דַנְטֶה אֲלִיגיֵירִי

דַנְטֶה אֲלִיגיֵירִי

סופר

דנטה אליגיירי (באיטלקית: Dante Alighieri‏, בין ה-14 במאי ל-13 ביוני 1265 – 14/13 בספטמבר 1321), המכונה גם רק דנטה, היה משורר, פילוסוף, תאולוג ומדינאי איטלקי. יצירתו המופתית, "הקומדיה האלוהית", נחשבת לאחת מפסגות הספרות העולמית, ומהווה בסיס לשפה האיטלקית המודרנית.
» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (110):
I ain't lost, just wandering, ספרים נדירים, לרכוש, Wish list, יש וצריכה לקרא, על המדף וממתין, מתגרים על המדף, בהמשך, הקומדיה האלוהית, ספרים שאני רוצה לקרוא, need to read, קראתי, ספרים שאני רוצה לקרוא, ספרים ברשותי, שעוד לא קראתי, להשיג ולקרוא, ספרים שקראתי, מדף הספרים שלי, לקרוא, לקנות, עוד ...
1.
היצירה המכוננת של ספרות המערב. דנטה כתב את "הקומדיה" (את תואר השם "אלוהית" הוסיף ג'ובני בוקאצ'ו עשרות שנים לאחר מותו של דנטה) בשנים הארוכות בהן גלה מפירנצה. המאבק האלים בין הכנסייה לבין הרשות החילונית, השחיתות ורדיפת הבצע של כלי קודש בכירים עם האפיפיור בראשם, וכן מלחמות האזרחים הבלתי פוסקות בערי איטליה בכלל ובפירנצה עירו בפרט, כל אלה, על רקע גורלו המר של הגולה, עוררו בדנטה הרהורים אפוקליפטיים שאת מקורם ראה בשבר המוסרי העובר על היחיד. הקומדיה האלוהית על שלושת חלקיה: התופת, טור הטוהר והעדן, היא אפוא ניסיונו של דנטה להתמודד עם סוגיית החטא ועונשו, הן בהקשר האקטואלי של המתרחש בימיו באיטליה, והן בזיקה הכלל-תרבותית של המוסר היהודי-נוצרי. הקומדיה היא אפוא – וזאת על פי עדות מחברה - בבחינת הצלע המשלימה את השילוש הקדוש יחד עם התנ"ך והברית החדשה. על מנת להעניק ליצירתו פן ריאליסטי ככל האפשר, מתעד דנטה את מסעו שלו בשלושת חלקי העולם שמעבר. החל בחשכת האימים של הגיהינום, עבור במירוק החטאים בטור הטוהר, ועד לישועה ולהתגלות בעדן, שם הוא ניצב להרף עין לנוכח פני הבורא. ...

2.
היצירה המכוננת של ספרות המערב. דנטה כתב את "הקומדיה" (את תואר השם "אלוהית" הוסיף ג'ובני בוקאצ'ו עשרות שנים לאחר מותו של דנטה) בשנים הארוכות בהן גלה מפירנצה. המאבק האלים בין הכנסייה לבין הרשות החילונית, השחיתות ורדיפת הבצע של כלי קודש בכירים עם האפיפיור בראשם, וכן מלחמות האזרחים הבלתי פוסקות בערי איטליה בכלל ובפירנצה עירו בפרט, כל אלה, על רקע גורלו המר של הגולה, עוררו בדנטה הרהורים אפוקליפטיים שאת מקורם ראה בשבר המוסרי העובר על היחיד. הקומדיה האלוהית על שלושת חלקיה: התופת, טור הטוהר והעדן, היא אפוא ניסיונו של דנטה להתמודד עם סוגיית החטא ועונשו, הן בהקשר האקטואלי של המתרחש בימיו באיטליה, והן בזיקה הכלל-תרבותית של המוסר היהודי-נוצרי. הקומדיה היא אפוא – וזאת על פי עדות מחברה - בבחינת הצלע המשלימה את השילוש הקדוש יחד עם התנ"ך והברית החדשה. על מנת להעניק ליצירתו פן ריאליסטי ככל האפשר, מתעד דנטה את מסעו שלו בשלושת חלקי העולם שמעבר. החל בחשכת האימים של הגיהינום, עבור במירוק החטאים בטור הטוהר, ועד לישועה ולהתגלות בעדן, שם הוא ניצב להרף עין לנוכח פני הבורא. כרכי הקומדיה האלוהית, בתרגום עמנואל אולסבנגר, ראו אור בעברית לפני יותר משישים שנה, ומזה זמן רב שלא ניתן להשיג אותם בחנויות הספרים. ההוצאה לאור המחודשת, בשלושה כרכים עצמאיים, בתרגומו העדכני של אריה סתיו, עונה אפוא לצורך תרבותי חיוני. היא רואה אור עתה, במהדורה מפוארת, הכוללת עשרות איורים אומנותיים קלאסיים (של דורה, בוטיצ'לי, בלייק ועוד), מבואות מפורטים למהדורה כולה ולכל ספר בנפרד וביאורים לשירים השונים, ובכלל זה מאמרי-מבוא קלאסיים של קרוצ'ה, אוארבך, קורטיוס, לאה גולדברג ועוד. אריה סתיו הוא, בין השאר, מתרגם הסדרה "שבעה שערי שירה", "שירת הניבילונגים" ושני הכרכים של "אבירי השולח העגול". כל אחד משלושת כרכי "הקומדיה האלוהית"- "התופת", "טור הטוהר" ו"העדן" – כולל למעלה מארבע-מאות עמודים, בכריכה קשה....

3.
הקומדיה האלוהית, יצירת מופת של התרבות האנושית על שלושת חלקיה – תופת, פורגטוריו, עדן – בתרגום מלא ונאמן מן המקור האיטלקי, כולל מבואות וביאורים, מאת ראובן כהן, בן עירו של דנטה – פירנצה. הקומדיה האלוהית היא מעשה יצירה שקשה למצוא שלם ומוּבנֶה ממנו. רעיונות פילוסופיים, פוליטיים ודתיים מובאים בה בתוך מסגרת קפדנית ובאמצעים צורניים מחייבים ומדויקים. מפגשים מפתיעים, דיאלוגים ותפיסות עולם, מובאים לעתים בשורות קצרות ומעטות, מלוטשות עד גבישיות מושלמת. לא רק העולם המציאותי, הגאוגרפי והמדעי, עולה לפנינו כממשות חיה. גם העולם הקוסמי והעולם שמעבר לו, זה האלוהי, מוצגים כאילו ראה אותם המשורר בעיניו ממש, על שלל צבעיהם, צורותיהם והאורות המציפים אותם או הקורנים מהם. העולמות האלה, שהיצירה מעלה לא פעם כבדולים זה מזה, מתלכדים ל'סיפור' אחד שלם, דרך 'עלילה' שבה הפרטים אחוזים זה בזה אל נקודה אחת שהכול בא ממנה והכול אליה שב. השלמות מתגלה לדנטה סמוך לרגע סיומה של היצירה, שהוא גם רגע הגעתו אל סופו הנשגב של מסעו, בפסגה השמימית. שם, כאשר הוא מעז להישיר מבט אל מעמקיו האין-סופיים של היקום, סוף-סוף נראית לו המציאות כולה כספר האחד הקושר בעבותות של אהבה את כל מה שהיה מפוזר ומפורד בעולמנו: בְּמַעֲמַקָּיו רָאִיתִי כִּי אָסוּף, קָשׁוּר בְּאַהֲבָה בַּסֵּפֶר הָאֶחָד, מָה שֶׁבַּיְּקוּם נִפְזָר דַּפִּים-דַּפִּים: (עדן, שיר 33, ש' 85--87) בכל המעגלים שהמשורר סובב בהם – מעגלי הרִשעה של התופת, כרכובֵי ההיטהרות של הפורגטוריו וחוגֵי הרקיע של טְהורי הנפש והישויות השמימיות בעדן - אין הוא חדל למצוא יצורים אנושיים. בדרכו לאלוהים דנטה מוצא את האדם. 'תרגומה של יצירת מופת זו חותר להשגתם של איזונים בין כוחותיה הגלויים והנסתרים: הלשון, הציור, התוכן והצורה, האמת והיופי. במקום שבו היסודות מתאחדים, מעשה התרגום הוא סוג של פגישה; מענה לאפשרות של הקמת מבנה חדש שיסודותיו מוטמעים בתוכו'. ...

4.
5.
היצירה המכוננת של ספרות המערב. דנטה כתב את "הקומדיה" (את תואר השם "אלוהית" הוסיף ג'ובני בוקאצ'ו עשרות שנים לאחר מותו של דנטה) בשנים הארוכות בהן גלה מפירנצה. המאבק האלים בין הכנסייה לבין הרשות החילונית, השחיתות ורדיפת הבצע של כלי קודש בכירים עם האפיפיור בראשם, וכן מלחמות האזרחים הבלתי פוסקות בערי איטליה בכלל ובפירנצה עירו בפרט, כל אלה, על רקע גורלו המר של הגולה, עוררו בדנטה הרהורים אפוקליפטיים שאת מקורם ראה בשבר המוסרי העובר על היחיד. הקומדיה על שלושת חלקיה: התופת, טור הטוהר והעדן, היא אפוא ניסיונו של דנטה להתמודד עם סוגיית החטא ועונשו, הן בהקשר האקטואלי של המתרחש בימיו באיטליה, והן בזיקה הכלל-תרבותית של המוסר היהודי-נוצרי. הקומדיה היא אפוא – וזאת על פי עדות מחברה - בבחינת הצלע המשלימה את השילוש הקדוש יחד עם התנ"ך והברית החדשה. על מנת להעניק ליצירתו פן ריאליסטי ככל האפשר, מתעד דנטה את מסעו שלו בשלושת חלקי העולם שמעבר. החל בחשכת האימים של הגיהינום, עבור במירוק החטאים בטור הטוהר, ועד לישועה ולהתגלות בעדן, שם הוא ניצב להרף עין לנוכח פני הבורא....

6.
היצירה המכוננת של ספרות המערב. דנטה כתב את "הקומדיה" (את תואר השם "אלוהית" הוסיף ג'ובני בוקאצ'ו עשרות שנים לאחר מותו של דנטה) בשנים הארוכות בהן גלה מפירנצה. המאבק האלים בין הכנסייה לבין הרשות החילונית, השחיתות ורדיפת הבצע של כלי קודש בכירים עם האפיפיור בראשם, וכן מלחמות האזרחים הבלתי פוסקות בערי איטליה בכלל ובפירנצה עירו בפרט, כל אלה, על רקע גורלו המר של הגולה, עוררו בדנטה הרהורים אפוקליפטיים שאת מקורם ראה בשבר המוסרי העובר על היחיד. הקומדיה על שלושת חלקיה: התופת, טור הטוהר והעדן, היא אפוא ניסיונו של דנטה להתמודד עם סוגיית החטא ועונשו, הן בהקשר האקטואלי של המתרחש בימיו באיטליה, והן בזיקה הכלל-תרבותית של המוסר היהודי-נוצרי. הקומדיה היא אפוא – וזאת על פי עדות מחברה - בבחינת הצלע המשלימה את השילוש הקדוש יחד עם התנ"ך והברית החדשה. על מנת להעניק ליצירתו פן ריאליסטי ככל האפשר, מתעד דנטה את מסעו שלו בשלושת חלקי העולם שמעבר. החל בחשכת האימים של הגיהינום, עבור במירוק החטאים בטור הטוהר, ועד לישועה ולהתגלות בעדן, שם הוא ניצב להרף עין לנוכח פני הבורא....

7.
כרך זה, הראשון מתוך שניים המוקדשים ל'תופת' מתוך הקומדיה האלוהית של דנטה, הוא כרך התרגום. בכרך זה מופיעים, זה מול זה, הטקסט של דנטה באיטלקית ותרגומו לעברית בידי יואב רינון, תוך שמירה על המשקל והחריזה המאפיינים את היצירה במקור.   פרופסור יואב רינון מלמד בחוגים לספרות השוואתית ולימודים קלאסיים באוניברסיטה העברית בירושלים, ומכהן כראש בית הספר לספרויות עתיקות וחדשות....

8.
כרך זה, הראשון מתוך שניים המוקדשים לתופת מתוך הקומדיה האלוהית של דנטה, הוא כרך התרגום. בכרך זה מופיעים, זה מול זה, הטקסט של דנטה באיטלקית ותרגומו לעברית בידי יואב רינון, תוך שמירה על המשקל והחריזה המאפיינים את היצירה במקור. פרופסור יואב רינון מלמד בחוגים לספרות השוואתית ולימודים קלאסיים באוניברסיטה העברית בירושלים, ומכהן כראש בית הספר לספרויות עתיקות וחדשות....

9.
כרך זה, השני מתוך שניים המוקדשים לתופת מתוך הקומדיה האלוהית של דנטה, הוא כרך הפירוש שנכתב בידי לואיזה פרטי קואומו ויואב רינון. לכל אחד ממזמורי היצירה פירוש נפרד, הפותח במבוא כללי וממשיך בהתייחסויות מפורטות על פי סדר השורות. בסוף הכרך מופיע מפתח אישים, שמות ומקומות שמטרתו לסייע לקורא להתמצא בשפע האנציקלופדי המאפיין את יצירתו של דנטה. פרופסור יואב רינון מלמד בחוגים לספרות השוואתית ולימודים קלאסיים באוניברסיטה העברית בירושלים, ומכהן כראש בית הספר לספרויות עתיקות וחדשות. לואיזה פרטי קואומו היא פרופסור אמירטוס של האוניברסיטה העברית בירושלים, בה כהנה כמרצה וכראש החוג לשפה ולספרות איטלקית עד לשנת 2008....

10.
11.
12.

נו באמת, לא היה פה שום דבר מצחיק. עלאק קומדיה. ועכשיו ברצינות: חשבתי שריכזתי את כל המחשבות, הגיגים ותובנות לגבי היצירה, אבל כמו תמיד, קשה ל... המשך לקרוא
24 אהבו · אהבתי · הגב
אחרי שנתקלתי שוב ושוב ובעיקר אחרי שקראתי את "התופת" של דן בראון (לא ספר משהו שלו והקשר לתופת של דנטה מאולץ ורופף), שאלתי את הספר הזה מספריית ... המשך לקרוא
15 אהבו · אהבתי · הגב
מזל שימי הולדת מגיעים פעם בשנה, ומזל שאחותי יודעת לחפש ברשימת "מרצוי למצוי" שיש תחת הדף שלי באתר סימניה. בכל אופן, קיבלתי במתנה את החלק הראש... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ