ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 22 במרץ, 2017
ע"י רץ
ע"י רץ
עד כמה רחוק נוכל לרוץ ?
לפני מספר ימים קבלתי טלפון מפתיע, על הקו היה ידיד ותיק שבקש ממני בקשה לא שגרתית. רץ איך אתה יכול לעזור לחבר מטירה, (עיר ערבית ליד כפר סבא), שבנותיו בקשו להירשם למרוץ כפר סבא, למקצה התחרותי, אך איחרו את המועד האחרון להרשמה. השבתי לו, אני כבר לא קשור למרוץ, אלא רק כמי שרץ בו בלבד, אבל הפניתי אותו לידידה משותפת האחראית על הרישום. סופו של דבר, הבנות הרשומות, לבטח יחלפו על פני בין מאות הרצים במרוץ. העובדה שהן רצות מרגשת אותי, מכך שריצתן מבטאת לכאורה חיבור בין שתי תרבויות שונות, אך למעשה, יש לנו הרבה מהמשותף, כמו הרצון לחוות את החופש ואת היכולת להגיע רחוק, באמצעות הריצה.
לפני שנים לא רבות, שיחת טלפון כזאת, כלל לא הייתה אפשרית, בנות ערביות מעטות, שלקחו חלק במרוצים, עשו זאת דרך בתי הספר ועוררו מחלוקת קשה. מי שפרץ את הדרך, לבנות בדואיות שהחלו לרוץ במרוצים תחרותיים, חלקן יחפות, היה ידיד שלי, אנטוניו מהגליל המערבי, שהחל לאמן קבוצת נערות מהכפר ערב אל עראמשה, השוכן בגבול לבנון, כדי לקרב בין תרבויות ולהעצים את הבנות מהמגזר הבדואי. פרויקט מרגש ומעורר השראה.
קראתי על הספר, אל תאמרי לי שאת פוחדת, של ג'וּזֵפֶּה קָטוֹצֵלָה, שהגיבורה שלו מבוססת על דמות אמתית, נערה מהעולם השלישי, שראתה בריצה הזדמנות לשינוי חיים, ובקשתי לקרוא בו, כסיפור של מימוש חלום כנגד כל הסיכויים, ולעובדה שהריצה מעניקה השראה ואומץ להעז, להתגבר על פחדים, בכדי " להצמיח כנפיים" ולהגיע למקומות חדשים, שרק אתמול היו בלתי אפשריים.
סמיה יוסוף עומר, היא ילדה שנולדה במוגדישו, בירת סומליה, השקועה בעוני ושסועת קרבות בין כנופיות אסלאמיות קיצונית. סמיה התגוררה עם עלי חבר ילדותה, בבית אחד, קטנטן ומט ליפול, בו גרו שתי משפחות בצפיפות נוראית, באחד מהאזורים העניים ביותר במוגדישו.
הסיפור של סמיה, מסופר בקולה, בהתחלה זה קול ילדה בת שמונה, המבקשת ילדות נורמלית, במקום בו המוות והעוני הם לחם חוקם של בוגרים וילדים, הנקלעים למערבולת מלחמת האזרחים, בה חלקם של חברי הכנופיות הם ילדים מסוממים המחוללים זוועות. קולה של סמיה הוא קולה של אפריקה המדממת. למרות הייאוש קיימות גם תקוות ורגעי אנושיות, של אביה איש פשוט, המעודד אותה לחופש ולאומץ לב, ואחותה אתה היא חולקת מזרן, ששרה לה לפני השינה.
סמיה חוננה במתת אלוהים, גוף רזה ומהיר שנועד לריצה, ותשוקה גדולה, לרוץ בכדי להרגיש חופשיה, ולממש חלום להיות אתלטית אולימפית בגיל 17. אני שחלמתי פעם להיות רץ אולימפי והתרסקתי, כל כך הזדהיתי עם החלום של סמיה, שרצה בלילות, ומנצחת את כל הבנים בתחרות בעיירה שלה, ולרגליה נעלי טניס דקות ובלויות, שכל אבן עליה היא דורכת, מורגשת בכף רגלה.
האם הארץ הכופה על נשים בורקה, תאפשר לנערה להיות אתלטית, במקום שאין בו מאמנים ולא ציוד, וקיים בה מסלול ריצה מצולק מקרבות, המלא בחורים ומשמש מחנה ללוחמים?
חלומה של סמיה, מקבל פנים וממשות, כשיום אחד היא מצאה גזר עיתון ישן, בו הייתה כתבה על מו פארח, יליד מוגדישו, בן לאב יליד בריטניה ולאם סומלית, המייצג את בריטניה כרץ, מי שניצח בשתי אולימפיאדות, (לונדון 2012, ריו דה ז'ניירו 2016) בריצת 5,000 מטר, ו - 10,000מטר, מי שמנצח בסיום מהיר ומעורר השראה. סמיה מדביקה את תמונתו מהעיתון באמצעות רוק, לקיר מעל למיטתה. פארח הופך עבורה למושא לתקווה, לאייקון רוחני. כפי שאני הדבקתי בנעורי מעל למיטתי את תמונת לאסה וירן הפיני, שהייה פעמיים אלוף אולימפי ב- 5,000 מטר, ו- 10,000מטר, באולימפיאדות, מינכן ומונטריאול. ולכן זעקתי תוך כדי קריאת הספר, סמיה רוצי, רוצי... וכול כך רציתי שתעמוד על דוכן המנצחים האולימפי.
עלי חברה בן השמונה של סמיה, שלא ידע לקרוא הפך למאמנה, אבל לזכותו יאמר שהוא שותף לחלומה, אומנם בכך האגדה מועצמת, אבל מצד שני מדובר בתחום שבו טובי המדענים והמאמנים המקצועיים, מרכבים תכניות אימונים לאתלטים אולימפיים. בהשוואה אליהם, האימונים של עלי, הם משחק ילדים נאיבי, מעורר חיוך, כמו הקטע שבו הוא מסיע את סמיה במריצה לתחרות הראשונה בעיר, בכדי שלא תתעייף, ממש נסיכת שבא.
משהו לא מסתדר לגבי הערצה של סמיה לפארח, ב- 1999 הוא לא היה רץ ידוע, ומכאן מתחילות התהיות לגבי אמינות הספר, והאשליה שהספר נוטע בקוראיו, שלסמיה היה פוטנציאל אולימפי. התוצאות שלה בתחרות ארצית ראשונה, למרות שהגיעה ראשונה, היו עלובות, אפילו בקנה מידה ישראלי. החיסרון השני של הספר הוא האג'נדה הפוליטית של ג’וזפה קטוצלה, אותה הוא שותל בסמיה הילדה, על חופש ושחרור נשים מוסלמיות, ובאביה שמייחס לה יעוד כמי שתנהיג את המאבק הנשי בסומליה. בכך הספר עונה על צורך אירופי, למרק את מצפונו כלפי בעיית הפליטים האפריקאים, בעיה שקורעת את אירופה בוויכוח מר בין מצפון לפוליטיקה צינית.
כשהבטתי לצילום של סמיה הרצה בתחרות, בפנייה המיוסרות, הרגשתי את עוצמת הכאב בחייה.
החשיבות של הספר הזה, הכתוב היטב, ושיש בו דימויי ריצה יפים, היא בעובדה שבאמצעות סיפור אנושי אחד, על ילדה שחלמה להיות רצה, אנחנו נחשפים לזוועות הילדים הנקלעים לזירות מלחמות, ולנשים הנופלות קורבן לכפיה דתית, לפליטים הנמלטים מאזורי קרבות, חוצים את מדבר סהרה, ועוברים גיהינום בניסיון להשיג חיים טובים יותר. המציאות לא פעם מדכאת, באופן בו היא גוברת על החלומות. לספר הזה, למרות חסרונותיו, יש סיום מאוד לא צפוי, שהופך אתו למשהו שונה ומטלטל.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
תמונה אחת של סמיה הרצה - שווה אלף מילים.
http://4.bp.blogspot.com/-XB9E-Ve1Z4w/Uvdo0K5LmaI/AAAAAAAAlko/JPHgzc-9uNc/s1600/82454825.jpg
27 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
אפרתי
(לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
מקסים כרגיל.
|
|
|
סקאוט
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
ואו! נשמע מרתק! אני חייבת לקרוא את הספר! תודה על הביקורת הנהדרת הזאת!
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
זשלב - תודה, זה היה בחדשות, משום שהן נחשבות פורצות דרך, גם בלבושן הלכאורה לא צנוע, כל צעד כזה יוצר גשרים של תרבות, של הבנה ושיח על בסיס אנושי, נושאים שמשותפים בין בני אדם שונים.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
Mira- תודה - מסכים, זה נותן כוח לבנות הנמצאות בשפל אנושי, אבל אני לא בטוח שהספרים האלה מגעים אליהן, אבל הצילום של סמיה שרצה באולימפיאדה, אצלנו הוא היה קוריוז,
להן מודל להעזה, בעצם הרעיון של הריצה עם הגדולים.
|
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת יפה. הייתה על זה פעם כתבה בחדשות, על נשים רצות בחברה הערבית, שמגדירה את זה כמשהו לא צנוע ולא מותאם.
|
|
|
Mira
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת מקסימה.
ולדעתי אתה צודק בקשר לזה שלפעמים יש ספרים של ניקוי מצפון. אבל מצד שני זה נותן כח לאלה שקשה להם באמת. והתמונה מדהימה. |
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
Pulp_Fiction - תודה לתגובתך - לריצה כספורט אינדיבידואלי כוח לשפר מצבי רוח, העובדה שכעת
אלפים עוסקים בספורט ובריצה ארוכה בפרט, חלקן של הנשים העוסקות בספורט ורצות הולך וגדל.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
דיניה - תודה - "בלב שלי יש חור שאי אפשר לסגור, אז אני רץ" - כל כך יפה השיר של דוד טסה ונכון.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
חני - תודה, מסכים אתך לגבי היופי והכוח שיש לחלומות של ילדים, כל מה שאנחנו צרכים לעשות זה לסייע להם להגשים את החלומות.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
אירית - תודה
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
דני - תודה - ההשתלבות של בנות מהמגזר הערבי בתחומים שונים נפוצה, בתחום הריצה הייתה לפני יותר מעשרים שנה רצה ערביה דועה סולימן שהייתה אלופת ישראל ב 800, ו-1500, היא הייתה מורה לחינוך גופני בהכשרתה.
ההשתלבות הולכת וגוברת, ובהחלט מעודדת.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
תודה,רץ. ביקורת מדהימה.
לא פעם הייתי עד למצב,בו עיסוק בספורט של פרט בודד גאל אותו ממצוקה רגשית וקיבעון מחשבתי.לכן,כל כך מעוררת תקווה, העובדה שחברה שלמה נפתחת לספורט נשי-נושא ששנים רבות היה בבחינת טאבו מוחלט בה. יתכן וזהו סממן ראשון לשינוי כיוון מבורך.
|
|
|
פרוייקה
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
רץ, תשובתך נכונה ומאששת את הנחותיי ותחושותיי באותם נושאים. כשיש מידתיות אין בעיה, הבעיה קיימת בהיעדרה. צדקת שזה בכל תחום וגם במוסיקה, אני יודע זאת ממקור ראשון, ועשיתי בכך שימוש כשהתייחסתי לתחומי הצטיינות אחרים למשל בספורט. וזה קורה לא רק אצלנו, תופעת השימוש ודחיפת ילדים מוכשרים היא ברוב המקרים שגוייה לא רק במושג של 'עלות תועלת' כי אם גם באי ההבנה של הורים את הנזק שהם גורמים לילדיהם. לא מעט שכאלה מגיעים אלי ואני נזקק לדיפלומטיה רבה להסביר להם זאת מבלי לנפץ את מגדל האשליות שלהם שאין לו יסודות איתנים.
גם בעניין בדידותו של הרץ יש מקבילות ומכאן, בדיוק, באה שאלתי. למשל הפסנתרן המבלה את יומו כאינדיבידואל, שכן כלי זה נועד לרסיטל [ואז הוא עם עצמו], מפעם לפעם נגינה קאמרית [דואו, שלישייה או רביעייה, או בליווי] אינו משתתף בתזמורות ואם כן, רק כסולן ואין היצע גדול לסולנים, בשונה למשל מנגן כלי קשת שהוא חלק מסקציה, קבוצה בתזמורות, וגם יתר האופציות פתוחות בפניו. בדידות זאת של הפסנתרן בולטת בעיקר בהיותו ילד, שאז אין לו כמעט אפשרויות של נגינה בחברותא, וזאת אולי הסיבה העיקרית שהרבה מתחילים ללמוד ונושרים. |
|
|
dina
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
תודה לילוש :)
|
|
|
לי יניני
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
דינוש, איזה שיר יפה. של דודו טסה. מתאים מאוד!
|
|
|
dina
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
סקירה נהדרת, וההקדמה עוד יותר.
משאירה פה מנחה קטנה, ושיהיה בוקר טוב! https://www.youtube.com/watch?v=wN0LFlMvvsw |
|
|
חני
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
כתבת נפלא על חלומות והגשמתם.כל ילד או מבוגר שחולם הוא נפלא.
כל הגשמת חלום של כל אחד הוא אושר וסיפוק גדול.
לפעמים הדברים שאנו עושים בשביל ילדנו כדי שיגשימו את חלומם באמת מטורף.אך כשאני רואה את הניצוץ בעיניים את כח ההתמדה והרצון.אני לא יכולה להשאר אדישה,אני מחוייבת כהורה. והסיפור שהבאת מרגש.כולנו אנשים בעלי חלומות להגשים ללא קשר של גזע מין או פוליטיקה ארורה.לחלומות אין גבולות פיזים וזה היפה שבדבר. |
|
|
אירית פריד
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
רץ, אהבתי כתמיד . תודה.
|
|
|
דני בר
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
הפתיח שלך בביקורת, ריתק אותי!
ריצה של בנות במגזר הערבי היא לא דבר של מה בכך, והיא ביטוי לתעוזה ולהתקדמות של ממש, אפילו לפריצת גדר, (במיוחד שיש כאלו שיגידו שם, פריצות.) |
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
פרוייקה - תודה לתגובתך - הספר הזה חשף אותי לנעשה באפריקה ומכאן החשיבות שלו, למרות המניפולציות של הכותב, רק השבוע שמעתי שעשרים מיליון סובלים מרעב.
כמו לכל עיסוק, קיימת מידתיות, לעתים ההורים לוחצים, אבל זה לא רק בספורט זה במוזיקה ובתחומים אחרים. ספורט הישגי הוא עיסוק שיש בו סיכונים רבים, אבל לצידם מערכת שמחנכת לערכים, כמו משמעת, יכולת להציב מטרות ולחתור למימושן יכולת התגברות על משברים ועוד, זה עדיף לעתים מול מצב של ישיבה פסיבית מול הטלוויזיה. כיום רבים עוסקים בריצה, בצד הכיפי שלה, להנאה ולבריאות, ולכן לספורט בהחלט צדדים חיוביים. לשאלתך האחרונה רצים למרחקים ארוכים הם אינדיבידואלים בחלקם הגדול או אינטרברטיים, ולכן מיחסים להם את תופעת הבדידות, למרות שחלקם רצים כיום בחבורות, בעיקר באפריקה
|
|
|
פרוייקה
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
רץ יקירי. כהרגלך, סקירה נהדרת ומנומקת בעלת פן אישי והכרת החומר. תודה לך על כך. אוהב את מבטך החודר למניעים הסמויים של הכותב "הספר עונה על צורך אירופי למרק את מצפונו כלפי בעיית הפליטים..." ידוע שמצוקות קשות מבגרות ילדים טרם זמנם, בחושיהם הם מבינים מצבים ומגיבים להם כפי שלא מצפים מהם [למשל ילדים בשואה], אבל לשתול בילדה אג'נדות פוליטיות של חופש מגדרי ושחרור נשים מכבלי האסלאם המדכא נשמע לי מעט גדול על ילדה. כאן כבר לא מדובר בחושים ואינסטינקטים בלבד.
כשאני רואה ילדות רכות בשנים המוכנסות למשטר אימונים סיזיפי למשל בענפי ההתעמלות, אני חושב שמאוויים ורצונות של ילדים לחיות את חלומותיהם ולהשקיע בכך את כל הנדרש מהם כדי להגשימם, לפעמים על חשבון ילדותם קיימים, אבל לדעתי הם נדירים. מה שנפוץ הרבה יותר הוא ילדים שחיים את חלום הוריהם שללא נקיפות מצפון ואפילו באכזריות מקריבים את ילדות צאצאיהם, האם הם עושים זאת עבור ילדיהם? אולי עבור עצמם? ריצה, אני מניח היא עיסוק שאנשים כמוך יתמידו בה ככל שגופם וגילם יאפשרו זאת, ברם כשמדובר בריצה תחרותית, וכך גם בענפי ספורט הישגי אחרים, קיימת מציאות שעצב רב בצידה: "חיי מדף קצרים", משקיעים, סובלים, רק מעטים זוכים לתהילה ורק לשנים ספורות. אם סימן זקנה הוא שחיים את הזיכרונות, הרי שהיא באה טרם זמנה. והרהור אחרון שהייתי שמח לשמוע את דעתך עליו כאחד שאינו זר לעניין הריצות הארוכות: האם באמת יש מצב של "בדידותו של הרץ למרחקים ארוכים" ואיני מתכוון ליצירתו של טוני ריצ'רדסון כי אם לתחושות הרץ בשעת ריצה. |
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
חמדת - תודה
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
אוקי תודה, מסתבר שגיסי הוא הרופא באותו כפר, אני בהחלט אשאל אותו, לגבי אותן בנות, אם התעוזה של אותן בנות יצרה שינויי במעמדן של הבנות בכלל.
אני נוטה להאמין שכמו שבחברה החרדית התחילו לעסוק בספורט, יש בכך ביטוי לשינוי, לפתיחות גדולה יותר לערכי החברה המערבית, והפגנת עצמאות מסוימת מצידן של הנשים.
|
|
|
חגית
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
רץ-
אני מאוד מסכימה עם דבריך האחרונים.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
סנטו - תודה - כמי שעסק בריצה מילדות, תמיד המוטו שלי היה לעולם לא להרים ידיים, לעולם לא לנטוש תחרות באמצע, כך אני מתרגם את הערכים האלה גם לתחומי החיים האחרים.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
חגית - אנסה לא להרוס את הסיפור, מי שצופה באולימפיאדות, לעתים נתקל בספורטאים חלשים, מעוררי גיחוך שמוזמנים
מטעם הועדה המארגנת של האולימפיאדה כמחווה לספורטאים שהם למעשה חסרי סיכוי לזכות במינימום, בעזרת הסיפור הזה מובן שאותו מחווה הוא סיפור הצלחה ומודל הזדהות למיליוני נשים שמדוכאות באיסלאם קיצוני, לכן מצד אחד מה שנראה כבדיחה לאדם אחד בהחלט יכול להיות הגשמת חלום לאדם אחר, ומודל של תעוזה וחלומות גם בתחומי עניין אחרים בחיים.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
נעמי - תודה - כל מה שצריך זה לנעול נעליים ולצאת לרוץ בשדות, זאת תחושה שבהחלט מעניקה חופש.
|
|
|
חמדת
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
אהבתי את דבריך .
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
לי -תודה - ספורט במקרה הזה ריצה זה אורח חיים, זאת תרבות המחברת בין אנשים.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
מחשבות - תודה, אני רואה בספורט גורם שמאחד בין תרבויות, אני חושב שהבעיה היא לא רק אפריקה עצמה, אלא העולם שכמו בהרבה מקרים אדיש.
|
|
|
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
יפה. למעשה אתה מדבר על שינוי מנטלי, הדרגתי או לא. מקובל באותה חברה או לא.
כשהריצה (במקרה זה) או כל פעולה אחרת לא מקובלת מנטלית היא הביטוי.
השאלה, איך אותן בנות הקבוצה הבדואית (לדוגמה) שנרשמו והשתתפו במירוץ, מתקבלות אצלן בחברה, עם ההשתתפות במירוצים או עם השינוי שמתבטא כך. כמה זה "עובר" וכמה הן סובלות התנכלויות או משהו אחר.. |
|
|
משה
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
רץ, סקירה יפה, תודה ותמשיך לרוץ! NEVER GIVE UP
|
|
|
חגית
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
סקירה נהדרת.
ברצוני להתייחס לפסקה האחרונה בסקירתך: לעתים אני חושבת שסיפור חיים קשה של אדם הוא שמביא אותו להצלחה והופך להיות הגורם להגשמת חלומו.
|
|
|
נעמי
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
יפה מאד ומעניין.
הייתי רוצה להרגיש פעם את תחושת הריחוף והחופש שרצים חווים כדי להבין על מה אתם מדברים (זכורים לי תיאורים מן הסוג הזה גם ב"בלתי שביר"), אבל בינתיים אני רק מריצה תוכניות במחשב. |
|
|
לי יניני
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
רץ תודה. סקירה מצויינת. מרגישים בסקירה שלך כמה שאתה קרוב לתחביב שלך....הריצה
|
|
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
אתה כותב יפה ומדם לבך. מנגד, אני מעדיף סיפור אחר וחזק יותר כמו זה של אייאן חירסי עלי,
שכתבה את כופרת ונוודת. איך שלא יהיה, האסלאם הוא קטסטרופה.
|
27 הקוראים שאהבו את הביקורת
