ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 22 באוקטובר, 2019
ע"י ראובן
ע"י ראובן
טיסה 545 של 'טראנס פסיפיק' מהונג-קונג לדנוור משתבשת מסיבה לא ברורה. המטוס נכנס לסחרור, עולה וצולל במהירות במה שמכונה 'תנועות דולפין'. אנשים וחפצים מתעופפים לכל עבר ככדורי פינג-פונג, אסון תעופה המסתיים במותם של שלושה אנשים (מאוחר יותר מת הרביעי), פציעת עשרות ונזק נורא.המטוס מצליח לנחות.
הצוות החוקר של יצרנית המטוס 'נורטון' בראשות סגנית הנשיא האחראית לבקרת איכות, קייסי סינגלטון, פותח בחקירה נמרצת. עדויות נאספות ממצלמות ומסרטות של נוסעים, ראיונות ורישומי טיסה. החשד הוא תקלה מכנית-תפעולית שאינה אמורה להתרחש וגם אם כן- אפשר להשתלט עליה.
כאשר ברקע לחץ קשה בגלל עסקת מיליארדים קרובה של מכירת מטוסים כאלה לסין העלולה להתבטל וסכסוכים פנימיים קשים בין עובדי הייצור להנהלה על רקע העברת חלק מעבודתם לאסיה, קייסי מוצאת את עצמה בין הפטיש לסדן- ההנהלה הבכירה דורשת תשובות ומייד לסיבת התאונה ומנגד לחץ העובדים על ההנהלה נגד מיקור חוץ ובעלי אינטרסים אחרים בחברה החותרים תחתיה ממניעים אחרים - כולל איומים מוחשיים על חייה; כאילו לא די בכך נכנסים לתמונה גורמים מחוץ- כתבת טלוויזיה צעירה, שחצנית וצמאת דם והמפיק הערמומי וחסר המעצורים שלה בלי שמץ הבנה במטוסים ותעופה שהאמת מעניינת אותם פחות מכתבה עסיסית ומדממת על 'מלכודת מוות מעופפת' שתסעיר את הציבור; ואיך אפשר בלי עורך הדין החלקלק 'רודף האמבולנסים' המעסיק יועץ תעופה שנוי במחלוקת ומאיים בתביעות נזיקין טרם חשיפת האמת.
והאמת, כשנחשפת, פשוטה בהרבה משסברו וקייסי עומדת במשימה.
מייקל קרייטון כתב ספר טוב ומעניין בתוכן וסגנון הנקרא בנשימה אחת וממחיש את המציאות של עולם התעופה העכשווי- מטוסים המורכבים ממיליון חלקים, פגמים אקראיים בייצור, חברות תעופה המנסות לחסוך כולל שימוש מוגזם במטוסים ישנים בעולם של תחרות עזה ושיקולים כלכליים; מציאות אמריקאית עגומה של אבדן אלפי משרות לטובת ייצור זול באסיה; ובעיקר מציאות בה התקשורת העיתונאית הכתובה והאובייקטיבית נעלמת בהדרגה והטלוויזיונית אינה תמיד מדווחת חדשות ללא משוא פנים אלא יוצרת אותן לפי האג'נדה שלה-ודיווח קשה ואגרסיבי עדיף- גם אם כרוך בסילוף האמת כדי להגיע למירב הצופים ולהקדים את הרשת המתחרה.
7 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
מורי
(לפני 6 שנים)
בסין מייצרים רכיבים משובחים, תלוי מי המזמין. האייפון מיוצר בסין. גם שיאומי. כל
מכשירי הטלפון בביתי הם שיאומי וכולם עובדים היטב.
באמת שאין סיבה שחברה המייצרת כלי רכב תתמחה בכל בורג. בקרת האיכות צריכה להיות קפדנית. |
|
|
מורי
(לפני 6 שנים)
טויוטה לא תזלזל ברכיבים, אבל בשיתוף פעולה עם פז'ו וסיטרואן, רכיבים משותפים
רבים הושתלו ברכב זהה תחת שמות שונים. משהתגלתה תקלה בטויוטה, שיבחו את החברה על בקרת האיכות שלה. משהתגלתה אותה תקלה, אבל תחת השם פז'ו או סיטרואן, אמרו איזה רכב פח. אנשים הם הכל מלבד יצור תבוני.
|
|
|
ראובן
(לפני 6 שנים)
זה נכון חלקית-חני-מרכיבים טובים אינם חייבים להיות יקרים
רפואת שיניים לרוע מזלנו זה תחום פרוץ.אבל בספר יש דוגמאות לחיסכון במטוסים על חשבון בטיחות-הערתי הקודמת.
בסין וסינגפור יש כוח עבודה זול ומכאן נושא מיקור החוץ. |
|
|
ראובן
(לפני 6 שנים)
זה נכון-יצרניות שונות מייצרות רכיבים שונים
אבל בספר יש דוגמאות גם לחיסכון בדמות שימוש מופרז במטוסים ישנים,למשל.חוסר מעקב מספק אחרי שחיקה.העדר ארוחות בטיסות לואו קוסט (רוצה לאכול?תשלם).
|
|
|
מורי
(לפני 6 שנים)
לא תמיד זה רק חיסכון. רבות מחברות הרכב קונות את רכיב כריות האוויר מיצרן המייצר
ומתמחה בכריות אוויר. פתאום מתגלה פגם בכריות של טויוטה ופז'ו. כולם מתעוררים פתאום וצועקים חיסכון. זה לא כך.
|
|
|
חני
(לפני 6 שנים)
זה כמו בכל דבר. מנסים לחסוך בעלויות
כדי להרוויח יותר. בדומה למרפאות שיניים.
ככל שהחומרים טובים, טוב לנו רע להם. |
7 הקוראים שאהבו את הביקורת
