ביקורת ספרותית על רקויאם לנעמן מאת בנימין תמוז
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 8 באוקטובר, 2015
ע"י רץ


תמונות דהויות

המושבה של העלייה הראשונה היא תשתית חיי, ממנה אני זוכר מעט סיפורים רחוקים כתמונות דהויות שסופרו בידי אבי וסבתי. מעט מראות עולים בזיכרוני כשאני מבקר ברחוב הראשונים בזכרון יעקב. שם אני ניכנס תמיד לחצר וילדר הישנה, מביט במקום המשוחזר ששינה את פניו ומשמש היום מוקד לבתי קפה וחנויות לחפצי נוי. אני חוזר מעט לאחור לשער הכניסה, מביט בתמונה ישנה, אותה קבע בן דודי זוהר כזיכרון לסבא ולסבתא רבא שלנו ולילדיהם אנשי העלייה הראשונה, מייסדי זכרון יעקב. הגברים חובשים כובעים שחורים, על פניהם זקנים ארוכים. הנשים עוטות לראשן מטפחות. כאלה היו הראשונים, אנשי אמונה באלוהים, באדמה ובמשפחה

אני מביט לתמונה של סבתי רחל וילדר, מבטה נוקב, לפניה הבעת קבלת הדין שאפשרה לה לחיות בארץ הקשה הזאת. אני אומר לבני ביתי, הביטו בסבתי, זאת שהכרתי בילדותי, אליה הייתי מגיע מידי פעם, ממש לרחוב הזה, לחדר אחד מושכר ודל. אני שותק ושואל את עצמי, האם אנחנו היינו מסוגלים לעמוד במבחנים הקשים ולשרוד את החיים, את המוות הנורא של הקדחת והתאונות, כמו זאת של סבי שנהרג בצעירתו בעת החריש ?

יש בי גאווה למשפחתי, אני מאמין בערכיה, ביכולת לעבוד קשה ולשרוד, באהבת הארץ וביכולת להיות משפחה מגוננת, ערכים שעברו והתגלגלו בי למה שאני. הם ההיסטוריה שלי המוליכה את חיי הקובעת את גורלי, אותה אני מבקש מידי פעם לספר לעצמי ולמשפחתי ולברר ביני ובין עצמי, האם אבותיי היו גאים במה שאנחנו היום ?

רקוויאם לנעמן, הוא סאגת משפחת איכרים יוצאי מושבה וותיקה ומבוססת שתחילתה ב 1895 ואחריתה ב - 1974, שנה אחרי מלחמת יום כיפור, המייצגת שבר בתולדות הציונות. דרך סיפור משפחת אברמסון, בנימין תמוז מספר לנו אלגוריה לחלום הציונות ושיברו.

מייסד המשפחה הוא אפרים אברמסון, איכר בעל זיקה לאדמה. בניו ונכדיו הפכו לעורכי דין וקבלנים. הציונות ידעה לייצר גיבורים, האיכר, הקיבוצניק ובן המושב, ואחר כך באו הספקולנטים, הפוליטיקאים, הסוחרים והגנרלים, יחד הם היו ככלים שלובים. לצידם של הגיבורים היו המובסים, אלו שלא יכלו להמשיך יותר, הם נעלמו, התאבדו, ביקשו את מותם, או שדעתם נטרפה. חלקם אנשי רוח כנעמן שניגן צללים זרים, אליקום שהלך לאיבוד בסבך האידיאולוגיות, או בלה יפה שכתבה שירים לעצמה ספונה בביתה. הם מיצגים את אלה שנדחקו לשוליים, שלא הסתגלו לארץ הקשה הזאת. הציונות העדיפה כוח ומיליטנטיות על פני הרוח, את החזקים על פני הרגישים, האם הציונות טעתה ?

אפרים מייסד השושלת, ידע לעשות שטיקים ומניפולציות ולגזור מהם את הקופון שלו. פוליטיקה ומניפולציות שהיו להן גבולות. הצעירים לעומתו חשבו אחרת, המטרה מקדשת את האמצעים. בוויכוח שמתנהל בין אורי הנכד, הלומד משפטים למוריו שתפסו אתו מעתיק, לאחר שחזר מהמלחמה, אומר אורי, אינטרס הביטחון גובר על החוק. הציונות אמורה להיות מעל לכל חוק. אם לא כך ננהג, הרי שמדובר בפשיטת רגל אידיאולוגית, ולכן הכרחי שתשנו את החוק ותתאימו אותו למציאות, פונה אורי למוריו בנאום נלהב. את הנימוקים האלה אני שומע היום יותר מתמיד.

הנובלה רקוויאם לנעמן, היא קיצור תולדות הציונות. תמוז כותב בסרקסטיות, בהומור ובחמלה. דרך תיאור משפחת מייסדים וקורותיה, שואל תמוז, האם הציונות היא סיפור הצלחה שהיגע כעת לסיומו, כאידיאולוגיות אחרות שעברו וחלפו מהעולם. האם טירוף נעמן המוזיקאי הוא רקוויאם לציונות, בו המנצחים יהפכו למובסים. האם סופנו להיעלם כמו נעמן ?

סיפורו של תמוז נכתב בסוף שנות ה-70, הוא כמו נבואה רלוונטית להווה. הוא מציב בפנינו דילמה, האם הציונות כאוטופיה, אפשרית ליישום על ידי בני אדם בשר ודם, אם יתעקשו לממשה סופם שיהפכו לאנשים נטולי אנושיות.חלומות לא תמיד ניתנים למימוש, בפרט כשהם מתנגשים בחלומות של אחרים, טוען תמוז. חשבתי על כך, על רקע ימים אלה ועצבות ירדה עלי.
20 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מעגל קרבז (לפני 5 שנים)
סקירה/ ביקורת יפה כתבת.
לא מצאתי בספר משהו מיוחד מרנין או מרתק במיוחד,
דיי טרחני ויבש.
Huck (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
הבטחתי ואכן חזרתי לסקירה שלך, אך רק אחרי שכבר קראתי את הספר.
כפי שהיטבת לבאר, מי ייתן ולא נאבד את החלום אבל נישאר על קרקע המציאות.
מאד נהנה לקרוא את דבריך. תודה על הסקירה.
חני (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
שרדתי מלריה אני יודעת:)
רץ (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
דן - תודה - המציאות הקיימת היום מציבה את השאלות הקשות.
רץ (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
חני - תודה - הביצות של אז היו קרובות יותר כמו ביצות חדרה, הסבתא שלי כמיישבת חדרה איבדה ארבע ילדים ממלריה, מציאות שאנו היינו מתקשים לשרוד.
רץ (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
זשלב - תודה - אני לא יודע אם אתה מודע, אתה גר במקום שהיה מושבה.
רץ (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
ניר - תודה - אני מסכים אתך - למושבות לא היו אידיאולוגיות שמבקשות לתקן את העולם ואת האדם, הם רצו להפוך את היהודי לעובד אדמה. היה להם קנה מידה שפוי, אבל הם הפסידו פוליטית את השפעתן וכוחן הפוליטי. בעיר שלי כפר סבא - המושבה, היה מאבק דמים בין האיכרים לפועלים, על כיבוש העבודה העברית, קרבות בהן לקחו חלק מנהגי תנועות העובדים, ספיר אלמוגי. הפועלים ניצחו גם בקרב על רשות המועצה, ובהמשך על השלטון במוסדות הישוב.
חני (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
רץ ביקרתי לאחרונה באגמון החולה הסתכלתי על אחתהביצות האחרונות שנשארו ושאלתי את עצמי את אותה שאלה.האם אנחנו היינו שורדים.
סקירה יפה
רץ (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
אנקה - תודה - תמוז חשב שאין מקום לאידאולוגיות דוגמטיות, כאלה שלא ראות את בני האדם, סופן בעצם להפוך את מי שדבק בהן ללא אנושי, בשנות השבעים תמוז כנראה הבין שבאופן שאנו מיישמים את הציונות אנחנו הולכים לקונפליקט בין ערכים לציונות, כמו בין התיישבות ולדמוקרטיה, בין הומניות לגזענות, בין ליברליות לחוסר סבלנות. תמוז לא אמר את הדברים במפורש, הוא השאיר את הדברים כשאלות פתוחות המזמינות למחשבה, לדיון, ולחשבון נפש לו אנחנו זקוקים יותר מתמיד.
רץ (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
יעל - כן חברה נורמלית מאוזנת בספקולנטים עורכי דין ועובדי אדמה, לגבי עורכי הדין האיזון לא משהו. תמוז היגיע מחברה מגויסת, הוא היא אישית היה שייך לחבורה של הפלמ"ח, ולכן תחושת האכזבה שלו לדעתי היא מהתפרקות הסולידריות, הערכים המשותפים והחזון הגדול.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
יפה.
ניר (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
אנקה (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
רץ, העליה הראשונה והשניה היו שונים מכל ההיבטים כולל אידיאולוגיה. השאלה האם מה שהתאים לתקופת סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 מתאים גם מאה שנה אחרי. האידיאולוגיה של אז כבר לא חלק מהתנהלות בפועל של ימינו היום.
האם יש לנו היום אידיאולוגיה כלשהי ? לא נראה לי.
yaelhar (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מעניינת מאד.
השאלות ששאלת אכן נוקבות. לעניות דעתי חברה נורמלית מורכבת מאנשים עובדים וגם מספקולנטים ועורכי דינים... מאידיאולוגיה וגם מצרכים אנושיים. מה שחשוב הוא האם יש איזון.
רץ (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
אנקה - אנשי העלייה הראשונה היו שונים מהותית מאנשי העלייה השנייה, הם היו אנשים מאמנים, אנשי משפחה, אנשי אדמה, הם היו פרגמטיים, הם ביקשו לחיות עם הערבים, ולא נגד הערבים, עם הדת ולא נגדה, עם המשפחה, ולא למרוד בה, הם היו אנשים אינדיבידואלים, ולא קומונות, הם לא ביקשו מהפכות אוטופיות, המורשת שלהם נמחקה על ידי אנשי העלייה השנייה. החזונות שהתוו אנשי העלייה הראשונה והשנייה כנראה שגורלם להיות לא ממומשים.
רץ (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
אוקי - תודה - יש ויכוח תמידי בסימניה האם ראוי לקרוא ספרות הישראלית - התשובה שלי היא שהכתיבה שלהם נוגעת במחוזות שלנו, בנופים, באנשים באירועים. כזאת היא הכתיבה של בנימין תמוז העוסקת במושבות העלייה הראשונה.
רץ (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
חמדת - תודה להמלצה - היינו מוצא חן בעיני .
רץ (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
Huck- תודה - לקרוא את תמוז בעיתוי הנוכחי ממש עצוב - תמוז כותב על עולם אחר, שבו עדיין היו חלומות ותמימות. ואני שואל את עצמי האם זאת נוסטלגיה טיפשית שלנו ?
דן סתיו (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
רץ ביקורת מאלפת. התרשמתי מאד מהיכולת שלך להציב את השאלות הקשות ללא כחל ושרק. יפה מאד.
אנקה (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
רץ, אתה משלב את הסיפורים האישיים שלך בספרות שאתה קורא באומנות ממש. מטבעם של דברים אידיאולוגיה לפעמים מתנפצת בפני גלי המציאות.
והם לא דומים זה לזה בכלל ובפרט כל מה שציפו וייחלו בני העליה הראשונה שהגשימו בפועל חלומות אידיאולוגים.
הנסיבות והמציאות שנתקלו בה בארץ סחפו אותם ואת צאצאיהם למקומות שונים מנקודת ההתחלה.
חלומות לחוד והתמודדות עם מציאות מסוימת לחוד. אם היו קמים בני העליות הראשונה שנייה וכו' מקברם ורואים מה נהיה מאיתנו מכל מיני היבטים, היו מבקשים את נפשם לשוב לעולם שכולו טוב ומהר.
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
שאלות מורכבות אתה שואל, רץ, בתוך הסקירה היפה והנוסטלגית הזו.. אפשר להתדיין בהן, ואפשר רק לקרוא אותך בהנאה ולהתעטף אל תוך הימים האלה בעצבות מסויימת.. - זו הבחירה שלי. סקירה יפה, כבר אמרתי.
חמדת (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
רץ -ראשית ביקורת מעולה .ואחפש את הספר.שנית ממליצה לך לקרוא את ספרו של זאב צחור"היינו התקומה" אתה תמצא את עצמך שם.
Huck (לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
עשיתי לייק עוד לפני שקראתי, כדי שהביקורת לא תאבד לי ואוכל לחזור אליה אחר כך. בנימין תמוז, ביקורת של רץ - אני בטוח שלא אתחרט.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ