ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 7 באפריל, 2021
ע"י רץ
ע"י רץ
בראשית היה האדם
סיפורי הבריאה בספר בראשית הם לא מיתוס הבריאה הבלעדי, בנוסף אליהם ידועים מיתוסים קדמונים נוספים, כמו מסעות גלגמש, אפוס מסופוטמי קדום שקרוב לוודאי נכתב על דמות קדומה בתרבות זאת. בחינת השפעות מיתולוגיות קדומות על סיפורי הבריאה בתנ"ך, מעניינת ומלמדת באופן בו היא נותנת לנו מושג לגבי השורשים התרבותיים והדתיים של היהדות ולייחודה בעיקר בתפיסה המונטאיסטית שלה.
לדוגמא לשוני הקיים בין סיפור הבריאה שלנו לאחרים, הוא תיאור בריאת האדם בספר בראשית כמי שנברא בצלם אלוהים. יש הרואים בעובדה זאת מהפכה משמעותית ביחס למיתולוגיות אחרות, כמו מסעות גלגמש, בהם נברא קודם המלך. יש בכך משמעות אידאולוגית פורצת דרך לגבי מעמדו של האדם כבעל זכיות שאינן תלויות במלך שלו, אלא עומדות בפני עצמן. תפיסה זאת עשויה להסביר את חוקי התורה והמוסריות העומדת בתשתיתן ובהם חוקי המלך המנסים להגביל שלטון שרירותי באשר הוא כתפיסה הומנית.
סיפורי הבריאה והמיתוסים הקדומים, הם ניסיון מופלא של האדם בעת העתיקה להסביר את עולמו, לתת תשובות לתהיות אנושיות ולהעניק לו מפת דרכים לאופן בו הוא והחברה צרכים להתנהל בעולם בו קיימת אי וודאות. כמו שאלת הרע בעולם, החרדות הקיומיות, או קיום מחזור חיים ומוות והאופן בו נכון לחיות על פיו.
האם לסיפורי הבריאה הקדומים משמעות לעת החדשה, לעולמנו הנוכחי, בו האדם אמור לקבל את תשובותיו באמצעות המדע והחשיבה הלכאורה לוגית (ומה עם הרגש)? זאת השאלה שעלתה בי בעת שקראתי את ספרה של ניצה אברבנאל, גלגמש גיבור מיתולוגי בתרבות משתנה. אברבנאל מבקשת לתת מענה לשאלה זאת, כפסיכולוגית בעלת אוריינטציה פרוידיאנית ויונגיאנית, באמצעותה היא מנתחת את האופוס הקדמוני של גלגמש בצורה מעניינת ומנסה להעניק משמעות אקטואלית לכוחות הפסיכולוגים והחברתיים שעצבו את החברה האנושית הקדומה. בצורה מפתיעה עולה מספרה מסקנה, כי חלקם של כוחות אלה, מגדרים ומשפעים על הלך המחשבה המודרני, כמו מקומה של האישה בתרבות האנושית.
אברבנאל, טוענת כי לדמותו של גלגמש שחציו אל וחציו אדם, המתוארת באפוס מסעותיו, יש תכלית מסוימת, להציג מודל מעבר מחברה ומתרבות קדומה, אותה מכנה אברבנאל כטרום פטריארכלית, לחברה ולתרבות השונה ממנה, אותה מכנה אברבנאל, כחברה הפטריארכלית. לצורך ניתוח המעבר התרבותי ומשמעויותיו, אברבנאל, מגדירה את התרבות שקדמה לגילגמש, שאחד ממאפיינה היתה תפיסה אחידה של הזמן, בה לא התקיימה הפרדה בין עבר להווה ולעתיד, הזמנים התמזגו זה בזה והשתלבו בדרך הרמונית מעגלית.
ההיבט השני שהגדיר את המיתוס הקדום, הוא קיומו של מרכיב חסר זהות מינית בסיפור הבריאה הקדמוני, כים קדמון המייצג את העולם הקדום, ממנו החלה הפרדה למיתוס החדש המבדיל בין הזכר המיוצג על ידי השמיים, לבין הנקבה המיוצגת על ידי הארץ (כאמא אדמה) המנהלים בניהם קרב שליטה לחיים ולמוות. במיתוס הבבלי מרדוך האל הזכרי גבר על תיאמת אלת הים וכוחות התיהום ומבתר את גופה. באופן הזה התרבות העתיקה הכילה מאבקים אלימים כדרך לפתרון קונפליקטים ולהשגת שליטה, בהם האם השולטת, המכילה והמייצגת הרמוניה, נדחקה ממעמדה.
סיפרה של אברבנאל הוא מסע למודעות האנושית, המתפענחת באמצעות מיתוס גלגמש הקדום, המקשר אותנו משם לתרבות הנוכחית, כסיום מפתיע למסע האנושות, אברבנאל מציגה אבחנה מעניינת, את החברה המודרנית המייחלת לשינוי שיוכל לתת מענה למצוקות האדם (האם מדובר בפוסט היסטוריה?). בכדי להשיג שינוי זה טוענת אברבנאל, חייב להיווצר קודם לכן שינוי בנפש האנושית, כביטוי לדרך חדשה המייצגת חוויה חברתית שונה. דוגמה לכך הוא הצורך בלמידה מחדש של המרכיב הנשי והגברי בחברה המודרנית, ואת הצורך למצוא איזון שונה בין שניהם.
בשעה שקראתי טענה זאת, לא יכולתי שלא לחשוב על ג'סינדה ארדרן, ראש ממשלת ניוזילנד, שהציגה מנהיגות אחרת במאבקה בפשעי הגזענות ובמגפת הקורונה. עובדה, ללא חיסונים ניוזילנד הדבירה את הקורונה. אברבנאל יוצרת בספרה שיח מרתק עם מיתוסים קדמונים ולרלוונטיות שלהם לתרבות המודרנית.
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
עמית - תודה.
|
|
עמית לנדאו
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
מרתק!
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
כרמלה - כרמלה תודה, אכן היא כתבה ספר נוסף על לילית וחוה.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
Zek - תודה רבה.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
פרפר צהוב - תודה, על הקשר בין התרבות הנוכחית לתרבות הקדומה עניתי לחני - הפסיכולוגיה היונגינית.
כמו כן המיתוס היה מפה של תפיסת המציאות הקדומה, אני מניח שחלק מבעיות היסוד של האדם הקדום דמות לאלה של האדם המודרני - האדם בבסיסו נשאר עם דברים דומים, רק יכולות ההסתגלות שלו לסביבה משתנה מתאימה אותו למציאות השונה.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
בר - תודה, כל אחד ותחומי העניין שלו, ועדיין יש כאלה המשותפים לנו.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
דן - תודה, בספר בראשית אכן שני סיפורי בריאה שונים המתייחסים גם לאופן בו חווה נוצרה, ללמדך שהתנ"ך מורכב לו פעם מצרוף של טקסטים אותם כתבו כותבים שונים.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
moshef -תודה, בוב קורא טקסטים מהעולם העתיק, כמו התנ"ך והאודיסיאה, שהנושא שלה הוא מסע יחדים. לזכותו של בוב יאמר, שהוא קורא את הטקסט במקור,
ואילו אני קורא ספרים שעוסקים בפרשנות על הטקסט הקדום.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
jחני - תודה, הניתוחם של מרכבים חברתיים היסטוריים הקימים בתת מודע הקולקטיבי ומשפעים על דרכי הפעולה האנושיות, זהו יסוד
הפסיכולוגיה של קרל יונג, היות והכותבת היא פסיכולוגית המשתייכת לזרם זה, היא מראה על קשריים חברתיים, פסיכולוגיים בין העבר כפי שבא לביטוי באמצעות מיתוסים לבין הווה.
|
|
כרמלה
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
רץ, תודה על סקירה נהדרת.
הסקירה משכה אותי לחשוב על לילית וחוה. גיגלתי ומסתבר שניצה אברבאנל כתבה גם עליהן ספר. |
|
זאבי קציר
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
יופי של סקירה רץ, תודה לך
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
סקירה מרתקת.
לא בטוח שאשתכנע מהניסיון להשליך מהמיתוס הזה על החיים הנוכחיים, אבל זה מעניין כתרגיל מחשבתי.
כדי לפתור את הבעיות בחברה הישראלית כנראה נצטרך מנהיגות אחרת...וגם עם אחר. |
|
בר
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה על הסקירה רץ, נשמע מעניין מאוד אך עם זאת כנראה שלא אקרא ספר מהסוג הזה.
|
|
דן סתיו
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
רץ
סקירה מרתקת. אכן היהדות לא צמחה יש מאין ותרבויות עתיקות ומפוארות שקדמו לו תרמו לה לא מעט. אן אינני טועה סיפור הבריאה ביהדות מופיע פעמיים פעם האל ברא את האדם והאשה ביחד ובפעם השניה האישה נבראה כצלע מהאדם על כל המשתמע מכך.
|
|
moshef
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה על הסקירה, מעניין מאוד.
לדעתי סקירתך מתכתבת עם סקירתו של חבר סימניה "בוב" על קריאתו את שלושת הספרים של הדתות המונותיסטאיות. |
|
חני
(לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
אהבתי את הסקירה המלומדת רץ.
האם בכדי לשנות את החברה מהבסיס
צריך למחוק אותה קודם ולהתחיל מחדש? או שאפשר לעשות איתחול? מצד אחד אנחנו משתנים ללא הרף בהתאם למציאות אין ברירה אחרת. בדיוק לומדת על 300 שנה אחורה מאיתנו ויש קבוצה באוכלוסיה ששום דבר לא השתנה אצלה. הם חיים בגטאות עם מתווך חיצוני וכמעט אף אחד לא נכנס למעגל. לכן נחמד לקרוא מיתולוגיות שנשמעות ממש כמו אגדות לפני שינה. |
20 הקוראים שאהבו את הביקורת