ביקורת ספרותית על קריאת ביניים - מדריך קצר לימי הביניים במערב מאת אביעד קליינברג
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 16 במאי, 2021
ע"י יוֹסֵף


ימי הביניים הם השם שנתנו אינטלקטואלים במערב במאה ה-16 וה-17 לתקופה שבין סוף העת העתיקה לתחילת ה"עת החדשה". הם שהגדירו וקבעו לראשונה את נקודות הציון של ימי הביניים: בין קריסת האימפריה הרומית ככוח צבאי-פוליטי בספטמבר 476, לבין אוקטובר 1492 עם עגינת ספינותיו של קולומבוס בחופי סן סלוודור וגילוי העולם החדש. כיום ישנם כמה וכמה ציוני זמן נוספים להגדרת "ימי הביניים", אך לכל הדעות ציוני הזמן הללו עוסקים בעיקר בהיסטוריה של אירופה ובפרט של מערבה.

הספר הקצר הזה, בקושי 200 עמודים כולל מפתחות, כשמו כן הוא: מדריך קצר לימי הביניים במערב. הספר סוקר בפרקים קצרים יחסית את הסיפור ההיסטורי של ימי הביניים החל מהמאה ה-3, בתהליכים שהביאו לקריסת האימפריה הרומית, ועד למאה ה-15 בהשלמת הרקונקוויסטה וגילוי אמריקה. כמובן שבמסגרת קצרה שכזו הסיפור ההיסטורי מובא בתמצית, ממעוף הציפור, ומתמקד באירועים הגדולים והמשמעותיים, אך הוא כתוב בכישרון ובבהירות. עיקר כוחו ביכולת לעמוד על תהליכים ועל הקשרים תרבותיים, ובעיקר לנתח ולהבין כיצד מאורעות בעבר משליכים ומשנים את העתיד הקרוב והרחוק.

מכאן עולה התמה המרכזית של הספר שהיא ההבנה, כי בניגוד לתפיסה הרווחת – שימי הביניים היו ימי ניוון וחשכה, מלחמות ובערות, כישוף ואימה, כאילו במשך 1,000 שנים אנשים ישבו בחושך, התפללו, וחיכו לעת החדשה – לא היו ימי הביניים אלא המשך ישיר לעת העתיקה, ובה בעת נוצקו בהן היסודות לכל מה שהמשיך להתפתח בעת החדשה עד ימינו אנו. החלוקה הדיכוטומית בין התקופות, נמצאת רק בראש של ההיסטוריונים המחפשים חלוקת ברורה ונוחה, אך ההיסטוריה היא לא מדע מדויק, היא סיפור, היא תהליך, היא זרימת הזמן והמאורעות. וכמו בנחל, גם נפילה של סלע לא גדול בגדה האחת עלול ליצור ברבות השנים עיקול נרחב בגדה השניה.

ספר מומלץ!
19 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה בת-יה! אני לא אתפלא אם זה נכון. המעניין הוא שרדיפת המכשפות החלה בסביבות 1480 ונמשכה לפחות 200 שנים, כאמור, במקביל לרנסאנס ולמהפכה המדעית. אמו של האסטרונום יוהנס קפלר עצמו הואשמה בכישוף, אך נחלצה על ידי בנה מהמוקד.
בת-יה (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה, יוסף. ואם כבר מכשפות - יש ספר טוב שנקרא "היסטוריה של הכישוף" שכתב ג'. ב. ראסל.
הספר הזה מתרכז בעיקר בנושא הכישוף והמכשפות בימי הביניים. ועיקר התיאוריה שלו היא
כי כל עניין המכשפות היה מטעמי בצע, ולפעמים מטעמי קנאה. כשהדת קשורה לנושא הזה רק כשאיזה בישוף
חומד את רכושה של אישה מסויימת. לרוב אלמנה.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה בת-יה. אני חושב שמה שהספר הזה מציע הוא לראות שהדברים אינם מוחלטים. זה נכון שהייתה בערות בימי הביניים, אבל האם לדוגמה ידעת שציד המכשפות הגדול התרחש דווקא בעת החדשה במקביל עם המהפכה המדעית? הנקודה היא שחשכה ובערות תמיד היו ויהיו לצד בהירות מחשבה. המוטו של הספר (מגב הספר) הוא זה: "העולם החדש לא היה סטייה מן העולם שקדם לו; הוא היה תוצר שלו, לטוב ולרע".
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
אכן חני. אולי אין מנוס מכך כשמלמדים היסטוריה בשלב הראשון בכדי לאפשר תפיסה רוחבית של ההיסטוריה האנושית. אבל עם השנים כדאי להעמיק את המבט, ובכך, הספר הזה עושה עבודה לא רעה, במעט השקעה.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה Pulp! שאלה טובה...
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה עמיחי וסנטו. אני מאמין שתהנו מהספר הזה אם וכאשר...
אגב, מדובר בספר שיצא בהוצאה עצמית, אבל אני מוכרח לציין שהוא ערוך וכתוב יפה, בליווי תמונות ונראה שנעשתה עבודה טובה.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
יעל תודה! אסור שהנוחות שבחלוקה הדיכוטומית, שיש בה גם מן האמת אחרי הכל, תבוא על חשבון העומק וההבנה של התהליכים עצמם.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה Zek ומורי!
בת-יה (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
יש לי בבית ספר שנקרא "הקודקס של ארכימדס" הספר מתאר סיפור אמיתי על מציאת כתב יד
של ארכימדס, שהיה "מוסתר" מתחת לכתב של ספר תפילות נוצרי. כותב ספר התפילות מחק את כתב ידו של ארכימדס, והעתיק
תפילות על גבי אותם הדפים, אך למזלה של ההיסטוריה המחיקה לא היתה ממש מושלמת, ובאמצעים של היום אפשר היה לפענח את הכתב המקורי.
אז סביר מאוד להניח שהשמש גם זרחה בימי הביניים, אבל מבחינה תרבותית החשכה היתה נוראית.
ולצערי, הדים של החשכה הזאת נמשכים גם היום.
חני (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
מאוד אהבתי ודי חידשת לי. כי בספרים ובלימודים זה מאוד ברור
ההגדרות הללו לתקופות.
במיוחד כשקוראים ספרות ישנה על רומי ויון.
יש עת חדשה ויש עת ישנה.
וסקרת נפלא.תודה תודה
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת נהדרת. אנשי ימי הביניים לא חשבו שהם חיים ב"ימי הביניים". הם היו בטוחים שהם חיים בזמנים מודרניים. מעניין איך יקראו לתקופה שלנו...
משה (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת טובה, נראה ספר כלבבי.
עמיחי (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
יפה כתבת. תודה רבה.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
אהבתי את האבחנה דוחת-הדיכוטומיה, שימי הביניים הם גם וגם.
יש לנו נטייה להגדיר לצורך הנוחות הגדרות סטיריאוטיפיות שרק כאשר בוחנים אותן לעומק מבינים שההגדרה נכשלת בפרטים חשובים.
מורי (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
גם סקירה מומלצת.
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
סקירה מעולה, תודה לך.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ