ביקורת ספרותית על דוד ושלמה: בין מציאות היסטורית למיתוס מאת ישראל פינקלשטיין
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 27 בינואר, 2016
ע"י רץ


סיפור דוד ושלמה, אמת או בדייה ?

אחד מזיכרונות ילדותי החזקים ביותר, היא ההרצאה על חפירות מצדה בבית המפלגה, אליה אבא שלי לקח אותי. היו שם מספר אנשים בוגרים, בגילו של אבי, ובחור צעיר שהרצה על התגליות מצדה, שזה עתה נחשפו. הוא הייה מצויד בפנס קסם, או מקרן שקופיות מיושן, מה שלא הפריע לתמונות הצבעוניות להקסים אותי, בעיקר ברגע שהוא הצביע על תמונת חרסים קטנים ואמר שאלה הם חרסיו של יאיר בן אלעזר, שבהם העלו לוחמיו גורלות, מי יתאבד ראשון, ומי הבא אחריו, רגע לפני הנפילה לרומאים.

לוחמי מצדה היו ללא ספק הגיבורים שלי, הזדהיתי עם מאבק גבורתם, שהיה עבורי סיפור מופת, שנחשב בעת ההיא, אמת צרופה.

כשבגרתי והייתי לסטודנט להיסטוריה, אחד מהמרצים, היה ספי בן יוסף ששבר את מיתוס הגבורה, בכך שטען, שמצדה היא מיתוס שלא תואם לאמת, וכי ידין הארכיאולוג ורמטכ"ל עבר שחפר במצדה, הטה את מסקנות הממצאים, בכדי לגייס את החפירות לשיגעון שורשי הישראליות. ספי טען כי לוחמי מצדה היו למעשה כנופיה של סיקריים, טרוריסטים יהודים, נושאי סכינים. באותה תקופה היה קשה לשמוע טענה כזאת שחירבה את המיתוס החשוב שלי, מיתוס הגבורה היהודית של לוחמי מצדה.

הגדיל לעשות, ישראל פינקלשטיין, פרופסור לארכיאולוגיה מאוניברסיטת תל אביב, בהכרזתו כי ההיסטוריה הישראלית של דוד ושלמה המושתתת על התנ"ך, היא אגדה שבינה לבין המציאות אין הרבה, או כמו שאמא שלי הייתה אומרת על זה, בובה מאיסס - אגדות סבתא, סיפור מגמתי שבא לברוא את אחד מהמיתוסים החשובים ביותר ביהודיות ובתרבות המערבית, כמו המיתוס, על דוד הקטן הניצב מול גלית הענק, המייצג במאבקו את החלש מול החזק. הגישה של פינקלשטיין, הציתה ויכוח מר הנמשך כשלושים שנים, בין שתי אסכולות ארכיאולוגים, הראשונה רואה בתנ"ך מקור היסטורי נאמן לתולדות דוד ושלמה, ואילו השנייה ברשותו של פינקלשטיין רואה בתנ"ך אגדה יפה, או סיפור פולקלוריסטי, כמו אלף לילה ולילה. לכן הקריאה בספר הזה אמורה לתת מענה לשאלה, האם סיפור דוד ושלמה, הוא אמת או בדייה ?

התיאוריה של פינקלשטיין רצינית ומנוסחת בצורה מבריקה, היא מושתת על מספר אבני יסוד:

התנ"ך עצמו מכיל סתירות לא סבירות על סיפור דוד, כמו השאלה, מי הרג את גולית, האם דוד, ממש לא בטוח. התנ"ך מציג גם סיפור נוסף לפיו אלחנן בן - יערי הוא שהרג את גולית. סיפור דוד כפי שאנו מכרים למעשה נכתב כשלוש מאות שנים מאוחר יותר, הוא אוסף של מספר מסורות, כולל זאת של ישראל שנכרכו יחד לסיפור שנראה לעתים הדבקה מאולצת. הסיבה לכך פשוטה, בתקופה בה נכתב סיפור דוד ושלמה, תקופת יאשיהו, יהודה הייתה במשבר ונזקקה לסיפור מכונן, למיתוס, ספק אגדה על מלכות דוד ושלמה, כזה שיש בו מסר של תקומה ואמונה משיחית בנצחיות מלכות בית דוד.

הארכיאולוגיה, מה היא אומרת, לא נמצאו עדויות כתובות נוספות לתנ"ך על קיומם של דוד ושלמה, בעיקר בממלכות הגדלות כמצריים, מה שלא עולה עם העובדה שהתנ"ך מתאר את ממלכת דוד ושלמה כשולטת על שטחים גדולים, המנהלת קשרים מסחריים ומדיניים משמעותיים. גם בסקרים ובחפירות לא נמצאו כמעט עדויות לתקופת שלמה ודוד, אף לא בירושלים, כפי שטוען פינקלשטיין.

היחידה הגיאופוליטית המשמעותית באזור הייתה ישראל שקמה לאחר פילוג הממלכה, אורוות שלמה שנחפרו במגידו, וזוהו ככאלה על ידי יגאל ידין, הם בכלל לא של שלמה, אלא של אחאב ועומרי מלכי ישראל. שליטי יהודה היו מלכים והסאליים הכפופים למרותם של שליטי ישראל, זאת אומרת שגם אם לאחר פילוג הממלכה, יהודה לא הייתה משמעותית, קל וחומר לפני הפילוג. יהודה הפכה משמעותית, רק לאחר חורבן מלכות ישראל שקדמה לחורבן מלכות יהודה, תור זהב קצר למלכות יהודה.

ניסתי להבין מהו שורש המחלוקת בין שתי האסכולות, לאור העובדה שהיום משתמשים בפחמן 14, באמצעותו יכולים לשייך בקירוב ממצאים ארכיאולוגים לתקופת דוד ושלמה. הויכוח העיקרי הוא האם ממלכת דוד ושלמה הייתה קיימת במציאות ? פינקלשטיין ועמיתיו טוענים שלא, ולכן הם מפחיתים מהכרונולוגיה המיוחסת למלכי ישראל ויהודה ( החל מ - 1,000 לפסה"נ ), 100 שנים. קביעה המעלה את השאלה הבאה: האם העובדה שעד כה לא נמצאו ממצאים ארכיאולוגיים ממלכת דוד, מהווה הוכחה לטענה, שממלכת דוד לא הייתה קיימת במציאות ? אם ימצאו שרידים לממלכת דוד, לפי הכרונולוגיה של פינקלשטיין, לא ניתן יהיה לשייכם לתקופת דוד והמלכים !! אסכולת פינקלשטיין שרירה וקיימת כל עוד לא נמצאו ממצאים ארכיאולוגים המשויכים לתקופת דוד ושלמה, ולכן היא לא הועמדה עד לשנים האחרונות למבחן המציב אותה מול הפרדוקס העצמי שלה.

בשנים האחרונות נחשפו מספר עדויות חדשות ומפתיעות, על תקופת דוד ושלמה המפריחות לכאורה את התיאוריה של פינקלשטיין, אבל זה לביקורת הבא.

הספר למרות שהוא מקומם, ומייצג גישה אינטלקטואלית נוקשה ובעייתית, הוא מעניין וכתוב ברהיטות, משלב ניתוח טקסט תנכי עם ניתוח ממצאים ארכיאולוגים, ולכן הוא מומלץ למי שמתעניין בהיסטוריה של ארץ ישראל, ובוויכוח האקטואלי העולה כעת לדיון, האם סיפור דוד ושלמה הוא אמת או בדיה. הספר הזה השאיר אותי עם סימני שאלה רבים.
21 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אין ספק שהוא מלווה אותנו יד ביד ובד בבד עם החיים עצמם,אם זה תחפושות של פורים או מנהגים שלבשנו מאז ומעולם..או כמו היום טיפסנו לגבעות הדרומיות וקבוצות של ילדים מהחברה להגנת הטבע עשו הצגות על ההר של היוונים והחשמונאים ודוד וגוליית...זה מה שכתבתי קודם שאנחנו חיים את הסיפורים הללו וכמעט אי אפשר להפריד בין אמיתות אחת לשנייה.כן אני זוכרת את התקופה שכולנו קראנו בשקיקה את מרכבות האלים.
רץ (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
חני באשר לאוסף האגדות- זה מזכיר לי שפעם באו לבקר אותנו - בני קיבוץ - האבנגרד - את פשוטי העם תלמידי - כדורי, ולפתע משהו מבני הקיבוץ אמר במהלך שיעור תנ"ך, מה זה התנ"ך הזה, כעת שיצא הספר מרכבות האלים - התנ"ך מקבל משמעות אחרת -צריך ללמד אותו באופן שונה, מאז הקיבוץ התפרק אבל התנ"ך בכל זאת שומר על מעמדו כספר מכונן.
רץ (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
חני -תודה - אני מתייחס לתנ"ך בצורה ביקורתית - אבל לא באופן השולל אותו מכל וכל - לכן כל כך שימחה אותי העובדה שנמצאו שירדים מתקופת דוד בעמק האלה - שמחברים אותנו באמצעות התנ"ך לארץ הזאת, על השרידים שהתגלו בעמק האלה אכתוב בביקורת הבאה.
רץ (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
ז.ש.לב .- תעלומות היסטוריות - מבקשות להתפענח - דרך השקפתו של המביט בהן - תמוהה שעד לפני מספר שנים לא נמצאו שרידים משמעותיים לתקופת ודוד, כעת כשנמצאו שרידים - התנ"ך מקבל תמיכה מהארכיאולוגיה, מיתוס הופך למציאות, תיאוריה אחת מתמודדת מול תיאוריה אחרת - ההיסטוריה מרתקת באופן הזה.
חני (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
רץ נפלא כתבת.אתה מבין שאף אחד לא יתן יד לשבירה וניפוץ מיתוסים..אנחנו לעיתים זקוקים להם כדי להמשיך מסורות ארוכות שנים.זקוקים לסיפורים הללו כדי להאדיר ולפאר אותנו כעם.אם תשב עם ילדתי בת ה 16 היא תספר לך שלדעתה זה אוסף סיפורים דמיונים אחד היפים שקיימים.המורה להסטוריה שלי למוד קרבות ומפקד מוערך הגיע לשיעור הראשון בכיתה ט.
וחילק את הלוח לשניים.חצי זה היה סטריאוטיפים על "בני דודנו" ושפכנו לא מעט גיר על הלוח.וחצי שני זה המיתוסים שכולנו גדלים עליהם.זה היה מרתק וגם הסקירה שלך..
רץ (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
בת - יה - תודה - גם אני בעד התנ"ך - אלא שאני רואה סיפור נפלא - חלקו אמת וחלקו אגדה תמימה או כזאת שכוונה בכוונת מכוון ליצר אתוס. אני לא חושב כמו פינקלשטיין, אלא עובדתית בתקופה שהוא יצא עם התאוריה שלו לא נמצאו שרידים ארכיאולוגים לתקופת דוד ושלמה, אלה ששויכו להם כמו אורוות שלמה במגידו, שויכו בטעות, כעת נמצאו ממצאים שתומכים בקיומה של ממלכת דוד ושלמה, אם כי צנועה בהרבה מזאת שהתנ"ך מתאר.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת מעניינת. בוא נשאיר את סיפור דוד ושלמה בגדר תעלומה.
רץ (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
שרון - קודם לכל מבין שהפיגוע האחרון היה בישוב שלכם, אם כן משתתף באבל ומחזק אותכם, לגבי התנ"ך איש באמונתו יחייה, אני לא הבאתי את דעתי - אלא את דעתו של ישראל פינקלשטיין - את דעתי אביא לביטוי בשבוע הבא, אני לא חושב שהת"ך הוא כיפה אדמה, אלא שילוב של סיפורים מגמתיים עם עובדות היסטוריות, זאת אמונתי שנובעת מאהבת התנ"ך בדרכי שלי.
רץ (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
יעל - תודה - לא התכוונתי למתח בין דתיים לאנשי מחקר המושתת על עקרונות מדעים, אלא על מחלוקת בין ארכיאולוגים, שהתיאוריות שלהם מוטות מאידיאולוגיות, מאגו, ממדע שהופך לאמונה פנטית בפני עצמה ( בנקודה הזאת את צודקת ), ההופכת לתפיסה אטומה ביחס למציאות משתנה - כמו גילויים חדשים, שתומכים בגישה שונה.
רץ (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
ליאור - תודה - פינקלשטיין חושב שהתנ"ך הוא כמו כיפה אדומה, אני חושב אחרת שלמרות שמדובר באגדות התנ"ך מכיל גרעין היסטורי. פינקלשטיין כתב את סיפרו, בתקופה שלא נמצאו ממצאים ארכיאולוגים, כעת שנמצאו התיאוריה שלו לא בדיוק תואמת את המציאות, בבביקורת הבאה שלי, אני אתייחס לממצאים החדשים והמשמעות שלהם לגבי ממלכת דוד כמציאות.
רץ (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
יקירוביץ' - תודה - תקופת דוד ושלמה מעניינת בהיבט של התנ"ך כמקור היסטורי בהשוואה לממצאים הארכאולוגיים.
גלית (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
ובכן שרון מוזס גם בעיני מוסלמי הקוראן הוא דברי אלוהים חיים. אז מה? אז זה בהכרח נכון?
רק בגלל שאת מאמינה במשהו זה לא אומר שכל האחרים צריכים להאמין גם
בת-יה (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אז ככה, קודם כל אני בעד התנ"ך, אמנם עם הסתייגויות, אבל גם עם העובדה שכל אגדה נבנית על מציאות כל שהיא, אפילו 'שלגיה ושבעת הגמדים'. ומה שמרגיז אותי עוד יותר שזה שיש במוזיאון בירדן ובארצות אחרות סביב הים התיכון ממצאים רבים מאותה תקופה, למשל, כאלה שמזכירים את חירם מלך צור ועוד מלכים, אז רק בגלל שלא מצאו עדיין את שמות דוד ושלמה פוסלים פרק נכבד בהיסטוריה היהודית. קצת תמוה בעיני.
ולעניין פחמן 14 - ידוע לי שמספר השנים שבין שלמה למלכי ישראל האחרים קטן מדי כדי למדוד אותו בשיטה זו, לפחות כדי למדוד במדוייק.
שרון מוזס (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
לא מבינה לא ברור כיצד תערער על ספר הספרים ? איך ? וגם אם יש קטעים סתומים - בשביל זה יש פרשנויות. ונסתרות דרכי אל מי ידע אותו? ואיך אפשר חלילה וחס לערוך השוואה בין סיפורי התורה והתנ"ך לכיפה אדומה ? השם ישמור ויגן.
בלי אמונה מה נותר?
yaelhar (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת טובה.
המתח בין "מאמינים" לבין "הבו לי הוכחות" הוא מובנה, בלתי משתנה. לפעמים גם אנשי "ההוכחות" הופכים ל"מאמינים" ואז זה מסובך יותר...
ליאור (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת מעולה.
כמה הערות:
התנ"ך הוא אחד מספרי האגדות היפים ביותר שיש. יחד עם אגדות האחים גרים הוא ניצב בראש הסולם של יצירות הדמיון האנושי. למרבה התדהמה/זוועה/פלצות/עולב, יש אנשים ואפילו רבים שמשוכנעים שאליהו באמת עלה במרכבת אש השמימה ושדוד המלך שלט מקהיר ועד איסטנבול, אבל לא מאמינים שהזאב הרע באמת דיבר עם כיפה אדומה.
הערה שנייה: רוב מכריע של ידע היסטורי באנושות, מבוסס על ממצאים ארכיאולוגיים. רק בפינה קטנה של אפריקה, "ידע" עאלק "היסטורי" מבוסס על ספר אגדות. כפי שהסברת יפה, לא נמצאה הוכחה, שלא לדבר על הוכחות לאותן "ממלכות כבירות" שספר האגדה מפליג בתיאוריהן.
זאת - ועוד: גל הלאומנות/היטמטמות/הדתה העכור השוטף כעת את מרחבי אפריקה, מייצר צלחת פטרי מאסיבית של מדמנת אמונה אשר תעמיק עוד יותר את הבריחה מהידע, קניית ההשכלה והמחקר ההיסטורי ותפנה את המקום לעוד ועוד אמונות תפלות.
ודבר אחרון - צחוק, צחוק, אבל בעוד כמה חודשים כבר ידווחו על כתיבת ביקורת כזו למירי רגב, אז באמת אולי תצטרך להצדיק את הכינוי שלך ולרוץ ממש מהר.
יקירוביץ' (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת יפה. הצלחת לעורר הרבה עניין במעט פסקאות. אני לומד ביקורת המקרא באופן מאוד לא מסודר בעיקר מד"ר יגאל בן-נון. עד שהוא יוציא את הספר שלו בעניין, אני חייב לעצמי עשיית סדר באמצעות קריאת ספרים כמו זה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ