ביקורת ספרותית על הרג קומנדטורה מאת הרוקי מורקמי
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 17 בנובמבר, 2020
ע"י כרמל


כיאה למורקמי, זהו סיפור על התמודדותו של גבר, אמן רגיש עם משבר אישי ומקצועי. הוא בורח, הוא נזרק, הוא מטייל, ובסוף הוא נאלץ לעצור ולהתמודד. למזלו, בדיוק התפנה בית קסום ומבודד על ראש הר באמצע יער פסטורלי, ואפילו שכירות לא צריכים לשלם! נפלא! אני לא רוצה להיכנס יותר מדי לעלילה כי בעיני זה רק גורע וכיף לתת לסופר לספר בדרך שהוא התכוון. תרצו תקציר לעלילה, יש כזה למעלה ^.

כיאה למורקמי, פעמים רבות מיטשטשות האמת והבדיה, כשהסופר כל הזמן משחק על זה, ורומז לקורא מה המציאות ומה ההזיה, ולפעמים גם הופך את רמיזותיו, והקורא כבר לא בטוח בעצמו. יש רגעים לקראת סוף הספר שהסיפור לגמרי נתלש מחוקי העולם הגשמי, ויש כאלה שלא יתחברו לזה, אבל זה בדיוק מורקמי, תמיד על הגבול, לא שם ולא לגמרי שם, תמיד מותיר אותך לתהות. בעיני זה הקסם שלו, הצלילה לתוך עולם לא מוכר שאין ידיעה מה החוקים שלו ואיך הוא פועל, וזו הסיבה שאני חוזרת אליו כל פעם.

יש דברים מוזרים בספר שלא כל כך הבנתי בשביל מה הם שם ולא תרמו בעיני לעלילה כהוא זה, בין היתר שיחות על שדייה המניצים או הלא מניצים של ילדה ב 13, שבוחרת לדבר על הדברים עם גבר בן קרוב ל-40 שהוא המורה שלה לציור. לא יכולה לדמיין עולם שבו שיחה כזאת היא הגיונית ונורמלית. ולא רק שזה נורמלי בעיני מורקמי, אלא שזה גם חוזר על עצמו כל הזמן, כאילו הילדה ממש אובססיבית לגבי החזה שעוד לא תפח, כך שהיא אף בודקת אותו יום יום. בתור נערה לשעבר, שהייתה מוקפת בילדות ונערות אחרות כמוה, לא יכולתי להזדהות עם זה, וכל השיחות האלה הרגישו לי מאוד מאולצות מצד הסופר ולא מתחברות בכלל לדמות וגם לא ברור למה נועדו, אולי לבסס אינטימיות כלשהי בין שתי הדמויות אבל בעיני זה היה קריפי לאללה. למה שילדה בת 13 תחלוק את חששותיה לגבי החזה שלה עם גבר יחסית זר בן 40? קטונתי.

גם מבחינת תאור תהליכי הציור לא התחברתי. גילוי נאות: אני ציירת חובבת. בשמן, בפחם, בעופרת, אקריל וכו'. תחילה האמן מצייר דיוקנאות מסחריים בצבעי שמן. זהו תחום עיסוקו, והוא שנים ארוכות עסק אך ורק בזה ולא צייר שום דבר אחר. אבל, יום אחד נוחתת עליו ההשארה והוא מצייר טבע דומם בסגנון "היפר ריאליסטי". מביני דבר יודעים שסגנון זה שמתיימר לתאר את המציאות בצורה כל כך מדויקת שיש הסבורים כי בכלל מדובר בתמונה ולא צילום, הוא סגנון מסובך מאוד ודקדקני, שלוקחות שנים רבות להתמקצע בו. זה לא מפריע לדמות הראשית שלנו, שלמרות שלמיטב ידיעתנו לא למדה סגנון ציור זה או לכל הפחות שנים ארוכות לא התנסתה בו, מצליחה בקלילות של אחר צהרים אחד להשלים ציור מורכב זה. בכלל, כל התיאורים שם של הליכי הציור של האמן מרגישים לי מאוד לא טבעיים ובכלל לא קרובים למציאות. אמנות היא דם יזע ודמעות, ולא walk in the park.
לא יודעת. בעיני שווה היה לערוך כאן מחקר נוסף על אמנים שמציירים בכלל, ואמנים שמציירים בשמן בפרט, על מנת שהרקע והמאפיינים של הדמות הראשית יהיו יותר אמינים.

בסך הכל ספר טוב וסוחף, עם סיפור מסקרן שקצת לוקח אותך מחוץ למציאות שלך, וזה בדיוק מה שחיפשתי. החיסרון שלו, כמו ספרים רבים של מורקמי, הוא שהסוף פתוח ושאלות רבות שליוו את הקורא לאורך מעל ל-500 עמודים, נותרות ללא מענה.
23 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מורי (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
הגזמת. יש לו עוד כמה בשרוול. אל תוותר שלא נחשוב שאתה פיינשמעקר דלה שמאטה.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
סקירה יפה כרמל.
תיארת מצוין כמה מהפתולוגיות הקבועות של מורקמי שגם אני הבחנתי בהן.
חלקים מהעלילה שתיארת מהדהדים כאלו של ספרים אחרים משלו שקראתי, כמו "קורות הציפור המכנית" ו-"1Q84".
אויה. אולי בכל זאת כלה ונחרצה מעם מורקמי לגזור עלינו (עליי ועליו כוונתי) פרידה לבלי שוב.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
הסקירה מעניינת.
ייתכן שהספר יצליח לשכנע את ההדיוטות שלא מבינים בתחום הציור. על פי דברייך נראה שהוא לא עשה תחקיר מעמיק דיו לפני שהחל לכתוב את הספר.
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
סקירה מעניינת, תודה לך. אני אף פעם לא חיפשתי היגיון אצל מורקמי והריאל-פנטזי זה חלק מהקסם שלו וגם החלק שדוחה קוראים שאינם אוהבים את סגנון הכתיבה שלו.
אני כבר כמה שנים טובות לא קורא אותו כיוון שהגעתי לתחושת שובע ממנו... הספר הזה הוא הראשון שלו שקניתי מזה הרבה זמן וכרגע אין לי דחף לקרוא אותו ומניח שזה יגיע מתישהו...
rea, למיטב זכרוני כבר תורגמו בעבר ספרים של מורקמי מאנגלית אבל לא הייתי חותם על כך..
rea (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
כרמל סקירה מעולה כתבת זה המורקמי הראשון שאני מוותר עליו כי הוא מתורגם מיפנית לאנגלית ומאנגלית לעברית בניגוד לספרים קודמים שלו שעינת קופר תרגמה מיפנית
כרמל (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
ל- HILL - אין ספק, מורקמי הוא אהבה, אבל רק למי שיש לו ראש מספיק פתוח לקבל את המוזרויות, ואת התלישה מהמציאות. גם לי זה בא בתקופות, לפעמים מתחשק לי לברוח איתו, ולפעמים צריכה ספר שיחבר אותי לקרקע.אם בסופו של דבר תמצאי זמן וחשק בשבילו, אשמח אם תכתבי לי כאן איך את התרשמת.
כרמל (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
אב"פ מעניין מאוד בעיני שהתייחסת למשחקי קווסטים, כשאני מומחית לא קטנה לענייני משחקי מחשב וקונסולות ובפרט מחבבת משחקי הרפתקאות וקווסטים. מגניב שזה משהו שעולה מן הכתוב. ניתוח טקסטים לרמת המיקרו זה משהו שאני שאבתי מקריאת סדרת הספרים האלמותית "שיר של אש ושל קרח" מאת ג'ורג' ר.ר. מרטין (משחקי הכס), שם יש הרבה סודות ודברים שהסופר ממש דוחף אותך לחפש לבד. נקודות שאתה צריך לחבר כדי להגיע למסקנה שמשליכה למעשה על הסיפור כולו, רק על פי רמזים שהוא שתל בספרים קודמים, לפני 3,000 עמודים, למשל, במשפט שדמות אחת זרקה לאחרת, או חלום שהיה למישהו. הסופר מעודד קריאה חוזרת של הסדרה כדי לגלות את כל הרמזים שהוא השאיר לאורך הדרך ולהבין לבד. זה נפלא ומרענן בעיני וזה משהו שעד עכשיו לא מצאתי בספרים אחרים ברמה דומה לשלו. תודה רבה על המילים החמות, מקווה שאעמוד באתגר.
Hill (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
כרמל, אהבתי את דברייך,
בעיקר את הגישה החכמה והשנונה :)
אכן נשמע קריפי לייצר תחושת אינטימיות בין ילדה בת 13 לבין גבר בן 40. טרם קראתי את הספר כך שלא יודעת את ההקשר אבל לגמרי סקרנת לאורך כל הביקורת שלך, אז אולי אעשה הפסקה בין בולניו אחד לשני ואחזור למורקמי אהובי משנות ה-20 שלי.
תודה :)
אהוד בן פורת (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
כרמל, כמו שאמרתי צורת המחשבה שלך מעניינת, זה לא שאת צריכה להביא צידוקים לדבריך.
יחד עם זאת הוספת עניין יותר לחוות הדעת שלך. את מזכירה לי בתגובה שלך את הזמנים
בהם היו במחשבים משחקי קווסטים. לא להאמין שפעם צפינו בטלויזיה בשחור לבן ושיחקנו
במשחקים כאלה מבוססי טקסטים, בהם נאלצנו לדמיין את הסביבה הוירטואלית שלנו. אני
לא אגיד שאני לא חורג מגבולות הטקסט שכתוב, בעיקר בדברים שאני נתקל והם נראים חסרי
הגיון (זו הסיבה שאני מוכן ללכת עם הדמיון עד לגבול מסויים) או שמעניין אותי לחפש מידע
נוסף עליהם אבל אני לצערי לא מגיע לרמה כזאת שאני יכול לומר לעצמי שיש חדר נוסף
ומעניין מה יש בו. אני מאחל לך להמשיך לקרוא ספרים, לשתף אותנו ובעיקר להינות מהחושים
הבריאים שלך. אני אם יורשה לי לומר התרשמתי ממך ממש לטובה ואשמח להמשיך לקרוא
את מה שאת כותבת.
ראובן (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
סקירה יפה
כרמל (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
מעדיפה לא להיכנס יותר מדי לתוך העלילה לטובת אלה שלא קראו אבל בעיקרון השאלה הכי גדולה שנשארת היא של מי הילדים, הילדה בת ה-13 והתינוקת של יוזו. נכון שהגברים "לא רצו לדעת" אבל כבר אלה 2 שאלות שסביבן סוג של סובב הסיפור ואין לו מענה בסוף. או מה היה הדבר שמנע ממנשיקי לפתוח את הארון, והאם זה החדר הסגור והנעול שהתכוונה עוזרת הבית. הרי כשהילדה הייתה שם הוא לא היה נעול אז כנראה שיש עוד חדר נוסף. מה יש בו? גם זה נותר ללא פיתרון. יש שם לא מעט דברים כאלה.
אהוד בן פורת (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
כרמל, צורת המחשבה שלך מעניינת אבל כמי שקרא את הספר אני מוכרח לומר שלא הבנתי
עם אלו שאלות נותרת ללא מענה. הספר הזה כפי שאמרתי כבר לא פעם היה מטיש בעיניי,
וזה אחרי שכבר נתתי לו צ'אנס ונהנתי מעוד ספרים שלו, כי חשבתי ש"קורות הציפור המכנית"
יהיה זה שיסתום את הגולל. בקריאת הספר "הרג קומנדטורה" אני הרגשתי שמורקמי לא רק
בונה עולם אלא עד לסוף הספר אפילו מספיק להרוס אותו. זו הסיבה שאני לפחות מבחינתי
נותרתי ללא שאלות. הכי רחוק שהלכתי עם מורקמי היה בטרילוגיה שלו 1Q84. כשאני קורא
ספרים אני מוכן שהסופרים יקחו אותי (כמעט) לכל מקום אבל יש כמות מסויימת של דמיון
שאני מוכן לקבל אותה בסרטים אבל לא בספרים, אני נמשך יותר לכתיבה ריאליסטית.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ