ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום שבת, 31 בדצמבר, 2022
ע"י yaelhar
ע"י yaelhar
#
הטפשות, שהועלתה בחיבור הזה לדרגת אלה, פוצחת בנאום המשבח את תכונותיה ואת תועלתה לציבור. במבט קומי וסאטירי. היא מתייחסת למצב הטפשות של אנשים בין אם הם עדיין תינוקות וטפשותם החמודה היא בסך הכל בורות שתשתנה עם השנים, בני נוער שעלומיהם המושכים מבוססים על טפשות בתוספת התלהבות, או זקנים שהטפשות מעבירה למצב של "ילדות שנייה" בו הם הכי דומים לתינוקות (וגם הכי מסתדרים עם תינוקות...)
בציטוט מסופוקלס הוא אומר "עָרֵבים מכל חיים בלי בינה". בעברית "אין שכל, אין דאגות". מחמם את הלב לראות איך מסמך שחובר לפני יותר מ-500 שנה הוא כה רלוונטי היום. הטפשות ממשיכה את נאומה, מסתמכת על אילנות גבוהים (סופוקלס, אריסטו, אפלטון וידידיהם), מצביעה על הטפשות הטבועה בנשים – היא הסיבה, לדעתה, שנשים הן נעימות לגברים. לו חס וחלילה היו הנשים חכמות כגברים(!?!) גברים פשוט לא היו מוצאים בהן נחמה ונחת. בלי להתווכח על הקביעה המרנינה, תוצר של תרבות עתיקה, המסתמכת על תרבות עתיקה עוד יותר (הידעתם שאפלטון כתב חיבור בו הוא בוחן האם הנשים שייכות למין האנושי או שהן בעצם, סוג של בהמות חביבות?) מעניין לדעת שהגישה הזו רווחה עדיין בתקופת הרנסנס, אצל מלומד הומניסט כמו אראסמוס מרוטרדם.
ככל שהוא מתחמם ומתלהב, כולל ארסמוס בשם הטפשות עוד ועוד "לקוחות". מהם גם כאלה שבטוחים שהם פועלים בשם היפוכה של הטפשות, החוכמה. הוא מוסיף את טפשותם של בני האדם, בבואם לצבור רכוש או מעמד, את טפשותם של המורים(!) המשגשגים, כביכול, ב"מטחנות התלמידים". חיים בלכלוך קבוע, ברעש קבוע, פורקים את זעמם במקלות, בענפים ובכל הבא ליד ומאמינים בטפשותם שמקצועם מכובד. הוא ממשיך באנשי דת, מכל הדרגות. לדעתו – התקֵפה גם היום – עדיף למי שרוצה לחיות בנחת לא "לפתוח עליהם פה". אלה, מכל מקום, מרבים בפילפולים ומסובבים את האמת כך שתתאים להשקפה אותה הם מבטאים. גם מלכים ואנשי חצרם, לא נמלטו מלהצטרף לרשימה הלא מחמיאה הזו.
החיבור עצמו כולל 134 עמודים – חציים החיבור עצמו וחציים הערות שוליים, בדרך כלל מוסיפות לידע (מי אמר, למי אמר, מתי נאמר וכו') לפעמים הן הבהרה המוסיפה להבנה. כמו כן משובצים בטקסט 11 איורים משובבי נפש, לרוב של הירונימוס בוש, שציור שלו נמצא גם על כריכת הספר. שפת התרגום וההערות (של נתן רון ומירב מילר) "עתיקה" המתאימה לרוח הטקסט. הספרון כולל גם מבוא מאת נתן רון ומכתב של ארסמוס לידידו תומס מור.
אז מה אני אומרת? מנחמת העובדה שלא אנחנו המצאנו את הטפשית, או אפילו את המודעות לה. בא אותו איש רנסנס שבקושי שמעתי את שמו ומרים מסך על אחת התופעות הכי מעצבנות (תמיד של אחרים, כמובן, לא שלנו) בהתנהגות האנושית. לא יודעת למה לייחס את העובדה, שקראתי וכתבתי על החיבור המשעשע(?) הזה בסוף השנה בה הטפשות היתה כה נפוצה, שאפילו הפסקנו לשים לב אליה והיא הפכה בעצם לנורמה.
מאחלת לכולנו שהשנה הבאה תיתן דריסת רגל להיפוכה של הטפשות. שנצליח להתמודד עם מה שמזומן לנו, בלי עזרתה המפוקפקת של הטפשות ובלי המחסום שהיא מספקת מפני אור, אוויר צח ואמת.
שנה טובה!
33 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
מסתבר ששנינו נוטים להפריד בין אישיותו של אדם לבין יכולותיו.
אנחנו פשוט מתייחסים באופן שונה להפרדה... |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
גם אני נוטה להפריד, יעל.
אם מדובר במדעים ובאומנויות - כולל ספרות, זה מתבקש אפילו. אם כי גם בתחומים אלה אפשר להתעלם עד רמה מסוימת, שמעבר לה זה כבר מתחיל להפריע.
אולם אם עסקינן באדם, המוצג כהוגה דעות מתקדם, הומניסט וכאלה הגיגיו - בעיה. |
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
Pulp_Fiction, אני נוטה להפריד לחלוטין בין הכישרון האינטלקטואלי של האיש (שמעניין אותי)
לבין שאר אישיותו, שכאמור יכולה להיות עלובה בהחלט ומשתדלת לא לשפוט את יכולותיו על פי אישיותו. כך שאם הייתי מכירה יותר את אראסמוס מרוטרדם - הייתי מעריכה אותו כערכו האינטלקטואלי בלבד. למען הגילוי הנאות - אני מעריצה בהחלט את ליבוביץ' ואישית לא נתקלתי באמירות שהעמידו בספק, בעיני, את יכולתו של האיש. אבל הבחנתי בקוצר רוח מסויים כלפי אלה שצריכים יותר זמן להבין מה הוא אומר... וזו תכונה שאני לא אוהבת במיוחד. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
יעל, את צודקת לגמרי.
גם אני גיליתי באראסמוס אדם עלוב מאוד, גם אם חכם ומבריק.
האם זה אומר שאחרים אותו? לא. האם זה פוגע מאוד במעמדו בעיניי כאינטלקטואל נשגב? בהחלט. אין לזה כל קשר לחיפוש בכוח של אנטישמים, הוא עצמו דאג להבהיר היטב מי הוא. לליבוביץ להבדיל, היו התבטאויות פחות מוצלחות פה ושם, הוא לא היה עוסק בכתיבת שנאה. |
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
ובכן, Pulp_Fiction, הייתי אומרת שהוא אדם עלוב עם דעות קדומות, ומתייחסת רק לתחומים בהם הוא מבריק, לא לדעותיו החברתיות.
"אינטלקטואל" אינו יכול להיות מושלם בכל התחומים. אם תיקח כל איש רוח נודע (כן, אפילו לייבוביץ') תראה שבתחומים מסויימים הוא לא מרשים, בלשון המעטה. החוכמה היא לדעת לקחת את מה שהוא פורץ בו דרך, לא להתייחס למכלול האנושי, שמן הסתם הוא פגום. אם הייתי מתעניינת באראסמוס, מן הסתם הייתי פונה לוויקי, ידידתי. האמת היא שלא התעניינתי, מעבר לחיבור המשעשע שקראתי. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
ברשותך שאלה קטנה:
האם בימינו, אדם, מבריק ככל שיהיה, המביע בכתביו שנאה ללסביות למשל,קורא לגרשן להשפילן,לפגוע בהן, משמיץ ותוקף אותן קשות רק בשל היותן לסביות, בעיינייך ראוי להיחשב אינטלקטואל, רק כי הוא התחנך בחברה שהיחס שלה ללסביות שלילי?
מה שמבדיל בין אנשי רוח/אינטלקטואלים לשאר זו היכולת שלהם לפחות להטיל ספק באמונות, תפיסות ו"קודים", הנהוגים בחברתם. אם הם יכולים לבחון מחדש וללעוג לכנסייה, קדושת האפיפיור, המלוכה, אוניברסיטאות, צבא וכו', אז כך זה יכול להיות בקשר לאנטישמיות. לא בכדי מידת האנטישמיות בכל חברה היא אחד המדדים למידת התקדמותה/נאורותה. אראסמוס, לא רק שלא בחן נושא זה מחדש, אלא הוא אימץ בחום את שנאת היהודים,עסק בה, פיתח אותה מבחירה לממדים מפלצתיים. על מנת למצוא מידע עליו היום לא צריך להתאמץ, יש גם בויקיפדיה ואפילו שם הנושא נידון בהרחבה. |
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
ובכן, Pulp_Fiction, מקובל עלי שכל אחד יעסוק בסוגי הספורט הנראים לו.
מקובל עלי גם שאדם יזהיר את רעהו מפני הסכנות הטמונות בסוג הספורט שבחר... אני לא יודעת מספיק על אראסמוס כדי להתווכח, או לשלול את דעתך. גם אם הייתי נתקלת במה שאתה נתקלת, אני בספק אם הייתי מתייחסת לזה. באותה מידה לא הייתי מייחסת יתר-חשיבות למי שדווקא אהד יהודים. זה וזה הם צדדים של אותו מטבע, ובאותה תקופה שום עמדה לא מצביעה בעיני על יתר/חסר אינטלקטואלי. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
ובכן, yaehar, יש הרבה סוגי ספורט.
אחד מהם , שרבים מהיהודים הצטיינו ועודם מצטיינים בו זה התכחשות לקיומה של שנאה ואנטישמיות. מפרשת דרייפוס, דרך תמיכה בהיטלר של יהודים ועד להתכחשות של חוגים יהודיים בארה"ב לקיומה של שואה והשתקת הנושא בזמן אמת.זה לצד הספורט של הלקאה עצמית והאשמה עצמית בלתי פוסקת(להבדיל מביקורת). הבעיה שהשנאה מכה בהם גם כשהם לא "מחפשים" אותה. לפעמים זה כבר מאוחר מדי.
אני מתייחס בהבנה להתבטאויות של הוגי דעות מאותה תקופה, שמקורם בחינוך בעל האופי האנטי יהודי שהם קיבלו אם זה לא חורג מה"קודים המקובלים".אלא שהשנאה הארסית במיוחד של אראסמוס, התעסקותו האובססיבית בנושא והתבטאויותיו הקיצוניות במיוחד, לא מאפשרות לי להתעלם מהעניין, גם לנוכח נטייתי לראות את החיובי בכל אדם. אין מדובר בעלבון, אלא בירידת ערכו של אראסמוס כאינטלקטואל נערץ בעיניי. בנוסף, להיות אנטישמי לא היה "קוד" מחייב מדי . היו אנשי רוח רבים באותו הזמן שלא שנאו יהודים ואפילו התייחסו אליהם בחיבה והבנה. אחד מהם, ממש בן תקופתו של אראסמוס היה פרנסואה רבלה, שהיה רופא, אהד את היהודים ואף למד עברית. אף אחד לא נידה אותו על כך. |
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תודה רבה, Pulp_Fiction
אכן הוא מצליח לעקוץ במקומות הנכונים. אני לא שותפה לספורט "חפש אנטישמי" שמקובל כאן מאד (וכנראה יתגבר עכשיו). אני רחוקה מלהתלהב מהתייחסות לפי גזע/דת/מין שאנטישמיות היא אחד הגילויים המכוערים שלה. עם זאת אני לא נעלבת כשאני מגלה שאנשים התנהגו בעבר לפי הקודים שהיו נהוגים בסביבתם, שאנטישמיות היתה אחד הקודים המכוערים של ההתנהגות אז. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
אראסמוס היה ממזר(תרתי משמע) נפלא.
ידע לעקוץ במקומות הנכונים. יחסית לזמנו היה נהדר. הערצתי אותו אחרי מה שכתב על הטירוף שבמלחמות וסלידתו הכללית מאלימות. עד שפגשתי בכתביו על היהודים. מסתבר שאראסמוס הנחמד לכאורה ידע גם ידע לשנוא שנאה יוקדת, שהייתה קשה אפילו בהשוואה לסנטימנט האנטישמי המקובל אז באוכלוסייה הכללית.
|
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תודה רבה, Ranran
|
|
|
Ranran
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תודה, סקירה יפה. הספר הזה הרבה זמן ברשימת הקריאה שלי.
שנה טובה לכולם. |
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תודה רבה, חני.
|
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
פרפ"צ ההסברים עוזרים מאד לקריאה.
הם גם נכתבים כהערות שוליים ואינם מרוכזים בסוף הספר, מה שלא פוגע בקצב הקריאה. |
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
אמן ואמן יעל.
ששנה זו תהיה אכן נפלאה. סקירה יפה. |
|
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
הסברים לספר כזה כנראה יהיו נחוצים לקורא המודרני וטוב שישנם כאלה.
שנה טובה גם לך, יעל, ולכל חברי סימניה.
מאחל לכולנו ממשלה טובה יותר עוד השנה :-) |
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
חן חן, אנקה.
שתהיה שנה טובה ומאירת-פנים לכל מאירי הפנים באשר הם (-; |
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תודה רבה, פרפ"צ
אני חושבת שמדובר בשתי הוצאות שונות. את "שבחי הסכלות" לא קראתי אבל הספר הזה מומלץ. הוא נעים לקריאה, מלא הסברים מפורטים בעיקר על העת העתיקה ועל המיתולוגיה ששימשו הדוגמאות אותן מביא אראסמוס. האיורים יפים ומלמדים על הגישה שרווחה בתקופה בה נכתב הספר. המבתב לתומס מור כלול כנספח. שנה טובה לך. |
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תודה רבה, ראובן.
שתהיה לך שנה מהנה עם פחות תסכולים ויותר הנאה. |
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תודה רבה, זאבי.
ביוגרפיות זה לא הקטע שלי. לאחרונה גם צווייג לא... שתהיה לך שנה טובה, עם המון ספרים טובים ומוסיקה נהדרת. |
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תודה רבה, מורי.
אי אפשר לנבא מה יקרה. יש להניח שאותה תערובת מתסכלת ומשמחת של טוב ורע תתקיים גם ב 23. מאחלת לך שבשנה הזו הטפשות בה אתה נתקל תפחת בחצי (כי לאחל שתעלם מהעולם זה מדע בדיוני...) והחלק גורם ההנאה יגדל בחצי, בהתאמה (-: |
|
|
אנקה
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
אמן ואמן על איחולייך ושנה טובה וחכמה גם לך :)
|
|
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
סקירה יפה על ספר שחשבתי לקרוא, אבל ברוב טפשותי עדיין לא הגעתי אליו (-;
הוא הופיע גם בשם "שבחי הסיכלות". יש טענה שאפשר להבין את השם של החיבור במשמעות נוספת כ"שבחי מור", כהקדשה לתומס מור ידידו, שאולי לא סביר שהתלהב מכך שהוקדש לו ספר על טיפשות, אלא אם כן היה לו חוש הו-מור :-) בכל מקרה, טיפשות היא כנראה המכנה המשותף הגדול ביותר של בני האדם. |
|
|
ראובן
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
מעניין
|
|
|
זאבי קציר
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
סקירה יפה יעל, תודה לך.
בהזדמנות זו כדאי להזכיר את הביוגרפיה "אראסמוס מרוטרדם" אותה כתב שטפן צווייג ושטרם קראתיה. |
|
|
מורי
(לפני שנתיים ו-9 חודשים)
יש הטוענים ש-2022 היתה פיקניק לעומת הצפוי ב-2023. כמות הטפשות שאני נתקל בה
יום-יום, לא חשוב היכן בדיוק, בהחלט מעיקה על הנשמה.
|
33 הקוראים שאהבו את הביקורת
