בנימין שימרון

בנימין שימרון

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (26):
בתכנון., הרודוטוס, קראתי, נערמים על המדף, הסטוריה עתיקה - להשיג, העת העתיקה- יוון ורומא, ספרי עיון, מקורות ראשוניים, ספרים שבנו את האנושות, ספרים שהרסו את האנושות, ספרים שיגזלו את זמנך ויטרדו את מנוחתך - ספרי מופת וסטיות אחרות, למצוא, ספרים לקרוא, הים התיכון - ים השיבה, המסע שלי בעקבות גיזת הזהב - התרבות הקלאסית, הסטוריה, הסטוריה, לקנות, רשימת קריאה, לקריאה עתידית, הסטוריה עתיקה ▪︎ בעיקר יוון ורומא, עוד ...
1.
הרודוטוס (485-424 בערך לפנה"ס), יליד הַליקַרנאסוֹס שבאסיה הקטנה ובן לאב יווני ולאֵם מקאריה, זכה כבר בעת העתיקה לכינוי "אבי ההיסטוריה" בזכות שיטות המחקר ההיסטוריוגרפיות שאת יסודותיהן הניח. הוא גלה מעירו מסיבות פוליטיות, שוטט ברחבי העולם הנודע והפחות־נודע דאז, חקר עדים ואסף עדויות וסיפורים, שאותם ארג ליריעה אפית נרחבת. את מחקריו הגדיר הרודוטוס באמצעות המילה "היסטוריה", המשמשת עד היום לציון חקר אירועי-העבר והצגתם כסדרם. מטרתו המוצהרת היתה "שלא יאבד זכרם של מעשי בני־אדם עם הזמן, וכן שלא תאבד תהילתם של מפעלים גדולים ומופלאים, הן של יוונים הן של ברברים, ובמיוחד לא הסיבה שבגללה נלחמו אלה באלה". הכללת "מפעליהם המופלאים" של הברברים בהיסטוריה שנכתבה לקהל יווני, וההתחקות אחר סיבת האירועים, הם בבחינת חידוש הנזקף לזכותו של הרודוטוס. חיבורו של הרודוטוס הוא המקור העיקרי שבידינו למלחמת פרס־יוון, שעיצבה את גורל אירופה. כתיבתו משקפת את ההגות, הדיונים והתפיסות של בני זמנו, הן בנושאים פוליטיים הן בנושאים פילוסופיים ודתיים. מבחינות רבות ניצב הרודוטוס על פרשת דרכים בין האמונה בהיסטוריוּת של המיתוס לבין הניסיונות לפרש את העולם והמתרחש בו באמצעים רציונליים בלבד. היו שראו בהרודוטוס בדאי: לצד הסברים הגיוניים וניסיון לנתח אירועים ותהליכים, הוא מספר סיפורים – רבים מהם בלתי־מהימנים (אפילו בעיניו) – על מנהגים, עמים ומקומות מופלאים. היו גם שראו בו מי שחיבר אפוס, או טרגדיה, בפרוזה; מוטיב חוזר ונשנה בחיבורו הוא חטא הגאווה היתרה ("היבריס") ועונשה, העוברים מדור לדור ומשמשים במקרים רבים הסבר לאירועים היסטוריים. כל אלה יוצרים תערובת מרתקת, ייחודית בצורתה ובמסריה, המקרבת את חיבורו של הרודוטוס לקוראים בני כל הזמנים. פרופ' בנימין שימרון לימד בחוג ללימודים קלאסיים באוניברסיטת תל־אביב. ד"ר רחל צלניק־אברמוביץ' מלמדת בחוג ללימודים קלאסיים באוניברסיטת תל־אביב ובמחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ויהדות באוניברסיטה הפתוחה. ...

2.
3.
הספר מתאר את ראשית השיטה של כתיבת ההיסטוריה המקובלת היום. השיטה נוצרה במאה החמישית לפני הספירה ובאה לידי ביטוי ביצירתו של הרודוטוס. שיטות המחקר והניתוח שהרודוטוס הניח את יסודותיהן, הן פרי המהפכה המחשבתית ביוון במאות השביעית והשישית לפני הספירה, כשהשתחררו הוגיה מן התלות הרעיונית במסורת הלא רציונאלית של המיתוס, ופנו אל החקירה ההגיונית של העולם הקיים....

4.
5.
6.

הספר הזה הוא ספר ההיסטוריה הראשון ב, ובכן, היסטוריה. כמו הרבה עבודות אמנות שזכו לכבוד הנדיר להיות ההתחלה של סוגות, צורות מחשבה ואופני הבעה... המשך לקרוא
11 אהבו · אהבתי · הגב
מה יכול להיות מעניין בלכתוב על ספר עיון? ובכל זאת, יש ספרי עיון שמיועדים בעיקר למדענים/חוקרים, יש ספרי מדע פופולארי, שעלולים ללקות בשטחיות ... המשך לקרוא
19 אהבו · אהבתי · הגב
"אוי לנו", אמרו מפקדי הצבא הפרסי למלכם, כששמעו שמשתתפי האולימפיאדה עושים זאת בעבור זרי ניצחון פשוטים בלבד - "נגד אילו בני-אדם אתה מוביל אותנ... המשך לקרוא
9 אהבו · אהבתי · הגב
צריך לקרוא את ספריו של הרודוטוס בכדי להבין למה מכנים אותו "אבי ההיסטוריה". אין ספק שהכינוי מוצדק והוא מגיע לו בזכות ולא בחסד. הרודוטוס היה ... המשך לקרוא
7 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ