אסתר שטרייט-וורצל

אסתר שטרייט-וורצל

סופרת

אסתר שטרייט וורצל (נולדה ב-25 ביולי 1932, כ"א בתמוז ה'תרצ"ב) סופרת ישראלית, כותבת בעיקר לבני נוער.
ספריה של שטרייט-וורצל מכוונים בעיקר לבני הנוער ולילדים, ומסופרים לרוב על רקע היסטוריה של המדינה, הקמתה, מלחמות ישראל והשואה. ספרים נוספים שלה מסופרים על רקע הווי חיי הנוער והילדים בישראל, כפי שהיא תופסת אותו.

על כתיבתה העידה:
כשאני כותבת לנוער חשוב לי להקפיד על עלילה מרתקת, כי הנוער חסר סבלנות. הספרים שלי גם תמיד מסתיימים בכי טוב. אמנם לא צריך להסתיר את הטרגי והכואב, אבל צריך לתת פתח לתקווה. אבל לא פחות מזה חשובים לי התכנים שאני מאמינה בהם. אני כותבת ספרים שהרקע שלהם הוא היסטורי, אבל האווירה חשובה לי יותר מהאירוע המדויק. גם הדמויות, למרות שאני מראיינת ומתחקרת אותן, הן, בכל זאת, דמויות שיצרתי ובראתי. ("ידיעות אחרונות", 24.3.06)
בשנת 2011 יצאה סדרת טלוויזיה בערוץ הילדים המבוססת על ספרה המצליח "אליפים"

» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריה (259):
ספרים שקראתי, ספרים שקראתי, רשימת הספרים שלי, ספרים שאהבתי, ספרים שקראתי, ספרים שקראתי, הסטורי, ספרים שאני רוצה לקרוא, קראתי , אסתר שטרייט וורצל, ספרים שנהנתי לקרוא אותם, ילדים גדולים, ספרים שקראתי ואהבתי, ספרים שקראתי פעם, ספרים שקראתי, היסטוריה ישראלית לילדים, כל הספרים שקראתי מעולם, ספרי ילדות שקראתי יותר מ-30 פעם, בטוח, קראתי ואהבתי, עוד ...
1.
האליפים הם תלמידי השנה הראשונה בבית הספר התיכון החקלאי גנות. לטענת המנהלת עדיין לא היה בגנות מחזור כה תוסס ומרדן כאליפים שלנו. בטיחים וג`מילים מסתכלים עליהם מגבוה. דלידים עושים להם צרות ללא סוף, אך האליפים אינם מתרשמים. במשך השנה מתפתחת בהם גאוות-כיתה ו"אחוות-לוחמים", החיים המשותפים (בפנימיה, בכיתה, בעבודה) והחוויות המשותפות (בטיולים, בתחרויות ואף בשביתות) מאחדים ומלכדים אותם. במאבק נגד הדלידים הם יוצאים מנצחים. כלפי חוץ הם חבורה עליזה ורעשנית, שוחרת הרפתקאות ואתגרים. אבל בסתר ליבם פנימה שוכן בכל אחד מהם חותם עולמו האישי - מיתר רגש של צער ושמחה, של ידידות ואהבה, של זכרון וחלום. זהו ספרה השמיני של הסופרת. מי שאהב את אורי, לבטח יאהב גם את רוני, קטנצ`יק ואילנה - גיבורי הספר הזה....

2.
"ומה יש בחבילה - יודע אתה"? "כלי זכוכית" ניחש אורי "זכוכית? יפה אמרת. בוא ואראה לך טיבה של אותה זכוכית" ושומסקי פתח את החבילה. היו בה שלושה רימונים, שני אקדחים וכדורים לאין ספור. כך, מבלי משים, הוכנס אורי לסוד ה"הגנה". ובימים שלאחר מכן: לבטי התבגרות, תעלולי - נערות, ידידות, אהבה, וכמובן, גם פעילות מחתרתית עניפה, לעתים מסוכנת. זהו רומן לבני הנעורים על רגע יריעה רחבת היקף של חיי מושבה עברית בתקופה הסוערת של סוף ימי השלטון הבריטי בארץ והמלחמה על המדינה שבדרך. זהו ספרה הששי של הסופרת, מחברת "נערי המחתרת" ה"בריחה" ועוד....

3.
אסנת, גיבורת הספר, מנמקת את הצורך שלה לספר את סיפור חייה במילים הבאות: "אני מרגישה שהסיפור מבטא לא רק אותי אלא גם ילדים אחרים שנמצאים במצבי... לכן חשוב לי שיקראו אותו וימצאו בו עידוד ונחמה כל אחי לצרה - אלה שנושאים בלבם בעיקר זיכרונות מרים מימי בית-הספר שלהם, ימים שהיו אמורים להיות היותר מאושרים בחייהם, אך בדיעבד היו ימים אומללים וכואבים..." סיפורה של אסנת הוא אכן סיפור של סבל וכאב, אך בד בבד הוא גם סיפור של מאבק וניצחון. ניצחון על מגבלות הדיסלקציה שמנעה בעדה להצליח בלימודים ולהשתלב בחברה. ניצחון על ילדים אלימים שהציקו לה בלא רחמים, וניצחון על בדידות ודחייה....

4.
ספר זה, המבוסס על מעשה שהיה, מתאר את קורותיה של משפחה יהודיה, מעת בריחתה בדרך-לא-דרך ובסכנת-נפשות ממדינה ערבית אויבת ורדופת-שנאה לעמנו (סוריה), עד הגיעה בשלום - אם גם אחרי הרפתקאות וטלטולים קשים - למדינת ישראל. דמותו אפופת-המסתורין של פנטלון ראש חבורת מבריחי-הגבול, צלו הכבד של עורך-הדין הערבי המנסה להתנכל לבורחים אפילו מעבר לגבול, ועלילות מלחמתו הפרטית, הנואשת, של שמואל בן-הרב. מעל לכל - עמידתם האיתנה חדורת האמונה של הגיבורים - כל אלה משרים על הקורא אוירה ספוגת ערכים ורווית מתח, וגורמים לכך שייקרא בנשימה עצורה....

5.
6.
אסתר שטרייט-וורצל, שספרה 'אליפים' זכה במקום הראשון כספר הכי ישראלי במצעד הספרים הלאומי לכבוד שישים שנות המדינה, וספרה 'אורי' זכה במקום השביעי מתוך מספר רב של משתתפים, מתארת ברומן 'קיץ כתום' את המאבק נגד גזירת ההתנתקות שנגזרה על גוש קטיף ואת ימיו האחרונים של הגוש עד לחורבנו.המספרת - תמר - היא אחת מהנערות שהיו עצורות בכלא מעשיהו כעונש על חסימת צירי תנועה במסגרת המאבק נגד ההתנתקות, ואחרי כן עברה יחד עם חברותיה להמשך המאבק בנווה-דקלים שבגוש. אי לכך, כל האירועים המתרחשים בספר מתוארים מנקודת הראות שלה.העלילה מרתקת וכואבת, אך גם חדורת אמונה בנצח ישראל ואהבה בלי מצרים לארץ ישראל ולעם ישראל.כרגיל בספריה, המחברת מרחיבה את היריעה ומקדישה מקום רב לרקע הכללי של המקום והזמן, ובעיקר לדמויות האנשים (מכל גוני הקשת) החיים והפועלים בספר."בכתיבת ספרי", מציינת אסתר בהקדמה לספר, "אני שואפת לחבר ולקשר, ליצור הבנה והערכה ולבנות גשר בין השסעים בעם, כדי לאפשר היכרות וקרבה, בתקווה שאם יכירו, יבינו זה את זה, ומרגע שיבינו יתאחדו ויתלכדו". מי ייתן, ושאיפתה זו תתגשם....

7.
"שבעת המנעולים" הוא רומן מסעות והרפתקה של עולים שעלו לארץ בשנים שלפני קום המדינה. העלילה מתמקדת במניה ודוד, ברונקה ושימק - חברי קיבוץ "איתן", שבאומץ לבם ובנחישותם הבריחו גבולות, זייפו מסמכים וסיכנו את חייהם, עד שזכו לבסוף להגשים את חלומם לעלות ארצה. המחברת, אסתר שטרייט וורצל, המוכרת לקוראים הצעירים, טוותה בספר זה עלילה עשירה ומרתקת, רצופת אירועים והפתעות. הרקע היסטורי (הימים שאחרי מלחמת העולם השני), אך הדמויות הפועלות והיחסים שנרקמו ביניהן במהלך המסע המשותף, הם כולם פרי הדמיון. אסתר שטרייט - וורצל היא כלת פרס ראש הממשלה תשנ``ב. כמו כן זכתה בפרס זאב על הספר ``אליפים``, ובפרס מצעד הספרים על הספר ``שחר``. ספרה ``אורי`` עובד למחזה המוצג בתאטרון לילדים ונוער....

8.
העלילה מתגלגלת בין מכתבים, מכתבים שנכתבו ומעולם לא נשלחו. בעלילה מבוססת על סיפור אמיתי, סיפור חייה של אחת מתלמידותיה לשעבר של המחברת....

9.
ספר נוער, פרי עטה של אסתר שטרייט-וורצל, מחברת "אורי" ו"אליפים", החושף את התמודדותם של בני הנעורים עם בעיות התקופה: אלימות ופירוד במשפחה, תוקפנות והתמכרות לסמים בקרב הנוער, פיגועים קטלניים, ולבסוף - רצח ראש הממשלה. בתוך כל אלה ישנם רגעי האור. רגעים של ידידות ואהבה נדירים ביופיים. רגעים של חתירה למודעות עצמית ולמימוש עצמי. רגעים של ניצחון במאבק צודק, ולצדם גם רגעים של התייחדות עם הכאב באבל משותף....

10.
ספר זה מתאר את קורותיהם של נערים ונערות, ששירתו במחתרת ה"הגנה" בתקופת המנדט הבריטי: השבעה, אימונים, הדבקת עלונים, חיפושי נשק, מעצר ושאר מבצעים סודיים. "דברים הנראים היום כאילו נלקחו מספרי בלשים, היו בימים ההם חלק מן המציאות היומיומית. משום כך מתקבלים פרקי הספר מציאותיים כל - כך והוא נקרא בנשימה עצורה" (מדברי אוריאל אופק ז"ל בהקדמתו למהדורה הראשונה). את אסתר שטרייט - וורצל מחברת הספר מכיר הקורא מספריה "אורי", "אליפים", "בן הערובה", "בני דניאל", "הבריחה" ועוד....

11.
הספר מספר את סיפורו של סבסטיאן, פרח כמורה נוצרי, שמגלה את עצמו מחדש, ואת סיפורה של רֶבֶקָה- נערה הודית-יהודיה טובת לב, שנשלחת ללמוד במנזר ומתאהבת בסבסטיאן. הסיפור מתרחש בימים שלאחר מלחמת העולם השניה- השואה. סבסטיאן נזכר לאט, בזכות אחיו- יהודה, שהוא יהודי, למרות שבהתחלה הוא מתכחש. כיצד גילה סבסטיאן שהוא יהודי? האם רקבה וסבסטיאן יממשו את אהבתם? כיצד יצליח סבסטיאן לצאת מחומות המנזר? האם סבסטיאן יצליח, בסופו של דבר, להפגש בשנית עם אחיו?...

12.
13.
דניאל, נער כבן 15, המתגורר דרך קבע בווינה, בירת אוסטריה, מגיע בראשית החופש הגדול כתייר לישראל, ומאמין שצפויים לו בילויים והנאות בלבד. אולם, מתברר, כי ציפיותיו אינן תואמות את המציאות. גילויים מופלאים על עברו, שנוחתים עליו במפתיע, משנים את גורלו וגורמים לו שייעקר מעולמו הישן והבטוח, כדי להתמודד עם החדש והלא-נודע....

14.
... לפחות בחלום הזה איננו חלוקים. חלום נכסף וכה רחוק,השלום" ולא נדע, נכרות ברית שלום, מכתת חרבותינו לאתים,וכשיבוא ספרה החדש"-רועי" במילים אלה מסתיים הרומן."עוד מלחמה המתאר, רחב יריעה, רומן עכשווי-וורצל-של אסתר שטרייט שבצלה חיים,בכעין חתך לרוחב את תקופתינו הסוערת והסבוכה רועי הוא. כמעט בלשית, העלילה מרתקת.ופועלים הגיבורים אך אין לו, יש לו אמא אוהבת וסבים נפלאים.נער חד הורי אותו את האב שאיננו הוא מחפש כל.שמץ של מושג מי אביו תוך כדי מהלך האירועים? איך ומתי- ואם ימצא? האם ימצאנו.ימיו , חיוביות ושליליות,עוברות על רועי חוויות רבות ומגוונות גדולה מכולן חוויית.קשות ומורכבות אך גם מחכימות ומבגרות .ההיכרות עם סמדר...

15.
הספר הזה - המתאר בלשון ריאליסטית בוטה, ללא כחל ושרק, את הדרדרותו של אדי, נרקומן בן נרקומנים, לעולם הסמים, ואת מאבקו הקשה כדי להשתחרר מכבלי הסם - לא נועד לקוראי הצעירים, תלמידי בית הספר היסודי, אלא לתלמידי חטיבת הביניים, והחטיבה העליונה ואף למבוגרים. העולם שבו חי אד, מורכב מחומרים קשים. יש בו זנות ופשיעה, אלימות והשפלה, תוקפנות ונטישה - עלילות כואבות ומקוממות, המתארות וחושפות את צד הצל של חיים, צד שלא כל הגיבורים הפועלים בספר מצליחים להתמודד אתו. אבל ישנו גם צד האור, המספק חיזוקים, המפיח תקווה ואופטימיות, המאפשר להתגבר על הכשלונות, להתנקות מהסם ולהשתחרר מן האזיקים. בעולם היצרי והאכזר הזה, המכוער והמפורק מערכים, מתפתחת ידידות אמיצה בין שלושת גיבורי הספר - אדי, יקי ועומרי, ויותר מכל: צומחת ועולה אהבה, אהבתם של ענת ואדי. פריה של אהבה זו הוא הילד אבנר, שבהולדתו ובעצם קיומו מסמל את תחייתו מחדש של אביו. מכוח הידידות, וביחוד מכוחה של האהבה, בעזרתם התומכת, המכוונת והמעודדת של צוות המדריכים והעובדים הסוציאלים בכפר הגמילה נווה יונתן, מצליח אדי לטפס ולעלות ממעמקי התהום האפלה שבנפשו בתקוה שירפא וינצח, ולא יכנע עוד למדוחי הסם....

16.
הגורל האכזר - גורל היהודים בשואה - הפריד את סשה ורוז`ה מהוריהם. משך שנה תמימה הסתתרו השניים בכוך אפל ומחניק; ומשנתגלה מחבואם, הוברחו ליער. רק לאחר תלאות וייסורים מצאו דרכם לביתו של איכר גוי בעל אישיות מופלאה, שהעניק להם הגנה ומחסה עד לסוף המלחמה, עת עלו הם ואמם ארצה....

17.
מי הוא בן-הערובה? האם הוא בועז, שנסע לאנגליה ללמוד אנגלית ונחטף על ידי מחבלים? האם הוא פרנץ יוזף, הלכוד בשבי גורלו? או שמא יוסי, יוסי התל-אביבי, שמילא בצורה כה משכנעת את תפקידו של ראפיק איש הפת"ח, עד כי הוא עצמו לא ידע לעתים מי הוא באמת?בספר פורשת המחברת יריעה רחבת-היקף, על-פני זמנים וארצות, עלילה מרתקת המבקשת לבטא את כאב הקיום היהודי-הישראלי במאבק על הארץ ועל הזהות כאן ובתפוצות....

18.
19.
בספר מכיל שני סיפורים. האחד "אוסטרלים" - סיפור אהבה אסורה על רקע החיים במושבה עברית בארץ-ישראל בימי מלחמת העולם השנייה. הסיפור השני "אנה" - מתאר את המאבק הנטוש בלב נערה צעירה החיה בפולין והנקרעת בין מרכיבי זהותה הכפולה - היהודית והנוצרית. כל סיפור הוא עולם בפני עצמו. אך מי שיקרא, יגלה על נקלה כי העלילה טווה חוטים סמויים ההופכים את שני הסיפורים למעין חטיבה אחת. הספר מיועד לבני נוער בחטיבה העליונה ולמבוגרים....

20.
אסתר שטרייט - וורצל - סופרת נודעת ועטורת פרסים לילדים ולנוער - חושפת בספרה זה את קסמו של "הסיפור שמאחורי הסיפור". מרתק * מהנה * מאלף....

21.
הספר מתאר בצורה עלילתית-מטפורית חיי אדם דרך סיפור חייה של בובה אנושית. מרגע צאתה לאוויר העולם, כשהיא מלאה חלומות ותקוות ואמונה בכוחה להגשים את עצמה, עד שהיא מגיעה דהויה ודועכת לסוף דרכה, וחוזרת אל ביתה עייפה מנדודים ורוויית אכזבות ובוחרת להירדם תרדמת עולמים. היא אינה נענית לקולות החיים המתדפקים על חלונה ומבקשים להעירה. הספר מתאים לכל הגילאים מילדים ועד מבוגרים. כל קבוצת גיל תמצא בו משמעות אחרת....

22.
סיפורו של מקום הוא גם סיפורה של התקופה תקופת המדינה שבדרך. זה סיפורם של האנשים שחיו במקום בתקופה זו: חלומותיהם, פעולותיהם, הישגיהם ו/או כישלונותיהם, מערכות היחסים המתפתחות ביניהם, ידידויות והאהבות, לידות וגם מוות. כל מה שמאפיין את חיי האדם הוא המפיח נשמת חיים בעלילה. נוגע עד לב סיפורם העצוב של מיכאל ותמר, וכמשקל נגד, סיפורם של זיווה ודודי, שזוכים להתחתן ולהוליד בן בעטרות החדשה. גם מי שפונו מבתיהם הקימו ישוב פורח ויצרו חיים חדשים במקום החדש....

23.
24.
25.
26.
לכבוד יובל החמישים שלה דקלה מקבלת מבנה אור מץנה - סיפור. את הסיפור כתבה סופרת צללים אלמונית, והוא מתאר את קורות חייה של האם מיום שהתגלה לה כי היא הרה, דרך תחנות חייה בצבא ואחרי כן בהודו, עד לנישואיה. האם הסיפור אמיתי? האם הוא מדומיין? גם דקלה עצמה לא ידעה להחליט מה בו אמת ומה כזב. רק זאת ידעה: שבבואתה נשקפת אליה מהסיפור בכל אמיתותה כמו ממראה. מי הגיבור הראשי בסיפור הזה? דקלה, שילדה את אור, או עדנה אמה, שגידלה וטיפחה אותו במשך כל שנות ילדותו? אןר - הנכד/בן - טוען שהיות שהסיפור סובב בעיקר סביבו, הוא הגיבור האמיתי. גיבור, סמוי, אמנם, אבל גיבור. שתי אימהות לו, לאור, ושתיהן מתחרות על אהבתו. הן אם ובתה, אך צערכת החסים ביניהן משתבשת ומסתבכת בגלל רגש הקנאה ומתח התחרות. לאורך כל מטווה העלילה מרחפת השאלה, את מי משתיהן יעדיף, ודומה כי אין לשאלה זו תשובה....

27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
"ומה יש בחבילה - יודע אתה"? "כלי זכוכית" ניחש אורי. "זכוכית? יפה אמרת. בוא ואראה לך טיבה של אותה זכוכית" ושומסקי פתח את החבילה. היו בה שלושה רימונים, שני אקדחים וכדורים לאין ספור. כך, מבלי משים, הוכנס אורי לסוד ה"הגנה". ובימים שלאחר מכן: לבטי התבגרות, תעלולי נערות, ידידות, אהבה, וכמובן, גם פעילות מחתרתית עניפה, לעיתים מסוכנת. זהו רומן לבני הנעורים על רקע יריעה רחבת היקף של חיי מושבה עברית בתקופה הסוערת של סוף ימי השלטון הבריטי בארץ והמלחמה על המדינה שבדרך. זהו ספרה הששי של הסופרת, מחברת "נערי המחתרת" ה"בריחה" ועוד....


נהניתי מאד. סיפור מרתק על עזיבת המשפחה את המדינה הערבית (שמה לא מוזכר אך ברור שמדובר בסוריה) אחרי שהאנטישמיות ושנאת היהודים הרימו ראש-נאל... המשך לקרוא
8 אהבו · אהבתי · הגב
טוב, אני לא מבינה מה קורה פה. בקושי מצאתי פה ביקורת רעה אחת על הספר הזה. אז לא אני לא אתחיל את הביקורת ב- "כמה חיפשתי אותו", כי הוא היה לי בבי... המשך לקרוא
11 אהבו · אהבתי · הגב
הספר יצא לפני לא מעט זמן, אך על זמן התקופה עליה מסופר אין מה לדבר... הזמן בו מתרחש סיפורינו הוא לא אלה זמן שלטונם של הבריטים בארץ, ללא כלל עצ... המשך לקרוא
7 אהבו · אהבתי · הגב
ממליץ מאד לקרוא. על אף החומר הקשה בו, הספר כתוב לנוער באופן אופטימי. זה נותן עשרת מונים יותר פרספקטיבה על מה שקרה באירופה ליהודים באותה תקו... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מקסים שמלמד המון על תקופת קום המדינה,, חובה לקרוא!1... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב
אמש עשיתי חקירה קצרה על ג'יימס ג'ויס. ארחיב על כך מעט: אני מאותן נערות אשר מבט קצר בערך כלשהו בויקיפדיה יכול להפוך את יומם לזוהר באופן יוצא ... המשך לקרוא
13 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ