ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 11 באוקטובר, 2020
ע"י Misskipod
ע"י Misskipod
אחד-עשר משפטים קלילים ונעימים, חלקם קצרים עד שתי מילים בלבד.
זה כל מה שאיפשרה לנו ונסה ספרינגורה, לפני שפרשה (או במקרה זה פרסה) בפנינו, את תופת חייה.
וגם בין אותם אחד-עשר (ספרתי, נשבעת), היו כאלה שפיזרו פירורי זוועה מתקרבת, מעלים תוך כדי את מדד הרגל המקפצת.
למה ככה?
הכל, כמו תמיד, מתחיל פסטורלי ויפה לכאורה וכמו משל הצפרדע המתבשלת, קשה ברגעים הראשונים להבחין במגמת עליית הטמפרטורה.
אבל הצפרדע מבחינה בסוף באסונה ונראה שגם אני לא אברח מסיפור חיים קשה, צורם וצורב, שכל שנשאר למלמל נוכח פרטיו , זה 'שלא נדע' סבתאי במיוחד.
אומרים שהיה פה שמח...
אז אומרים.
"זה היה בהסכמה, אין כל ספק."
מיד לאחר פסקת הפתיחה, תמונות בצבעים רכים מפנות מקומן לטובת צבעים עזים עד מפחידים וסיפור האגדה מתגלה יותר כאחד עמוס בלהה לרוב. וכן, גם על אגדות יש לספרינגורה מה להגיד.
"אני קוראת בטרם עת רומנים שאינני מבינה כלל, מלבד העובדה שהאהבה מכאיבה. מה מניע אותנו להיטרף בגיל מוקדם כל כך?"
מי עשה למי ובאיזה הקשר?
אני מודה, הספר הזה חמק לי תחת הרדאר עד שחברה שאלה אם קראתי, הבטיחה ש'אוהב' ובעיקר, חיפשה (ובצדק), מישהו מולו תוכל לגלגל תובנות שנשארו מאחור.
אני, לבושתי, נקראתי לדגל ורצתי יחפה אל התופת.
"איך אפשר לעמוד בפני החיוך הטורף, העיניים הצוחקות, כפות הידיים הארוכות והעדינות של אריסטוקרט?"
מההתחלה היה ברור שאת הביוגרפיה הזו אקרא גם אקרא, ולמרות שאהבה גדולה אולי לא תתפתח בינינו, יחסי עם הטקסט הזה ימשכו עד תום, גם אם תוך כדי אאלץ לחרוץ בציפורניי על קיר.
"יש אנשים שלעולם לא יבינו כלום באהבה."
הספר הזה הוא הצצה לחיי פדופיל ונערה, שבהיעדר הגדרה קולעת יותר, ניתן לומר שנפשה נאנסה באהבה.
מפיה ושנים אחרי הארועים שצרבו בנשמתה, נגלה את השתלשלותם ונחווה איתה רגעי כעס ואכזבה סובבי כל.
אלא שבמקום לחוות סוג של עונג פרוורטי, כיאה להצצה חפוזה לחיי הזולת, נחווה כאן יחסים אמביוולנטיים, מוגשים באמצעות דמויות מפתח בחיי נערה, שחטאו קשות לתפקידם זה.
ובין דפי הספר שנכתב שנים אחרי, עדיין ניתן למצוא נערה שכבר בגרה מאוד, ממשיכה וממלאת את תפקיד הקורבן, כשהאצבע המאשימה שהיא מפנה, אמורה הייתה לפנות לכיוון אחר לחלוטין.
הכל, כנראה, קשור בעובדה שאף אחד לא באמת אמר לה, 'את לא אשמה'.
דקה ביקורתית
כאן אני עוצרת ומנסה שלא להיסחף אחרי גל ה'אוי-יוי-יוי' הכללי.
כי למרות שהנושא טעון והטאבו מתפזר חופשי ברחובות, לאורך הקריאה חילחלה בי גם תחושת 'אז מה כבר קרה?' קלה.
כן, מדובר בנערה בת שלוש-עשרה.
כן, מדובר בחשיפה/פגישה/רומן/חיים עם ומול טורף מיני נטול שובע (שאין לי עניין לבקר אותו ונטיותיו לא מוציאות ממני זעזוע מתבקש).
אבל בין כל אלה ובין תחושת הקורבן מרחיקת הלכת, שגרמה לספרינגורה לפרסם ספר עמוס רכילות ונוטף רחמים עצמיים, יש מרחק לא פשוט.
ממקומי כאמא ועוד יותר כאמא לשלוש בנות, בהן אחת המתקרבת בצעדי ריקוד אל יום הולדתה השלוש-עשרה, אני מנסה לבחון את הסיטואציה מנקודת מבט אותנטית ככל האפשר.
מנקודה זו, אם היו מבקשים ממני להצביע על האשמים, הייתי מכוונת אצבע מדוייקת, דווקא אל הורים חסרי אחריות ומשפחה לא מעורבת במהותה ופחות אל גבר בעל נטיות קצה, שחי על פי אמונתו הקיצונית משהו.
"אני לומדת על בשרי שספרים עשויים להיות מלכודת שבה הסופר לוכד את מי שהתיימר לאהוב..."
ניצֵל, ניצְלה, ניצְלוּ...
אלא שבזאת לא מסתיימת כנראה שרשרת הניצול.
כי לרגעים ובעיקר לקראת סופה של 'ההסכמה', הרגשתי אני עצמי, שבוייה בתהליך הטיפולי/נקמני של אותה נערה שבגרה.
כאילו הספר הזה בא להנציח את העוול (כולל שלב ההוכחות), להוציא את החוויה ולנקות אותה אל מול אור השמש המטהר, אולי גם לנקום מעט בדמות התוקף המודע. כמו במקרה בו זוג אקסצנטרי נהנה לנהל מלחמותיו מול קהל, נקלעתי אל תופת לא לי (ועל טמפרטורת ההגשה של נקמה אפקטיבית, דיברו רבות כבר לפני).
"הוא עשה ממני ספק משוגעת. אני משתדלת להיצמד לדמות."
בכל זאת...
בתחילת הסיפור חשבתי שמדובר במסמך מרתק, שהוא בבחינת קריאת חובה לכל אישה או בר-דעת, מהנסים להבין בגלגול הזה, למה ואיך זה יכול לקרות (לעזאזל).
אבל עם סיומו ומתוך מחשבות מאוחרות, אני כבר לא בטוחה.
"האם הספרות מצדיקה הכל?"
שאלה טובה.
לסקירות נוספות
12 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אבי
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אם תשאל את אליס.
כשקראתי את תגובתך לסקירה שלי חשבתי, בחיי, צודקת. מה אני מתגולל על הספר שכלל לא נועד להיות ארוטי. זו לחלוטין בעיה שלך אדוני בעל העין במרכז המצח שהשלכת עליו את כל דחפיך המגונים ותשוקתך להציץ בפורנוגרפיה עסיסית. וכבר עמדתי להכות על חטא כשצץ בזכרוני הספרון הקטן, שכמו ההסכמה, הוא אוטוביוגרפי לחלוטין.
נשכח ומבויש בספריה שלי טאטאתי ממנו את האבק ושבתי לקרוא אותו בטרם אענה לך. יש הבדלים עצומים בין שני הספרים. האלמונית, אליס, (באנגלית מקובל לקרוא לאלמונית אליס ולאלמוני בוב, כך למדו אותי במדעי המחשב...) שכתבה את היומן מתה. כשהייתה בת 17 או 18 התאבדה או לקחה מנת יתר. אליס אינה עשירה ומפורסמת כמו ספרינגורה והעבודה היחידה בחייה לא היתה ניהול הוצאת ספרים מפוארת אלא דחיפת סמים לצעירים ממנה. הספר, כמו ההסכמה, ממש לא נועד לשמש להשבעת היצר. ההסכמה נועדה למטרת התחשבנות עם אהבת ילדות, ואם תשאל את אליס לא נועד לכלום, למיטב ידיעתי זהו יומן אישי פרטי בהחלט אבל הוא מתחשבן עם ההורים, בית הספר, המוסדות הפסיכיאטריים, עם ה"ממסד" כמו עם סוחרי הסמים. אליס הכשרונית בצורה בלתי רגילה כתבה מסמך אנטי חברתי נוקב וכמו כל יצירה מעולה למרות שהוא מדבר על התמכרות לסמים הוא לא מדבר רק עליהם. היומן פורסם ב- 1971 בשלהי התקופה ההיפית. אבל למרות שאליס לא חלמה שהיא כותבת יומן אירוטי, הספרון שלה אירוטי להחריד. לא קראתי יומנים ובוודאי לא של נערות בגיל ההתבגרות , אבל אני מניח שההצצה האינטימית הזו כשלעצמה ביומן אישי של נערה מהווה רקע שאורב למשפטים מגרים בזמן שהרציונל מזדעזע מגורלה האומלל של המכורה לסמים קשים. דווקא הידיעה שהכותבת בכלל לא התכוונה לגרות מעצימה את הגירוי. אז זה מה שחסר אצל ספרינגורה, היכולת לכתוב את האוטנטיות הארוטית של החיה הניצודה. |
|
זאבי קציר
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה לך על הסקירה הטובה
הספר ממתין לי והסקירה שלך שלחה אותו לפחות מדף אחד מטה...
|
|
מורי
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
בחנות הוא באמת לא זז מילימטר.
|
|
Misskipod
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אכן מחשבות, גם לטעמי לא מדובר במסמך חשוב
וגם שאלת ההסכמה שכביכול מדובר בה תקציר, לא נמצאה. סתם סיפור על גבול הרכילאי שמשום שהוא עוסק בנערה וגבר מבוגר, מצופה מאיתנו, ככל הנראה, להזדעזע ממנו. סבתא שלי הייתה אומרת 'נו שויין'. |
|
מורי
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
היתה לי תחושה שלא מדובר בספרות גבוהת מצב או מסמך חשוב.
|
12 הקוראים שאהבו את הביקורת