ביקורת ספרותית על משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם מאת דיוויד פוסטר וואלאס
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 4 בינואר, 2018
ע"י רויטל ק.


מעולם לא השתתפתי בשיט תענוגות.
מעולם לא הפלגתי באוניה, למען האמת.

הצורך שלי לפתוח בהקדמה הזו, מעיד כמובן על גדולתו של פוסטר וואלאס.
הוא מגייס אותך לצד שלו, ולא משנה מה אתה עומד לכתוב, אתה חש איזה צורך לפתוח בהסתייגות.
הסתייגות שתבהיר לכולם: אני, בעצם, בצד של פוסטר. לא של ההם, הטיפוסים הבהמיים, הפתטיים, חסרי המודעות העצמית שיוצאים להם לשיט תענוגות. להנאתם.
שנינו, פוסטר ואני, סולדים מהכיף המפוקפק הזה, של חופשה שכולה תענוגות של בטלה וזלילה, פינוק וניצול.

קשה להימנע מההתייצבות הזו לצדו של פוסטר.
הוא מגייס אותך בזיהוי נקודות אמיתיות. בכתיבה מיוחדת במינה. בהומור.
פוסטר יוצר הזרה של החוויה האנושית ע"י תיאור שלה לפרטי פרטים, ירידה לרזולוציות שלא ידעתם שקיימות.
הוא מפרט ומפרק, ולפעמים לא צריך לומר יותר מזה.
כשפוסטר אומר: "ראיתי חליפות מכנסיים נשיות בצבע פוקסיה וז'קטים ספורטיביים בצבע ורוד-וסת וטריינינגים בצבע אדום-סגול ומוקסינים לבנים שנעלו אותם בלי גרביים."הוא לא מספר לנו מי הם האנשים שלבשו את כל הגרדרובה הזו. אנחנו לא צריכים שהוא יספר. הפירוט שלו מספיק כדי שתצטייר לנו תמונה כלשהי מול העיניים, וכדי שנבין מה יחסו אל הלובשים של הנ"ל.

כשפוסטר מתאר את ההליכה על הסיפון המיטלטל קלות כפעולה "...דקה כל כך עד שהיא כמעט תרגיל מדיטטיבי בלהישאר מודע למתרחש", נדמה שהוא מתאר לא רק הליכה אלא גם את הכתיבה שלו.
פוסטר רואה הכל. חש הכל. עושה רושם שהוא אחד מאותם אנשים המסתובבים בעולם ללא עור. חשים הכל בעוצמה גבוהה יותר. הם רואים יותר, קולטים יותר, הכל צורב להם. צורב אותם.
אני מאמינה לו.
כך הוא חש. הוא מעביר אל הדף את החוויה האישית שלו.
(אבל אני מודה שכשאני קוראת את המשפט הזה - "כל אימת שאנחנו חוצים בליטות בכביש או פסי רכבת, עולה כאן בפנים קליק המוני אדיר מכל המצלמות התלויות על צוארי כל הנוסעים. לא הבאתי אתי שום מצלמה ואני חש על כך גאווה דווקאית" - אני לא יכולה שלא לתהות עד כמה "גאווה דווקאית" מעורבת בכל המסה הזו, המנתצת ומרסקת חווית נופש כל-אמריקאית נפוצה).

אם להפשיט מתוך הטקסט של פוסטר את נקודות הביקורת העיקריות שלו על הקונספט של שיט תענוגות, נראה לי ששני דברים מרכזיים מפריעים לו:
האחד, הוא הנסיגה לשלב אינפנטילי שיש בהצטרפות לשיט כזה.
השימוש המרובה בשורש פ.נ.ק בפרסומות של החברה, שורש שמתקשר לרוב לתינוקות וילדים קטנים (to pamper - לפנק, pampers - שם של חיתולים חד"פ פופולריים). העובדה שאינך צריך לעשות דבר, הכל נעשה בשבילך, מוגש לך, מסודר ומנוקה עבורך.
סופר מפורסם נשכר ע"י החברה בכדי לכתוב מסה שתתאר במילים נמלצות את תענוגות הנופש הזה, ועל כן אינך צריך אפילו לפרש לעצמך את החוויה. מישהו כבר כתב ופירש אותה עבורך, אתה ניצב סטטי בתסריט של מישהו אחר שבו תפקידך היחיד הוא להנות. האוניה מדומה ע"י פוסטר לרחם ענק, שבו הנוסע הוא מעין עובר, מוקף במים, וכל צרכיו מסופקים לו ע"י מי שיודע טוב יותר ממנו מה הוא בכלל צריך.
כמובן, מאחר ומושאיו של הפינוק הזה אינם עוברים ברחם אלא אנשים בוגרים, חווית הפינוק המוצעת להם אינה אלא אשליה. לעולם לא ניתן להשביע לחלוטין את החלק האינפנטילי, הרוצה עוד ועוד, כך טוען פוסטר.
הנושא השני, הוא הנושא החברתי-מעמדי. פער המעמדות בין הנוסעים על האוניה לבין העובדים, אלו שמזלם לא שפר עליהם ולעולם לא יוכלו, ככל הנראה, להרשות לעצמם שיט כזה. הם עובדים קשה, מנקים ומצחצחים, מחוייבים לרווחת הנוסעים ברמות פסיכיות, כולל חיוך מקצועי, כמובן. כמו כן פער המעמדות בין הנוסעים לבין המקומיים ביעדים ה"אקזוטיים" בהם עוצרת האוניה בדרך, ההתנהגות הבהמית של התייר האמריקאי החש שהכל מגיע לו, מול המקומיים הבזים לו בסתר לבם ומנסים למכור לו עוד ועוד "חוויות" תיירותיות.

אז כן, קל להנהן בהסכמה, לגחך בהתנשאות מול תיאורי הדמויות של נוסעי האוניה.
אבל... אי אפשר שלא לתהות איך בן אדם רגיש כל כך, בן אדם שחווה וחש בווליום גבוה כל כך, מצליח לקלוט אך ורק כיעור?
האוניה היא בעיניו "מנוע קמאי ואדיר של מוות וריקבון".
התור לעליה לאוניה מזכיר לו סצנה מתוך רשימת שינדלר.
באחד הסיפונים ניצב קישוט: עמודים עבים שמים זורמים במורדם. מה שנשמע כקישוט חביב, מייצר אצל פוסטר צורך לרוץ לשירותים, בגלל צליל המים הזורמים.
צפיה בים סוער, מה שרובנו היינו מתארים כמחזה מרשים, דומה בעיניו להסתכלות לתוך אסלה נשטפת.
האוקיינוס הוא בעיניו "מלוח כמו הגיהנום" ו"הרסס שלו מאכל כל כך שאצטרך כנראה להחליף את אחד מצירי הרקה במשקפיים שלי". עובדות שקשה להתווכח איתן... אבל לעזאזל, האוקיינוס הוא גם יפה, לא? ומרשים? משהו?

הסבל שהוא חווה מעורר בך חשק להשיג לעצמך סירת הצלה במהירות האפשרית ולחתור אליו, להציל אותו ממסע העינויים הזה.
אלא שכמובן, המחשבה על מה שהוא יכתוב עליך אחר כך עוצרת בעדך.
יחד עם הידיעה שפוסטר כבר איננו איתנו, והמסע הזה נגמר מזמן... אבל קודם כל החשש מפני התיאור שלך בעטו המושחז של פוסטר.
קולטניו הרגישים של פוסטר אינם מצליחים לזהות יופי. כשהוא כבר מתפעל ממשהו, כמעט תמיד נשמע את האירוניה הדקה שלו מלווה את ההתפעלות.
ההתפעלות שלו מחדר האמבטיה בתאו, למשל, רק מקצינה את הביקורת שלו על הפינוק המופרז והבלתי סביר של האוניה.
ההתפעלות שלו מאמנות הנהיגה באוניה ענקית מלווה בסאב-טקסט של - מי לעזאזל צריך את זה בכלל.
חיבתו העזה למלצר הקבוע של השולחן שלו מעצימה את בעיית הפער המעמדי בין הנוסעים לצוות האוניה.
וזה המקום שבו אתה מתחיל לתהות, בחוסר נוחות מסויים, האם יש איזשהו "כיף" בעולם שפוסטר היה מתאר פשוט ככיפי, ולא כ"כיפי לכאורה"?
קל להצטרף אל פוסטר, לבוז איתו להנאה השטחית, הנצלנית, המוכתבת ומיוצרת ע"י אנשי מכירות מיומנים.
אבל מה היינו עושים אם פוסטר, במקרה, לא היה כותב דווקא על שיט תענוגות אלא על הדברים שאנחנו באמת מחשיבים ככיף?

ישנן אסכולות ספרותיות הגורסות כי יצירה אמורה להיקרא במנותק מהכותב שלה. הכותב אינו רלוונטי, ליצירה יש חיים משלה.
אבל אני לא יכולה להתעלם מהידע שיש לי על פוסטר. מהעובדה שסבל מדיכאון ושם קץ לחייו.
אי אפשר שלא לחשוב שכשחיים ככה, באופן הזה, כשקולטים ככה, כשמרגישים ככה...
קשה למצוא מוצא אחר.

"בשיט תענוגות להמונים יש משהו עצוב ללא נשוא" כותב פוסטר. אבל נראה כי העצב ללא נשוא קיים בכל. קיים בעצם החוויה הקיומית.
רובנו מכירים שמץ מזה. רובנו חשים כך לפעמים. מדי פעם. רובנו מכירים את זה דרך סדקים קטנים, חורי הצצה. גלים שחולפים על פנינו במהלך החיים. פוסטר חי את זה בעצמה גבוהה, ללא פילטרים. והיכולת שלו לשאוב אותנו לחוויה שלו מפחידה, ומעידה על עוצמת החוויה ועוצמת הכשרון שלו גם יחד.
הוא קורא לכם לשבת לידו, על הספסל במעמקי היאוש פינת עצב נורא.
ללגלג יחד איתו על האנושות, לבדל את עצמכם יחד איתו מההמון חסר המודעות.

כדאי להקשיב לו. לא חייבים להיענות לו.
28 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה יוסף.
אני לא חושבת שהעמקה ויכולת התבוננות חייבות לעמוד בסתירה ליכולת למצוא יופי.
אבל יודעת שזו לא ממש דעה פופולרית כיום.
יוֹסֵף (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מעמיקה. מסכים. קשה לקרוא את הספרים של פוסטר בלי ההקשר של חייו ומותו. ושוב עולה השאלה על הקשר בין העמקה והתבוננות לבין מלנכוליות ופסימיות.
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה חני.
חני (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אתו זו טרמפולינה אחת גדולה שכל קפיצה בה מביאה אותך למצב קיצון אחר.
הוא אלוף בזה, לצוף אתו זה תענוג גדול. מצד שני היו לי כמה הפלגות נפלאות בחיים.
לא מצטערת על אף הפלגה. יש גם הפלגות שקטות מלאי מחשבות מול גלים, שום דבר ממה שהוא מתאר. לא רואה את זה כמשהו שלילי.
וכתבת הרבה יותר מיפה.
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה נעמי.
(האמת היא שנראה לי שהיום כבר אף אחד לא שייך לאסכולה הזו במאה אחוז. התיישנה).
נעמי (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אני לגמרי לא שייכת לאסכולת "הכותב אינו רלוונטי".
ביקורת מעולה שנתנה לי מושג על המחבר (לא קראתי מספריו).
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה אור.
אור שהם (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת לפנתיאון,

גם וואלאס היה מעריך את הניתוח (בדרכו הייחודית)
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה רץ וdina.
dina (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
סקירה יפה וממצה. לי שיט תענוגות נשמע כמו סוג של עונש.
רץ (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
עכשיו ממש ברור לי למה אני לא רוכש שיט תענוגות במנו ספנות.
yaelhar (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
שונרא היזהרי לא לקרוא על פסטיבל הלובסטר.
לי הוא עשה דיכאון מתמשך, ולא שהיה עולה בדעתי גם לפני הקריאה להצביע על לובסטר אזוק הנמצא בתוך מיכל בצפיפות עם חבריו, ולגרום למותו בייסורים, במים רותחים.

יש די הרבה דברים שאנשים עושים לבעלי חיים מסיבות שאינן ענייניות אבל זו אחת הדרכים האכזריות לאכול משהו.
שונרא החתול (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אני מניחה שפסטיבל לובסטר שנתי הוא לא מופעי פולקלור של להקות לובסטרים מרבי הגלובוס אלא גרגרנות של אנשים שמוציאים לובסטרים מהים רק כדי להכניס אותם למים רותחים ולבשל אותם בעודם בחיים.
מצדי שיחגגו את הפטיבל שלהם בשייט בלהות על ספינה שתטבע.
אלון דה אלפרט (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
שונרא, אני מניח שאם תקראי את הרשימה של פוסטר על פסטיבל הלובסטר השנתי במיין, תשני את דעתך מקצה לקצה
(זה בספר "ילדה עם שיער מוזר")
חגית (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת טובה.
הספר הזה לא בשבילי, כמו גם לא שייט.
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ברור שזה לא מושחת ודקדנטי יותר מבילויים אחרים.
ואם מישהו היה שולח את פוסטר למשימה עיתונאית בשלל בילויים אחרים, היינו יודעים גם בדיוק למה...
שונרא החתול (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ולמה שייט תענוגות זה יותר מושחת ודקדנטי מכל בילוי מושחת ודקדנטי אחר?
זה לא האוכל ולא הבריכות ולא המגלשות ולא המופעים ולא התיאטרון ולא קיר הטיפוס ולא זירת ההחלקה על הקרח ולא המיני גולף ולא שלל האטרקציות והפינוקים והתכנים, ואפילו לא הנתון שעל כל נוסע יש בממוצע שניים וחצי אנשי צוות.
זה המכלול ההנדסי הפלאי והעל-אנושי (מבחינתי) שגרם לי לספוג לתוכי ולהתפעל מכל ס"מ מרובע בעיר הפאר המשייטת לה בים. זה העיקר. היתר הם רק מותרות.
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה אלון.
אמרתי מראש שקשה להתווכח איתו. הוא מצביע על נקודות אמיתיות.
אבל אני לא בטוחה שהוא רואה הכל. הוא רואה צד אחד של המטבע. הוא רואה אנשים שבאו להנות אבל בעצם באו להתפנק ולנצל. הוא לא רואה אנשים שבאו לקרוא ספר בשקט, לטייל במקומות מרתקים, להנות מהיופי.
אולי באמת לא היו כאלו בקרוז הספציפי שלו...
הפורמט האמריקאי של שנות התשעים אכן נשמע כמזמין סוג מסויים של אנשים.
אבל אולי כן היו. הרי לא היינו שם, ראינו את זה רק דרך העיניים שלו.
אלון דה אלפרט (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ספר מבריק, והתובנות שלך דומות לשלי הן באשר לוואלאס והן באשר לספר.
החווייה היא אמנם אינדיווידואלית. זה שמרבית האנשים שיוצאים לקרוזים נהנית מהחווייה, זה ברור. בדרך כלל אף אחד לא מכריח איש לצאת לנופש על ספינה שעולה לא מעט ונחשב לא לחינם ל"שיט תענוגות". עם זאת, גם נקודת ההשקפה הראשונית של וואלאס, שבוחן תופעות חברתיות שונות מחריר ההצצה שלו, היא לא פחות נכונה, ואולי אף יותר במובנים מסויימים, משל אלה שבאו ליהנות. הוא לא בא ליהנות, הוא בא להתבונן. כשמתבוננים, באמת מתבוננים, רואים הכול. את המנגנון של האסלה ואת החיוכים המקצועיים, את ההאבסה הגרוטסקית וגם את יופיו ואדישותו של האוקיינוס.
האופה בתלתלים (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אחים שלי זוכרים את *כל* האירועים בחייהם לפי האוכל שהיה שם. זה מביך נורא.
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אני לא חושבת שהוא מקשקש, שונרא.
זה מה שהוא חווה.
ובחלק של הביקורת שלו גם יש אמת.
אבל את היכולת להתפעל מהפלא ההנדסי, למשל, ממש להתפעל, בלי סאבטקסט ובלי שזה יאיר באופן עוד יותר שלילי משהו אחר, את זה כנראה לא היה לו.
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אפרתי, גם הילדים שלי מספרים עד היום בנפלאותיו של האוכל בארוחת הבוקר במלון באילת שבו יצא להם להיות פעם אחת.
וכן, אם קצת לוחצים עליהם הם מוכנים להודות שגם המצפה התת ימי, המסלולים בפארק תמנע, הקניון האדום, מכתש רמון, צריף בן גוריון, עין עבדת, כל אלו גם לא רעים סך הכל.
אבל הו, ארוחת הבוקר...
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה האופה.
אכן... עצוב.
שונרא החתול (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
שיפסיק לקשקש בשכל. קראתי אותו עד האמצע בערך ונטשתי.
ספינת תענוגות היא פלא הנדסי כביר. זו עיר שלמה ומושלמת שצפה לה בים.
הבדלי מעמדות קיימים גם בבתי מלון נייחים, במסעדות פאר ועל פני האדמה באופן כללי.
חוץ מקבוצות של בריטים שהתלבשו לארוחת ערב בקוד לבוש של black tie שזר קצת לעיניים ישראליות לא נתקלתי בשום גרדרובה גרוטסקית.
קרוז זה משהו סופר כייפי שאחזור עליו בשמחה ובששון. וכמו שכתוב על החולצה של רויאל קריביאן שקניתי בחנות המזכרות: life is better cruising.
אפרתי (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
שני סיפורים קטנים. פעם היכרתי מישהו שנסע לקרוז. כשחזר, לא הפסיק לדבר על נפלאותיו ובעיקר, על שפע הארוחות האדיר שהגישו. האיש היה רזה כמו חוט, במראה שלד מהלך, משהו חולני. זה היה פשוט מצחיק.
אתמול נפגשתי עם אדם שסובל קשות מהלחץ, זיהום האוויר, הצפיפות ומה לא, באיזור המרכז. החלום שלו לרכוש יאכטה ולשייט עם תיירים וכו'. לשאלתי אם הוא נשוי, הוא הסביר שכן, וגם אב לשלושה. אם רעייתו תתחבר לחלום, מה טוב, ואם לא, יחיו בנפרד. הוא על היאכטה והיא בבית.
אפרתי (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
מכל הלב.
האופה בתלתלים (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אי אפשר להסתובב בעולם עם עור כ"כ רגיש, אין פלא שהוא התאבד בסוף :(
ביקורת מצוינת.
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה אנקה
האמת היא, שאני מכירה כמה אנשים שיצאו להפלגות.
הם נהנו מהחוויה, של הפלגה על אוניה גדולה שהופכת לקטנטנה בלב הים.
הם נהנו מתחנות העצירה, מהביקור בארצות זרות, מהשיטוט בערי נמל.
הם לא חוו פינוק מטורף ושפע של אוכל. זו לא היתה מטרת הנופש ולא משהו שהם מצאו לנכון לציין כשחזרו.
אולי ההפלגות האלו מראש לא היו בפורמט של הקרוזים האמריקניים, ואולי זו שאלה של נקודת מבט.
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה אפרתי
אחת המחמאות, אם לא ה-
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה yaelhar
מהביקורת שלך לא הייתי מנחשת :)
רויטל ק. (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה מחשבות
אנקה (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
יופי של סקירה מעמיקה וחדת עין פרשת לפנינו כאן.
אני לא מעיזה לקרוא אף ספר שלו.
זה עלול להכניס אותי למעמקי הדכאון.
ובעניין הפלגה לנופש, נשמע כיף ומפנק וכו' אבל עדיין אתה בכלוב מפנק על הים הפתוח
תקוע וסובל למשך ימים, שבועות ואין לך דרך מילוט מהחברה או מעצמך.
אמשיך לשקול את התענוג הזה :)
אפרתי (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
כתבת מצויין, כרגיל וכמו תמיד את נוגעת בנקודות שאף אחד לא חשב עליהן חוץ ממך. את הספר לא קראתי, אבל מקבלת את דעתך, כרגיל.
yaelhar (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת טובה על ספר שלא יצר אצלי אמפתייה.
מורי (לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
מיזנתרופ הוואלאס הזה, אה? ניתחת אדם רגיש ברגישות. שאפו.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ