני ממליץ על ספר מסוים או ממליץ להימנע מספר אחר, אני מסייג ואומר "לדעתי האישית והבלתי מחייבת, כמובן".
זאת ועוד: אותו אדם עשוי לשנות את טעמו האישי ברבות הימים. ספרים שאהבתי מאוד בנעוריי וחזרתי אליהם אחרי עשרות שנים, בקריאה שנייה היו בינוניים מאוד, בלשון עדינה. |
|
קוראת בקפה
(לפני שנה ו-3 חודשים)
תודה חברים על המילים החמות (:
למסמר - לא נתווכח על ענייני טעם כי זה סובייקטיבי. אני מודעת לכך שדעתי אינה בהכרח פופולרית. רק אגיד שלא חסרים מקרים בהם מניפולציות משיגות את מטרתן והופכות דבר-מה לפופולרי ביותר. |
|
אנוק
(לפני שנה ו-3 חודשים)
מעולה.
הצלחת לדייק את מה שהפריע לי כל כך בספר המהולל הזה, עד שנטשתי אותו בתחושת 'נו די כבר'. מצאתי בו עבודה צינית ומניפולטיבית על הקורא ולא בעדינות או באגב.
|
|
מסמר עקרב
(לפני שנה ו-3 חודשים)
ספר מעולה שבמעולים,
מרגש, כתוב לעילא.
טוב, לדעתי האישית והבלתי מחייבת, כמובן. אבל מסתבר שלא רק. הספר זכה למאה דירוגים בדיוק כאן, בסימניה. מתוכם 72 דירגו אותו בחמישה כוכבים, כמוני, ורק 8 דירגו אותו בשני כוכבים, כמוך. אחד הספרים הטובים ביותר שקראתי בשנים האחרונות. |
|
מושמוש
(לפני שנה ו-3 חודשים)
צודקת. ומסכים עם אור שהם
האמת קראתי רק 'פרק ראשון'. הספיק. נצלנות אפשר לקרוא לזה לא ספר.
|
|
מירית
(לפני שנה ו-3 חודשים)
הצלחת לבטא כל כך יפה את מה שבעייתי בספר הזה.
ביקורת מעולה.
|
|
אפרתי
(לפני שנה ו-3 חודשים)
כתבת נפלא, אם כי הספר זכור לי כספר נפלא.
|
|
אור שהם
(לפני שנה ו-3 חודשים)
ינגיהארה סדיסטית, המניפולציות הרגשיות שלה לא צלחו גם איתך, וטוב שכך,
כתבת יפה ומעניין, מסכים עם השורה התחתונה. |
36 הקוראים שאהבו את הביקורת