ביקורת ספרותית על כריסטוס של דגים מאת יואל הופמן
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 11 ביוני, 2020
ע"י רץ


הסיפור הלא צפוי של ספר שמצאתי באקראי

מצאתי אותו לפני שנים רבות, בשעה שכחייל הובלתי חומר סודי לגריסה במפעל למחזור נייר. הוא היה מוטל בתחתית המגרסה, כחייה מבוהלת שנמלטה משיני הברזל של המפלצת הגורסת, ממש ברגע האחרון.

ישו הנוצרי, הוא הספר שמצאתי, ספרו של יוסף קלאוזנר משנות ה - 30, עם כריכה שחורה המשמרת את יופיים של ספרי היסטוריה עתיקים, על הנושא מסקרן ומעורר מחלוקת, ישו וראשית הנצרות. עד היום הוא היה מונח בספרייתי כאבן שאין לה הופכין, למרות שבעקבותיו יצרתי אוסף קטן של ספרים בספרייתי הקשור בישו, חלקם ספרים היסטוריים, ואחרים רומנים היסטוריים.

לאחרונה נחשפתי לתיבת האבן, אותה חשפו ארכיאולוגים בכפר מגדלא, העיירה של מריה מגדלנה, בכנרת בה ישו הלך על המים. בחזית התיבה מנורת שבעת הקנים, סמל יהודי מובהק, ובחזיתה האחורית שני אופנים ולהבה בתחתיתם המסמלים כנראה את המרכבה האלוהית העושה דרכה לרקעים השמימיים, זאת כמובן מיסטיקה יהודית במיטבה. האם היא קשורה לישו הנוצרי שאחד מסמליו היו הדגים, שנצלב וניתפס כמשיח על ידי חלק מהיהודים שהפכו לנוצרים?

מקריות נוספת, שאני מתקשה להסביר, היא ספר שמצאתי לאחרונה מוטל ברחוב ששמו קשור לישו ודייגי הכנרת. המפתיע הוא בכך שמדובר בכתיבה עכשווית, המתרחשת בעידן הציונות. מה הקשר בין השניים שאלתי את עצמי, בשעה שהתחלתי לקרוא את כריסטוס של דגים, אותו כתב יואל הופמן?

את הדג של ישו, הפך הופמן לקרפיון, או בשפתנו הגפילטע פיש, אתו הדודה של הופמן מטלטלת מעמק הירדן, בכדי להביא למכריה מתל אביב. הדג אצל הופמן, מסמל נוצרי חזר למחזותיו היהודים.

כך היא דרכו של הופמן לתאר, אפוקליפסה יהודית ותיקווה לגאולה, כפי שהנוצרים הראשונים תיארו אותם באמצעות דגים. הפעם אלה בני משפחתו של הופמן שעלו לפלשתינה בעל כורחם, לאחר שהעולם שהכירו חרב. קודם לכן הם גורשו מגן העדן שלהם, אל הלבנט של פלשתינה, לחום, לבוהק השמש והלחות, שלא נאמר חס וחלילה דבר רע על היגיינה של הלבנט – ממש גיהינום.

הופמן נע על גבול הפיוט והפרוזה, מלהטט במילותיו כקוסם שלכל אחת מהן משמעות. הוא יוצר אסוציאציות מרהיבות כמשחק עם הקורא. מעלה סמלים ומושגים היסטוריים, לצד מצבים אנושיים, שיש בהם חמלה עצמוה לבני משפחתו, כמו תיאור ירכיה של הדודה, תמונת מתאר לגוף קרובת משפחה הופכת לסמל בפני עצמה כחלק מאתוס משפחתי המעורר לא פעם הומר ועצב בו בעת.

הופמן שונה ממה שהכרתי, מחייב פתיחות לקריאה אחרת, הוא מעניק חווית קריאה אחרת

אפילוג

כעת אני פותח את הספר הישן, ישו הנוצרי, כמו ספרים אחרים הקשורים לנצרות הקדומה, ומנסה לחפש משמעות לסמלי האבן העתקים. אותם חקקו דייגי הכנרת לפני כאלפיים שנים.

32 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
אלזה - תודה, לקרוא ספר היסטוריה יישן של קלוזנר, ממש מעניין, לאופן שבו הוא מתמודד לראשונה כיהודי בארץ ישראל בעידן של תחייה ציונית עם תולדות בית שני, ערב חורבן הבית.
רץ (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
חני - תודה, ישו ותקופתו מעניינים כי קודם כל הוא היה יהודי.
אלזה (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
כיף לך שמצאת את ספרו של יוסף קלוזנר ושאתה מתחיל לקרוא בו. צריך להיות מעניין.
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
לא יצא לי לקרוא על ישו כמעט בכלל. אך רותקתי כשלמדתי עליו
ועשינו סיור בעיר העתיקה.
שמחה שאהבת
רץ (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
פרפר צהוב - תודה - לעתים שווה להציץ בספרים שלוקחים אותך לדרכים חדשות ולא מוכרות.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
רץ, תודה על הסקירה המעניינת.
לא בטוח שאתחבר לספר הזה. אם דרכנו תפגשנה, אציץ ואולי אפגע.
רץ (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
מחשבות -תודה, אוכל ודת תמיד הלכו יחד, הדגים הם סמל לתרבות, או מרוקאית או פולנית - אצלנו בפסח משלבים בין שתי התפוצות.
רץ (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
עמית תודה - שווה לקרוא ספר שונה.
רץ (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
אמון תודה - ישו נולד יהודי ומת יהודי, והנצרות בעניין הזה זייפה את המציאות, ע"ח היהדות היא בנתה את עצמה. האבן במגדלא היא קודם כל סיפור יהודי, אולי יש בה רמזים לקיום - גוון מסוים של יהדות שמאוחר יותר הוגדר כנצרות.
עמיחי (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
כתבת נפלא. תודה רבה.
מורי (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תמיד הנקודה היהודית עם הגפילטע? משובב נפש.
עמית לנדאו (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
סקירה מרתקת, תודה רץ! הספר נכנס מיד לרשימת הקריאה שלי.
אָמוֹן (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
הנצרות היא בסך הכל ההמשך של היהדות, ובספרי הקודש שלה ישנן התייחסויות לכך בעיקר בדברי ישו עצמו, כל המבנים הכבירים והקדרלות לא יעזרו. פאולוס יצר גרסא משלו שהייתה פתוחה יותר כלפי בני האדם שהם לא יהודים וככה זה התפשט, כמובן לא היה חסר דם. הוא ביטל את ברית המילה, מצוות התורה (לא את 10 הדברות) בעוד שישו בא וטען שהוא לא בא להפר כי אם להשלים ומי שלא ימלא אחר המצוות יראה כנחות במלכות השמיימית שלה הטיף. האנטישמים הנוצרים הם מבולבלים, כי האל והספר שלהם כל אלו יהודיים עד השורש, אבל רבים מעדיפים פשוט להתעלם או לא לקרוא, בספק גדול ש 1% מהם באמת קרא את כתבי הקודש עד הסוף.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ