ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שישי, 17 בנובמבר, 2017
ע"י yaelhar
ע"י yaelhar
#
זה ידוע, שפושעים שפלים בספרים – במיוחד בספרי מתח - יבואו על עונשם. אם אפשר, העבריין ייאסר ויעוף לנו מהעיניים, אם אי אפשר - הסופר/ת לא ישאיר אותו בחיים. זה מין סידור כזה, התחשבות ברגשות הקוראים, שבניגוד למה שקורה במציאות, בה רשעים אמנם בסוף ימותו, אבל לפעמים בשיבה טובה, בספרים אנחנו רוצים שהצדק ייעשה וגם ייראה, ומיד.
הספר הזה אינו ספר מתח, לדעתי. קודם כל כי הוא אינו מותח משום בחינה. אנחנו יודעים מי הפושע, אנחנו יודעים למה, אנחנו גם יודעים שהתעלולים אינם מסוכנים באמת: הם גורמים אי נעימות, פחד וחרדה, זה כן, אבל לא מסכני חיים. לכן אנו קוראים לנו בנחת את התיאור הפרטני, המונוטוני והקטנוני של מעללי יוני בסקומב שהעיר לחיים – ולפחד – עיירה שלמה שכל כוונתה היתה להמשיך להתנמנם לה.
יוני בסקומב אינו "סמל הרוע והרשע" כותרת שמישהו עיטר אותו בה. הוא נער ילדותי לגילו. כועס, זועם על אי הצדק שנעשה לו. הוא גדל אצל אם חד הורית אלכוהוליסטית, מוזנח מכל הבחינות, לא לומד, לא עובד, אין לו חברים, והוא רוצה לנקום. הוא לא יכול לנקום במי שהרע לו – אמו - ולא מעז "ללכת עד הסוף" (לפחות לא לעשות את זה מולה), לכן מסתפק בהטלת טרור והפחדת אנשים שהוא לא מכיר אישית. הוא אינו סוציופת (ראו תיאור מצמרר ומדוייק של התופעה ב"חייבים לדבר על קווין" הנפלא), אין לו יכולת, בגלל מיעוט נסיונו בהוויות העולם וניתוקו מאנשים להבין את ההרגשה של מי שנפל קורבן לתעלוליו, לכן אין לו מחסום של אמפתיה. הוא סתם ילד כועס שכשניתנת לו הזדמנות הוא יוצר קשר חם ואוהב, כמו שהוא רוצה וצריך.
הפסיכולוגיה ב"מותחן הפסיכולוגי" הזה, הרגשתי, היא תמיד על יד, לא מדוייקת (או שהפסיכולוגייה של הנורבגים שונה לחלוטין מזו של תושבי שאר העולם...) חלק מהמתוארים מגיבים תגובת-יתר לתעלולים (למה שאשה בריאה, שחגגה לא מכבר יומולדת עם בני משפחתה האוהבים, תגיב בעוצמה רגשית כה רבה על מודעה בעיתון המדווחת על מותה? היא הרי יודעת שהיא חיה... ) וגם תגובות היתר מתוארות בקפדנות פרטנית. מצד שני תאור תגובה של חרדה ממש קיומית – כמו תגובת האם שהוזעקה לבית חולים – הוא תאור שטוח ולא ממש משכנע.
חשבתי שהספר פשטני, עם אנלוגיות לא מתוחכמות והסברים שיטחיים, שלעתים גולשים להגזמה פראית – כמו הסיפור על הכלבים, למשל, שהוא פשוט חוסר ידע בנושא והסתמכות על פחדים לא מבוססים.
אם טוב לב וכוונות טובות של סופר היו הופכים אותו לטוב, אין ספק שפוסום היתה מוגדרת סופרת טובה. היות וזה אינו מדד, הרגשתי שהיא כתבה ספר בינוני, עם סיפורים מופרכים ודמויות לא משכנעות, הנסמך על דמיונה הפורה(?) ולא על הבנה אמיתית לנפש והתנהגות אנשים בשר ודם.
*
22 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
מורי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
את צודקת בדעה שלך.
|
|
yaelhar
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
מחשבות - כל אחד בוחר את השקפת עולמו.
לדעתי אתה מפסיד בשיטה הזאת יותר משאתה מרוויח, אבל מי אני שאתווכח איתך. |
|
yaelhar
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה, פואנטה.
צודקת.זה חלק מקסמו של האתר בעיני. |
|
yaelhar
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אפרתי - אני מוחמאת מאד, ומקווה שקיבלת תמורה נאותה.
|
|
yaelhar
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה רחלי.
|
|
מורי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אני עדיין לא מוכן להקשיב לדעה שונה. אף פעם לא.
|
|
פואנטה℗
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
הספר לא מבשר טובות
אבל הבשורה האמיתית היא שהנכונות להקשיב לדעה שונה היא בהחלט לא טריוויאלית.
|
|
אפרתי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ברור, בגלל ההמלצות שלך הוצאתי המון כסף. רק שתדעי.
|
|
רחלי (live)
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מעולה יעל אהבתי
|
|
yaelhar
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
חן חן, מסמר עקרב!
לא רק "ראיתי איש" הנפלא. הסכמתי איתך - ועם אפדתי - לגבי ספרים רבים אחרים. |
|
yaelhar
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה, מחשבות.
קורה לפעמים, לשנינו... |
|
yaelhar
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
רב תודות, אפרתי!
במיוחד על הנכונות - הלא טריוויאלית - להקשיב לדעה שונה. |
|
מסמר עקרב
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
אשתמש, ברשותך, במשפט מבריק שכתבת פעם,
משהו בסגנון של "ביקורת נהדרת על ספר שלא קראתי"...
אפרתי, אנחנו נתנחם בזה שיעל אהבה את ה- "ראיתי איש" המושלם שלנו... |
|
מורי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
בהחלט. אני מוריד לפני יעל את הכובע.
|
|
אפרתי
(לפני 7 שנים ו-9 חודשים)
יעל, עשית למחשבות את היום...
לא מסכימה איתך, כמובן, אבל את כותבת נהדר, כרגיל.
|
22 הקוראים שאהבו את הביקורת