ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שני, 2 בנובמבר, 2015
ע"י נצחיה
ע"י נצחיה
יום אחד עלה לי טרמפיסט מוזר על האוטו שלי. התיישב לו מאחור, קצת מכווץ, ולא הצלחתי לראות היטב.
"סלח לי," אמרתי. בימים טרופים אלה צריך לוודא דברים, ליתר ביטחון. "מי, אני?" הוא שאל. כן, אמרתי. התכוונתי אליך. אין כאן עוד אנשים באוטו חוץ משנינו, ואני רוצה לדעת מי אתה, ולמה אתה נראה כמו ספר.
"אה," הוא אמר. "זה כי אני באמת ספר".
לא ידעתי מה לומר. בכל זאת לא כל יום אני פוגשת ספר-טרמפיסט. אז ניסיתי לנתב את השיחה למקום רגוע, לפחות עד שאני אצליח לסדר את המחשבות בראש שלי, ושאלתי לאן הוא צריך. הוא בהה באוויר כמה דקות ולא ענה. "שאלתי לאן אתה צריך," אמרתי בטון גבוה יותר, כדי שישמע. הוא הסתכל בי דרך המראה האחורית ואמר, "רגע, את לא צריכה לצעוק. אני לא צריך לשום מקום. אני אגיע לאן שאת מגיעה".
זה בלבל אותי עוד יותר. "לאן שאני מגיעה?" שאלתי. "איך אתה יודע לאן אני מגיעה? ומה יש לך לעשות שם בכלל? זה לא מקום שמתאים לספרים כמוך, ויש לנו גם אבטחה בכניסה. לא יתנו לך סתם ככה להיכנס בלי תג מזהה." עצרתי ברמזור והפניתי את ראשי אחורה, לעברו, כדי לראות אותו טוב יותר. ספר, אין ספק שהוא נראה כמו ספר מקומט למדי.
"תירגעי. למה את מודאגת כל כך כל הזמן?" כך הספר. "ותסתכלי אל הכביש בבקשה. את צריכה לנהוג בזהירות. אני אגיע לאן שתוכלי להביא אותי. שם אני ארד, ואמשיך הלאה. מהנקודה הזאת". והוא הפנה את מבטו והיה נראה שקוע בנוף החולף מבעד לחלון.
אבל הייתי עדיין מוטרדת ושאלתי אותו איך זה יכול להיות. מי אמר לו שהמקום שבו הוא יירד יעזור לו להגיע ליעד שלו. הוא המשיך להביט בבניינים החולפים, חייך במסתוריות ואמר "רואים שאת לא מכירה ספרים טרמפיסטים. ככה זה אצלנו". התעצבנתי. "מה ככה?" שאלתי. "ככה, שאין יעד. אנחנו לא מתכננים עלילה מראש, כי אין צורך. וגם אין לנו יעד להגיע אליו. אנחנו מתלבשים על עלילה קיימת, או על דמות ידועה, וזהו. רוב העבודה כבר עשויה."
השתלבתי בזהירות בכביש המהיר תוך שאני מתחמקת משני אופנועים שניסו להתנגש ברכב שלי. "הי, זה מעניין מה שאתה אומר," אמרתי לו. "וגם מסביר לי כמה דברים על ספרים שקראתי. וזה באמת עובד?"
הספר פיהק בשיעמום. "עינייך הרואות," הוא אמר. "אני חי וקיים. ויש עוד כמוני. וזה עובד יופי, כי הטרמפיסטיות גם חוסכת עבודה של שיווק. בשביל מה לטרוח לספר לאנשים על מה הספר, לתת טיזרים, לפתות אותם לפתוח אותו? השם כבר מוכר ותופס, והוא עושה את העבודה. וגם לכתוב אותנו הרבה יותר קל ככה. לוקחים עוגני עלילה מהספר שעליו אנחנו רוכבים, מאזכרים אותם מדי פעם, מתחברים לסוף, וזהו. גם קל יותר לכתוב, גם יוצר אמפתיה אצל הקוראים המכורים. משתלם, חסכוני, למה לא?"
המשכתי להקשות: "ואנשים לא שמים לב שאתם בעצם תופסים טרמפ?"
"בטח שמים לב," אמר הספר בגילוי לב. "הרי בגלל זה הם קונים את הספר. לרובם זה בכלל לא מפריע. ואלה שמפריע להם, לא חשובים כל כך".
"ומה דעת הסופרים של הספרים המקוריים? הרי זה סוג של גניבה, או תחפושת, או התהדרות בנוצות לא לכם, וזכויות יוצר..."
"זכויות יוצרים," חוסר הנימוס שבו הוא קטע את דברי והשלים אותם במקומי עיצבן אותי, אבל הוא לא שם לב, והמשיך "זכויות יוצרים זה שטויות. אנחנו מהווים הומאז', מחווה. מחמאה גדולה. אבל חייבים להודות שרובינו תופסים טרמפ על סופר מת מאוד. כדאי תמיד לקחת את הצד הבטוח, את יודעת".
אני יודעת, בהחלט. אותתתי יפה, עברתי לנתיב הימני, ויצאתי מהכביש המהיר שבו נסענו עד כה. אחרי העיקול היתה תחנת דלק קטנה, ולידה מפרץ עצירה. עצרתי. האורח שלי התפלא "מה, את לא ממשיכה?" שאל והמשיך לשבת במקומו. "לא," אמרתי. "יש לי סידורים לעשות. כאן אנחנו נפרדים לשלום, ונראה איך תמשיך מכאן."
הספר קיבל את זה יפה, אני חייבת לומר. הוא אסף את התיק שלו, הרכיב את משקפי השמש, איחל לי יום יפה, יצא מהאוטו, ונעמד עם האצבע מורמת, מנסה לתפוס טרמפ אחר.
===
זהו. הספר "מארץ'" הוא ספר-טרמפיסט. על הספר "נשים קטנות" של לואיזה מיי אלקוט. הסופרת ג'רלדין ברוקס מצאה חורים בעלילה, ונפנתה להשלים את הסיפור של מארץ', הוא אבי הבנות שכמעט ואינו נוכח בספר. היא ממקמת אותו במלחמת האזרחים בארצות הברית, ואז מוציאה אותו מהמלחמה, ומעבירה אותו עלילות שונות תוך שהיא טורחת לזרוע מדי פעם איזכורים ל"ג'ו קצוצת השיער" ל"מג שלי" וכך הלאה. לא אהבתי את הרעיון של הטרמפ ואת התפרים הגסים של העלילה. כמו כן לא אהבתי שבאמצע הספר העלילה עוזבת בלי הרבה הסברים את נקודת מבטו של מר מארץ' ועוברת אל נקודת המבט של אשתו. זה נראה מאולץ ומוזר. אבל בהתעלם מהחולשות הבולטות האלה, הספר עצמו קריא וחביב, ונותן עוד מבט על המלחמה שקרעה את ארצות הברית לגזרים, אבל גם עיצבה אותה כאומה.
23 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
תודה מירה
יש הרבה המשכים עצלניים כאלה, שלא הכותב עצמו כתב אלא, סתם... לוקחים טרמפ |
|
Mira
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה אהבתי נורא את הביקורת.
ועכשיו שכתבת גיליתי שגם לי יצא לקרוא ספרים כאלה במיוחד המשך לפו-הדב שלדעתי היה גרוע ומשעממם. |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
או שהקורא יטרח וישתמש בהקשר.
(איך אפשר לנחש איפה יטעו בקריאה?) |
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
הו לא. מספיק לנקד רק בפעם הראשונה שהמילה מופיעה.
|
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
פפריקה - לכתוב סקירה מנוקדת? שומו שמיים. לא סביר.
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אפשר תמיד לנקד
|
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אור, תודה רבה לך.
אלה בעיות קשות הקשורות לכתיב חסר הניקוד. אין לי פתרון מידי. העיקר שבסוף הבנת את הכוונה. זה מה שחשוב. |
|
אור
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מעולה.
לקח לי זמן לקלוט שאת מתכוון לחפש ספר, ולא למקצוע סַפַר.
|
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
סולנדרס - תודה לך על תגובתך.
לי זה נראה בעיקר עצלנות מחשבתית. אבל אולי אני טועה. |
|
סולנדרס
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
כתבת ביקורת נפלאה, שהיא סיפור קצררצר בפני עצמו.
אני תוהה מה גורם לסופרים לבחור לעשות ספרי המשך לקלאסיקות. האם בגלל התלהבותם מהספר המקורי ורצונם להיות איכשהו חלק ממנו, או שיש פה באמת עניין של טרמפ? אני מניחה שזה תלוי בסופר עצמו. השאלה של אלון מאוד מעוררת מחשבה. למה בשירים זה מאוד מקובל לעשות גרסת קאבר ובספר זה פתאום נחשב סוג ב' ? יתכן שזה בגלל שאף פעם לא יצא ספר כיסוי שהיה יותר טוב מהמקור ואולי זה סתם עניין של דפוס חשיבה שהורגלנו לו.
|
|
גלית
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
לצערי זה פוני של טריק אחד....
שנת הפלאות היה ספר מוצלח שעסק במגפה השחורה ומאד נהנתי ממנו (כן אני יודעת איך זה נשמע)
האחרים שקראתי,לא השאירו אחריהם שום רושם ועכשיו אני שמחה שויתרתי על מארץ' אני בדעה דומה לאנקה, אף ספר המשך של סופר אחר לא מוצלח כמו המקור (בהסתייגות אחת-סרנדון והטרילוגיה המופתית שסיימה את כישור הזמן של רוברט ג'ורדן) לפעמים כשהסופר עושה גרסא שניה (שתי דוגמאות עולות בדעתי- המשחק של אנדר והמשחק של בין אורסון סקוט קארד ו אל עצמי וכו - סיפורו של ציון כהן ומקביליו סיפורו של ניר שרוני והסיפור של בתיה כולם של גלילה רון פדר) יש לזה תרומה מעניינת, אנחנו מקבלים "עוד" על הגיבור האהוב וביעקר נקודת מבט שונה על ארועים שאנחנו בטוחים שאנחנו מכירים, אבל כשסופר אחר מנסה להמשיך סיפור בעיקר כשזו קלאסיקה,אעפס זה אף פעם לא מוצלח. |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
זשל"ב - נראה לי שכן. לא נורא, כשתגדל תבין.
לא!!!! אני שונאת שאומרים את זה. סתם. לא באמת אמרתי. הנה הסבר: "ספר טרמפיסט" זה ביטוי שהמצאתי כדי לתאר ספר שבו הסופר או הסופרת לא רקחו עלילה מקורית מדמיונם, אלא לקחו סיפור אחר, או דמות ספרותית ידועה, והתלבשו עליהם כדי לכתוב "המשך" או "השלמה" או משהו דומה. זה מה שאני, בדרכי העקומה משהו, רוצה לומר. |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
גלית - תודה גם לך.
|
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
קריקטורה, תודה. ואין לי בעיה שיקראו לזה גימיק. לא רואה רע בגימיקים. קצת מגוונים את שגרת הסקירות הרגילה.
|
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
אנקה, תודה רבה על תגובתך.
יכול להיות שאפשר לעשות ספר המשך או ספר כיסוי טוב. אבל לדעתי, היות שהכתיבה של ספר כזה יוצאת מתוך עצלות רעיונית, נראה לי שהעצלות ממשיכה גם לביצוע. |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
משה - תודה לך. הוחמאתי ממש.
|
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
אלון - שאלה טובה שאלת.
יש גירסאות כיסוי לספרים, וקוראים להן עיבודים קולנועיים. ולמעשה גם בקאברים של שירים מה שמשנים זה את הביצוע, ולפעמים את הלחן, אבל לא את מילות השיר עצמו. כך שקשה למצוא מקבילה ספרותית. אבל אני מודה שזו תשובה דחוקה. |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
cujo - איש איש וטעמו.
בעיני יפה יותר שסופר ממציא עלילה מעצמו ולא מתלבש על עלילה של מישהו אחר. אבל אני מבינה שיש כאלה שחושבים אחרת ממני. |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
יעל הר - אני לא מכירה ספרים אחרים של המחברת. אני מבינה ממך שמומלץ להכיר.
|
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
לי - ת ו ד ה ר ב ה !!!
|
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
רויטל - תודה.
באמת לא קראת? יש הרבה. לדעתי אפילו מלכים ג' משתייך לז'אנר. למרות שספר כיסוי על סיפורי תנ"ך נראה לי לגיטימי לחלוטין. |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
אפרתי, חן חן לך. זה רעיון שאפשר בשמחה לתפוס עליו טרמפים. לא מפריע לי.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
זה רק אני שלא הבנתי מה את רוצה לומר?
ומה זה לעזאזל ספר טרמפיסט?? |
|
גלית
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
וואו! (:
|
|
קריקטורה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מעולה.
אהבתי את הגימיק. הוא כל כך טוב עד שזו קצת זילות לקרוא לו גימיק :) |
|
אנקה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
נצחיה, ביקורת מקסימה ומשעשעת.
אישית אני ממש לא אוהבת המשכים או השלמות לספרי מופת שנכתבו בעבר.
זה אף פעם לא הצליח. כל מיני המשכים ל'חלף עם הרוח' או ל'אנקת גבהים' או לגאווה ודיעה קדומה ממש לא הצליחו ואפילו יצאו רע מאוד. אין סיבה של'מארץ' תהיה עדנה. |
|
משה
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
יצירה
הביקורת שלך עצמה היא יצירה בפני עצמה. תודה.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
אלון, זה רעיון מבריק. למה לא חשבו על זה קודם.
(בעצם - יש כמה סופרים שעושים את זה, רק שהם עושים קאברים לספרים של עצמם. כלומר - מוציאים שוב ושוב את אותו הספר בגירסאות שונות... הבעיה היא שלרוב, איכות הכתיבה לא משתנה משמעותית בין גירסה לגירסה). |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
אני חושב שזה מעניין. למה יש גירסאות "קאבר" - שלפעמים עולות על המקור - לשירים מסויימים,
אבל לא מקובל לעשות קאברים לספרים? הרי אפשר לקחת ספרים בינוניים עם רעיון אדיר ופשוט לכתוב אותם כמו שצריך. למה זה נחשב גניבה ספרותית ולא מקובל, אפילו אם זה לא נעשה במחשכים?
|
|
cujo
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
אני דווקא אוהב את הרעיון של ספר- טרמפיסט.
ובכלל שלוקחים מעלילות אחרות ויוצרים סיפורים חדשים.
הטרמפ שרקחת הוא מהמשובחים שקראתי - אבל לקח לי זמן להבין מה זה גלב טרמפיסט ואיך זיהית אותו ככזה. |
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
את שני הספרים שקראתי משלה אהבתי.
את הספר הזה לא רציתי לקרוא (אני לא אוהבת ביוגרפיות, גם לא על דמויות ספרותיות) והביקורת שלך חיזקה את דעתי. |
|
לי יניני
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
מ ש ו ב ח !!! אין מילים כל מילה נוספת מיותרת
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
מעולה:)
(אף פעם לא יצא לי לקרוא ספר כזה)
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
נפלא! ואיזה רעיון אדיר!
|
23 הקוראים שאהבו את הביקורת