ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 22 בינואר, 2020
ע"י רץ
ע"י רץ
מלאכים מעל שמי ויטבסק
בכריכת הספר בגלגול הזה של דארה הורן, ציור אניגמטי של ג'נטלמן מתחילת המאה הקודמת, נושא תיק מנהלים מודרני מסוף המאה הקודמת, וחובש כובע המזכיר את ציורי רנה מגריט הצייר הסוריאליסטי. לגופו כנפיים ההופכים אותו למלאך מודרני.
המשכתי לקרוא מעט פרטים בכריכתו האחורית של הספר, ממנה עולה כי העלילה עוסקת בציור של מארק שאגאל הנגנב מהמוזיאון היהודי בניו יורק על ידי בנג'מין זיסקינד, צעיר יהודי הטוען כי הציור היה שייך למשפחתו ועצם גניבתו, היא עשיית צדק היסטורי למשפחתו לה היה שייך הציור.
נקודת החיבור המידית שלי לספר הייתה, מארק שאגאל, וכמובן גיבוריו בעלי ונטולי הכנפיים, המרחפים מעל שמיי העיירה, מבטאים בכך דימויים יהודיים מובהקים, כמו מושג החתונה והאהבה אותם מייצג שאגאל כזוג אוהבים המעופפים בשמי העירייה כחסד יהודי מרגש, באמצעותם מנסה הורן היהודייה שבהשכלתה היא, דוקטור לספרות עברית ויידיש, להתחקות אחרי התרבות האבודה של העיירה והיידיש, על ידי חיבור שהיא עושה עם סגננו של שאגאל המאופיין בסמלים יהודיים ונוצריים, בפנטזיה ובחלום והתייחסות לזמן כנהר ללא גדות, שם אחת מיצירות שאגאל. הזמן מבחינתה הוא מושג סובייקטיבי, המכיל את חוויות העבר וההווה הכרוכות יחדיו.
על שאלת הזהות והזיכרון ההיסטורי היהודי, מנסה הורן להתחקות באמצעות נקודת מוצא נוספת, החוזרת בזמן ארבעה דורות, לעיירה ויטבסק, צור מחצבתו של שאגאל, שעבד בתחילת דרכו בבית יתומים יהודי, בו מצאו מחסה ילדים ניצולי פוגרומים, ובכך יצירת שגאל שואבת ומשמרת את הזיכרון ההיסטורי של טראומת הפוגרום. ציור שאגאל נמסר בבית היתומים לסבו של גיבור העלילה, ובכך הוא מהווה חוט מקשר בין היסטוריה וזיכרון יהודי בהווה, באמצעותם הורן בוחנת ומעלה שאלה מרכזית, מה קיים מאותו זיכרון, ומה יוצר את הנרטיבים היהודיים העכשוויים, ומהי מיסטיקה יהודית ומשמעותה בהוויה היהודית?
בבית היתומים בעיירה היהודית ויטבסק, מפגישה אותנו הורן, עם גיבור נוסף, עלום בתרבות היהודית, פנחס כהנוביץ, שכינויו היה הנסתר. בעוד שיצירתו של שאגאל זכתה להכרה בינלאומית, הרי שיצירתו של הנסתר שהייתה מתוחכמת יותר נכחדה, והוא עצמו נרצח כחלק מרדיפת התרבות היהודית בתקופתו של סטאלין, בכך טוענת הורן, כי התרבות היהודית איבדה חלק ממורשתה.
הורן היא סופרת של זיכרון ונרטיביים יהודיים, עבורה הספרות והאמנות מחוברת לתשתית התרבות היהודית, למקורות הראשוניים, למקרא ולמדרשיו המופעים בחז"ל, כמו למושגי גן העדן והעולם הבא, לכן סיפרה כתוב כמו מדרשי אגדה, בו העלילה היא משנית, והצורך להציב שאלות של תרבות וזהות יהודית, ולפענח סמלים יהודיים בצורה חכמה וצנועה הוא הגורם הראשוני.
הורן לא מאכילה אותנו בכפית, לפעמים היא יוצרת טשטוש של עלילה ודמויות, היא מבקשת מאתנו להיות שותפים לפענוח העלילה והמשמעות שלה. בהיבט הזה שמו של הספר בתרגום העברי בגלגול הזה, ממש לא מבטא את מהות הספר ששמו המקורי, The World To Come מונח המבטא את העולם הבא וגן העדן, כבקשת משמעות לחיים לעומת הגורל והמוות, שאלת יסוד ביהדות.
הורן שאפתנית, בתיאור הזיכרון היהודי אל מול ההוויה העכשווית, אותם היא מציגה בסיפור היסטורי ומשפחתי מעניין החוצה תקופות. היא משתמשת בתיאורים יפיפיים לצבעוניות יצירות שאגאל ומשמעותם, יחד עם הבאת ציטוטים מספרות היידיש, המענקים אופי מיוחד לספר. היא מאתגרת במדרשים מודרניים, המקנים עומק ונוכחות לתרבות היידיש הנשכחת, כשחזור עולם אבוד החוזר אלינו בצורה מרגשת באמצעות מילותיה של הורן.
21 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
רץ
(לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
Pulp_Fiction -תודה, אכן ליהודים היה תפקיד במהפכה ובניסיון להשתלב אל תוכה, התוצאה טרגית המישור האישי ושל תרבות היידיש, מה שלא הספיק להרוג היטלר,
הרג סטאלין.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מצויינת.
ליהודים היה תפקיד מכריע בכינון המשטר הקומוניסטי שאף הקחם את "הסקציה היהודית" שתפקידה היה לשמור על התרבות היהודית בברה"מ. אולם עד מהרה זו פוזרה,רבים חבריה אף נאסרו וחלקם הוצא להורג. השפה העברית נאסרה למעשה לשימוש.
|
|
|
רץ
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
חני - תודה
|
|
|
רץ
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
פרפר צהוב- תודה, מיסטיקה יהודית יכולה להיות מאוד מעניינת, יכולים להכיר אותה מבלי להאמין בה.
|
|
|
רץ
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
אתל - תודה, יהודי עם כנפיים יכול להיות שמסמל את היהודי הנודד, אך קרוב לוודאי שהוא מסמל את המסטיקה היהודית - בעיקר את הקבלה העוסקת במלאכים המהווים ביטוי לאלוהות.
|
|
|
רץ
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
בת -יה, תודה, עצוב שאחרי השואה תרבות היידיש נרדפה גם על ידי מדינת ישראל הצעירה, שבקשה ליצור תרבות ישראלית כחלופה לגולה.
אנחנו כילדים מעולם לא אהבנו את סיפורי העיירה של ההורים, בהיבט הזה האובדן והכאב הכרוכים בו כפולים.
|
|
|
רץ
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
דן - תודה, עמדתה של הורן היא, שיצירותיו של הנסתר, גם אם קיימות בחלקן לא הצליחו ליצור תודעה תרבותית למרות איכותן, וזאת בניגוד לשאגאל שזכה להכרה בינלאומית.
|
|
|
חני
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
מרתק רץ.
|
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
נראה מעניין.
אני מאמין קטן מאוד במיסטיקה יהודית או במיסטיקה בכלל, אך יופיין של יצירות האמנות ושל ספרות היידיש בהחלט מושך לקרוא את הספר.
|
|
|
אתל
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
סקירה מרתקת. האיור על הכריכה יפהפה.
ייתכן שהיהודי עם הכנפיים מסמל את היהודי הנודד? |
|
|
בת-יה
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
התרבות היהודית איבדה ה מ ו ן ממורשתה.
איך שלא יהיה הזכיר לי את הגניבות של יצחק בן צבי, שהיה בטוח שכל המורשת היהודית שייכת לו. |
|
|
דן סתיו
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
רץ
ביקורת מעניינת ומעמיקה. תודה על המידע המעניין במיוחד על פנחס כהנוביץ. על פי וויקיפדיה חלק מיצירתו קיים בעברית.
|
21 הקוראים שאהבו את הביקורת
