» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (74):
עיון,
מלך,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
מעוניין להשיג\לקנות ולקרוא,
דת,
ספרים שקראתי,
וואלק קראתי ב"ה (2),
יהדות,
כשיהיה זמן...,
ספרי יהדות,
ספרים שקראתי- צבא ביטחון פוליטיקה היסטוריה,
ביום מן הימים,
יהדות,
ספרים שקראתי(:,
משתוקק לקרוא,
פברואר 2010,
קראתי,
על המדף,
רומן,
ספרים למכירה עד 10 ש"ח,
שלושה-ארבעה כוכבים,
בלשים עם ערך מוסף,
מספרים,
להחלפה,
ספרים שאולי אקרא,
(מג)זר לא יבין זאת?,
פרוזה - ארבעה ספרים ב100 שקלים,
תומחר ,
ספרי עיון,
ספרי עיון שאכזבו אותי,
דתות ואמונות למכירה,
יהדות ומחשבת ישראל,
ספרים שרוצה לקרוא,
הספרים אחרים שברשותי וקראתי,
רוצה לקרוא,
נשמע מעניין,
הידד לסיפורי התנ"ך!,
בא לי :),
קראתי,
ספרים שיום אחד יהיו בספריה שלי...,
אקרא בקרוב,
הדרכה ועיון,
גולום,
דבי רוצה,
מחכה במדף,
רשימת הקריאה לקריאה שלי ,
מממ... מעניין,
יהדות, הגות והיסטוריה יהודית, עדות ישראל למכירה,
לכשאתפנה אפנה,
כחדש,
קורות עם ישראל, ציונות, יהדות ומחשבת ישראל שלי,
קחי לך תפוחים ותמרים...,
יהדות • מורשת • מחשבת ישראל • אורחות חיים • קהילות יהודיות בגולה,
רוצה,
קראתי,
לילדים קצת יותר גדולים,
מצעד הספרים של משרד החינוך (כיתות י'-י"ב),
קראתי פעם,
ממתינים בסבלנות 3,
אפילו איינשטיין לא היה חושב על עטיפה גאונית כזו,
ספרי עיון מומלצים,
פילוסופיה,
יהדות,
פרוזה,
מומלצים,
מועמד,
ה.ס. 2425 2210- 5697,
ספרי חול,
יהדות ומחשבת ישראל למכירה,
מתכנן לסיים/לקרוא בחצי השנה הקרובה,
המפץ הגדול,
לראות את נאפולי ולמות!,
היסטוריה, תרבות וחברה,
מה יבטיחו לילדי סתיו שנת 23?,
עוד ...
|
1.
|
|
דוד המלך לא היה ג'ינג'י
* גן עדן נמצא במזרח התיכון
* חוה לא אכלה תפוח
* משה לא שט בתיבה על היאור (וגם לא גמגם)
* מי שמאמין כן מפחד
* גברים לא צריכים לשלוט בנשים
* ומי היה איליה גרומובניק?
מה באמת אנחנו יודעים על התנ"ך, על ההיסטוריה היהודית, על אמונות היהדות ועל מנהגי ישראל?
לאוצר הידע היהודי שלנו התגנבו לא מעט טעויות ושיבושים.
חוה לא אכלה תפוח מזמין אותנו לנכש את הטעויות הללו. זוהי עצת אחיתופל (שהיא בכלל עצה מצוינת).
הרב חיים נבון מכהן כרב קהילה במודיעין ומלמד יהדות במוסדות שונים ברחבי הארץ.
כתב שישה ספרי עיון בנושאי יהדות, בהם הגדר הטובה, נאחז בסבך וגשר בנות יעקב, וכן את הרומן 831....
|
2.
|
|
משפט אחד בספר מסתורי ועלום שם שולח את אמיר ואת אלחנן למסע העתיד לשנות את חייהם.
רגע לפני חתונתו של אמיר, רגע לפני שהפרויקט הווירטואלי של אלחנן עומד לחולל מהפכה אדירה, מגלים שני החברים ספר מרופט על שולחן הלימוד המשותף שלהם בישיבה. מבין דפיו של הספר מתגלגלת תמונה בלויה של יהודי זקן ומוכּר: אמיר אינו מצליח לזכור מתי והיכן ראה את הפנים הללו בעבר.
הספר החידתי מסעיר את דמיונם של השניים. הם מחליטים לגלות מיהו הסופר האלמוני, אך עד מהרה מוצאים את עצמם במסע אחר מן המתוכנן, מסע המוביל אותם לפינות מפתיעות של החברה הישראלית ושל נפשם ועברם.
831, צירוף ספרות בעל ערך גימטרי שאיננו באמת התשובה לשום שאלה, הוא ספר אמיץ ושובה לב על החלטות חשובות, סדרי עדיפויות, בחירות גורליות ואהבה.
חיים נבון, יליד 1973, נשוי ואב לשניים, גדל באלקנה ולמד בישיבת ההסדר הר עציון, מכהן כרב קהילה במודיעין ועוסק בכתיבה עיתונאית. כתב ארבעה ספרים בנושאי יהדות. 831 הוא ספרו העלילתי הראשון....
|
3.
|
|
"איך אנחנו יכולים להידבר אתם", נאנח פעם ה"חזון איש"; "הרי מה שהם קוראים אהבה. אנחנו קוראים כרת". הפער בין המסורת היהודית לתרבות החילונית המודרנית הוא לעתים באמת עמוק מאוד אבל הבעיה החמורה ביותר שמחולל הפער הזה אינה היכולת שלנו להידבר "אתם". אלא היכולת שלנו להידבר עם עצמנו. רבים מבני הציבור הדתי - המודרני מרגישים שקשה להם עם ההלכה. לעתים ההלכה נראית לנו נוקשה, חמורה. אפילו מוזרה. השאלות קשות. ו"ככה" זה לא תשובה החיבור הגדר הטובה מנחה להתמודד עם השאלות הנוקבות הללו. להסביר - את משמעותה של ההלכה בחיינו. ולבאר מדוע היא עומדת במוקד חיינו הרוחניים. ההלכה היא גדר, אך היא גדר טובה. סגנון החיבור צעיר וקולח. שזור באנקדוטות ובסיפורים נצחי לא צריך להיות משעמם; עוצמתה הנצחית של ההלכה מתבטאת כאן בכלי הבעה עכשוויים ורעננים. הרב חיים נבון, יליד תשל"ג. מלמד תורה ומחשבת ישראל בישיבת אור עציון ובמכללת הרצוג. בעל טור פרשת שבוע ב"מקור ראשון" וחבר מערכת "נקודה"....
|
4.
|
|
מה השם של השם? • האם יש מזל לישראל? • מתי יבוא המשיח? • האם אלוהים דואג לבעלי החיים? • מה יקרה בתחיית המתים? • מי כתב את ספר הזוהר? • איפה אלוהים? • האם לומדי תורה צריכים לשרת בצבא? • האם קיימים שדים? • האם מותר לנשים לתקוע בשופר? • האם כדאי לפקח על המחירים? • באיזה צבע התכלת?
תולדותיה של היהדות רצופות מחלוקות וּויכוחים. תֵיקוּ מביא 101 ויכוחים גדולים ומחלוקות נחרצות של היהדות לדורותיה. בין החולקים: הרמב"ם, רבי עקיבא, ישעיהו ליבוביץ,הגאון מווילנה, רבי נחמן מברסלב, א"ב יהושע, ברוריה, הרב קוק, הבעל שם טוב, גרשום שלום, הרב סולובייצ'יק, החזון איש, הרב עובדיה יוסף.
הרב חיים נבון הוא רב קהילה במודיעין, מלמד תורה בישיבות, במדרשות ובמכללות. כתב תשעה ספרים, בהם רב-המכר חוה לא אכלה תפוח- 101 טעויות נפוצות בענייני יהדות.
...
|
6.
|
|
הגותו של הרב יוסף דב סולובייצ'יק נוצקה בליטא הישיבתית, חושלה בברלין האקדמית, לוטשה בין רחובות המסחר של ארצות הברית ונשאה מבטה לבניין המתחדש בארץ ישראל. אך כל המרחבים הללו מעולם לא ניתקו את הגותו משורשיה העמוקים – חדרי לבו הסוער.
מחשבתו של הרב סולובייצ'יק נוסקת מתוך בית המדרש לגבהים פילוסופיים ומטאפיזיים אך תמיד חוזרת ונוחתת אל החיים היהודיים הממשיים, כאן ועכשיו. חשיבות מיוחדת נודעה בהגותו ללימוד התורה, יסוד היסודות של החיים הדתיים.
הרב סולובייצ'יק הוא אחד מענקי המחשבה היהודית בעידן המודרני, אך לרבים נותרה הגותו כספר החתום. הספר נאחז בסבך פותח שערים להגותו של הרב סולובייצ'יק, ומיטיב לתאר את עיקרי יסודותיה. הקורא מתוודע כאן לתמצית הגותו התוססת של ענק בן תקופתנו.
נאחז בסבך מתאר בצבעים חיים את לבטיה ונבכיה של הגות שהיא בעת ובעונה אחת מסורתית מאוד ומודרנית להפליא. מבעד למילים ובינות למשפטים יפגוש הקורא לא רק את השקפותיו של הרב סולובייצ'יק, אלא גם את רוחו החיה.
הרב חיים נבון כתב חמישה ספרי עיון בנושאי יהדות, בהם הגדר הטובה וגשר בנות יעקב (שניהם בידיעות ספרים, 2011), ואת ספר הפרוזה 831 (ידיעות ספרים, 2010). כיום הוא מכהן כרב קהילה במודיעין, ומלמד יהדות במוסדות רבים ברחבי הארץ....
|
7.
|
|
טבעת צרה יותר לא היתה מותירה על האצבע פס חיוור בולט. אבל שירי רצתה טבעת רחבה, ובאותו ערב זה נראה הכי מתאים בעולם. בעתיד, אחרי שתיסע ותחזור, בצִלו של החשד הנורא - הדברים ייראו אחרת לחלוטין.
שירי ויושי עומדים להינשא. אולם לפתע הקרקע נשמטת מתחת לרגליהם. סוד משפחתי אפל - או שמא רק רכילות עתיקה - גורר אותם להתמודדות מול משפחותיהם, מול אלוהיהם ומול עצמם. ככל שמתקרבים לפענוח המסתורין של העבר, כך מחריפה מצוקת ההווה. הבחירה הבלתי- אפשרית בין אהבה למשפחה ובין אושר למסורת מטלטלת את גיבורי הספר ואת התבניות השגורות של חייהם. כשאמיתות נושנות מתנפצות, שוב לא ברור מי בפנים ומי בחוץ, מי אוהב ומי מתנכר, מיהו המאמין ומיהו הספקן.
ללכת על דגים יכול להיקרא כספר מתח, כסיפור אהבה וגם כרומן התבגרות. ברובד אחר, הוא רומז על קריאה לא שגרתית בסיפורים מקראיים ומתכתב גם עם יצירות קלאסיות כ"רומיאו ויוליה". בכתיבה עדינה ושנונה מתאר המחבר את נפתולי חייהם המפתיעים של שני צעירים ישראלים, הנקרעים בין אהבה לאמונה. קליפות אישיותם נסדקות בזו אחר זו כגלדי בצל. אבל מה נחבא מתחת לקליפות - אם בכלל?
חיים נבון הוא רב קהילה במודיעין ומלמד יהדות במוסדות רבים ברחבי הארץ. כתב שישה ספרי יהדות, האחרון שבהם הוא חוה לא אכלה תפוח (ידיעות ספרים, 2012), ואת רומן המתח 831 – גם הוא בהוצאת ידיעות ספרים....
|
8.
|
|
בתקופה המודרנית העצימה התרבות המערבית עוד ועוד את חשיבותה של הבחירה האישית. בעידן הפוסטמודרני לבש המהלך הזה צביון גרוטסקי, קיצוני ומסוכן. כל זהות מתוארת כמגבילה את חופש הפרט, ולכן מנסים לפרק אותה ולעקור כל שורש. עם, קהילה, משפחה – כולם משמשים היום יעד למתקפה עזה ואת כולם מנסים להרוס ולפורר. אפילו הזהות המגדרית או האישית מתוארת כאשליה דכאנית. בכסות הדגל הבדיוני של מאבק בדיכוי, גוזלים מהאדם כל עוגן ומרוקנים מתוכן את כל מעגלי זהותו הבריאים. מכים שורשים ממפה את חזיתות המאבק הזה, מתאר את מקורותיו בעבר ההיסטורי ובתולדות הרעיונות ומזמן אותנו למסקנה נחרצת: בלי שורשים לא יהיה גם פרי.
מכים שורשים הוא מפת הקרבות למלחמת התרבות של המאה העשרים ואחת.
חיים נבון הוא רב, סופר ופובליציסט, מחבר רבי-המכר "חוה לא אכלה תפוח", "תיקו" ו"שיעורי בית". מכים שורשים הוא ספרו השנים-עשר....
|
9.
|
|
תל אביב, 2089. אור הוא מידען מבריק המנווט במיומנות בתוך רשת המידע וגם בתוך רחובותיה המתפוררים של העיר המתרוקנת. הקריירה שלו משגשגת. בת זוגו רוּט אוהבת אותו. זה קצת לא מקובל, אבל חוקי. כשעמיתה של אור נעלמת, הוא נוקט צעד נדיר ויוצא יחד עם רוט לחפש אותה מחוץ לעיר. השניים מוצאים את עצמם מיטלטלים בקדחתנות בפינות לא מוארות של עולמם המנוכר. במחנה צבאי הם שבויים בידי מפקד חטיבה מטורף למחצה; בעיר הזכוכית הם מצליחים לתקשר עם ילדי הזכוכית המסתוריים; בניו יורק הם קורבנות למתקפת הטרור הטכנולוגי המתוחכמת ביותר בהיסטוריה, שקורעת את המסווה מעל עולמם.
במציאות אפורה ומרה, בעולם שאיבד את דרכו, אור ורוט צריכים לבחור.
חיים נבון הוא רב, סופר ופובליציסט. בין ספריו שראו אור נמנים רב-המכר "חוה לא אכלה תפוח", הרומן "ללכת על דגים" והספר "מכים שורשים – ביקורת יהודית על הפירוק הפוסטמודרני", כולם בהוצאת "ידיעות ספרים". זהו ספרו השלושה-עשר....
|
10.
|
|
"שום אישה, לפחות בתקופת חיי, לא תהיה ראש ממשלה או שרת החוץ," אמרה מרגרט תאצ'ר בשנת 1969. מאז התהפך העולם. נשים מכהנות במשרות הבכירות ביותר; תאצ'ר עצמה נבחרה בשנת 1979 לראשות ממשלת בריטניה.
השינויים במעמד האישה מציבים אתגר חדש בפני ההלכה היהודית. כמענה לאתגר הזה נוסחו שתי תגובות עיקריות: התגובה החרדית, הנוטה לשלול כל שינוי, והתגובה הליברלית, הנוטה לקבל כל חידוש. מרבית שומרי המצוות מוצאים עצמם בתווך בין שתי העמדות הללו, ומתקשים להזדהות עם אחת מהן.
גשר בנות יעקב מנסח שפה חדשה להתייחסות אל השינויים במעמד האישה. הספר מציג דרך שלישית, לא חרדית ולא ליברלית: הדרך השמרנית. עמדה זו מקבלת כנקודת מוצא את מסורת אבותינו, אך גם מכירה בשינויים חיוניים המתרחשים בה.
הרב חיים נבון מבסס את העמדה השמרנית מבחינה פילוסופית ותורנית, ומיישם אותה לגבי מעמד האישה בהלכה. הוא מגיע למסקנה שלימוד תורה לנשים הוא חיוני, אך עליית נשים לתורה בבית הכנסת אינה רצויה; הוא מסיק שלעולם בחתונות יהודיות החתן הוא שייתן טבעת לכלה, אך טוען שראוי למצוא דרך לשנות את נוסח הברכה "שלא עשני אישה". הטענות הללו מנומקות היטב בשפה קולחת, ומציגות התמודדות שקולה ואחראית עם האתגר הגדול ביותר העומד כיום בפני היהדות.
גשר בנות יעקב הוא גשר בין מסורת לקִדמה, בין הלכה למציאות, ובעיקר – בין עבר לעתיד.
הרב חיים נבון כתב חמישה ספרי עיון בנושאי יהדות, בהם הגדר הטובה ונאחז בסבך (שניהם בידיעות ספרים, 2011), ואת ספר הפרוזה 831 (ידיעות ספרים, 2010). כיום הוא מכהן כרב קהילה במודיעין, ומלמד יהדות במוסדות רבים ברחבי הארץ. ...
|
11.
|
|
"איך אנחנו יכולים להידבר אִתם," נאנח פעם ה"חזון איש". "הרי מה שהם קוראים אהבה, אנחנו קוראים כרת". לעתים יש אכן פער עמוק בין המחשבה והדימויים של המסורת היהודית לבין אלו של העולם החילוני המודרני. הפער הזה משפיע לא רק על יחסי דתיים וחילוניים, אלא מטריד כל אדם דתי הרואה עצמו חלק מהעולם המודרני.
רבים מבני הציבור הדתי המודרני מרגישים שקשה להם לחיות לפי ההלכה. לעתים ההלכה נראית לנו נוקשה, חמורה, אפילו מוזרה. הגדר הטובה מנסה להתמודד עם השאלות הנוקבות הללו, להסביר את משמעותה של ההלכה בחיינו, ולבאר מדוע היא עומדת במוקד חיינו הרוחניים. ההלכה היא גדר, אך היא גדר טובה.
בסגנון צעיר וקולח, שזור באנקדוטות ובסיפורים, מציג הספר את ההלכה באור חדש. הנצחי לא צריך להיות משעמם: עוצמתה הנצחית של ההלכה מתבטאת כאן בכלי הבעה עכשוויים ורעננים.
הרב חיים נבון כתב חמישה ספרי עיון בנושאי יהדות, בהם נאחז בסבך וגשר בנות יעקב (שניהם בידיעות ספרים, 2011), ואת ספר הפרוזה 831 (ידיעות ספרים, 2010). כיום הוא מכהן כרב קהילה במודיעין ומלמד יהדות במוסדות רבים ברחבי הארץ....
|
12.
|
|
אנו הישראלים כמעט שאיננו מודעים להתרחשות החברתית הבולטת ביותר של תקופתנו: קריסת המשפחה בעולם המערבי.
המשפחה הישראלית היא עדיין האיתנה ביותר בעולם המפותח.
אך בזמן ש-40% מהילדים בארה"ב נולדים מחוץ לנישואין, ובזמן שבאירופה כמעט שלא נולדים ילדים כלל, נחוץ מאוד להבין מהי משפחה ומהם יסודותיה.
כיהודים, נחפש את התשובות לשאלות הללו בהשקפה היהודית על אודות זוגיות, מיניות, משפחה והולדה.
הרב י"ד סולובייצ'יק, מגדולי הרבנים וההוגים של המאה העשרים, כתב על בדידות ועל יחד, על איש ועל אישה, על זוגיות ועל מיניות, על אהבה ועל משפחה, כפי שאיש לא כתב לפניו.
בכל אלו עסק מתוך עומק פסיכולוגי מרטיט לצד יראת אלוקים מלאת ענווה; במעוף נפשי מרקיע שחקים השזור במציאותיות נוקבת;
באומץ אינטלקטואלי, שלא פגם במסירותו ההלכתית הנאמנה.
בעידן שבו משפחות נתפסות כהתלכדות אקראית וזמנית של יחידים, הגותו של הרב סולובייצ'יק מציבה בפנינו בחדות את החלופה היהודית:
משפחה שאינה רק הסדר ארעי, אלא ברית.
שיעורי בית בונה את הארמון ההגותי המפואר הזה מתוך כתביו השונים של הרב סולובייצ'יק, ומנתח אותו באזמל עדין ומדויק.
"הספר הזה נולד מתוך שתי אהבות", כותב הרב חיים נבון בהקדמתו; "אהבתי הגדולה להגותו של הרב סולובייצ'יק, ואהבתי הגדולה הרבה יותר לבני משפחתי".
חיים נבון הוא רב, סופר ופובליציסט. פרסם שני ספרי פרוזה ושמונה ספרים בענייני יהדות.
...
|
13.
|
|
מדינה יהודית לא צריכה להיות מדינת הלכה. בספר פורץ דרך מצהיר הרב חיים נבון שהוא משעה את חלומו על מדינת התורה; אך זה לא אומר שאין ליהדות מה להגיד על דמותה של מדינת ישראל.
המדינה אינה זהה לעם, טוען הרב נבון; היא כלי בשירות העם. אך המדינה גם אינה רק "אמנה חברתית" בין יחידים מבודדים. מתוך ניתוח מעמיק של מקורות תורניים ועיון בהגות מערבית עכשווית הוא מנסח את מושג הברית כתשתית למדינה יהודית. מדינת הברית צריכה להיות מדינה רזה על מנת להותיר מקום לשגשוגן של יחידות הזהוּת הטבעיות: משפחה, קהילה, עיר ועם. המתכונת הזו היא חלופה לחשיבה הליברטריאנית, המקדשת רק את זכויות היחידים, וגם לחשיבה הפרוגרסיבית, השואפת להשתמש ברשויות ממשלתיות כדי לכפות את ערכיה על החברה כולה.
מדינה קטנה לעם גדול מציע גישה מקורית בשיח הישראלי והיהודי. הוא מצדד בחופש חינוכי, לא משום שחופש הוא ערך עליון, אלא משום שחינוך הוא ערך עליון; ותומך ביותר חירות בתחום שירותי הדת, לא רק למען החירות אלא בעיקר למען הדת.
הרב חיים נבון הוא הוגה דעות, סופר ופובליציסט. פרסם אחד-עשר ספרים בענייני יהדות ושלושה ספרי פרוזה, בהם רב-המכר "חוה לא אכלה תפוח", ספרי ההגות "שיעורי בית" ו"מכים שורשים" והרומן הדיסטופי "חופשי זה", כולם בהוצאת ידיעות ספרים....
|
14.
|
|
כל יהודי חייב לברך על מאכליו; ומכאן שהלכות ברכות לא נועדו רק לראשי ישיבות ולפוסקים דגולים, אלא לכל אחד ואחת. חכמים הקפידו שאדם יברך על כל מאכל את הברכה הראויה לו. "הפוטר עצמו בכל דבר בברכת שהכול," כתבו הפוסקים, "הרי זה בּוּר."
ברכי נפשי מיועד לכל אלו שאינם בורים, אך גם אינם בקיאים בכל המרחב הגדול של דיני ברכות הנהנין. הוא מוביל את הקורא והלומד בבטחה ובמיומנות בשבילים המרכזיים של הלכות ברכות: החל מסוגיות התלמוד, דרך דיוני הראשונים והאחרונים, ועד להכרעה המעשית בימינו. הספר מציג את היסודות הבסיסיים של כל נושא, משתדל להכריע בספקות, מכבד את המנהגים הרווחים בעדות ישראל וחותר להכרעה הלכתית פשוטה ובהירה....
|
15.
|
|
מזמן לא נשמעו בישראל כל כך הרבה חששות ממלחמת אחים; אך צריך לזכור שהסכנה הזאת צצה דווקא כשיש אחים. מתקרבים ורבים טוען שאכן אנחנו, הישראלים, קרובים היום אלה לאלה יותר מאי-פעם; שהחברה הישראלית עברה בשבעים וחמש שנותיה תהליך של התגבשות והתקרבות; שנוצר בה לראשונה מרכז כובד דומיננטי; ושדווקא התהליך הזה מביא אותנו לשעה נפיצה במיוחד.
אין היום בישראל פולמוס חריף על שאלות גורליות של שלום ומלחמה. גם בתחום הזהות איננו מאוד רחוקים: למרות החשדנות ההדדית, מעטים רוצים למחוק את האופי היהודי של המדינה, ומעטים מתכחשים לאופייה הדמוקרטי. אם כך, למה יש בינינו מריבות כה מרות?
פעם אמר בצער הרב שך, המנהיג הליטאי הנודע, לרב יהודה עמיטל, שעמד בראש ישיבת הסדר גדולה: "ר' יהודה, כל כך התרחקנו עד שאנחנו אפילו לא מתווכחים". בחברה הישראלית כולה מתחולל תהליך הפוך: אנחנו מתקרבים, ובגלל זה אנחנו לא מפסיקים להתווכח ולריב. ההיסטוריה היהודית מלמדת שזהו רגע מכריע שיכול להביא אותנו להסלמה או לאיחוי. הבחירה כולה שלנו.
חיים נבון הוא רב, הוגה, סופר ופובליציסט. כתב בין היתר את רבי-המכר "חוה לא אכלה תפוח", "חופשי זה" ו"לא תקין" (כולם בהוצאת ידיעות ספרים)....
|
16.
|
|
בין קהילות ישראל המבכות את חללי המלחמה, נתייחד מקום גם לצערה המיוחד של הקהילה הקטנה של ישיבות ההסדר, שהוכתה מכה קשה מאוד. שיעור חללי ההסדר בין הנופלים במלחמה עולה עשרות מונים על חלקם באוכלוסייה, והישיבות הוכו באבל וביגון.
בתוך האבל הקודר הזה גמלה בלבנו החלטה: אסור שנשכח את החללים האלה. גם את מותם, אך בעיקר את חייהם. בני ישיבות ההסדר מציגים טיפוס אנושי שאינו שכיח בחברה הישראלית, ואין כמו קדושי המלחמה הי"ד – הטובים שבחבורה, אלה שרצו ראשונים קדימה – להציג את הדמות הזאת במלואה ובתפארתה.
מעשי הגבורה של החללים האלה בקרבות המלחמה הם עוצרי נשימה, כמו נלקחו מדורות קדומים; אך לא נופלים מהם מעשי היומיום של חייהם יוצאי הדופן.
אלה סיפוריהם....
|
17.
|
|
תקינות פוליטית אינה נימוס. היא ביטוי של השקפת עולם כוחנית ועצובה, הרואה את כל מעגלי חיינו כמאבק לחיים ולמוות בין חזקים למוחלשים. בתפיסה הזאת הדיבור אינו ביטוי בריא של קשר בין אנשים, אלא טכניקה מרושעת של דיכוי נכלולי, ולפיכך יש לעקוב אחריו ללא הרף בחשדנות ובכוחנות, לסתום פיות ולצנזר דעות.
לא תקין מערער על הגישה הזאת. הוא מנתח את מקורותיה של התקינות הפוליטית ושל התיאוריות התומכות בה, מצביע על השלכותיהן ההרסניות בעולם של המאה ה-21, ובעיקר- מציע להן חלופה. באמצעות ניתוח של מקורות יהודיים קלאסיים הוא מפתח השקפה עמוקה, מתוחכמת ושונה בתכלית על האדם, החברה והשפה. לפי ההשקפה היהודית הזאת, יחסים אנושיים אינם רק יחסי כוח; החברה אינה רק מערך דיכוי; ודיבור אנושי אינו שדה מוקשים, אלא מחווה של שותפות ואהבה.
הרב חיים נבון הוא רב, הוגה, סופר ופובליציסט. כתב בין היתר את רבי-המכר "חווה לא אכלה תפוח", "חופשי זה" ו"מדינה קטנה לעם גדול". זהו ספרו ה-15....
|
18.
|
|
למה "מיושן" הוא כינוי גנאי? למה "מתקדם" הוא שבח עילאי? הכינויים הללו הופכים אותנו לגזענים של ההווה, המניחים שאנשי העבר היו גזע שונה ונחות; כאילו ההווה בהכרח עליון על העבר, רק משום שהוא בא אחריו. מי שמדברים על "הצד הנכון של ההיסטוריה", מי שטוענים ש"הרכבת כבר עזבה את התחנה" ואלה שמצהירים ש"העתיד ישפוט" שבויים כולם בתפישה משובשת של תולדות האנושות.
אין סיבה להניח שהאנושות בהכרח מידרדרת; אך גם אין שום סיבה להניח שההיסטוריה לוקחת אותנו תמיד למקום טוב יותר. הבוז שאנחנו רוחשים לעבר עושק מאיתנו את חוכמת החיים שצברו אבותינו במשך אלפי שנים. "ההיסטוריה", אמר התעשיין הנרי פורד, "היא פחות או יותר שטויות. היא מסורת. אנחנו לא רוצים מסורת". אבל פורד טעה. חכם ממנו היה חלוץ טכנולוגי אחר, סטיב ג'ובס. כאשר שאלו אותו אילו התקדמויות עתידיות מרגשות אותו ביותר, השיב ג'ובס: "אנחנו נולדים, אנחנו חיים מעט ואנחנו מתים. זה כך כבר זמן רב, הטכנולוגיה לא משנה זאת באופן ניכר, אם בכלל".
אם אנחנו רוצים להשתפר, אסור לנו להתעלם מלקחי העבר. הגיע הזמן להיפרד מהאובססיה שלנו לחדש ומהבוז שלנו לעבר; הגיע הזמן ללמוד מחוכמתם הוותיקה של אבותינו ואמותינו; הגיע הזמן להתיישן....
|
19.
|
|
בערוב ימיו, בתארו בשיחה לתלמידיו את השאיפה שפיעמה בו עוד משחר נעוריו, סיפר הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל: "מגיל צעיר מאוד היה ברור לי, כי אני רוצה להשפיע ולהשאיר את העולם מקום טוב יותר, ולו במעט, ממה שמצאתי אותו... משמעות הדבר היתה לפעול במסגרת כלל ישראל ובפרט בעולם התורה".
ואכן, זכה הרב במרוצת ימי חייו להרביץ תורה ולהעמיד תלמידים הרבה.
בספר זה קובצו אוסף הספדים שנשאו תלמידיו ובני משפחתו אחר פטירתו, הספדים המתארים ומאירים את דמותו, את דרכו ואת השפעתו.
הרב אהרן ליכטנשטיין [תרצ"ג-תשע"ה, 2015-1933], ראש ישיבת הר עציון וחתן פרס ישראל לספרות תורנית לשנת תשע"ד [2014], למד בישיבת הרב חיים ברלין ובישיבת רבנו יצחק אלחנן, והוסמך להוראה על ידי רבו המובהק, הרב יוסף דוב סולוביצ'יק זצ"ל. כתב דוקטורט בספרות אנגלית באוניברסיטת הרווארד, שימש כר"מ וכראש הכולל בישיבה אוניברסיטה וכמרצה לספרות. בשנת תשל"א [1971] עלה לארץ והצטרף לרב יהודה עמיטל בראשות ישיבת ההסדר הר עציון, שבה העמידו מאז אלפי תלמידים. הרב ליכטנשטיין נודע בדרך לימוד אנליטית שיטתית הבוחנת את הסוגיה הנלמדת מהיבטים שונים הוא שכלל ופיתח את שיטת בריסק ושיעוריו נחשבים לפורצי דרך בלימוד התלמוד ובהבנת מושגיו; יצירתו ההגותית מתאפיינת במבט רחב המקיף את המורכבות של המציאות האנושית והיא ניחנת בגישה הומניסטית שתרמה להנחלת מורשת האבות לציבור היהודי בארץ ובתפוצות. שיעוריו וכתביו ראו אור בספרים ובמאמרים רבים, ביניהם: שיעורי הרב ליכטנשטיין על מסכתות הש"ס, "באור פניך יהלכון", "מנחת אביב", "קדושת אביב" ו"מוסר אביב"....
|
|