ביקורת ספרותית על בדמי ימיה ועוד סיפורים - בדמי ימיה, פנים אחרות, הרופא וגרושתו מאת ש"י עגנון
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 29 באוקטובר, 2022
ע"י חני


בדמי ימיה

"והנה נערה נשקפת בעד החלון ותבט בפני ותשחק לדברי. כמעט הייתי נבוך. ולבל תדע הנערה מה נבוך אנוכי אמרתי אליה השקיני נא מעט מים ותוציא לי כוס מים מבעד החלון"
אז מהי אהבה אמתית? ומה קושר שתי נשמות בקשר חברות עמוק, או סוג קשר אחר: של התאהבות עד כלות בנפש אחרת מבין כל מיליוני האנשים בעולם. לפעמים זה רוח האדם שמולנו, לפעמים זה רק הקול או הנפש הפיוטית שקוראת אלינו ממרחקים,כך או כך לא תמיד מבינים מדוע נתקלנו באדם אחד ולא באחר.

באהבות של עגנון אין שום דבר פשוט, הוא מפתל את הרומן, מפלרטט עם הקורא על אהבות בלתי אפשריות וזיווגים שאין האדם הממוצע יכול לשלוט בהם כי זה לא מתפקידו של האדם כי אם תפקידה של האלוהות. ובכך עגנון יוצר כח מיסטי, מטאפיזי, גורלי שמוציא את האנוש מהמשוואה. מראש הוא מייצר מצבים שאם האדם הלך בתלם הוא מרוויח זיוג ואם לאו "אבוד לו" כי עונשים רבים יבואו עליו, על משפחתו, שיכולים להימשך הלאה גם לדור הבנים. זה כמו המשפט "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהנה"(ירמיהו ל"א).

ואני מתרעמת לי בדיבור פנימי ומתכעסת עליו ושואלת (את עגנון שכבר איננו בחיים) "אבל עגנון אם אתה מדבר פה על אהבה, על שכינה בין שניים, למה להשבית שמחות". ועגנון צוחק ממקומו וחורץ, שהזיווגים זה מדע מדויק של מעלה, פלט מחשב של תכנית אלוהית, ולכל סיר יש מכסה ( דרך אגב זה מה שהתקליטן אמר לי ולבן זוגי בחתונה, שאנחנו סיר ומכסה, מה הוא יודע?").
הרי כל התזה של עגנון לקוחה מאיפה שהוא, זו לא מגיה שחורה שאיננו מכירים כיוון שעגנון מסתמך על הקבלה, והזוהר, ורש"י, והתלמוד, ושולחן ערוך ושיר השירים אז יש כבוד.
ואם כבר מדברים על זיווגים אז עוד בימי יון העתיקה אפלטון הזכיר את העובדה שבזוגית לכל חצי יש חצי משלים. ולדעתי אנחנו קיבלנו עלינו את המיתוסים הללו מאות של שנים ואימצנו אותם. כי מראש אנחנו טוענים על עצמנו שאנו חסרים. אם כך אנחנו מחשיבים עצמנו כבני אדם רק חצאים ולא שלמים. {ואולי צריך לחפש שלם שדומה לנו ולא את החצי המשלים לנו, רק הצעה שלי}.

בסיפור "בדמי ימיה" עגנון יוצר מתח שהקורא הממושמע מתעטף כולו בזחיחות דעת כיודע צפונות האהבה מהן, הוא כבר מתנבא ומנחש. אך הקורא המודרני מתבדה . האהבה של תרצה לעקביה היא לא חברית וגם אינה סתם אהבה רגילה. נפשה נקשרה בשלו למרות פער גילאים הלא ראלי ביניהם. זה כל העניין עם אהבה, היא עיוורת, טהורה, כל הסממנים הפנימיים מתעלים על כל דבר חיצוני.
הסיפור מתחיל כמו קינה מרגשת ופיוטית על אמא של הגיבורה ששמה לאה שאהבה עד כלות עד שהאהבה גמרה אותה ולא רצתה לחיות, היא החליטה מתי תסיים את חייה ותעלה לפגוש את בורא - עולם וכנראה תשב אתו "לשיחה צפופה". רק נאמר שבימים ההם לא ממרים את פי ההורים, הילדים ממושמעים ונתונים ללחץ חברתי ופחד מנידוי הקהילה. (מביאה לכם פה ציטוט מרהיב):

"בנטות היום לקחה את צרור כתביה ותכרוך עליהם את החוט שעל צווארה ועל המפתח ותישקם ותשלך אותם אל התנור. וארובת העשן סתומה. רק גחלת אחת היבהבה בתנור. הגחלת ליחכה את הנייר הדק, הכתבים בערו באש והבית מלא עשן{....}"" ואמי ישבה על יד התיבה ותשאף את עשן הכתבים עד הערב".

ההתמזגות עם מכתבי אהובה הם כמו להקריב את חייה על המזבח של האהבה. ואני שואלת מה קורה עם האמא, הרי בתה עדיין חיה וגם בעלה שחיה אתו בזוגיות עדיין בחיים. שניהם שבורים מצער על מותה אבל היא האמא לא יכלה יותר לחיות עם עצמה בשקר. וזה בדיוק הנקודה של הזיווגים, חייבים לקלוע בול. אבל היי, אם במקרה זה לא קרה והשתבשו דרכיכם, יש הרבה גלגולים לתקן (פרפר צהוב לא בשבילך אתה ריאלי מדי)

לא אלאה אתכם הסיפור הוא לא על האמא אלא על הבת תרצה והוא יפה ומיוחד ומלא סודות של הלב כי יש סיבה להתאהבות שלה באדם הספציפי הזה ולא אחר. ושמחתי להתחלק אתכם בעוד סיפור של עגנון.



34 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני (לפני שנתיים)
עוזיקו תודה, שמחה מאוד שאהבת. ספרים כאלה שמדברים
אל הנפש שלנו הם אוצר.
oziko (לפני שנתיים)
איזה נפלא כתבת חני!
חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
כן... המתח הזה רץ, המון תודה על התגובה.
אז זוגות זוגות של אהבות
לא תמיד ממומשות. אתה נזכרת
במיכל ודויד, ואלעד
ביעל וסיסרא...

נשאר רק לחזור לסיפורים
מהמקרא ולהתפעם.
רץ (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
והנה נערה נשקפת בעד החלון ותבט בפני ותשחק לדברי.- איזה קטע חני, ממש כעת בוקר עסקתי בדמותה של מיכל הנשקפת מבעד לחלון ורואה את דוד המפזז ומרקד, איזה מתח מופלא בנה התנ"ך בין הגבר לאישה, אך מה שנראה כזיוג מהשמיים, הוא הצליח למוטט, מיכל נותרה מביטה בעד לחלון שבורת לב.
רץ (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
והנה נערה נשקפת בעד החלון ותבט בפני ותשחק לדברי.- איזה קטע חני, מש כעת בוקר עסקתי בדמותה של מיכל הנשקפת מבעד לחלון ורואה את דוד המפזז ומרקד, איזה מתח מופלא בנה התנ"ך בין הגבר לאישה, אך מה שנראה כזיוג מהשמיים, הוא הצליח למוטט, מיכל נותרה מביטה בעד לחלון שבורת לב.
חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
תודה אלעד! לגבי עוז, הספר מחכה לי
ההסתמכות על המקורות מעניינת
כי כנראה שני הסופרים מעמידים
את קהל הקוראים שלהם במבחן
ידע מן המקורות.
ועד שלא הזכרת את סיסרא ויעל
לא הייתי בכלל מנחשת אז תודה.
לגבי מיסטיקה, אירוניה והתנשאות
הוא בהחלט יכול לשחק בכל
המרכיבים הללו כאדם חילוני ואז דתי.
יש בו מבט רחב על העולם.לפיכך חלק
מתיאור האהבה במובן המיסטי לא היה יכול
בכלל להתקיים בעיירות היהודיות
כי זה לא היה תופס הילכתית.ופה קיים
הצד האירוני שלו או המתנשא.

חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
עמית המון תודה
נראה פשוט אבל מאוד מתוחכם.
אלעד (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
חני, סקירה יפה!
ב"סיפור על אהבה וחושך", עמוס עוז מצטט את הפתיחה, שמזכירה לו את אמו.
הזיקה למקורות קיימת אצלו בלי סוף. רק בציטוט הראשון שהבאת, למשל, יש שני ציטוטים מ"שופטים": נשקפה בעד החלון - אם סיסרא; השקיני נא מעט מים - סיסרא ליעל.
אני צריך לקרוא אותו יותר, אבל הרגשתי הרבה פעמים שהיחס שלו למיסטיקה דווקא אירוני, ושהוא מתאר את העיירה היהודית ממקום נוסטלגי מצד אחד ומתנשא קצת מצד שני, ובעיקר מדגיש את האנושיות של האנשים הפשוטים...
עמית לנדאו (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אחד מהסיפורים הנפלאים ביותר של עגנון.
חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
עמיחי תודה. אני חושבת שדווקא "בדמי ימיה"
הבנתי את החידה לעומת " עגונות"
ששם לא הבנתי את הסוף לגמרי.
עגנון קידם את מושג "זיווג אידיאלי" שהוא
בגדר זיווג שלא תלוי בבני אדם אלא בגורל.
ושאם הוא לא מתממש הוא יכול להתממש
בגלגולים הבאים. ולכן החידה נפתרה אם ירדת לסוף דעתי. לגבי רובדי השפה זה משהו שאין לי הרבה מושג לגביו. בספרים
מספרים על מקורות שונים שעגנון הסתמך עליהם. רשי תלמוד אבני, קבלה, היה גם ספר ערוך. אבל אין לי מושג מה זה מה.לא יודעת להבחין בינייהם.
תודה על התגובה.
עמיחי (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
בהרבה סיפורים של עגנון האהבה היא חידה נעלמה. נדמה לי שהאהבה ב"בדמי ימיה" בין תרצה לעקביה היא מהחידתיות ביותר.
אגב, זהו הסיפור המרכזי היחיד של עגנון שרובד הלשון הדומיננטי בו הוא לשון המקרא.
חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
פרפר תודה,לגבי עגנון לעולם לא מאוחר.
לגבי התקליטן מעניין מאיפה
ההערה הזאת באה.ובכל מקרה הוא
קיבל את שלו ואני את רשימת השירים
שהכנתי מראש. Win win
פרפר צהוב (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
חני, תודה על סקירה יפה.
אני לא בטוח אם למדתי את הסיפור הזה בימים הרחוקים ההם. את "הרופא וגרושתו" זכור לי שלמדתי ולא זכור לי שום דבר מעבר לכך, כמו לגבי כל סיפוריו של עגנון.
השאלה החשובה היא האם הגדלת את הטיפ של התקליטן בעקבות דבריו. אם כן, אז הצליח לו :-)
חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סנטו תודה . זו הסיבה שאני קוראת רק סיפור
אחד כל פעם. הלימוד על
עגנון מרתק גם מעיניים דתיות שלו
וגם כחילוניות.אגיע גם לתמול שלשום.
חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
Josef תודה
זה שזכרת את עקביה מזל זה כבר מדהים.
אהבתי את התמונה עם האלמוג. זוכרת שראיתי סרטון איך האלמוגים בעולם מתים בגלל ההתחממות הגלובלית. זה היה עצוב.
חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
Ran איזה כיף לשמוע, תודה.
חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקאוט לגבי התגובה האחרונה שלך
אומרים שהאהבה עיוורת
ולכן בתחילת הקשר כל דבר
נראה רומנטי גם ההבדלים.
כשיש הבדלים אנחנו קוראים
לזה " החצי השני".
משה (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
חני תודה לביקורת יפה זו. זמן מה אני קורא לסירוגין את תמול שלשום, כמה פרקים והפוגה של ספר אחר ואז חוזר אליו שוב. קשה עגנון במינון גבוה:)
Josefico (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
תודה חני, סקירה שכיף לקרא אותה.
קראתי אותו לפני שנים ועדיין זוכר את המשפט "אהוב אהב עקביה מזל..."
עד כמה שזכור לי, בדמי ימיה וגם תהילה היו ספריו שאהבתי במיוחד. זה היה פשוט כבר ממש מזמן.
Ranran (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
תודה חני, סקירה יפה מאוד כרגיל.
סקאוט (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
נכון. בכלל, אנשים עם אופי כל כך שונה יכולים להסתדר?
קשה לי להאמין. צריך איזה גרעין דומה
חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקאוט תודות:) מלבד זה שצריך לחפש את הדומה, צריך להבין שאת בסדר ושלמה כפי שאת.
את לא צריכה השלמה.את השלם.

וברור לגבי עגנון, זה כבר בעולם הבא.
סקאוט (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
חני, להכיר את עגנון זה רק בעולם הבא...
או תחיית המתים כי לצערנו הוא כבר לא בחיים.
סקאוט (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
יפה. למדתי אותו אי שם בתיכון. אני זוכרת שמאוד התחברתי לסיפור ולפרשנותו.
אני מסכימה. צריך לחפש את הדומה ולא את השוני.
חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
תודה זאביק, הייתי מביאה
לכאן אך עגנון היה מתחלחל, אולי אפשר לשאול
גם את בסינג'ר ורורק אם יש להם גירסה מתונה.
זאבי קציר (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקירה יפה חני, תודה לך..
אני בטוח שג'ו קוקר היה שמח בשמחתך לו ידע... :)
חני (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
תודה חבר:) לגבי התקליטן בדיעבד הייתי אגואיסטית ממש .
אסרתי מוזיקה מוזרחית ולסיום אפילו ביקשתי את ג'ו קוקר ותשעה וחצי של שיכרון חושים.
הבאתי בטוקדות ברזיליות במקום צהלולים והיה באמת שמח.

מאוד מעניין הזוגיות אצל עגנון שהאהבות ברובן לא מתממשות.
מתה להכיר אותו ולשאול אותו.
Pulp_Fiction (לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקירה פיוטית ויפה, חני. התקליטן היה טוב מבחינת המוסיקה? כי מקורי הוא בטח לא.
לא יודע עד כמה אהבה וזוגיות זה מדע כזה מדויק. לא יודע עד כמה אין באהבה מרכיב של בחירה מדעת בכל יום, גם אם מתלווה לזה איבוד שליטה מטורף. בטח ובטח שיש אנשים לא ממש עוורים בבחירה שלהם. האם הם אוהבים באמת? בדרך שלהם כן, ללא ספק.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ