ספר לא משהו

הביקורת נכתבה ביום שישי, 29 ביולי, 2022
ע"י רץ
ע"י רץ
שתיקת דינה
הסיפור של דינה, בת יעקב הוא אחד הסיפורים הקשים ומעוררי המחלוקת במקרא.
דינה, אחות לשנים עשר אחיה, לכאורה הייתה אמורה להיות הנסיכה של המשפחה, אך זה לא קרה. אם תשאלו למה? תקבלו תשובות שונות, תלוי את מי שואלים?
היא הייתה ילדה מתבגרת וסקרנית, בשעה שיצאה לראות טקס פולחני של צעירות בנות הארץ-כנעניות, ושם פגש אותה שכם, בנו של נשיא הארץ, שחטף, אנס וענה אותה. אך קרה לו דבר משונה, הוא הפך להיות האנס המאוהב, בשעה שהוא ואביו רצו במהירות מסחררת ליעקב ובניו וביקשו את ידה, מתוך כוונה להרחיב את הנישואין לברית בין שני השבטים. סיפור האונס, קבל תפנית פוליטית.
לאחיה של דינה, הייתה רק בעיה פעוטה, אם אתם רוצים להתחתן עם אחותנו, אתם חייבים לעשות ברית מילה. תנאי מפתיע שבני שכם ענו עליו בחיוב. אבל לאחיה של דינה, לוי ושמעון, שני צעירים חמי מזג, הייתה תוכנית אחרת. בשעה שתושבי שכם התענו מכאב, הם עלו על העיר ורצחו את כל בניה, והחזירו את דינה הבייתה, ועל הדרך גם בזזו את העיר.
בכל המעשה הזה, אנחנו לא שומעים את דינה, האם היא זעקה בשעה שנחטפה ונאנסה? קרוב לוודאי שכן, אך המקרא לא מספר לנו. האם היסכימה להינשא לשכם? אף אחד לא שאל לרצונה, גם לא שאלו אותה, איך את מרגישה, מה עובר עליך? שתיקה של הלם הנאנסת, ושתיקת משפחתה שלא עסקה בכאב דינה, אלא בחרפתם, בעובדה שכעת דינה לא בתולה, וזאת סחורה מקולקלת וגם חרפה לכל המשפחה, וחלילה לדינה עצמה.
מי יקום ויזעק את חרפת דינה, מי ייתן קול לזעקתה? זאת שאלה רלוונטיות החוצה תקופות, המהדהדת לתקופתנו, בה עדיין ממשיכות להיפגע נשים על רקע מיני, ולעתים קולם מושתק על ידי הגברים, או החברה (עיינו ערך האונס בשומרת, או העובדה שמדי פעם פוליטיקאים רבי עצמה כופים את עצמם על הנשים שבקרבתם, או יחסים בין גבר לאישה, שהפכו להיות יחסי כפיה והשפלה.)
רש"י, גדול פרשני ימי הביניים, כינה את דינה, זונה בת זונה, על שום מה, משום שכאמה לאה, שיצאה לקראת יעקב, עבורו היא מכרה את דודאיה לרחל, כך יציאת דינה, נתפסה בעיני רש"י כמעשה של זונה.
דינה, של תומס מאן, ברומן שלו "יוסף ואחיו", היא אומנם ילדה ספק נערה, המגיעה עם אמה למסיבה בה דינה, הילדה חושפת כתף המפתה את שכם. דמותה של דינה אצל מאן, הופכת ללוליטה מקראית.
אין ספק, שחלקה של הפרשנות הגברית לתורה וגם הכתיבה הגברית של מאן, ברומן מונומנטאלי כמו יוסף ואחיו, עשו עוול לדמותה של דינה, בשעה שהיטלו על דינה את האחריות לאונס שלה, ברש"י, בצורה ברורה, ואילו אצל מאן, בצורה מרומזת.
ולכן הייתה בי צפיה עצומה שאניטה דיאמנט, ברומן ההיסטורי שלה האוהל האדום, שמספר על דינה, ונכתב בשנות התשעים של המאה הקודמת ברוח הכתיבה הפמיניסטית, יעשה את התיקון המיוחל לדינה.
הספר של דיאמנט, אומנם כתוב בשפה יפה וקולחת, מנקודת מבט נשית, ומנקודת מבטה של דינה המקבלת קול בספר, החסר בסיפור המקראי, אך הספר שהוא בקטגוריה של רומן היסטורי, כלל לא צמוד לעובדות ההיסטוריות הבסיסיות.
שיאה של הבחירה השגויה של דיאמנט, היא בעובדה, ששכם לא אנס את דינה, הם פשוט התאהבו באופן הדדי ודינה אף שכבה עם שכם בהסכמה: "נוכחותו גרמה לי להיות טיפשה וחלשה" כך מבטאת דינה את מחשבותיה, בשעה שפגשה את שכם. בחירה מעוררת תהייה, ואף תרעומת, משום שבעמדה זאת דיאמנט, לא שונה בהרבה ממאן.
סיפור דינה, הוא סיפור של אלימות גברית, כנגד אישה ספק ילדה, על ידי בנו של נשיא הארץ. הוא סיפור על חטיפה, ועל כליאתה בביתו, שקרוב לוודאי היתה כנגד רצונה. הוא סיפור על טראומה של ילדה, שגרמה לשתיקתה. הוא סיפור על שתיקת אביה ובני משפחתה, שלא התעניינו בדינה, אלא בחרפת המשפחה, שהפכה לחרון ולרצח חפים מפשע. את ליבת הסיפור התנכי, ומשמעויותיו הרלוונטיות גם לימינו, עקפה דיאמנט, ובכך כתיבתה כלל לא רלוונטית לסיפור התנכי.
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
עמיחי
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
רץ,
בנוגע לרש"י ומדרש רבה - אכן רש"י מתייחס בפירושיו לקטעים רבים מאד ממדרש רבה (וממדרשים נוספים), אך אין הוא לקטן בלבד אלא בעל מלאכה דייקן ויצירתי: רש"י בוחר את המדרש שדעתו שלמה איתו ולעיתים קרובות הוא גם מעבד את לשון המדרש ומגמיש אותה לכדי אמירה חדשה שהוא שלם איתה. תלמידי חכמים וחוקרים רבים עסקו בכך המון במשך הדורות, מאז שפירוש רש"י יצא לאור עולם. ראה לדוגמה את המאמר של נחמה ליבוביץ בסוף ספר העיונים שלה על חומש שמות, וכן במחקריו הרבים של אברהם גרוסמן (במיוחד בספרו "אמונות ודעות בעולמו של רש"י"). |
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
אנקה - תודה, קיימים בתנ"ך שלשוה סיפורי אונס, כל אחד קשה מהשני, בשניים מהם הקורבן גם שותק ומושתק, בסיפור דינה ובסיפור פלגש בגבעה.
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
יעל - חרפת דינה, חשבתי ואכן מצאתי את כוונת המקרא, כשאמנון מבקש לשכב עם תמר, היא נשאה בפניו נאום, בקשה ממנו למנוע את מעשיו.
בנאום זה אומרת תמר:"וַאֲנִי אָנָה אוֹלִיךְ אֶת חֶרְפָּתִי " מילה המתייחסת לבושה שלה כתוצאה מהמעשה. לעומת תמר שמדברת על החרפה האישית שלה, בני יעקב מדברים על החרפה שלהם -"לֹא נוּכַל לַעֲשׂוֹת הַדָּבָר הַזֶּה לָתֵת אֶת אֲחֹתֵנוּ לְאִישׁ אֲשֶׁר לוֹ עָרְלָה כִּי חֶרְפָּה הִוא לָנוּ.וזהו ההבדל בין שני הסיפורים ההתייחסות לשבט, לעומת ההתייחסות האישית, הקול שיש לתמר, לעומת העדר הקול לדינה.
|
|
אנקה
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
יופי של ביקורת.
אחד הסיפורים היותר קשים של התנ"ך.
לבי יוצא לדינה בת יעקב ולאה. גם אז וגם היום עדיין יש לזה תוצאות חברתיות-נפשיות קשות. |
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
עמיחי - תודה.
אני מלא הערכה לבקיעות שלך, כמו גם של פרפר ושל ThaDamBam, לטקסטים יהודים, ולפרשנים, זה לא מובן מאליו.
ביציאת דינה - מטלים חלק מהפרשנים את האחריות לאנוס על דינה - משום שיצאה לבדה לחזות בטקס פגאני של בנות הארץ, בעולם העתיק, אף אישה לא יצאה מתחום ביתה לבד. רש"י - בפירושיו, לא פרש פשט בלבד, הוא עשה שמימוש במדרשים, בכדי להוסיף לפשט, ובעיקר השתמש במדרש בראשית רבה, לכן מדרש רבה, מבחינת רש"י, מסביר את כוונתו. יציאת, לאה, הייתה ליעקב, אחרי שקנתה לילה איתו במקום רחל, שתמורת לילה זה היא נתנה לה דודאים, אתנן לכל דבר, והתנהגות שחלקם של הפרשנית כינו אותה כזנות, תוך עשיית קישור בין יציאת לאה, ליציאת דינה. |
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
Pulp_Fiction - תודה, המקרא הוא עולם ומלאו כולל הרשע והפשע, חלקו לצערנו רלוונטי לימנו- כמו העובדה שהשליכו חיילת לתא אסירים ביטחוניים - מה תכלית החוקים
אם בני האדם, ממשכים להיות חסרי צלם אנוש. לגבי הפרשנים, זה עולם מעניין, לפעמים נכון להביא מדרש או פירוש, יש בו חוכמת חיים וזווית ראיה מעניינת, והוא משקף את רוח התקופה בה הוא נכתב.
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
בת יה - תודה, מסכים לדעתך, הספר הזה גרוע. לגבי רש"י - הבאתי את הפרשנות שלו בכידי להראות את האופן שבו חלקם של המדרשים וחלקם של הפרשנים מטלים על דינה את האחריות לאונס שלה.
מתוך צפיה שדיאמנט - תביא קול חדש, של דינה הקורבן לאלימות גברים, אך זה לא קרה בכתיבה שלה.
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
Ranran - מסכים איתך הספר לא טוב.
|
|
עמיחי
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
תודה, רץ.
בנוגע לדינה ולאה והמילה "יצאנית" בפירוש רש"י: במקומות רבים מספור במדרשי חז"ל אנחנו מוצאים את התופעה הזו של היאחזות במילה מסוימת במקרא כדי לומר רעיון מפתיע וחדשני שאינו ניכר כלל במקרא עצמו. סיפור אונס דינה מתחיל כך: "ותצא דינה בת לאה, אשר ילדה ליעקב, לראות בבנות הארץ". לאחר שחכמי המדרש קראו את הסיפור כולו, הם חוזרים לראשיתו ומנסים לראות מה נרמז לקוראים בלשון הפסוקים. 1. מדוע נאמר "ותצא" ולא "ותלך"? 2. מדוע היא מיוחסת לאמה לאה? לשם מה? ומדוע אין היא נקראת "דינה בת יעקב"? הראש היצירתי של חכמי המדרש מוליד מסקנה חדשנית: הבת הלכה בדרכה של אמה. ומה הייתה דרכה של אמה? לצאת. כמה פרקים קודם לסיפור דינה, בפרק ל', נאמר על לאה "ותצא לאה לקראתו (של יעקב)". והמקרא חזר שוב על הפועל "ותצא" אצל דינה. מכאן מסיקים חכמי המדרש שהבת דומה לאמה: כשם שלאה יצאה (לקראת יעקב) כך בתה דינה יצאה כמותה. רש"י מנסח זאת בקפדנות מילולית רבה. על המילים "בת לאה" שבפסוק הוא אומר: "ולא בת יעקב (=כלומר יש סיבה לייחוס דינה אל לאה ולא אל יעקב). אלא על שם יציאתה נקראת 'בת לאה' שאף היא יצאנית הייתה, שנאמר 'ותצא לאה לקראתו' ". מכאן שרש"י השתמש במילה "יצאנית" במובן של משוטטת, מרבה לצאת, לשוטט. המדרש שפרפ"צ ציטט הוא אכן מדרש נועז וחריף בהרבה, ובאמת יש בו האשמה של דינה בחטא זנות החמור שבגללו נענשה, אך רש"י בחר להתעלם ממנו ולא קיבל אותו. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
סקירה נהדרת ומשכנעת, רץ.
אני נמשך לתנ"ך כי מדובר בעולם ומלואו מצד אחד, מסמך נדיר ומרתק מבחינות רבות.
מצד שני, יש לי רתיעה ממנו, מהחוקים הברבריים של הזמנים ההם, מהפרימטיביות המחשבתית שלעתים כה קרובות קיימת שם וביתר שאת בקרב מפרשיו מכל התקופות וחלק גדול ממלמדיו המודרניים. לגבי הפירושים: ניתן לטבוע בהם, זוכר שקראתי ספר מדרשים ולכל פרשה אינספור מהם. לי זה נראה קצת כמו אגדות עם. אמנם מדובר בימים רחוקים, אך יש מקומות רבים בעולם(חלקם קרובים מאוד מאוד) שהיחס לאשה ורמת המוסר גרועים אף יותר מזה המתואר ב "חרפת דינה".מצטער, קשה לי להיות סובלני לתרבויות מהסוג הזה, בעיניי זה עיוות שיש לפעול לשנות. |
|
טה~דאם!
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
פרפר צהוב - הפעם אתה בורח, ההסבר שנתתי היה פשוט מאוד והגיוני מאוד. עצרתי כדי לראות בדיוק על מה אתם מדברים, היכן כתוב את מה שאמרתם. הסתכלתי בקישור שלך, וכן קראתי את הרש"י הזה או דומה לו בעבר. מה שאמר רש"י או התכוון לכך, שכמו שלאה עשתה את מעשה הדודאים (שהוא לא מעשה בעייתי, מאחר ויעקוב אבינו בעלה של לאה) כך הדמיון בין הבת לאם, שדינה הייתה יוצאת מהבית שלה.
חבר'ה הסיפור נורא פשוט. לא יתכן שהאחים בני יעקוב, בני ישראל, היו עצבניים כל-כך עד שיכלו לחסל את העיר שכם (למרות שהדבר הוא דבר לא טוב) והם מבינים שלמעשה אחות שלהם הייתה ממילא חס וחלילה "יצאנית" בשפה מודרנית. אלא ברור מאליו שהם כעסו על כך שנגעו באחות שלהם, וכך גם אמרו שמעון ולוי שישראל (יעקוב אבינו) העיר להם על מה שעשו: ”וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ“. הדברים ברורים אפילו מהסיפור עצמו, להסתכל על הסיפור מנקודת מבט "מערבית", "מודרנית", בעלת השקפה "נאורה", הקשורה בכל מיני הוגים למינהם - לא תתן לך את נקודת המבט היהודית והמקורית שנכון להסתכל בה. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
ThaDamBam, זה לא הפירוש שלנו אלא של רש"י. את התלונות אתה צריך להפנות אליו.
רש"י בפירושו מפנה אותך לבראשית רבה פ, א ושם כתוב שלאה היתה זונה ומשם משליכים גם על דינה. בהנחה שאתה לא המורה שלי לתנ"ך שסיפרה שרחב היתה מוכרת מזון, אז הפירוש של המילה זונה די ברור גם לך. |
|
טה~דאם!
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
"ותצא דינה בת לאה אשר ילדה ליעקב לראות בבנות הארץ" - אני מכיר את הפסוק, איך בדיוק הפירוש שלכם מסתדר אם הפסוק? הפוך, עצם זה ששכם בן חמור עשה את המעשה והרגיז מאוד את האחים מלמד שזה היוצא מהכלל ולא הכלל, כי אם חלילה הייתה דינה יוצאת כפי שאתם אומרים, למה האחים התעצבנו? אלא שזה ממש לא ככה. בתקופות אפילו לא קדומות, נשים לא היו יוצאות מהבית, כי זה לא צנוע (עד כדי כך! לא יאמן), ולכן דינה נקראת "יצאנית" זאת אומרת אחת שיוצאת לבחוץ. כמה קשה?
בנוגע למה שכתוב למטה, פרפר - אני לא מכיר את הדבר הכתוב, אבל מניסיון (קטן אמנם) אני יודע שהגמרא לא מסיימת כל-כך מהר בסוגיות שלה, חשוב להסתכל על הכל. נראה לך שריש לקיש היה מסיים במשפט כזה? אלה שהוא אמר נקודת מחשבה שצריכה פירוש והסבר. |
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
רץ - חרפה היא ביזיון/בושה.
בדרך כלל החרפה מיוחסת לאדם ולמעשיו. במקרה הזה, או דומה לו, נראה לי שהחרפה היא לא מנת חלקה של דינה אלא של אונסיה ומסרסריה. (אני לא מומחית ללשון, רחוקה ממומחיות בתנ"ך, וההערה שלי מתייחסת למה שהרגשתי כשקראתי) אבל באותה עת, שנשים היו קודם כל רכוש שאם נפגם על הפוגם לפצות את הבעלים, אפשר שיגלגלו גם את "החרפה" על ראש הקורבן. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
ThaDamBam, נראה לי שרץ כתב מאוד ברור ועוד הביא את דבריו של רש"י:
https://cutt.ly/DZkzS3t מתוך בראשית רבה פ', א': אָמַר לוֹ רֵישׁ לָקִישׁ עַד כַּדּוּן לָא חֲסֵלִית מִן מְפַיְּסֵיהּ עַל הָדָא וְאַתָּה מַיְיתֵי לָן אוֹחֲרִי, עִקָּרוֹ שֶׁל דָּבָר הִנֵּה כָּל הַמּשֵׁל מַהוּ, אֲמַר לֵיהּ לֵית תּוֹרְתָא עֲנִישָׁא עַד דִּבְרַתָּהּ בְּעִיטָא, לֵית אִתְּתָא זָנְיָא עַד דִּבְרַתָּהּ זָנְיָא. אָמְרוּ לֵיהּ אִם כֵּן לֵאָה אִמֵּנוּ זוֹנָה הָיְתָה, אָמַר לָהֶם (בראשית ל, טז): וַתֵּצֵא לִקְרָאתוֹ וגו', יָצָאת מְקֻשֶּׁטֶת כְּזוֹנָה, לְפִיכָךְ וַתֵּצֵא דִינָה בַּת לֵאָה. " |
|
טה~דאם!
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
רץ - שתהיה בריא, לאה היא אשתו של יעקוב, תסביר לי איך זה מסתדר לך הפירוש שנתת, איך הגעת למסקנה הזו? כש-רש"י אומר שדינה יצאה, לא המשמעות שהלכה לעשות מה שאתה חושב, אלא שפשוט יצאה לבחוץ. כתוצאה מכך, שכם בן חמור ראה אותה ועשה את המעשה שעשה. האחים התרגזו מאוד, ונראה שיותר מכולם שמעון ולוי.
זה נכון אמנם שמדובר על פירוש, וישנם כמה וכמה, אבל אתה לא צריך יותר מדיי פירושים כדי להבין שהאחים אהבו את דינה - בסופו של דבר חיסלו עיר שלמה בגלל מה שעשו לאחותם. אלה הם דברים ברורים, אני לא מבין איך אפשר לפרש את המקרא בצורה כל-כך קיצונית ומשונה. אני לא מכיר את הסופר שכתב את הספר הזה, לא נראה לי שיש לו קשר ולא קטן ליהודים ולסיפור היהודים. קרא את התנ"ך ופירש איך שבא לו וכתב איזה סיפור הזוי. נו, נו - מה נעשה לו? אבל מכאן ועד לקחת את זה ברצינות? אני חושב שאם כבר מתחילים לפרש, אי-אפשר שלא לקרוא את המקורות היהודיים. "האחים" הם לא פחות מאשר בני-ישראל. כיום אנחנו בני ישראל, במילים אחרות המקור של הסיפור הזה. לנו הזכות הראשונה, אנחנו והדורות היהודיים הקודמים. ולא בגלל שעכשיו פופולרי לחשוב כך או כך, במושג זה או אחר - ואנחנו מפרשים לפי רוח התקופה והשקפות של הוגים כאלה ואחרים. תפיסת העולם היהודי שונה לגמרי מהתפיסות הנוכחיות של המערב. למעשה הסיפור הזה קרה למעלה מאלף שנים מתחילת היסטוריית המערב (היוונים לפני 2500 שנה כמדומני). |
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
הספר הזה במהותו גרוע - כרומן היסטורי. התאכזבתי ממנו ורק בגלל הנושא נתתי לו 2 כוכבים.
חוץ מזה חושבת שאין טעם לקבל את פרשנות רש"י בדיוק כמו שאין טעם בהבנה של הלכות "מודרניות" של חרדים, שמאשימים כל לבוש נשי בחטאים שלהם. |
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
ThaDamBam- בהמשך לתגובה הקודמת - אם פירוש רש"י לא ברור, הוסיף לו הסבר, לאה מכרה את דודאיה לרחל, בכדי לזכות בלילה עם יעקב - היא יצאה לקראתו. הדודאים הם האתנן, ויציאתה לקראתו
משולה למעשה יצאנית - שזאת זונה.
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
yaelhar - חרפת דינה, הכוונה, שבישו אותה באופן אישי, רמסו את כבודה, גופה ונפשה, האם הייתי צריך לנסח זאת במילה אחרת?
|
|
רץ
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
ThaDamBam
קבל את פירוש - רש"י: "בת לאה" - ולא בת יעקב אלא ע"ש יציאתה נקראת בת לאה שאף היא יצאנית היתה (ב"ר) שנאמר ותצא לאה לקראתו (ועליה משלו המשל כאמה כבתה)
לגבי נישואיה של דינה לשמעון - למה אתה עושה דיסה בין המקרא למסורות מדרשיות שלא בטקסט המקורי, למה שלא נגיד שדינה נישאה לאיוב, או הרתה לשכם, נולדה ממנו אסנת שלבסוף נישאה ליוסף, אז למה שלא נגיד שלדינה היו שלושה בעלים, למה רק אחד? |
|
טה~דאם!
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
הדברים שנכתבו בביקורת לא מדוייקים (ובכן, בעליל!). הסיבה שהאחים מההתחלה נתנו תנאי קשה שכזה היא ששכם וחמור אביו ימנעו מלהסכים, ולאחר ההסכמה (באופן דיי מפתיע כל העיר הסכימה לתנאי) והלחימה של לוי ושמעון ביום השלישי (בהיותם כואבים), ישראל-יעקוב "נתן להם בראש" וכמדומני זכר להם את זה אפילו עד יום מותו.
לגבי דינה, לא נכון להגיד שהפרשן מהגדולים בתולדות העם היהודי, אדם יוצא מכלל, יכתוב דבר כזה על הבת של - לא פחות - יעקוב אבינו! מאיזה מקור אתה מביא את הדברים האלה רץ? זה הפעם הראשונה שאני שומע דבר שכזה.נכון רש"י אמר שדינה הייתה יוצאת לבחוץ, ייתכן גם שהזכיר את זה לא במובן החיובי - אבל מכאן ועד מילה כל-כך קשה? המעשה של האחים מראה כמה הדבר קשה מה שעשה שכם בעיני האחים, ועל מסורת וצניעות יהודית הנמשכת עד היום. המעשה של לוי ושמעון, כפי שהוכיח אותם ישראל לא היה טוב, אבל עומד מאחוריו עניין חשוב שצריך גם ללמוד. לגביי "אף אחד לא יודע מה דינה חושבת" זה מה שקורה שלא לומדים את הדברים כמו שצריך! שמעון לקח את דינה לאישה, אומנם זה עשוי להיראות למשהו מוזר ולא תקין, לא ככה היה בעבר, ועוד לפני קבלת התורה. המעשה הזה של שמעון מראה שדינה הייתה חשובה לו. לפעמים אני חושש שדעות התקופה משפיעות בצורה קשה על ההבנה האמיתית של הדברים. איזה וילסון אחד בתחילת המאה ה-20 גרם לאירופה ואמריקה להיות "מוסריות" וכולם מיישרים קו. חבר'ה 3500 שנה של ניסיון וידע, הבנה ותפיסה נמחקים, ובמקומם מגיעות דעות משונות ומסובכות משהו. תנסו ללמוד על אב אומת ישראל - ישראל-יעקוב עצמו, ולא דרך כל מיני בעלי "ידע נאור" , "חדש" - "מיוחד" - אלא דווקא איך שיהודים היו תמיד לומדים במשך, ובכן -3500 שנה. |
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
"חרפת דינה"???
החרפה היא כולה של האנס. ושל האחים המשתמשים בה כבאתנן פוליטי. ושל האחים המחליטים שהם רוצים לרצוח עיר שלמה ולא לקיים הסכם חתום. כל הסיפור הוא חרפה אבל החרפה אינה של דינה. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
אם זו היתה דעתו של רש"י על לאה ועל דינה, הוא מתגלה בכך כאדם חשוך במיוחד.
|
|
Ranran
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
סקירה טובה מאוד.
קראתי אותו לפני מספר שנים וגם אני לא ממש התחברתי. מאוד קשה לכתוב באותנטיות על תקופה כל כך עתיקה.
|
20 הקוראים שאהבו את הביקורת