ביקורת ספרותית על טראומה בגוף ראשון - כתיבת יומנים בתקופת השואה מאת עמוס גולדברג
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 12 בספטמבר, 2020
ע"י רץ


פרויקט יומני השואה והרלוונטיות לקורונה

כשהגיע הסמסטר האחרון שלי ללימודי התואר השני, לא נשארו כבר אופציות רבות לבחירת קורסים, מה שגרם לי להתייצב לקורס לימודי זיכרון השואה, שבהחלט נשמע מעניין, אך אני לא הייתי במוד שואה, בעיקר לאור העובדה שהייתי תחת הרושם של אמירת ישי שריד לפיה חקר השואה הוא: "מפלצת הזיכרון", כשם סיפרו.

בשעה שהתייצבתי לשיעור הפרונטלי, לשלב ההיכרות, שאלתי את יוחאי המרצה, איך הוא רואה את עצמו בייחס לאמירה של ישי שריד, בפרט שהוא בתפקידו הנוכחי מנהל ההדרכה ביד ושם, או במלים אחרות בונה הזיכרון הלאומי שלנו? טאקט אגב זה לא תמיד הצד החזק שלי. הוא הביט בי במין מבט מבין, ואמר שהוא ישיב על השאלה הזאת בסוף. האמת שאני עד היום ממתין לתשובתו הקונקרטית.

לאחר שחלף הסמסטר, אני מבין שהמרצה שלי ביקש שאת התשובה אקבל באמצעות הקורס שהוא מעביר, שאגב הפך מייד לקורס של זום, מציאות שלפתע שלפה אתנו מהמגדל הגאה שלנו (ראה ערך - ברברה טוכמן), או יותר נכון מהמגדל היהיר שלנו, למגדל שבאחת הפך למגדל הנטוי של פיזה, כזה המאיים על בוניו בהתמוטטות כל רגע, ומתחבר אותנו עם המיתולוגיה האנושית העוסקת במגדלים באשר הם, כמו מגדל בבל, לו פיטר ברויגל נתן פרשנות נפלאה משלו.

לפתע נחשפנו להבנה שהמציאות שלנו ממש לא יציבה, היא גורמת למועקה נפשית ולפחדים קמאיים הולכים וגוברים. בצורה לא צפויה, חקר השואה הפך להיות רלוונטי לאופן בו צפויה להתמוטט חברה והפרטים בה, ולאופן בו הרוע האנושי מרים את ראשו ומנכיח את קיומו כחלק מהתרבות האנושית. המציאות הנוכחית מהווה פריזמה דרכה ניתן להבין ולפרש את העבר הסבוך שלנו לאור ההווה.

"הזהו האדם", שאל פרימו לוי, באמירה שיש בה תהייה גדולה לגבי הגדרת המונח האדם בשואה, משום שמושגי התרבות שהכרנו בעבר, לא יכולו עוד לשמש להבנת התופעה בביטויי הרוע והחורבן הקיצוניים והייחודיים המאפיינים אותה. על רקע ההיעדר הזה, גולדברג מבקש לחדור ולהבין את ליבת השואה והתופת בדרך ייחודית, באמצעות יומנים אישיים של קורבנות השואה, ככלי מתעד חיים, כהד להתרחשות אירועי כותבי היומנים בזמן אמיתי. היומנים האישיים משקפים כנייר לקמוס את מצבו הנפשי של האדם, שהיה נטון באימה וטראומה שפרקה ומחקה את אישיותו מכפי שהייתה.

הטראומה היא מושג מפתח, המשמש את גולדברג בחקר יומני השואה, מושג הלקוח מתחום הפסיכואנליזה. בכך ההיסטוריה הופכת לתחום מחקר בין דיספלינרי, מרתק ומאתגר. גולדברג מנסה לאתר מבין המלים ביומן את ביטויי הטראומה ובכך להבין את האדם כותב היומן. העיסוק בטראומה של חווי השואה מסיר את האמירה, הלכו כצאן לטבח, או גם את צמד המילים שואה וגבורה, אלא רואה באדם שחש באימה, כמי שעבר מטמורפוזה להווייה של ההלם ולעתים לאבדן צלם אנוש.

מהי תכלית כתיבת יומני השואה, שואל גולדברג, ומעניק לנו תשובה מרגשת, באמצעות ציטוט מיומנה של אתי הילסום: "אני מתכוונת לקרוא את היומנים הישנים שלי...ואולי יעזרו לי בעתיד לשוב ולמצוא את עצמי," (חיים כרותים, 1981) היומן כקרן אור המבליחה מאפלת העבר ונשלחת לעתיד.

בחלק השני של ספרו, גולדברג מבצע קריאה קרובה ושיטתית של שני יומני שואה, הראשון של ויקטור קלמפרר, והשני של חיים קפלן, בהם הוא מפרש לא רק את היש הגלוי, אלא את האין המוצפן, באמצעות החורים השחורים שמותיר הכותב ביומנו כעקבות לתודעה אנושית ולנפשו של האדם שהלכה והתפרקה בשואה.

טראומה בגוף ראשון הוא ספר עיון אקדמאי, המציע תפיסה מחקרית מקורית ועדכנית, הוא לא עושה הנחות ולא מתחנף לקוראיו, הוא קשה בתכניו ובניסוחיו הלשוניים, רעיונותיו הפילוסופיים מסובכים ולעתים קשים להבנה, ועל כן טראומה בגוף ראשון, הוא ספר מאתגר המחייב התמודדות אינטלקטואלית, ספר חובה למי שמבקש להעמיק בחקר השואה וביומני השואה.

למרות שספרו של גולדברג הוא מחקרי במהותו, הוא נותן לנו קנה מידה למהי קטסטרופה אנושית ומהי חוויית טראומה נוראית. כעת אנחנו אומנם חווים משבר עולמי, אך עדיין לא נמצאים בתחתית השפל האנושי. אך מצד שני, יש בספר אזהרה על נסיבות בהם מתפרקת חברה, תרבות וערכים הנעלמים ומתפוגגים, מצב בו בני אדם מסירים מעצמם אחריות וסולידאריות בדאגתם איש איש לעצמו. ספרו של גולדברג למרות שלא התכוון לכך, מהווה הערת אזהרה להווה שלנו.
11 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
עמיחי - תודה - בזכות תגובתך, הבחנתי שרשמתי את שמו של קלמפרר לא נכון - תקנתי, המחקר לא על יומנים בפני עצמם, אלא על היותם מקור היסטורי, והאופון שבו הם משקפים את טראומת קורבנות השואה. הקריאה של שני היומנים היא במטרה להדגים את היישום של התיאוריה לפרקטיקה מחקרית.
עמיחי (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
מעניין ביותר. תודה רבה.

לטעמי האישי, אני מעדיף לקרוא את יומניו של קלמפרר על פני קריאת ספר עיון על אודותיו.

רץ (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
פרפר - תודה. הביקורת הזאת בהחלט מזכירה את זרם התודעה, כפועל יוצא של קורס שגרתי פרונטלי בו למדתי, בתחילת הקורנה, ומייד בשיעור השני הוא נכנס למווד קורונה. אחד מיסודות השיעור הייתה חוויה עכשווית בהיסטוריה הישראלית שהשפיעה על האופן בו אנחנו זוכרים את השואה - כמו פחד ההשמדה שהיה בששת הימים, או במלחמת יום כיפור שממצב של יהירות באחת הגענו אל בית שלישי, ואל תחושה של איום קיומי. בהיבט הזה אין ספק שמגפה שבה עיקרון הפחד ממלא תפקיד חשוב, או סולידאריות חברתית, היא כלי שדרכו נפרש את השואה, ואותנו כחברה החווה משבר, שלדעתי רק בתחילתו.

המגדלים הם מטפורה - לחברה הבוטחת בעצמה, ובאחת מאבדת את ביטחונה - כציורו של פיטר ברויגל - תיקון טעות לגבי הצייר שציינתי קודם הרונימוס בוש.
רץ (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
חני - תודה, הנושאים שכתבתי עליהם זה חברה ויחיד שבאחת מתפרקים, החברה שלנו מצויה במשבר, החברה בשואה הייתה באירוע קיצוני של טראומה - האם נכון להשוות בין השניים ? לדעתי כן, הספר הזה הוא בסיס לעבודה סימנריונית שלי - בה אנסה להדגים קיוימו של רצף בין משבר לטראומה - בשניהם חברה מתפרקת, ובשניהם היחיד מלא פחדים ואי ודאות - כמובן שכל אחד ברמת הפגיעה האישית שלו.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
רץ, נראה שכתבת לנו קצת בזרם התודעה - הגעת מברברה טוכמן להירונימוס בוש דרך פריז.
לגבי היומנים, מעניין כמה מכותבי היומנים חשבו שהם מתעדים עבור הדורות הבאים, כאשר התיעוד הידוע ביותר הוא המפעל המופלא של ארכיון רינגלבלום, וכמה פשוט ניהלו יומן עבור עצמם, כפי שהיה מקובל ואולי עדיין מקובל אצל חלק מבני הנוער.
חני (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
כתבת פה המון נושאים חשובים ומעניינים. וכן אנחנו כרגע בהחלט בחוסר וודאות חברתית ומערכתית.
כמעט ושמעתי אותך מרצה לי פה הלכה למעשה
על המגדל היהיר שלנו,שבאחת הפך למגדל הנטוי של פיזה.
זה נכון בהרבה תחומים.
אהבתי את הירידה שלך לפרטים ואת הסקירה כמובןץ
וטוב שאנשים ממשיכים לחקור את כל ההבטים של השואה
ואם תחשוב על זה במחקר השואה ובכלל במוסד הנקרא יד ושם
אנחנו בהחלט מגדל עומד ויציב לכל העולם
ממש מגדלור.אין אפילו עקמת קטנה.
רץ (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
מחשבות - תודה לתגובתך - כנראה שהביקורת משקפת את הספר בו קראתי כחודש, בנסיון לצלוח את סגננו הקשה להפליא
מורי (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
לא הבנתי ממך כלום. אבל אם כבר מדברים, הרוע האנושי נוכח ב-90% מהזמן ובאחוזים הנותרים יש מישמש של שאר ההתנהגויות האנושיות. טוב לב טהור נדיר באמת ולגמרי נרקיסיסטי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ