אופיר טושה גפלה

אופיר טושה גפלה

סופר

אופיר טושה גפלה (נולד בשנת 1968 בראשון לציון) הוא סופר ישראלי. כיום עוסק בהוראת אנגלית בפרויקטים למצוינות. כמו כן, משמש כמורה לכתיבת פרוזה בבית הספר לקולנוע סם שפיגל.
ספרו הראשון, עולם הסוף, ראה אור בשנת 2004 בהוצאת כתר. עולם הסוף הינו רומן המציג בפני הקורא עולם בדיוני אודות החיים שלאחר המוות, המשלב מרכיבים מז'אנרים שונים אך עם זאת, מציע לקורא גם חידושים והמצאות. עולם הסוף הפך לרב מכר ואף זכה בפרס גפן לספר המקור הטוב ביותר בשנת 2005. זכה על הספר בפרס קוגל.

גם ספרו השני (הקטרקט בעיני הרוח; הוצאת כתר, 2005) והשלישי (מאחורי הערפל; הוצאת כתר, 2007) לקוחים מז'אנר סיפורי המתח המעלים תהיות בנוגע לשאלות המהותיות והבלתי פתורות של החיים. בשנת 2010 יצא ספרו הרביעי: ביום שהמוזיקה מתה.

» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (510):
הרשימה החמה, רוצה לקרוא, הספרים הכי טובים שקראתי, על המדף..., קראתי , הספרים שקראתי, קראתי בעברית, ספרים מומלצים לקריאה עתידית, ספרים שאני רוצה לקרוא, ספרים שקראתי, Wishlist - רומאן, קראתי, רוצה לקרוא, ספרים שקראתי, קראתי, הרשימה האינסופית-רוצה לקרוא, מתכוון לקרוא, צריך לקרוא, ספרים שקראתי, עוד ...
1.
בן מנדלסון הוא סופ - ר, אדם המתמחה בכתיבת סופים בעבור יוצרים שאינם מסוגלים להביא את עבודתם לכדי גמירה. חמישה עשר חודשים לאחר מותה של מריאן, אשתו, בתאונה מחרידה הוא מחליט לשים קץ לחייו בעולם הזה ולצאת למשימה אורפיאית - מסע חיפוש אחריה ברחבי העולם האחר, עולם שהוא הגרסה החילונית של החיים לאחר המוות, עולם שנאספו אליו כל מתי העולם הזה, מאחרון האלמונים ועד ענקי היוצרים דוגמת שייקספיר, מוצרט ואורסון ולס. אולם נדמה שמריאן איננה שם, אלא דווקא בתל אביב, בעולם שבן הותיר מאחוריו. בצר לו הוא פונה לבלש פרטי לא שגרתי ומבקש ממנו להתחקות על עקבותיה. התאבדותו של בן וחיפושיו אחר אשתו מציתים בשני העולמות שרשרת של מאורעות שמעורבים בהם בני משפחתו של בן, משפחתה העלומה של מריאן, סיפורי אהבה רבים ומגוונים וסודותיו של העולם האחר. בעולם הסוף נותן אופיר טושה גפלה תשובה מרעננת על השאלה מה פירוש לא לחוש זר בשום ז'אנר ספרותי קיים. בכתיבתו הוא יונק ממסורת ענפה ומסגנונות שונים - מן הפרוזה הקנונית ומן הספרות הפנטסטית, מספרות ההרפתקאות ומספרות הבלש. מכל אלה הוא מרכיב יצירה מקורית, שופעת חידושים והמצאות, רומן העוסק רובו ככולו באהבה על שלל צורותיה ומנעדה הרחב, מאהבה לספרות ולשפה ועד לאהבת בשר ודם שהמוות הוא רק מכשול אחד מכל המכשולים הנקרים בדרכה. עולם הסוף הוא ספרו הראשון של אופיר טושה גפלה....

2.
אינוביל היתה עיר שגרתית עד 26 ביוני 1948. באותו היום, שבזכותו נרשמה בדפי ההיסטוריה, הגיע לעיר הקטנה נער מסתורי וכתב בתיקים האישיים של תושביה את התאריך המדויק שבו ילכו לעולמם. מאז נודעה אינוביל בכינויה "העיר שתושביה יודעים את יום מותם". כמה שנים אחרי ביקורו של הנער, ביום הולדתה השמונה-עשר, פתחה דורה מאטר את תיקה האישי, ומאותו הרגע עמדו כל חייה, כל תוכניותיה, כל אהבותיה, בסימן הבשורה יוצאת הדופן שנגלתה לה שם. ביום שהמוסיקה מתה, ספרו הרביעי של אופיר טושה גפלה, הוא רומן סוחף, משעשע ורב רבדים שבמרכזו צעירה המסרפת לאפשר למוות להכניע את חייה, בעיר שכל תושביה הניחו לבשורת המוות להכתיב את חייהם. בקולה הייחודי של דורה מאטר מספר הרומן סיפור אינטימי ומרגש של התבגרות ושל גילוי עצמי, ובד בבד בורא עולם דמיוני שמצליח ללכוד את המוסיקה של החיים עצמם. אופיר טושה גפלה הוא אחד המספרים המקוריים שקמו בספרות העברית בשנים האחרונות. ספרו הראשון, עולם הסוף (כתר, 2004), זכה לשבחים רבים והפך לספר פולחן. "מזה זמן רב לא נתקלתי בסופר צעיר שסגנונו כה ייחודי, מבריק, עז-דמיון ומורכב" עמרי הרצוג, הארץ, ספרים...

3.
עשתונות, ספרו החמישי של אופיר טושה גפלה, יפתיע גם את המעריצים הרבים של ספריו הקודמים. למעבדת המחשבים שבה עובד אריק, גיבור הרומן, נכנס גבר שהוא מכיר אבל אינו יודע מהיכן. ומכיוון שהאורח, אלכס, איבד את זיכרונו, הוא אינו יכול לגלות לאריק מתי נפגשו. זמן קצר לאחר מכן מתרחשים אירועים שאין להם הסבר: בתל אביב מתפשט ניחוח מנתה שאיש אינו מריח מלבד אריק ואלכס, ופסנתר חרישי נשמע בכל מקום. מיהו אלכס ומדוע זומם אריק לחסלו? מה הקשר בין שניהם ובין סיפורה של אישה שנרצחה ונהפכה להד, ישות רפאים המשוטטת בין זמנים ומקומות? והיכן נמצא "עשתונות", בית החולים לרוצחים שאריק כלוא בו? ספרו החדש של טושה גפלה, מחבר עולם הסוף וביום שהמוסיקה מתה, הוא רומן על העוצמה היצירתית הגלומה במפגש בין כאב לדמיון. המחבר רוקם במיומנות רבה עלילות רבות ונפתלות, ויוצר מארג ספרותי דמוי חלום שמבטל את הגבול בין מציאות לבדיון ומתבאר רק בסיום הרומן. אופיר טושה גפלה הוא אחד המספרים המקוריים בספרות הישראלית. כל יצירותיו היו לרבי מכר ולספרי פולחן בקרב קוראים רבים, צעירים ומבוגרים....

4.
כמה פעמים שמענו את השאלה, "זוכר איפה היית ב־ 11 בינואר בשעה 4:19 לפנות בוקר?" * זה קרה לפני חמש שנים, ברחבי העולם כולו. אנשים מצאו זוג נעליים בפתח ביתם. מה שקרה אחר כך היה מסתורי ומפחיד הרבה יותר: שבעה ימים שנכנסו להיסטוריה וכונו "שבוע המטמורפוזה", שבמהלכו נכבשה תודעתם של אנשים על ידי תודעות של אנשים אחרים ושבסופו רבים התחילו לחלום חלומות זרים, ואילו מיליוני אנשים אחרים פשוט נעלמו. האם יש סיכוי שיום אחד ישובו? אדם קור, גיבור האורחים, צריך לנסות להבין מה קרה אז כי הוא חוקר פרטי, ומאז המטמורפוזה הוא מטפל בעיקר בתיקים שקשורים בהיעלמות ההמונית ובחלומות הזרים, אבל יש לו סיבה נוספת. הוא איבד במטמורפוזה את אהובו יותם. והוא לא מצליח לשכוח. האורחים, ספרו השישי של אופיר טוּשֶה גַפלָה, הוא רומן מותח ופיוטי, החוקר את אפשרויות הקִרבה האנושית בצל אסון בדיוני, אבל במובנים עמוקים אמיתי לגמרי. כמו בכל ספריו הקודמים בורא טושה גפלה, בקולו הספרותי היוצא דופן בספרות הישראלית, עולם אחר משלנו אבל בכל זאת קרוב ומסתבר ואפשרי, שבאמצעותו הוא מאפשר לקוראיו להתקרב אל עולמם הממשי ואל חוויות היסוד שלו: אובדן, אבל, שכחה — וגם שנאה ואהבה....

5.
בלבו של עמנואל פיקנט, מאבטח צעיר חסר שאיפות המתגורר עם אדריאן, דודתו המוזרה, מקנן חלום גדול. הוא רוצה לפגוש את האחת, זו שלגביה לא יהיו לו ספקות, זו שתהיה לתמיד. בלילה ערפילי, טבול במסתורין, נקרית לו הזדמנות חייו, ולמחרת, עם שחר, הוא אינו יודע אם היתה הזיה או מציאות. אך הוא לא ישקוט ולא ינוח עד שתתברר לו האמת. גם ארגמן, עוזרת הבית במשכנם של עמנואל ואדריאן, מטפחת תאווה כמוסה. היא רוצה לשיר לפני קהל. במשך שנים כפו עליה נסיבות חייה לכבוש את תאוותה ולהחריש, אולם אט-אט מתחוור לה שהיא אינה יכולה עוד לשאת בעול. וגם סקוטי, דמות המספר ברומן שארגמן קוראת במנות קצובות, מוכן לתת הכול כדי שבילי, שבה הוא מאוהב מילדות, תיעתר לחיזוריו, והמחיר שהוא נדרש לשלם גדל ככל שהשניים מתבגרים. חיפושיהם רבי התהפוכות של עמנואל, ארגמן וסקוטי אחר דרכים להשיג את מבוקשם, להבקיע את הערפל האופף אותם, מצטלבים בנקודות מפתיעות ומשפיעים זה על זה באופנים לא צפויים. ואין זה מפליא, כי התשוקה - הכוח המחולל של הרומן - היא איתן טבע שאינו ניתן לחיזוי. גם הקורא נסחף במערבולת הרצונות והדחפים שארג אופיר טושה גפלה במיומנות סיפורית מעוררת השתאות, והוא אנוס להתמודד עם השאלות שניצבות לפני גיבוריו של הרומן - מהם גבולותיו של המימוש העצמי? מהם גבולותיהן של הפשרות שאדם חייב לעשות למען אחרים? מהו מקומה החמקמק של התשוקה? - שהרי בעולמם של עמנואל, ארגמן וסקוטי היא תנאי לחיים של משמעות, אולם ברגע שהיא מתפרצת היא משבשת את הסדרים, גוזרת על האדם לנהל מרדף תמידי בעקבותיה. "מאחורי הערפל" הוא ספרו השלישי של אופיר טושה גפלה. קדמו לו רבי המכר "עולם הסוף" ו"הקטרקט בעיני הרוח". ...

6.
גבי טסנקין תלה את עצמו מתוך ייאוש, מחסום הכתיבה שלו עשה את חייו בלתי נסבלים, כך סבורה אמו. אבל אז נרצח זוהר פלג, בדיוק כשהוא מצא פתרון ספרותי מבריק לבעיית ההיזכרות שלו, ודגנית צוקר, ששוקדת על ספרה הראשון ויוצא הדופן, נרצחת אף היא. התבנית מתבררת. רוצח מסתורי דולק אחרי סופרים מתחילים. אבל מיהו? ומדוע? כיצד הוא בוחר את קורבנותיו? ומהו דפוס הפעולה שלו? כל השאלות מתעוררות בראשו של הקורא בעת הקריאה משום שהוא נהפך, בעל כורחו, לבלש העוקב אחרי הרוצח הסדרתי. אט - אט, ממקרה למקרה, נגלה המשותף לכל הקורבנות: כולם מתלבטים באשר להיבט זה או אחר, שגרתי או חריג מאוד, של הכתיבה, לשמותיהם יש משמעות מיוחדת, וגם למקומות שעברו בהם. אולם אם הקורא הוא הבלש, תפקידו של מי לעצוןר את הרוצח? הקטרקט בעיני הרוח הוא יצירה משוכללת ומעמיקה שבה עושה אופיר טושה גפלה שימוש באופן וירטואזי בתבנית של ספרות הרוצחים הסדרתיים. אין זה סיפורו של הרוצח או תולדות החקירה שלו, על אך שגם זה וגם זו מצויים ברומן, אלא סיפורם של הקורבנות, של סופרים בראשית דרכם המתחבטים בסוגיות של יצירתם ושל חייהם. בכושר המצאה מרהיב, בעושר סגנוני וז'אנרי נדיר - ספרות האימה, ספרות המתח, הריאליזם הפסיכולוגי, המשל התיאולוגי - ובאמצעות דמויות בלתי נשכחות, עולים ומתבררים העבותות והנימים הקושרים בין הבדיון למציאות, ביו חיי הספרות לחיי הבשר, בין אהבה למילים לבין אהבה לבני אדם...

7.
בן מנדלסון הוא סופר, אדם המתמחה בכתיבת סופים בעבור יוצרים שאינם מסוגלים להביא את עבודתם לכדי גמירה. חמישה עשר חודשים לאחר מותה של מריאן, אשתו, בתאונה מחרידה הוא מחליט לשים קץ לחייו בעולם הזה ולצאת למשימה אורפיאית - מסע חיפוש אחריה ברחבי העולם האחר, עולם שהוא הגרסה החילונית של החיים לאחר המוות, עולם שנאספו אליו כל מתי העולם הזה, מאחרון האלמונים ועד ענקי היוצרים דוגמת שייקספיר, מוצרט ואורסון ולס. אולם נדמה שמריאן איננה שם, אלא שדווקא בתל אביב, בעולם שבן הותיר מאחוריו. בצר לו הוא פונה לבלש פרטי לא שגרתי ומבקש ממנו להתחקות על עקבותיה. התאבדותו של בן וחיפושיו אחר אשתו מציתים בשני העולמות שרשרת של מאורעות שמעורבים בהם בני משפחתו של בן, משפחתה העלומה של מריאן, סיפורי אהבה רבים ומגוונים וסודותיו של העולם האחר. בעולם הסוף נותן אופיר טושה גפלה תשובה מרעננת על השאלה מה פירוש לא לחוש זר בשום ז´אנר ספרותי קיים. בכתיבתו הוא יונק ממסורת ענפה ומסגנונות שונים - מן הפרוזה הקנונית ומן הספרות הפנטסטית, מספרות ההרפתקאות ומספרות הבלש. מכל אלה הוא מרכיב יצירה מקורית, שופעת חידושים והמצאות, רומן העוסק רובו ככולו באהבה על שלל צורותיה ומנעדה הרחב, מאהבה לספרות ולשפה ועד לאהבת בשר ודם שהמוות הוא רק מכשול אחד מכל המכשולים הנקרים בדרכה. עולם הסוף הוא ספרו הראשון של אופיר טושה גפלה. ...

8.
תמיר גושן הוא צלם מצליח, נשוי ואב לילדה, מעריץ של קייט בוש. אבל כל זה שייך לעולם שתמיר נעקר ממנו בנסיבות מסתוריות; כעת נפרשׂ לפניו כביש אינסופי, שטבלאות ייאוש מצוירות עליו לכל אורכו ומשני עבריו משתרעים שדות תירס עצומים. מהו המקום הזה? איך נקלע אליו? איך יֵצא ממנו? בניסיונותיו להיחלץ מארץ הכביש, מזמן אליה תמיר את חייו הקודמים. הוא מתחקה אחר קשרים ופרידות שעשו אותו למי שהוא, מתוודע למקורותיה של חתירתו הקנאית ליופי, ושב ומבקר בכפר אנגלי אחד, שהתעלומה האפלה המרחפת עליו עשויה להיות המפתח לפענוח מצבו. "רשימות מארץ הכביש" מחזיר אותנו למקום שבו אנחנו מספרים כדי לחיות. בכישרון נדיר פורט גַפלָה רגע קפוא אחד לגלקסיה של סיפורים, ומחלץ מן המשאב האנושי היקר מכולם – הזיכרון – את שביל־הסתרים המוביל לרגע הבא. "רשימות מארץ הכביש" הוא עיר סואנת, מלאה סודות, שכל קורא וקורא ימצא בה פינה שמחכה רק לו. זהו ספרו השביעי של אופיר טוּשֶה גַפלָה. בין ספריו הקודמים: 'עולם הסוף', 'ביום שהמוסיקה מתה', 'הקטרקט בעיני הרוח' ו'האורחים'....

9.
המתים אינם חוזרים. העבר אינו ניתן לשינוי. מחר בבוקר נתעורר משנת הלילה. סוף העולם אינו אורב מעבר לעיקול הבא. בנינו אינם נהנים מחסותם החשאית של הורים אחרים. איש אינו מתעד את הדברים האיומים שאנו אומרים זה על זה בחדרי חדרים. כך לפחות אנחנו מספרים לעצמנו. ולרוב אנחנו משתכנעים. כמעט משתכנעים – למעט אולי שאריות קטנות, אבנים בחרטום הנעל שכבר התרגלנו ללכת איתן. זרעי ספק שלא ינבטו לעולם. בסיפורי הספר הזה אוסף אופיר טוּשֶה גַפלָה את הזרעים האלה מירכתי ההכרה שלנו ומספק להם תנאי התפתחות אופטימליים. התוצאה היא תשעה ג'ונגלים שלא הייתם מסתכנים בכניסה אליהם ללא הדרכתו של רב–אמן; תשעה רומנים קטנים, שמעבירים צמרמורת חטופה בגבו של הסיפור הבטוח, המוכר. מכל היצירות המקובצות כאן מציצה האימה; אלא שאצל טושה גפלה, הפחד לעולם מלווה בטעם חריף ומעורר של שחרור. ההוויה האנושית סובבת במעגליה, אבל בסיפוריו של טושה גפלה היא מתירה את רתמת מאלפיה ודוהרת אל מחוץ לזירה. מה שמתגלה לה שם עובר בספר הזה כחוט של פליאה, שיתרקם בדמיונו של כל מי שיקרא בו. הרי געש רדומים הוא ספרו השמיני של אופיר טוּשֶה גַפלָה. בין ספריו הקודמים: 'עולם הסוף', 'ביום שהמוסיקה מתה', 'הקטרקט בעיני הרוח' ו'רשימות מארץ הכביש'...

10.
את רוב קוראיו הוא הצליח לגרש. למזלם. שמונה אנשים הצליחו לפתוח אותו: הם קראו כמה עמודים ומתו. בעל כורחו, 'ספר העולמות' קוטל את קוראיו. מי חיבר אותו? כיצד ומדוע הפך הספר למלכודת מוות? איזה סיפור כלוא בין כריכותיו? עיתונאי שאחותו נמנית עם קורבנותיו של הספר מנסה לרדת לחקר התופעה: מעט מעט הוא מגלה את סיפוריהם הטרגיים של הקוראים המתים, ואת נסיבות בואו לעולם של הספר שגובה מקוראיו את הנורא שבמחירים. הסיפור כולו נמסר מפיו של הספר עצמו: מלא מתים וטרוף אשמה, הוא תוהה על מקור הקללה החתומה בין דפיו, ועל הדרך לפטור את קוראיו העתידיים מפגיעתה. "חיי ספר" הוא ספרו הנועז ביותר של טושה גפלה עד כה: סיפורו של ספר שאי אפשר לקרוא בו, ובה בעת הוא תובע מקוראיו הבודדים להיבלע בקרבו לבלי שוב; ספר יחיד וטוטאלי, שבמקום לשקף את ההוויה תובע לעצמו את מלאותה ואת כוחה לחיות ולהמית. זהו סיפורו של ספר שאין עוד כמותו בעולם, ובכל זאת הוא נוגע בקסם ובאימה שמרחפים על כל אחד מאיתנו, בשעה שהוא פותח ספר והולך לאיבוד במעמקיו....

11.
דני היה בן ארבע־עשרה וחצי בלבד כשעקבותיו של אביו, מורה בבית ספר, נעלמו. שנים לאחר מכן הוא מתבשר בשיחה טלפונית מנומסת ממוסד פסיכיאטרי בלונדון על מותו של אביו. דני ואימו עולים על מטוס לאנגליה, אבלים ומוצפי שאלות. שם מחכה להם, בין השאר, מחברת שהניח אחריו האב - מחברת שמתעדת באופן מדוקדק את קריסתו של אדם שכל חייו ניהל מאבק חשאי עם תביעותיה המעליבות של מלאכת ההישרדות היומיומית. הנובלה הדחוסה והמהפנטת של אופיר טוּשֶה גַפלָה מאירה באופן בלתי נשכח את המתח עתיק היומין בין כורח המציאות לבין התשוקה ליופי ותוהה על מקומה של הספרות בעולמנו, ועל המחיר שמשלמים מי שנענים לקריאתה בכל הווייתם ומשנים את חייהם. בתוך כל זה, מצוי גם סיפור התוודעותו המאוחרת של בן למעמקיו האנושיים של האדם שלא הכיר אלא בתור אביו. הנובלה במחילה מכבודה של אשת המערות היא פנינה ייחודית במכלול יצירתו של אופיר טוּשֶה גַפלָה, שעימה נמנים רבי־המכר עולם הסוף, ביום שהמוסיקה מתה, הרי געש רדומים, חיי ספר ועוד. ...


אביו של דני עובד כמורה לאנגלית בתיכון. יותר מכל הוא אוהב לקרוא ספרים וחלומו הוא לפרוש מהעבודה ולקרוא כל היום ספרים. יום אחד הוא מחליט לעשו... המשך לקרוא
25 אהבו · אהבתי · הגב
החיים לא פשוטים. השיגרה שוחקת, שאלות על משמעות הקיום עוברות בראש, העתיד מעורפל ולא ברור ומעלה חששות, מחשבות לא נעימות רצות בראש. אלו דברי... המשך לקרוא
19 אהבו · אהבתי · הגב
שמו של אופיר טושה גפלה מוכר לי כבר שנים רבות אך משום מה לא הגעתי עד היום אל ספריו (כמו גם אל ספריהם של רבים וטובים אחרים). משהו בשם הספר משך א... המשך לקרוא
25 אהבו · אהבתי · הגב
אני אוהבת את כתיבתו המשובחת של אופיר טושה גפלה . וכשהוא כותב נובלה במחילה מכבודה של אשת המערות, והיא כל כך דקיקה , וטומנת בחובה עולם שלם ש... המשך לקרוא
8 אהבו · אהבתי · הגב
מה יהיה סופו של האפילוגן, הלוא הוא כותב הסופים המהולל, בן מנדלסון אשר החליט ליטול את חייו ולחבור לאשתו המנוחה כדי להגשים את הסוף המשותף על... המשך לקרוא
28 אהבו · אהבתי · הגב
ימי בין המצרים, ימים של "בין לבין", בין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב. מהזמן שנפרץ המצור על ירושלים עד לזמן שבו הוחרב בית המקדש. בזמנים האלה, הגבו... המשך לקרוא
9 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ