ביקורת ספרותית על העלמה מאת איוו אנדריץ'
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 11 באוגוסט, 2019
ע"י yaelhar


#
יש תכונות אנושיות הסוטות מנתיבן הנורמלי והופכות מוקצנות ומפלצתיות. "חסכנות" (שפעם, לפני העידוד לשופינג אין-סופי, נחשבה מידה טובה) הופכת כשהיא מוקצנת לקמצנות. וקמצנות היא מידה שאף אחד – פרט לקמצן – לא סובל. כבר כתבו עליה ספרים, יש המון בדיחות שהיא במרכזן, אנשים שאינם קמצנים נדהמים, לעתים, ממפגש עם קמצן ומתקשים להגיב.

אנדריץ' זוכה פרס נובל, כתב ספר על קמצנית. "העלמה" היא אשה שמרגע מסויים הפכה את הקמצנות, צבירת הממון וחוסר ההתייחסות לאחרים לסוג של דת. היא מחממת רק את חדר המגורים שלה (מדובר בסראייבו, קר שם מאד בחורף) משתמשת בתאורה רק אם כל כך חשוך שהיא לא רואה מה היא מטליאה, מטליאה גרביים עד שהטלאים בהן רבים מהגרביים, לבושה בלואים, אינה יוצרת קשר עם איש.

סרביה של תחילת המאה העשרים היא מדינה בלקנית המורכבת מאוכלוסייה מעורבת באותו שטח (העובדה הזו תהיה קטלנית כמה עשרות שנים אחרי הסיפור הזה). העותומנים ששלטו בה כ-400 שנה השאירו חותם עצלני על התנהלותה, הסיפוח לאוסטרו-הונגריה שינה את השיח לכיוון בזבזנות והרשמת הזולת ביכולת כספית לכאורה. המסורת הבלקנית הפטריארכלית חילקה לתפקידים גבריים ונשיים (כל הקביעות המובאות לעיל נמצאות בסיפור). בין כל אלה מתנהלת "העלמה" – עיוורת וחירשת לקודים תרבותיים ולאומיים, ממוקדת במטרה בעיוורון אכזרי ונטול ברירות. היא מתנכרת למשפחתה ולמינה, דוחה את החברה ואת החברותיות. דרך עיניה הלא-רואות ואוזניה הלא-שומעות אנחנו מבחינים בתמורות הלאומיות שחלו באותה מדינה, שבסופו של דבר נקרעה לגזרים (ולמעשה זה לא הסוף, עדיין...)

בניגוד לפרויד קשישא שהגדיר קמצנות כאחת התכונות המאפיינות היתקעות של הפרט בשלב האנאלי, נראה כאילו לקמצנות יש יותר מסיבה (התפתחותית) אחת. יש מנטליות התומכת בקמצנות (לא נותנת דוגמאות. חסרות לי צרות???) יש קמצנות שנולדה כתגובה – למחסור ולמצוקה, או לחרדה. יש קמצנות נלמדת – אנשים שלמדו שאחרים ישמחו לשלם את החשבונות שלהם מאפשרים להם לעשות זאת, למה לא. יש קמצנות שאנשים מחונכים אליה מילדותם. יש קמצנות שכל מה שהיא גורמת היא מעט הסתלבטות על הקמצן ויש קמצנות פתולוגית, שגורמת נזק לקמצן ולכל הקרובים לו, שנוגסת גם בצרכים בסיסיים של הקמצן ושל התלויים בו.

הספר מעניין וקריא. נראה שאנדריץ' סבור שהקושי של העלמה נובע מהעובדה שהיא אישה שלקחה על עצמה תפקידים והתנהגות של גבר, או לפחות שהגשימה את משאלתו של גבר נוטה למות שלא הבין מה הוא סח. הכתיבה טובה אם כי לא התלהבתי מהשיטה בה כל דמות חדשה שאנדריץ' מתאר – שולית ככל שתהיה – מקבלת תקציר-קורות-חיים: מי היו הוריו/ה, איך גדל/ה ומה מעשיו/ה. הרגשתי שזה קצת רכילותי וטרחני.
הייתי מדרגת ב 3.5 כוכבים אם היה אפשר. עיגלתי כלפי מעלה – להוכיח לכם שאני לא קמצנית.
39 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
yaelhar (לפני 6 שנים)
תודה רבה, חני
זה שני פיות - הפה שלך והפה שלי...
חני (לפני 6 שנים)
אז החלטנו פה אחד שקמצנות היא פן שלילי באישיות.
yaelhar (לפני 6 שנים)
חן חן, מיכל.
יש כאלה שיגערו בי על שדירגתי "רק" בארבעה כוכבים. זו תורת היחסות לעניים...
מיכל (לפני 6 שנים)
ארבעה כוכבים? רציתי כבר לשאול על מה קיבלה העלמה? בא המשפט האחרון והסביר.
ובכל זאת, אם כבר עלמה, אני מעדיפה את המסטיק של עלית. מכירה?

הביקורת שלך מעולה כתמיד.
yaelhar (לפני 6 שנים)
תודה רבה, בנצי גורן
אני מנחשת שתהנה מהספר יותר ממני.
בנצי גורן (לפני 6 שנים)
קראתי את גשר על הדרינה ואת ימי הקונסולים וזה יהיה הבא בתור. תודה יעל.
yaelhar (לפני 6 שנים)
תודה רבה, Pulp_Fiction
גם בספר הזה יש קטעים מעניינים.
Pulp_Fiction (לפני 6 שנים)
הכתיבה שלו אכן לא פשוטה. ב'ימי הקונסולים' עם זאת, היו קטעים מרתקים, את זה לא בטוח שהייתי טורח לצלוח.
תודה.
yaelhar (לפני 6 שנים)
תודה רבה, עמיחי
לא קראתי את "גשר הדרינה". אני חושבת שאנדריץ' הוא סופר מיוחד מאד, אבל לכתיבתו אני צריכה להתרגל.
yaelhar (לפני 6 שנים)
הבנתי, אושר.
בעקבות הערתך התחלתי לחשוב על הנושא. למרות שלדעתי אדם עובד ראוי לשכר הוגן עבור המוצר/השירות שהוא מספק, אני לא בטוחה שיוצרים כלולים ב"אדם עובד". בניגוד לראשון הרשאי לדרוש תמורה הוגנת עבור עבודתו, השני כותב/יוצר מיוזמתו ומיציר מוחו. לא חושבת שמישהו צריך לשלם "משכורת" ליוצר על יצירתו. (אם כי נחמד מאד להיות מסוגל להתפרנס מיצירתך)
תמלוגים הם כמובן משהו אחר אבל הוא מתרגם הנאה של אלה הצורכים את היצירה ממנה. לדעתי אין פגם בזה שיוצר יעבוד לפרנסתו במקביל ליצירתו (או הכי רצוי - ייוולד לרוטשילד..)
עמיחי (לפני 6 שנים)
תודה רבה.

בפעם הראשונה שעשיתי מילואים מצאתי בבסיס ארגז של ספרים ישנים מאד ומוזנחים, וביניהם - "גשר הדרינה" של אנדריץ' (בתרגום הישן, מסביבות 1960).
אחד הספרים הטובים שקראתי מימיי.
אושר (לפני 6 שנים)
אנשים כותבים לא מקבלים תמלוגים למשל בלזק שעבד שמונה-עשרה שעות מת מרושש. בארץ- סופרים כאמליה כהנה כרמון לא זכו להוכרה, נראה שרק עמוס עוז זכה לחסד של "שכר סופרים".
yaelhar (לפני 6 שנים)
תודה רבה, אושר. למה הכוונה?
אושר (לפני 6 שנים)
תודה yaelhar, חבל "ששכר סופרים" רק הולך ונשחק.
yaelhar (לפני 6 שנים)
תודה רבה, פואנטה℗
הפן ההיסטורי של הספר חידש לי. קשה לומר שהתעניינתי בקורות אותו אזור בעולם.
yaelhar (לפני 6 שנים)
תודה רבה, מחשבות.
צורת הכתיבה שלו יכולה להעיק.
yaelhar (לפני 6 שנים)
חן חן, טופי.
משתדלים...
פואנטה℗ (לפני 6 שנים)
זכור לי כספר מעניין, בפרט הפן ההיסטורי שלו שהופך למוחשי יותר על רקע דמות כל-כך מנותקת.
מורי (לפני 6 שנים)
ניסיתי את ימי הקונסולים שלו וממש לא אהבתי.
טופי (לפני 6 שנים)
ביקורת מעניינת.. הזהרו מקמצנים!





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ