ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 3 בדצמבר, 2020
ע"י יוֹסֵף
ע"י יוֹסֵף
תקומת מדינת ישראל היוותה, במובן מסוים, את אקורד הסיום של מאבק ומאמץ ארוך שנים בכמעט כל היבט שאפשר להעלות על הדעת. במובן אחר, היא הייתה רק ההתחלה של מאבק ומאמץ קשה והירואי לא פחות, אבל שונה.
בשנות ה-30 וה-40, לחמו בבריטים שְׁלוש המחתרות (ההגנה, האצ"ל והלח"י) כל אחת בדרכה, אך האידאולוגית, הקיצונית וגם הקטנה ביותר הייתה מחתרת לח"י. אף שהייתה קטנה, האנשים שמסרו את נפשם, "החיילים האלמונים", היוו קשת מאוד מגוונת של קצוות, היו בה חרדים ודתיים לצד 'כנענים', סוציאליסטים ואפילו קומוניסטים, לצד אנרכיסטים ונאמני 'מלכות ישראל'. חלק לחמו למען המיגור של האימפריליזם הבריטי, וחלק לחמו למען ארץ ישראל השלמה והקמת בית המקדש בהר הבית, אך כולם חברו יחד כדי לגרש את הבריטים ולהקים בית לעם היהודי בכל מחיר. לאחר רצח 'יאיר' ב-42 המחתרת הוכתה קשות אך לא נשברה ו'מיכאל', הלוא הוא יצחק שמיר, הצליח לאסוף את השברים ולהמשיך ביתר עוז, וב-43 התגבש בהנהגת לח"י מעין טריומווירט שכלל את שמיר ('מיכאל') הפרגמטי, המעשי, נמוך הקומה אך האמיץ והעשוי ללא חת, את נתן ילין-מור ('גרא'), הקומוניסט הקוסמופליטי, וישראל שייב ('אלדד') האינטלקטואל הוגה הדעות (לימים מתרגם כתבי ניטשה).
כאשר הודיעו הבריטים בפברואר 47 שהם מתכוונים לעזוב את הארץ החלה מבוכה בשורות לח"י. לא כולם האמינו שהבריטים אכן יעזבו, וגם כשהדבר נעשה ברור, הדבק והמגנט ששאב את כל הלוחמים תחת כנפי הארגון החל להתרופף ולהתפורר. הסכנה הקיימת בכל הגשמת רעיון גדול, פגעה גם בלח"י, דווקא הניצחון שהגיע כאילו בהפתעה היה בעוכרי הארגון. הספר הזה עוסק בפרק האחרון של לח"י מפברואר 47 עד למרץ 49, ומתאר את הימים הגדולים של סוף המנדט ומלחמת העצמאות דרך העיניים של האנשים שנרדפו, נקרבו בכלא והועלו לגרדום, אבל הבינו שכאשר הבריטי האחרון יעזוב, הם יידחקו הצידה בידי היישוב המאורגן וימחצו תחת המגף של בן גוריון.
את הספר כתב פרופ' אריה אלדד (יליד 1950) בנו של ישראל שייב-אלדד, ובפתח הדבר הוא מתאר כיצד עברה עליו ילדותו "בבית ספון ספרים ומרופד סודות, בית של דברים שלא אומרים בטלפון, של דברים שאומרים רק כשהרדיו פועל בקול... בבית שבו התארחו חברים מעטים ונאמנים מאוד של אבא, 'אנשים שלנו', והיו גם כל השאר, כל האחרים. כשאבא שלי היה אומר 'הם' ידעתי למי הוא מתכוון, בדרך כלל 'הם' היו הממשלה, מפא"י, בן גוריון, השי"ן בי"ת. היו גם אנשי לח"י שלא היו 'אנשים שלנו'. היו מדברים עליהם, אבל הם אף פעם לא באו. דמותם ושמם היו תלויים בחלל ולהעדרם מביתנו היתה נוכחות עזה ומרה".
אף על פי שהספר מתאר אירועים אמיתיים הוא סוג של רומן היסטורי המבוסס על אירועים אמיתיים אך הוא לא מחקר היסטורי. זהו ספר פרוזה קולח ואף דרמטי בחלקו, שמספר את סיפורם של האנשים, הפשוטים והמנהיגים. אקורד הסיום של לח"י כולל בתוכו פעולות הירואיות לצד טעויות קשות, ואף הספר נסוב בעיקרו על שני אירועים כאלו. האחד הוא הוצאתו להורג של איש לח"י יהודה אריה לוי ('שמואל') המכונה בספר 'בניהו', בידי חבריו. אירוע טעון, קשה ונתון במחלוקת (רק בשנת 1977 צורף שמו לרשימת חללי לח"י הרשמית ומשפחתו קיבלה את עיטור לוחמי המדינה). האירוע השני הוא ההתנקשות בשליח האו"ם הרוזן השוודי ברנדוט שתוכניותיו לגבי המדינה הצעירה היו הרסניות גם בעיני בן-גוריון (לימים, יהושע כהן, המתנקש, היה שומר ראשו של בן גוריון, סיפור מרתק בפני עצמו). אירוע זה סתם את הגולל סופית ומה שעוד נשאר מהמחתרת – פורק באופן סופי.
האימרה שמיוחסת ללנין "כשחוטבים עצים – עפים שבבים" חוזרת שוב ושוב לאורך הספר. כן, כאשר עושים מעשים גדולים, קורות גם טעויות. איש מגיבורי הספר אינו חי עוד, החיילים הפשוטים והמנהיגים הגדולים, אך מעשיהם ראויים להילמד, להיזכר ולהיות נכתבים בספר. גרא מת בשנת 1980, אלדד בשנת 1996, ויצחק שמיר היה חי עד לא מזמן ונפטר בשנת 2012, בתום הלוויה, כשנסתם הגולל על כל אחד מהשלושה, הזדקפו אנשי לח"י הנותרים, ושרו את 'חיילים אלמונים' ההמנון המרטיט שכתב 'יאיר'.
27 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
יוֹסֵף
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה רץ.
הבנתי שבן גוריון ידע שיהושע כהן שומר הראש שלו, הוא מי שהתנקש בברנדוט, אך ביקש לא לפרסם זאת, בכל מקרה הדבר לא הפריע לו להמשיך בידידות עמו.
ואגב, גלילה רון פדר כתבה עליו ספר לבני הנעורים, אהבה בפרדסים, שמו. |
|
|
יוֹסֵף
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה עמיחי על הדברים ועל המידע.
|
|
|
יוֹסֵף
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה לכם, mero, וראובן.
סנטו, תודה על ההמלצה.
|
|
|
יוֹסֵף
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
פרפר
מה שכתבתי קודם ליעל, וכדאי לציין שבספר מודגשים כמה נקודות.
א. לח"י כבר התפרק מעצמו בקום המדינה ולוחמיו התפזרו בצה"ל, רק בירושלים שעדיין לא נחשבה חלק רשמי מהמדינה המשיכו המחתרות להתקיים, וגם שם תיאמו את פעולותיהם עם הצבא. ההתנקשות בברנדוט הייתה בכוונת מכוון בירושלים ולא בתחומי המדינה. ב. לח"י הבינו שהפעולה הזו תפרק את הארגון סופית, והם לקחו זאת בחשבון. פעולה זו הייתה לתפיסתם "המתנה" האחרונה של לח"י למדינה. |
|
|
יוֹסֵף
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה סאקוט ופאלפ.
יעל, אכן, ההגדרות חמקמקות, אבל כמו שכבר הערתי, והעירו נוספים כאן, יש לראות את הדברים לאור התקופה. הקמת מדינה, בוודאי כמו שלנו, בוודאי תחת צל השואה, תמיד תהיה מלווה במעשים לא פשוטים.
|
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
יהושע כהן ושיף היו מכפר סבא- מעניין מישוב של פועלים, בו הם נרדפו על ידי אנשי ההגנה, ולבסוף שנהם לקחו חלק ברצח ברנדוט - על חלקו של כהן ברצח ידעתי עוד שנים רבות לפני שפורסם על כך באופן רישמי.
|
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
עמיחי, שמח שהצלחתי להפתיע אותך :-)
אני סבור שתמיד צריך להטיל ספק בדברים ולחפש יותר עדויות כדי לנסות לאשש סברה מסוימת. קראתי שהיו פניות לאנשים המאגדים חברי אצ"ל לשעבר והשם שלו לא מופיע שם. כידוע, בדור הפלמ"ח לא היה מחסור בצ'יזבטים :-) תודה על המידע הנוסף, וביוגרפיה של יונתן רטוש נראית מעניינת בפני עצמה. |
|
|
עמיחי
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
פרפ"צ,
"בינתיים לא מצאתי עדויות שהוא היה באצ"ל מלבד העדות שלו על עצמו" הוא משפט די מדהים. הצלחת להפתיע אותי. בביוגרפיה שכתב פרופ' יהושע פורת על יונתן רטוש נכתב על ההשראה שמצא אבנרי באידיאולוגיה הנאצית (בהסתייגות: כפי שהוא הבין אותה אז!). זה נמצא שם איפשהו בשיחה בין אבנרי לרטוש. |
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
עמיחי, תודה על ההבהרה.
בינתיים לא מצאתי עדויות שהוא היה באצ"ל, מלבד העדות שלו על עצמו. אולי הוא היה רק מדביק פליירים ולכן אף אחד לא שמע עליו, או שלא היו דברים מעולם. יש מי שטוענים שהוא לא תמיד נצמד לאמת וטען טענות שהן "אמת אלטרנטיבית", כגון שפרש מהאצ"ל בשל רצונו של שטרן לנהל מו"מ עם הנאצים. לגבי עניינו בתורת הגזע הנאצית כמקור השראה עדיין לא מצאתי עדות לכך. |
|
|
מורי
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
גם עוז בא מסביבה שכולה ימין והתברג עמוק לשמאל.
|
|
|
עמיחי
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
טוב ששאלת, כך בדקתי את עצמי וגיליתי שטעיתי חלקית...
אבנרי היה באצ"ל ולא בלח"י. אך מקור הבלבול שלי היה הפלרטוט הארוך שלו עם רעיון "העבריות" / "המרחב העברי" / "המרחב השמי" שאותו חלק עם כמה מתומכי הלח"י "הכנענים" (עמוס קינן ועוד) לפני הקמת המדינה ואף לאחריה במשך שני עשורים לפחות. כתבתי מהזיכרון על פי שקראתי עליו אצל אמנון לורד. בזכותך בדקתי בויקיפדיה ובאתר של אורי אבנרי עצמו, וכך גיליתי שטעיתי חלקית. |
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
עמיחי, מעניין מה שאמרת. לא ידעתי שאורי אבנרי היה חבר בלח"י ולא לגבי תפישתו את תורת הגזע הנאצית.
מעניין למה הוא הצטרף דווקא ללח"י ומה גרם לו לתפנית בדעותיו. איפה ראית את המידע הזה?
|
|
|
עמיחי
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה. מעניין מאד.
פרפ"צ, רבים לא הבינו את התופעה הנאצית בשעתה. רבים הבינו מהי באיחור רב. לדוגמה: איש הלח"י המפורסם אורי אבנרי, לימים אלוף הארץ בחתירה למדינה פלסטינית, שראה בתורת הגזע הנאצית מקור השראה רעיוני מפרה וחיוני. כמובן שסבר אחרת ממנה לחלוטין בנוגע לגזע היהודי. |
|
|
משה
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת טובה, תודה.
נראה שתאהב גם את "לוחמי חירות ישראל" של נתן ילין מור ואת "יאיר" של משה שמיר. |
|
|
ראובן
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אני מסכים עם התפיסה שארועי העבר נראו אז שונים.
1948 היתה תקופה בה ישראל שרק נולדה היתה במקום אחר לגמרי. קל לשפוט בדיעבד את המחתרות.אבל האווירה היתה שונה לגמרי. |
|
|
Mero
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מרתקת
חשבתי שאני קורא את תקציר הספר מהכריכה האחורית. רק בסוף הבנתי שזו סקירה (מצויינת).
עשה לי חשק לקרוא את ההיסטוריה של הלח"י. קשה לשפוט אירועים מהתקופה הזו, בה היהודים נלחמו על חיים ועמדו בפני השמדה נוספת, לאחר השואה. האם אלה אירועי טרור או הגנה עצמית. האם אלה תגובות מובנות של עם שעבר השמדה נוראית ונותר ללא ברירה או תגובות שלא היו במקומן. ברור שהיו אז (וגם היום) שבבים לא רצויים. כנראה שללא חטיבת עצים רבה, לא היינו קיימים כאן כיום. |
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
יש הבדל מאוד משמעותי בין התנקשות פוליטית לבין פיצוץ גשרים.
אנשי הלח"י סברו שתוכניתו של ברנדוט שנתפשה כפרו-ערבית וכללה את העברת ירושלים לערבים היא רעיון שמצדיק את רציחתו. הרצח התבצע בספטמבר 1948, לאחר הקמת המדינה, ע"י ארגון הלח"י שהתנהל כפלנגה בישראל ופעל בניגוד לתפישת השלטון המרכזי בארץ. לאחר הרצח, מועצת המדינה הזמנית היא שהכריזה על לח"י כארגון טרור, לא אני. אם כל הארגונים היו ממשיכים להלחם בנפרד ללא קבלת מרות של גוף מרכזי, לא ברור היכן היינו היום, אם בכלל. גם אם אפשר לראות את פיצוץ הגשרים כפעולת טרור, לא מדובר כאן על רצח פוליטי, אלא נסיון לפגוע בנתיבי אספקה לבריטים, שנתפשו ככובש שיש לגרשו מהארץ. יש לזכור שהפעולה התבצעה ביוני 1946, לפני הקמת המדינה, כאשר עדיין אין שלטון יהודי מרכזי בארץ. לגבי הפניה של אברהם שטרן לנאצים ב1941, אני מקבל את דבריך שייתכן שבראיה הסטורית מאוחרת יותר אנחנו יודעים דברים שהוא לא ידע אז. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מעולה.
|
|
|
yaelhar
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מעניין מאד.
כל המחתרות עשו גם פעולות טרור ומעשים שהשיפוט עליהם (אם לא היו נעשים מהצד שלנו) היה חמור. חלק מהמחתרות - ולח"י במיוחד - הרבו במעשים שקשה להצדיק. זה לא ממעיט בהרגשה של הפעילים שהשתתפו בהם, שהם מגוייסים למען מטרה נעלה. כבר הזכירה גלית בנושא אחר, שהשיפוט בין "טרוריסטים" לבין "לוחמי חופש" הוא לפי הזדהותו של השופט... ככה זה. |
|
|
סקאוט
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
האמת נשמע ספר מצוין. התקופה המדוברת מאוד מעניינת אותי. כשאוכל, אשיג את הספר.
ביקורת טובה ופרטנית. |
|
|
יוֹסֵף
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה פרפר. ברור מתגובתך שאינך מאוהדי לח"י, וזה בסדר גמור,
אבל לשפוט את הפעילות של יאיר לאור הידוע היום לוקה באנכרוניזם ואולי גם בדמגוגיה. האם גם ליל הגשרים ופיצוץ תחנות הרדאר גם הם פעולות טרור, או שלפלמ"ח זה היה מותר? לא תמיד זה נכון וכדאי להחיל את ההנחות של היום על העבר, זה אולי קל, אבל לא הגון. הנח לשנות ה-40 במקומם, המציאות כל כך שונה...
|
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
הסקירה יפה, הארגון פחות.
רצח ברנדוט זה לא שבבים, אלא התנהגות של ארגון טרור. גם הקשר של יאיר עם גרמניה הנאצית הוא לא שבבים. |
27 הקוראים שאהבו את הביקורת
