ספר בסדר
הביקורת נכתבה ביום שני, 16 בנובמבר, 2015
ע"י yaelhar
ע"י yaelhar
יש ספרים שבונים לך עולם בדיוני אמין להפליא. יש ספרים שמספרים על עולם אמיתי ואתה מרגיש שהוא בידיון. והספר הזה שייך לסוג השני. הוא מתאר את פריז תחת הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה, ואתה מרגיש שהוא המציא איזה סיפור ושיעבד אותו לכמה סוגים של אג'נדה שהיו לו: 1) להראות כמה נורא היה הכיבוש 2) להראות כמה נפלא להיות אדריכל 3) להדגים מי הטובים ומי הרעים. כאשר סעיפים 1 ו 3 מקובלים על כולם, ובלפור מתפרץ פה לדלת פתוחה עם הרבה רעש וצלצולים.
אני חושבת שהדבר שהיה לי קשה מכל אם הייתי בכיבוש ההוא - יותר מהמחסור, מהרעב ומההשפלה הוא הפחד. הפחד שלא מרפה כי יכול להיות שמישהו הלשין עליך או על שכנך. או שהמחתרת פעלה ויתפסו אותך כבן ערובה ברחוב ושם גם יירו בך. או שבן משפחה לא יחזור. הפחד הזה שאינני מכירה אישית, תודה לאל, נראה לי כמו הדבר האיום ביותר, שאי אפשר להתרגל אליו. הפחד הזה מתואר בספר הזה באופן די מוחשי, ובזכות התאור הזה הוא זכה בכוכב השלישי.
הסיפור מתאר אדריכל בפריז, שמקצועו כל כך חשוב עבורו שהוא מוכן אפילו למכור את נשמתו לשטן למען הזכות לתכנן בניינים. והוא גם פחדן שחושב בסטיריאוטיפים, גם קצת אנטישמי (בלי להכיר מקרוב יהודים) בערך כמו השכבה הבורגנית שחיה בעיר באותן שנים. ויום אחד הוא מקבל גזר יוצא מהכלל בצורת תכנון מבנה שישמש בעצם את מכונת המלחמה של הגרמנים – שבא עם מקל מאיים – בתמורה עליו לתכנן מקומות מחבוא ליהודים בדירות מפוארות, מעשה שאם ייתפס יביא להוצאתו להורג, כנראה בעינויים. וכך נגרר הספר מדוגמא מצמררת אחת לשניה, כאשר אנטישמיות, אכזריות לשמה, תאורי עינויים מחליאים, וגם הלשנות של צרפתים על יהודים או על צרפתים המחביאים יהודים אמורים להבהיר לקורא מי הרעים ומי הטובים בסיפור.
יובהר מיד: זה לא ספר שואה, למרות שיהודים וטלאי צהוב מופיעים בסיפור. הסיפור לא קרה – גם לא יכול היה לקרות.
הוא לא אמין. הוא מרגיש מגוייס (גיוס שאין בו כל צורך כי מה שהוא מצהיר מקובל היום על הרוב המכריע של האנשים) הוא כולל אי דיוקים היסטוריים ההופכים גם סיפורים שהיו – או יכלו להיות – לבדייה. היתה, כמובן, אנטישמיות בצרפת של אותם הימים. אבל מסיפורים של אלה שהיו שם אני יודעת שהיו לא מעט צרפתים נוצרים שסייעו והצילו תוך סיכון עצמם ומשפחתם (ברור שסיפור פרטי אינו מעיד אלא על עצמו, ובכל זאת...)
אז מה אני אומרת? הוא לא משעמם במיוחד, אני לא אהבתי במיוחד, ומי שיפיקו ממנו תועלת הם השוקלים ללמוד ארכיטקטורה שיתכן שאינם מבינים כמו בלפור, את נפלאות המקצוע הזה. אהבתו של בלפור למקצועו זה העניקה לו עוד נקודות זכות בעיני, ובלבד שלא יקרא לעצמו גם "סופר"...
27 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
מסכימה איתך, דן סתיו.
אנטישמיות היא פלג ידוע במיוחד של שנאת זרים. הוא משתייך לשנאת זרים-שלא-מאמינים-במה-שאני-מאמין, שהיא קטלנית במיוחד. אבל גם שנאת זרים שהם בעלי אותה דת אינה קוטלת קנים.
לגבי מספר "חסידי אומות עולם" - אני חושבת שהם קשורים יותר לניצולים מאשר למצילים. אני די בטוחה שהיו רבים יותר ממספרם הרשמי אבל מי שהציל ילדים או תינוקות או אנשים שמתו אחר כך לא הפך, בדרך כלל ל"חסיד..." כמובן אין לי פה תזה להוכיח |
|
|
דן סתיו
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
yaelhar
נכון. נראה כי כמעט כל חברה - בהנחה שאין יוצאת מהכלל בסדום זו של חוסר נכונות לקבלת האחר - ההסתייגות מזרים נוכחת באופן משמעותי. כמו שכתבת, בצדק רב, ההבדל טמון במידה בה החברה מסתייגת מהזר. באשר לדבריך בנוגע לסיבה למספר הגבוה יחסית של חסידי אומות עולם בהולנד בהשוואה לצרפת, זו טענה מעניינת, אך טעונת הוכחה.
|
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
רב תודות, דן סתיו!
נראה לי שכל חברה - כולל כולן - נוטה להסתייג מזרים. זו תופעה אנושית אוניברסלית. ההבדל טמון במידה בה החברה מסתייגת מהזר, וביכולת של יחידים להתגבר על הנטייה הזו. ולגבי ההפרש במספר "חסידי אומות עולם" הולנדים לצרפתים - המספרים מצביעים, אולי, על איפיון הניצולים בשתי המדינות (ונכונותם להילחם למען מציליהם) לא בהכרח על מספר המצילים. |
|
|
דן סתיו
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
yaelhar
סקירה מצויינת ומעוררת מחשבה. אכן בדיון ומציאות שלובים זה בזה בדיוק כפי שהיטבת לתאר.
באשר להערה על האנטישמיות של החברה, מניח שבכל חברה ניתן למצוא כאלה שלא יסחפו עם הלכי הרוח של החברה ויהיו נאמנים לצו מצפונם גם תוך סיכון עצום. מספר האינדיבידואלים ההולנדים שהוכרו כחסידי אומות עולם מגיע נכון להיום ל-5,415 אנשים אמיצים לעומת 3,853 צרפתים אמיצים. אם ניקח בחשבון את ההבדל בגודל האוכלוסיה אומץ הלב האינדיבידואלי בהולנד היה רב באופן ניכר מאשר בצרפת. עם זאת, 75 אחוזים מיהדות הולנד הושמד, גם בזכות שת''פ של הולנדים רבים עם הרשויות הגרמניות. כל שרציתי לומר הוא שאומץ לב של יחידים אינו מעיד כלל על דפוסי ההתנהלות של החברה כולה. |
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
מסכימה איתך, מחשבות:
גם לדעתי האדריכלות הפריזאית היא כבדת ראש, כולה הוד והדר וללא הומור.אבל אינני מומחית לאדריכלות, וזו רק התרשמות. |
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
תודה רבה, חני (דולמוש)!
הכל באמת יכול להיות - בסיפור בדיוני. אבל סיפור הנשען על מה שקרה באמת - וגם לא כל כך רחוק - יש אנשים שעדיין זוכרים - במצב הזה החירות הספרותית שהוא לקח לעצמו די מקוממת. |
|
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
משהו הומוריסטי באדריכלות? מה בדיוק? זו אדריכלות להלל, לשבח ולפאר.
|
|
|
חני
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
המציאות שלנו די דמיונית לאחרונה אז הכל יכול או יכל להיות.סקירה מהנה להפליא:)
מאוד אוהבת את האדריכלות בפריז יש בה משהו הומוריסטי עם כל הנוצץ הזה..
|
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
מירב - רב תודות!
|
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
זה שאין לנקוב בשמו תודה רבה!
|
|
|
מירב
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
יופי של ביקורת
|
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת טובה.
|
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אלון, בלי ניקוד קשה באמת להבין ענייני הפרזה, במיוחד בימים טרופים אלה, שאנחנו נושמים
את שם העיר.
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
התכוונתי למשהו אחר :-). אבל זה רק דפקט כמוני שאוהב משחקי ניקוד והגיה
|
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
רב תודות, in love with books!
אפשרי בהחלט שתאהבי ספר שאני לא אהבתי. או להפך בריבוע. אני תמיד בעד לשפוט בעצמי, וגם שאחרים יעשו כן. |
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
נצחיה - תודה רבה!
קראתי שוב את בקורתך על הספר. ואני מסכימה איתך לגמרי. |
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
רויטל רב תודות!
גם מבחינתי העיקר שנהנית מהסקירה (-: |
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
חן חן, מחשבות!
תחסוך לך קצת עצבים. |
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אלון תודה רבה!
אני חושבת שכשיש חמש קומות מיותרות, או לובי מוזהב, זה ארכיטקט גרוע. האמת אני מכירה אישית לפחות שניים (מכאן) שעונים לתאור. |
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
תודה רבה, אפרתי, כרגיל...
|
|
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
דווקא נשמע ספר מעניין שהייתי שמחה לשפוט בעצמי אם אוהב אותו או לא אבל מה שמרתיע אותי זה
העינויים הרבים שציינת שיש בספר :(
ביקורת טובה מאוד ! |
|
|
לי יניני
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
תודה על הסקירה. ההמלצות לגבי הספר הזה לא אחידות... אבל אני סומכת עליך
|
|
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
באמת חוסר אמינות משווע. עיצבן אותי מאוד.
ספציפית שמעתי ממישהו שגר בצרפת באותו זמן אצל משפחה נוצרית אני יודעת שאם המשפחה והשכנים רצו לעזור ושמרו על הפה, לא היה צריך מסתורים ומחבואים. זה לא אנה פרנק.
וכתבת מצוין. ספר מיותר למדי. |
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
ממה שקראתי עליו,
היה נשמע שלא אוהב אותו. עכשיו שכנעת אותי סופית...
העיקר שמהסקירה נהנתי:) |
|
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
יופי של סקירה. פטרת אותי מהדילמה לגבי הספר.
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
כשיש עוד חמש קומות מיותרות, או לובי בציפוי זהב, זה סימן שהאדריכל מפריז
|
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
כרגיל... העתק והדבק מהמחמאות הקודמות.
|
27 הקוראים שאהבו את הביקורת
