אורנה לנדאו

אורנה לנדאו

סופרת


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריה (119):
מעוניינת לקרא, קראתי , צריך לקרוא, ספרים שקראתי, כל רבי המכר - סיפורת, רשימת קריאה, הבאים בתור - רשימה לקריאה, ספרים שרוצה לקרוא, הספרים שבוקי ממש אהב, ספר שאקרא, להספיק לקרוא בזמן הקרוב, רשימה, הייתי רוצה לקרוא, רשימה, מעוניינת לקרוא, ספרים שאני רוצה לקרוא, ספרים למכירה, יש לי ועוד לא קראתי, ספרים, עוד ...
1.
"מה שאת עשית זה הדבר המסוכן ביותר שאישה באמצע החיים יכולה לעשות, את התעוררת יום אחד ושאלת את עצמך מה היה אילו, ואז הלכת ובדקת את זה." רחלה יזמה את מפגשי הבנות של שישי בבוקר כי לא יכלה להרשות לעצמה טיפול פסיכולוגי, טליה הסכימה לבוא כי לא רצתה לצער את רחלה, ענת הקרייריסטית רצתה לעשות משהו שלא מוכרחים לעשות, לשם שינוי, מיכל שמחה על כך שיהיה לה קהל והילה היפה באה כי כבר לא יכלה לשאת את השתיקות בבית. כל אחת מהן חשבה שאצל האחרות הכול בסדר, אבל אז הן התחילו לדבר ובמעטה הדקיק, המתעתע, של חיי משפחה נינוחים ושלווים נוצרו קרעים: התסריט הדמיוני של מיכל התממש, המסע למירוק חטאי העבר של טליה יצא מכלל שליטה ושיחה במטבח של הילה הובילה לחיבוק ממושך, מפתיע. עוד אהבה אחת ודי הוא סיפור על הסודות הקטנים, החלומות הזנוחים, השקרים הלבנים והתשוקות המודחקות שמהם ארוגים חיי המשפחה של כולנו. אורנה לנדאו מתארת את חיי הנשים שיש להן "משפחות מאושרות" בגילוי לב, באמפתיה ובהומור, ואינה מניחה לערפל הבורגני, הרומנטי, להעיב על מבטה החד. אורנה לנדאו, ילידת 1968, אם לארבעה, היתה עיתונאית ב"הארץ" ומבקרת הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות". עוד אהבה אחת ודי הוא ספרה הראשון....

2.
הם לא התכוונו. אבל מתישהו בין המנה הראשונה לקינוח, הם הימרו על החיים שלהם: זהו יום הולדתה של מיה, ויואב מזמין אותה לארוחת ערב. בבית קפה. בקניון. אחר כך הוא אומר לה, בצחוק כמובן, שעכשיו, כשהיא בת ארבעים וחמש, הוא יכול להיות בטוח שלא תעזוב אותו לעולם. מיה נעלבת, קצת מתרגזת, ובלי לחשוב הרבה מציעה את ההתערבות: הם ייפרדו לשלושה חודשים כדי לבדוק מי באמת יכול למצוא מישהו אחר. להתערבות יש רק שלושה כללים פשוטים: 1. שומרים את הכול בסוד. 2. חברים מחוץ לתחום. 3. לא מחפשים אהבה כי אהבה כבר יש. כך, בסתיו אחד, מחליטים שני אנשים שפויים בדרך כלל, לפתוח את כלוב הזהב של הנישואים המאושרים, ולצאת אל הבלגן שבחוץ. יואב ומיה מסתערים על החופש להתנסות בדברים חדשים, ובמשך כמה שבועות מממשים תשוקות שכבר הספיקו לשכוח ושוברים את הכללים אחד אחרי השני – וגם זה את לבו של זה. כמו בספריה הקודמים, גם הפעם אורנה לנדאו הופכת את חומרי היום יום לספרות: ההתערבות עוסק במאבקי הכוחות בין גברים לנשים בתוך הנישואים ומחוץ להם, באובדן התשוקה בחיי נישואים ובדרכים אפשריות להחזיר אותה וביכולת ובאפשרות לממש פנטזיות – מיניות ואחרות. ההתערבות מעלה דילמות אמיתיות מחיי נישואים, ברומן קריא להפליא. בכך הוא עושה צעד נוסף בדרך שהחלה לנדאו ברב-המכר עוד אהבה אחת ודי, שמתאר את הפרדוקס של נשים שלכאורה יש להן הכל: ארבע אימהות צעירות מלב הבורגנות התל אביבית המנסות להבין למה למרות שיש להן בעל, קריירה, השכלה, הכנסה סבירה וילדים הן לא "חיות באושר ועושר". ספרה השני של לנדאו, בזה הבית הוא רומן אמיץ המבטא זעקת עזרה וכתב אישום של האימהוּת המודרנית. אורנה בוחנת את המשפחה הישראלית הנורמטיבית, בלי פחד וללא משוא פנים, ומפרקת אותה למרכיביה. מלבד שלושת הרומנים למבוגרים פירסמה לנדאו גם רומן לבני הנעורים ושני ספרי ילדים, שגם הם עוסקים במשפחות. ההתערבות עתיד לראות אור בקרוב גם בגרמניה ובארצות הברית מעט על אורנה לנדאו: היא ראש מדור הספרות המתורגמת בהוצאת כנרת-זמורה-דביר, לשעבר עיתונאית ב"הארץ" ומבקרת הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות", היא ניהלה את בית דניאל והקהילה הרפורמית של תל אביב. לאורנה ארבעה ילדים (כולם מופיעים בספרי הילדים שלה, "נמרת" ו"תינוקות לא קונים בסופר" בכינוייהם האמיתיים). ...

3.
"היטב שמעה את מה שביקש לומר. שבכול היא אשמה... בכל פעם חלפה בה המחשבה לעזוב הכול וללכת. אבל אחרי הלילות באו גם הימים, והיא אמרה לעצמה שדברים כאלה קורים גם במשפחות אחרות. שאי ההבנות וחוסר הנחת אינם אלא צדה הבלתי נעים של הנורמליות. ובין המכתבים מבית הספר והצעקות בבית, הרי היו גם סנדוויצ´ים בבוקר והסעות לחוגים, חברים שמשליכים ילקוטים באמצע הסלון וצפייה משותפת בתוכניות טלוויזיה. בגלל כל אלה הלכו וגלשו במדרונה של הנורמליות, נשרטים ונחבלים מבלי לשים לב. עד שהתרסקו בתחתית ועמם ערימת הכלים השבורים, מזלגות וסכינים." רגעים ספורים של חוסר שליטה בשעת לילה מאוחרת שולחים את איתמר, מתבגר סוער ורגיש, לבית המעצר, ואת דפנה, אמו, לבית החולים. משם — מתוך תהומות של בושה, כאב ואשם — הם מספרים את סיפורם. הפרטים טריוויאליים, מוכרים עד בהלה, אבל שום פרט אינו תמים כאשר ברקע עומדת התקרית שגזלה מדפנה ומאיתמר את החלום הפשוט — להיות כמו כולם. אורנה לנדאו פוסעת באומץ במרתפים האפלים של הנפש ומנערת את המיתוסים הגדולים שלנו, ובראשם — אהבת אם. בזה הבית הוא סיפור דרמטי, מורכב ורב־פנים המסופר בתנופה ובשטף. יכולתה של לנדאו, שהפציעה כמספרת מוכשרת מן המעלה הראשונה ברומן הביכורים עוד אהבה אחת ודי, באה לידי ביטוי שלם ברומן החשוב, המטלטל והיפה הזה. אורנה לנדאו, ילידת 1968, אם לארבעה, היתה עיתונאית ב"הארץ" ומבקרת הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות"....

4.
יואש חוזר עם המשפחה שלו לישראל ולא מפסיק להתגעגע לחברים ולבית שהיו לו באמריקה. ומה הפלא? הילדים בכיתה מציקים לו, פתאום הוא צריך לחלוק חדר עם אחיו הגדול, אף אחד לא משחק בייסבול כמו שהוא אוהב, וההורים שלו עסוקים ובכלל לא שמים לב אליו. יואש מבין שיש רק מוצא אחד מהחיים החדשים שלו - לברוח לאמריקה. ומהר! כשאברח לאמריקה הוא סיפור הרפתקאות על שוטרים וגנבים, על כלבים ובני אדם, על סכנות בלתי צפויות ועל חברים שמתגלים במקומות מפתיעים. כשאברח לאמריקה הוא ספרה הראשון לנוער של אורנה לנדאו, מחברת רב־המכר עוד אהבה אחת ודי. המאייר דור בֶרְלָה כשהסתיימה כתיבתו של הספר כשאברח לאמריקה, הזמינה הוצאת כנרת, זמורה־ביתן ילדים ובני נוער מכל רחבי הארץ להשתתף בתחרות לאיור הספר. עשרות ילדים ובני נוער שלחו איורים שגילו כישרון, מעוף וחוש הומור. בין המתמודדים היה גם דור ברלה בן ה־15 מנהריה, שזכה בפרס הראשון, ולאחר מכן עמד בהצלחה רבה במשימה - שאינה קלה אף למאיירים מנוסים — לאייר את הספר כולו. אך כיוון שנשלחו לתחרות עוד הרבה איורים מוצלחים ויפים, הוחלט לפרסם גם אותם בספר, ואתם מוזמנים לראות אותם בצד הפנימי של הכריכה....

5.
בֹּקֶר אֶחָד גִּלְּתָה אִמָּא שֶׁהַבַּת הַקְּטַנָּה שֶׁלָּהּ הָפְכָה לְנָמֵר. "מְשֻׁנֶּה מְאוֹד..." הִיא חָשְׁבָה. "שָׁמַעְתִּי עַל אַדֶּמֶת, עַל חַזֶּרֶת, וְגַם עַל שַׁעֶלֶת. אֲבָל אַף פַּעַם לֹא שָׁמַעְתִּי עַל נַמֶּרֶת!" מָה יַעֲשׂוּ בְּנֵי הַמִּשְׁפָּחָה הַמְּבֻלְבָּלִים עִם הַנַּמְרוּר הֶחָמוּד וְהַשּׁוֹבָב שֶׁמִּתְרוֹצֵץ לָהֶם פִּתְאוֹם בַּבַּיִת? הַסּוֹפֶרֶת אוֹרְנָה לַנְדָאוּ וְהַמְּאַיֵּר עֹמֶר הוֹפְמָן מְסַפְּרִים בְּהוּמוֹר וּבִתְבוּנָה רַבָּה סִפּוּר מִשְׁפַּחְתִּי מְשַׁעֲשֵׁעַ עַל הַתְּרוּפָה הַסּוֹדִית לְכָל מַחֲלוֹת הַיַּלְדוּת. נַמֶּרֶת הוּא סִפְרָהּ הָרִאשׁוֹן לִילָדִים 
שֶׁל אוֹרְנָה לַנְדָאוּ, מְחַבֶּרֶת עוֹד אַהֲבָה אַחַת וְדַי, בְּזֶה הַבַּיִת, וְסֵפֶר הַנֹּעַר כְּשֶׁאֶבְרַח לְאָמֵרִיקָה, שֶׁנִּכְלַל בֵּין הַזּוֹכִים בְּמִצְעַד הַסְּפָרִים שֶׁל מִשְׂרַד הַחִנּוּךְ. ...

6.
לְאִמָּא יֵשׁ שְׁלוֹשָׁה בָּנִים שֶׁהִיא מְאוֹד אוֹהֶבֶת, וְהִיא רוֹצָה גַּם בַּת קְטַנָּה לְפַנֵּק וּלְשַׂחֵק אִתָּהּ. אֲבָל אֵיפֹה מוֹצְאִים בַּת כָּזֹאת? כָּךְ מַתְחִיל מַסָּעָהּ הַמְּשַׁעֲשֵׁעַ שֶׁל הַמִּשְׁפָּחָה הֲכִי מְבֻלְבֶּלֶת אֲבָל הֲכִי מְגֻבֶּשֶׁת שֶׁפְּגַשְׁתֶּם, בְּחִפּוּשׂ אַחֲרֵי הַתִּינֹקֶת שֶׁתִּצְטָרֵף אֲלֵיהֶם. הֵם מְחַפְּשִׂים בְּכָל הַמְּקוֹמוֹת הַהֶגְיוֹנִיִּים: בַּסּוּפֶּר, בַּגִּנָּה וְעַל שְׂפַת הַיָּם – אֲבָל תִּינוֹקוֹת, מִתְבָּרֵר, בָּאִים מִמָּקוֹם אַחֵר... תִּינוֹקוֹת לֹא מוֹצְאִים בַּסּוּפֶּר הוּא סֵפֶר חָדָשׁ מֵאֵת הַסּוֹפֶרֶת אוֹרְנָה לַנְדָאוּ (מחברת רבי המכר "עוד אהבה אחת ודי" ו"בזה הבית) וְהַמְּאַיֵּר עֹמֶר הוֹפְמָן. סִפְרָם הָרִאשׁוֹן, נַמֶּרֶת, זָכָה בְּאוֹת "וַיְט רֵיְבֵנְס" הַבֵּינְלְאֻמִּי, הַמֻּעֲנָק מִדֵּי שָׁנָה לְסִפְרֵי הַיְּלָדִים הַמֻּמְלָצִים בְּיוֹתֵר מִכָּל הָעוֹלָם. ויִרְאֶה אוֹר בְּאַרְצוֹת הַבְּרִית הַשָּׁנָה. ...

7.
"בשביל מה, בשביל מה את עושה את זה?" היא שומעת את קולו של יונתן, והוא נרגז. "כי מישהו צריך לעשות," ענתה לו. הימים היו עוד הימים שאחרי, ובניית החומה רק החלה. במהדורת החדשות בטלוויזיה התפלמסו המומחים על הסכנה, אבל יש שהופיעו גברים ונשים וסיפרו על חבל ארץ חדש־ישן שיש לגאול, וליישב, ודיברו בשבחו של מחוז כלניות, על יופיו הבתולי והאדמה המשוועת לאיכרים. הם ישבו בסלון ביתם, והיא אמרה לו, "תראה, זה ממש כמו הציונות של פעם! הם אפילו מדברים אחרת. מי אומר היום 'גאולת הארץ' או 'משוועת'?" והוא אמר, "יותר מדי את מתייחסת למילים." בסוף מה שקרה זכה לשם "מה שקרה" ושירה מבינה שאם תישאר בבית, מול הטלוויזיה, לבטח תתמלא שנאה וזעם עד שלא תוכל עוד – ותתפוצץ. לכן, יום אחד היא נכנסת למכוניתה ונוסעת דרומה, להצטרף להתיישבות החדשה במחוז כלניות – מקום שבו אנשים כמוה, ציונים הנוטים לנוסטלגיה, באים להפריח את השממה, לגאול את האדמה ואת עצמם, ובצילה של חומה גדולה, להתחיל את הכול – הכול – מחדש. אלא שגם הפעם לא ברור לאן תוביל הדרך הרצופה בכוונות טובות. אורנה לנדאו היא סופרת ועורכת. תחנה אחרונה גן עדן הוא הרומן הרביעי שלה....

8.
לְסַבָּא שֶׁל יוֹתָם יֵשׁ אֶת הַשָּׂפָם הֲכִי אָרֹךְ, הַצְּחוֹק הֲכִי מִתְגַּלְגֵּל וְהַסִּפּוּרִים הֲכִי מְעַנְיְנִים. רַק שֶׁקָּשֶׁה לָדַעַת מָתַי הוּא מְסַפֵּר אֱמֶת, וּמָתַי הוּא קְצָת מַגְזִים. נַגִּיד, יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁבַּלַּיְלָה שֶׁל קוּם הַמְּדִינָה סַבָּא הָיָה בְּרַפְסוֹדָה בְּלֵב יָם? וְשֶׁהִיא הִתְנַתְּקָה וְכִמְעַט סָחֲפָה אֶת סַבָּא עַד סוֹף הָעוֹלָם? וְשֶׁהַשָּׂפָם שֶׁל סַבָּא — שֶׁהָיָה אָז בֶּן שֶׁבַע — קָשַׁר אֶת הָרַפְסוֹדָה לַסְּפִינָה וְהִצִּיל אֶת כֻּלָּם? יוֹתָם לֹא בָּטוּחַ. אָז מָה בֶּאֱמֶת־בֶּאֱמֶת קָרָה לְסַבָּא שֶׁל יוֹתָם? הַסּוֹפֶרֶת אוֹרְנָה לַנְדָאוּ וְהַהִיסְטוֹרְיוֹנִית נוּרִית כֹּהֵן חָבְרוּ כְּדֵי לְסַפֵּר לִילָדִים אֶת סִפּוּרָם הָאֲמִתִּי שֶׁל יַלְדֵי קִבּוּץ חֲנִיתָה, הַצְּפוֹנִי וְהַמְּבוֹדָד, בְּמַהֲלַךְ מִלְחֶמֶת הָעַצְמָאוּת. הַמְּאַיֶּרֶת מִיכַל דִיבּוּאָה, בַּת קִבּוּץ חֲנִיתָה, אִיְּרָה בְּמִגְזְרוֹת נְיָר אֶת הַסִּפּוּר הַמְּרַתֵּק, שֶׁהִיא עַצְמָהּ גָּדְלָה עָלָיו....


פתאום באמצע החיים אפשר בקלות ליפול לקלישאה בשעה שעוסקים במשבר אמצע שנות הארבעים, אך אורנה לנדאו, בספרה, ההתערבות מתגברת על כך על לידי שי... המשך לקרוא
15 אהבו · אהבתי · הגב
אינני איש ספרות או מבקר ספרים מקצועי, ובכל זאת עלה בי הצורך לכתוב על ספר שקראתי. לא מכיוון שזהו הספר הטוב ביותר שקראתי מעודי. אף שעלי לומר... המשך לקרוא
16 אהבו · אהבתי · הגב
כשאהרון גורדון, שולח מייל? הספר של אורנה לנדאו, תחנה אחרונה גן עדן, מיוחד בכך שהוא מנסה לחבר בצורה שאפתנית, בין מיתולוגיית העלייה השנייה, ... המשך לקרוא
24 אהבו · אהבתי · הגב
כולנו תקועים בלימבו מאז אוקטובר, לא באמת חיים, מנסים לתפקד, להתקיים, לנשום. אבל לרוב אנו מתים-מהלכים ונשמותינו מתייסרות. האסון שהומט על י... המשך לקרוא
22 אהבו · אהבתי · הגב
# מתישהו, במהלך מאה וחמישים השנים האחרונות עבר העולם המערבי לשיטת הזוגיות מאהבה, במקום הזוגיות המוסדרת שהיתה מקובלת בו קודם. במהלך אותה ת... המשך לקרוא
32 אהבו · אהבתי · הגב
אורנה לנדאו כותבת על זוג באמצע החיים. מיה ויואב. שניהם חוגגים במסעדה את יום ההולדת ה-45 של מיה. זו הסצנה שפותחת את הרומן שלה, ופתאום, בין המנה... המשך לקרוא
24 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ