הביקורת נכתבה ביום שישי, 26 ביוני, 2015
ע"י tuvia
ע"י tuvia
מזה זמן רב אני מתעניין בנושא לחימת היהודים באשר היא היתה בזמן השואה.
כבר בהיותי תלמיד בבית ספר התעניינתי בנושא השואה , כמו נמשך מצד אחד ונדחה מצד שני.
צרוף המילים ״כצאן לטבח״ חרה לי מאוד, מעולם לא הצלחתי להבין כיצד אנשים- יהודים הולכים לבורות המוות בלי להביע כל רגש של מרידה ובמין חוסר אכפתיות. ונקצרים על ידי מכונות היריה כאילו היו שיבולים בשדה, בלי לנסות לברוח, להתמרד וכו׳ בשקט הם מתפשטים מבגדיהם, עורמים אותם בערימה והולכים לשפת הבור לעמוד בשקט ולחכות לכדור הגואל!
רבים מבין הקוראים בטח יצקצקו בלשונם ויגידו, וכי מה יכלו לעשות? למרוד? ומה עם ילדיהם הקטנים?
אינני יודע אם תגובת היהודים נבעה מאי ידיעת הסוף או שמא היתה זאת תגובה של השלמה עם הידוע מראש. אבל אני יודע שאלפי יהודים היו יכולים לקחת בידיהם מכל הבא ליד מאבן עד סכין ומקוש וכו׳
ולנסות ולרוצץ את ראשי הגרמנים ועוזריהם.
אני יודע שדבר כזה לא ניתפס בראש היהודי לאחר מאות שנים של פוגרומים ומצב אישי של כמעט עבדים, אבל חשבתי שבטח באיזה שהוא מקום לעזאזל קיים הרצון לחיות! הרצון להילחם על החיים..
ויטקה קובנר, רעייתו של אבא קובנר היתה אדם מן הסוג השני- זה שנלחם על חייו, או לכל הפחות לא אחת שיקחו אותה למות כאילו היתה כבש לשחיטה.
אופי מרדני , אחת שלא מוכנה ללכת בתלם מבלי לראות מה קורה סביבה ואחת שלא מכירה מהו פחד.
שמעתי באיזה מקום שאומץ לב לא קיים בעצם, וזהו בעצם האומץ לכבוש את הפחד האישי ולהגיב, במקום שאחרים קופאים במקומם.
אני מקבל את הקביעה הזאת!
במקום אחר למדתי, שרבים מאנשי הצבא במלחמת העולם השניה טענו פעם אחר פעם את נישקם אבל אף פעם בעצם לא לחצו על ההדק. גם זה מבטא סוג מסויים של קיפאון ופחד מוות.
כאשר מתארים את דמותה של הגיבורה בספר זה היא מתוארת יותר כצופה מהצד בשעה שאת ההחלטות היא משאירה שאבא קובנר שעמד בראש המחתרת לאחר שראש המחתרת הקומוניסטי מסגיר עצמו לגרמנים
ובלחץ אנשיו ואנשי הגיטו.
בספר הזה דמותו של קובנר יוצאת פגועה מכמה סיבות שלא אעמוד עליהם, למרות ניסיונה של ויטקה רעייתו להגן ולהציל משהו מכבודו.. למרות הביקורת על אבא קובנר, ויטקה יוצאת טוב מהסיפור וקיימת הסכמה כללית שהיא היתה דמות בעלת אומץ לב אמיתי שלא פעם הצילה את הקבוצה המצבי קץ ומבלי לשכוח את העובדה שהיא היתה הלוחמת היהודיה היחידה בין הפרטיזניות שקבלה את מדליית אות לנין, אחת מהמדליות היותר חשובות.
למרות ערכו של הספר כביוגרפיה, החלק שבו מתואר מעשיה של ויטקה בתור פרטיזנית , ובכלל החלק המוקדש למעשיה בזמן המלחמה , הוא מצומצם וחסר. אולי מפני שויטקה פשוט לא אהבה להתבלט, או מפני שהיא לקתה בזיכרונה. אבל אין ספק שמי שמחפש בספר מקור היסטורי עמוק למלחמת הפרטיזנים בגרמנים יצא וחצי תאוותו בידו.
למרות הפגם הזה, שאינני מוריד מערכו, לדעתי זהו ספר ראוי לקריאה.
שבת שלום לכולם,
טוביה
21 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של tuvia
» ביקורות נוספות על הפרטיזנית: סיפור חייה של ויטקה קובנר - הסדרה להיסטוריה #
» ביקורות נוספות על הפרטיזנית: סיפור חייה של ויטקה קובנר - הסדרה להיסטוריה #
טוקבקים
+ הוסף תגובה
tuvia
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אני לא יודע למה כל כך התעצבנת, בסך הכל הבעתי את דעתי. אתה יכול להתנגד לה, להביע את דעתך שלך אבל מכאן ועד
איומים?
אז אני מציע לך להרגע. כך כוס תה ותנוח והשלווה תנוח עליך. קצת מספרים: מספר היהודים ששירתו בצבאות השונים בין שתי מלחמות העולם, כולל אלה שהיו בעלי פז״ם במלחמת העולם הראשונה בצבאות השונים- פולניה, רוסיה, המדינות הבלטיות אוקראינה רומניה, גרמניה, צ'כיה , הונגריה, אוסטריה ועוד ועוד ועוד.... תאר לעצמך שהם היו לוקחים את המושכות בידיים ומנהיגים את הקהילות היהודיות! תאר לעצמך שלא היה שיתוף פעולה של היהודים עם הגרמנים. שלא היו מכינים לנאצים רשימות עם שמות היהודים ומקומות מגוריהם, שהיודןראטים הגונים היו משמידים את כל הניירות עם האינפורמציה על היהודים, מקורות הכנסתם וכו׳. היו אלף דרכים לעשות לגרמנים אינתיפדה מבלי לסכן את האוכלוסיה ועוד לא דברתי על פעולות של מלחמה עם נשק ביד. אז כן, נכון לא הייתי שם ואני שמח על כך. וגם לא הייתי בזמן מרד החשמונאים וגם לא הייתי בזמן מרד בר כוכבא, וכן הם יצאו נגד האימפריות יוון ורומי , גם הסיכויים שלהם היו בין אפס לחמש מסולם שכולל מאה, אבל להם היתה המרידה בדם. הלחימה לא הפחידה אותם והחיים תחת עבדות לא נתפסו כאופציה, אז מה אתה אומר על ההליכה של היהודים למוות בבורות , במחנות וכו׳? אני חושב שהם הלכו כמו כבשים מפוחדים. אתה יכול לחשוב אחרת אנחנו חיים במדינה דמוקרטית. שבת שלום, טוביה |
|
tuvia
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
ליאור יקירי,
|
|
ליאור
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
לכל "הגיבורים הגדולים" ובראשם טוביה:
זה נוח מאוד לשבת מול המקלדת בשנת 2015 ולשפוט את אלו שלא נלחמו בשנות ה-40. אדון טוביה, לא יודע כמה פעמים יצא לך להילחם בנאצים בחייך - אתה ממש משוכנע שהיית נלחם בהם אם היית חי כאדם נרדף, כבוש, מפוחד, מעונה, מורעב, מוטרף מדאגה לילדיך ולהוריך? כן, הלכו כצאן לטבח. כן, היו כאלו שלחמו. אבל כדאי מאוד שאותם "גיבורים" שמחווים דעות כל כך מלומדות כאן, ילמדו עצמם קצת צניעות וקצת ענווה. איש מכם לא חווה ולו מעט ממה שעבר על היהודים שם, אז בבקשה - נא להירגע ומהר. |
|
tuvia
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
נכון גוטי! את צודקת מכוון שרוח של חופש ניתן לטפח רק בחופש. אנשים ׳כבושים׳ נילקח מהם הרצון להלחם ולעיתים קרובות
הרצון לחיות. כמו שקרה בזמן השואה.
לדעתי, הרצון להילחם , להתמרד נובע בדרך כלל מאופי אישי שנטוע באדם היחידי ולא בכלל. ויטקה היתה אדם מסוג כזה שלא יכלה לסבול להיות כבול במסגרת כזאת ולכן היה נטוע בה הכוח לקום ולעשות משהו. אני מבחין בכמה סוגים של אנשים: המתמרדים, הכבושים, והאדישים. לדעתי הכי חמור היה להיות אדיש , זה היה צעד אחד לפני ההסכמה למות כמו בהמה. אבל מי אני שאשפוט את היהודים שחיו בתקופה האיומה הזאת? טוביה |
|
גוטי
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
לפני זמן לא רב היתה לי שיחה עם אחי בשיחה הוא אמר לי שאם הוא היה בפולין בזמן השואה הוא היה לוקח סכין ובורח ליערות וכל מי שהיה מתקרב אליו הוא היה הורג אותו!
כלומר הוא היה נלחם. אבל להגיד את האמירה "כמו צאן לטבח" או להגיד את מה שאחי אמר אלה אמירות של "חכמת הבדיעבד". תגידו את זה לאנשים הכבושים בידי "דעאש" או ברוסיה הסובייטית בתקופת סטאלין, או בסין של מאו, או בצפון ויאטנאם וכד'. קשה לנו, כעם חופשי, להבין את הפחד - פחד מוות, את האווירה האלימה והאכזרית הזו. וגם אסור לשכוח את טכניקת ההונאה הנאצית שגרמה לאנשים התמימים הללו לחיות בתקווה עד לרגעי חייהם האחרונים!
|
|
tuvia
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
חבל צילה! כל העדויות מהסוג הזה הן חשובות בגלל העובדה שלא נותרו עדים רבים לנושא הלחימה נגד הנאצים ביערות.
תודה רבה על ההערה שלך.
כמו גם לחניו זה שאין לנקוב בשמו ( וכי למה?) טוביה |
|
tuvia
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
נכון, היהודים לקו בשיתוק ברגעים המכריעים. כל נושא ההתנגדות התאדה מהאופי היהודי לאחר כמעט אלפיים שנות
גולה שבהם תקופות של שקט ושלווה ותקופות של רדיפות ופוגרומים .
היהודים נקטו בטקטיקות ישנות של ניסיונות שיחוד, מו״מ, שכנוע עצמי וכו׳ נחישות הכוונות של הנאצים לא נתפסה בהכרה היהודית ועל כן החידלון והמוות הגיעו כמעט ללא התנגדות. היה מעניין לו נעשה מחקר היסטורי השוואתי בין המקומות שבהן היהודים גילו רצון להתנגד כמו בגיטו וורשה, טרבלינקה, אושוויץ והמרידה המוצלחת מאוד בסוביבור ( רואים שהיתה שם יד מכוונת של אנשי צבא). לעומת זאת בברית המועצות ( ברפובליקות השונות) הלכו היהודים ממש כמו צאן לטבח. לא שמעתי על נסיונות התנגדות שם או אפילו נסיונות בריחה המוניים. נושא מאוד מעניין. טוביה |
|
צילה
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מרתקת. סבי ז"ל היה פרטיזן במלחמת העולם השנייה, אך לצערי לא הסכים לגלות או לשתף אותנו במעשיו או במה שעבר עליו.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מרתקת ומעוררת מחשבה. קל לנו להגיד עכשיו למה הם לא התנגדו, אבל בזמן האמת הפחד ישתלט עלינו.
|
|
חני
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
לא ממש היה להם ברירה..
היו די הרבה שהתנגדו למפלצת ההרג..
|
21 הקוראים שאהבו את הביקורת