ביקורת ספרותית על סופי שול והוורד הלבן מאת אנט דומבאך
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 17 ביוני, 2015
ע"י yaelhar


תמיד תהיתי מה גורם לאותו מיעוט מופלא לסכן את חייו ואת חירותו, לצפות לגורל של עינויים וכליאה לעצמם, לחבריהם ולבני משפחתם, ולהתמרד נגד משטרים דיקטטורים שמעצם טיבם נוטים לחסל כל בדל של התנגדות למשטרם בצורה הברוטלית ביותר. אין לי כמובן תשובה על השאלה הזו, אבל מיעוט כזה אכן קיים. תמיד. ובכל משטר טוטליטרי פורחות תופעות מדהימות הגורמות התרגשות ואמונה באדם, כמו הקבוצה הקטנה שנקראה "הוורד הלבן", שרובה אנשים צעירים, סטודנטים אידיאליסטים, ומעט ממוריהם. הקבוצה פעלה בגרמניה הנאצית בשנים 1942 - 1943, בעיצומה של הסערה הנאצית המתודלקת בהצלחות בשדה הקרב, ומוקפת באזרחים גרמנים ששלחו את המצפון שלהם לשינה ארוכה, והעדיפו לא לדעת, לא כל שכן לעשות מעשה.

אני יודעת שיש אסכולה הגורסת ששום סבל אנושי לא יכול להיות מושווה לסבל של העם היהודי בשואה, ולכן לא מעניין את חסידי אותה אסכולה לשמוע על סבל של אחרים, על אחת כמה וכמה של גרמנים באותה תקופה. אני גם יכולה לשמוע את המגיבים "מה הם עשו? חיברו והפיצו עלונים, ביג דיל!" ומשווים את המספר הקטן להכאיב של אנשים צעירים שהתמרדו נגד המשטר האפל למספר המבעית של הקורבנות התמימים של אותו משטר. אבל לדעתי סבל אנושי אינו יכול להיות יחסי. לדעתי הוא תמיד מוחלט. ואי אפשר להשוות סבל לסבל, לחסר ולצאת עם עודף. ומה שעשו חברי הקבוצה - שלכאורה לא שינו דבר במצב הכללי - היה כה מופלא, כה עצום, שהוא גורם למי שקורא את הספר לשוב ולהאמין במין האנושי. כי אם יש כאלה אנשים - אנחנו לא אבודים.

הספר הוא סיפור קריא מאד של תחקיר הסטורי המגובה בתאור של חיי היומיום של הגרמנים תחת המשטר הנאצי, במסמכים, קטעי יומן ומצורפים אליו גם העלונים שחוברו והופצו על ידי הקבוצה, עלונים מכמירי לב, שהעלו בדמיוני ילד המנסה לעצור טנק בידים חשופות. חברי הקבוצה - אינטלקטואלים ואידיאליסטים - ניסו להסביר בצורה הגיונית ורציונלית ו... כן, אינטלקטואלית, כמה מושחת ומסוכן המשטר הנאצי. והניחו, כה תמימים, שמי שיקרא את העלונים יצטרף מיד למחאה. הם אמנם לא השיגו עוד תומכים פעילים ברעיון שלהם, אולם בהחלט הדליקו תקווה באותו חושך.
7 אנשים הוצאו להורג בעריפת ראשם בפרשה הזאת. עוד כמה עשרות נאסרו ונכלאו לתקופות שונות. אבל הרושם המתקבל הוא ששבעה האנשים שסיכנו את חייהם ושילמו בהם היו בין המעטים שלא חיו בפחד תחת אותו משטר שהֶרג היה החזון שלו - לכולם. לא רק לאויביו.

"אתה יושב במיטה, מקשיב ללילה
כמה לילות כאלה כבר חכית
ושאלת את הלא נודע:
האם הם יבואו היום לקחת אותי?
הם יבואו באותו אופן שהם באו בוקר אחרי בוקר
לקחת אותם, את אלה שהיו חבריך
....
מכונית נעצרת, קול צעדים בחצר
נקישה, רעש במדרגות-
הם כאן."
(אויגן נרדינגר, מקבוצת מחתרת באוקסבורג)

25 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, עומר ציוני!
אני די בטוחה שתהנה ממנו.
עומר ציוני (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
הרבה זמן אני מחפש את הספר
ובעקבות הביקורת שלך עכשיו אגביר את מאמציי... תודה!
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, אפרתי!
אכן אי אפשר להימנע מהשאלה "מה אני הייתי עושה..." למקרא סיפורים כאלה.
ולגבי המתמסרים למען הזולת - הם מהווים עבורי שאלה ללא פיתרון.
אפרתי (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
נהדר! גם אני שאלתי את עצמי לא פעם ולא פעמיים, אם הייתי בסיטואציה כזו, האם הייתי מחביאה יהודים בעליית הגג שלי? באסם שלי? מסתכנת במוות? כמה הייתי מקריבה למען הזולת הנרדף. האם הייתי מורדת או שותקת גם אם הייתי משוכנעת ברוע.
שאלות קשות.
בהשאלה, אפשר גם לשאול על אנשים שמתמסרים לגמרי למען הזולת. כאלה שמקימים ארגוני חסד ורודפים אחרי עשיית טוב, על חשבון זמנם הפרטי ועל חשבון אושרם הפרטי ועל חשבון חשבון הבנק שלהם. בקיצור, אידיאליזם טהור.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, נתי ק.!
נתי ק. (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
יעל, מרגישה כמוך בעיקר בהקשר של חסידי אומות העולם.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
צר לי שכך את מרגישה.
הביקורת אינה עוסקת בשואה, כי הספר אינו עוסק בה.
אני, כמובן, לא מתכוונת להכחיש או להמעיט בערך מה שקרה בשואה. אני חושבת, בניגוד אליך, שאם נקבל שגם אחרים סבלו באותו זמן סבל בל יתואר, זה כלל לא ימעיט בערך הסבל שלנו, להפך.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, זה שאין לנקוב בשמו!
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
דן סתיו, תודה על דבריך.
אני חושבת שתיאורך הגראפי את הדילמה שבין תמיכה בערכים שאדם מאמין בהם לבין העמדתו בסיכון, מצליחה להבהיר את הברירה האכזרית הזו, שרוב בני האדם, לצערי הרב, נופלים בצד האחד של המשוואה הזאת.

גם אני - כמוך - לא יכולה לשפוט את אלה שבחרו להפנות מבט ולשתוק - בחירה שאני חוששת שגם אני הייתי בוחרת באותן נסיבות.

דן סתיו (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
yaelhar אני משער שניתן להציג בצורה גרפית את הדילמה העומדת בפני כל אדם מצפוני בבואו לבחון את צעדיו נוכח עוולה הנגלית לעיניו.

ציר ה-X מייצג בערכים מאפס ועד עשר את חומרת העוולה ואילו ציר Y, שוב בערכים מאפס עד עשר מייצג את מידת הסיכון הכרוך בפעולה או אף נקיטת עמדה נגד אותו עוול ובעצם נגד אותה חברה (במקרים לא מעטים כולל בחברות נאורות בעיני עצמן הביקורת נתפסת כמעשה אנטי חברתי). בדרך כלל יש מתאם בין מידת הסיכון לבין מידת העוול.

הביקורת המבריקה שלך מציגה זאת באופן מילולי מדויק.

בדומה לך אני סבור שהייתי נמנה עם הרוב הדומם ולא יוצא חוצץ נגד עוולות גם לא במחיר אישי נמוך. אני תוהה באיזו מידה אני זכאי להעביר ביקורות על אחרים שנהגו בדומה לדרך שהייתי נוהג אילו נתקלתי בעוולה. אני תוהה באיזו מידה הגישה שלי מאפשרת לי לשפוט אחרים שאמנם החרישו מול עוולות איומות ביותר אך גם המחיר שהיו משלמים, בוודאות גבוהה מאד, היה גבוה עשרות מונים מזה שאני הייתי משלם.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
מעולה. קראתי בשקיקה.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אוקי, רב תודות.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה חני (דולמוש)! הספר הזה מתייחס בהרחבה למשמעות ה"להיות נאצי". להיות "גרמני", להעריץ את האדמה ואת הטבע, להעריץ מלחמות, מצעדים צבאיים, מדים. להגדיר תפקידים "נשיים" - לידות מרובות, טיפול בבית ובילדים, צייתנות. כמובן דחיית הזר והשונה - יהודים, צוענים, הומוסקסואלים, נכים, מפגרים... שטיפת המוח שאת מדברת עליה היתה לכל הרוחב הזה ויותר. והאיום על אלה שלא הלכו בתלם היה עצום.
(לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
יופי... אהבתי את הדברים.
חני (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
טוב ברור שעם הגרמנים עשו להם מניפולציות רגשיות אדירות לטעת בהם אמונה שאנחנו היהודים עלוקות שבאים להשתלט להם על הארץ.
זה לא אמונה בדרך אלא עדר וכך זה נוהל לאורך כל המלחמה.
וצדיקים הם כאלו שלא נימנים עם העדר.
סקירה טובה שמכניסה למחשבות what if
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, שין שין!
אני, לצערי הרב, בטוחה שלא הייתי נמנית עם הצדיקים האלה. וכמוני מעל 90% מהאוכלוסייה. כולם שתקו וצייתו, פרט לאותם צדיקים.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
נצחיה: אני כמובן שייכת לאסכולה המנוגדת. מבחינתי אין "דרגות של סבל" אולי כי אני מסתכלת על הסבל האנושי באופן פרטני, לא קבוצתי.

לא קראתי את "לבד בברלין" אבל הספר הזה נעשה כמחקר היסטורי, על פרשה אחת קטנטנה בתוך אותה תופת. הוא אינו מכוון לדעתי לנקות שום מצפון. הוא מדבר על פרטים מסויימים, ואם תרצי - על תרומת החינוך בבית להתנהגות. בין אלה שראשם נערף בפרשה היו סופי והנס שול, אח ואחות.
שין שין (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
גם אני מעולם לא הבנתי את הצדיקים האלו ולא נראה לי שהייתי נמנית עליהם. סקירה מעניינת ומעוררת מחשבה.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
כנציגת האסכולה המדוברת, אני חייבת למחות.
הטענה אינה "ששום סבל אנושי לא יכול להיות מושווה לסבל של העם היהודי בשואה". אמנם יש משהו ייחודי בפן ה"תעשייתי" של רצח העם בשואה, אבל יש עוד עמים שעמדו בסבל וברצח עם. אפילו באותה תקופה, אם חושבים על קרבנות הסטאלינזם הרצחני.

הטענה היא שיש דרגות של סבל. אין להשוות בין סבל הגרמנים בזמן מלחמת העולם השניה, שהוא זהה לסבל "רגיל" של מדינות במלחמה, ובין הסבל של מדינות שהיו תחת הכיבוש הנאצי באותה תקופה (דוגמת הולנד, ובין האובדן הרצחני של הקרבנות הראשיים במשחק - העם היהודי והצוענים (הם נקראים "עם"?, בכל מקרה הם קבוצה אתנית. די ברור שאחרי השמדת היהודים היו עמים נוספים עומדים בתור להשמדה דומה, אבל לשמחת העולם כולו זה לא קרה).

עניינית לספר הזה (שלא קראתי), כל עוד הספר דומה ל"לבד בברלין" ומדבר על מיעוט מתנגדים מוקף בהמון עוין, אני לא חושבת שיש איתו בעייה, כי הוא לא בא לנקות את המצפון של נכדי המיליונים ששלחו את המצפון שלהם לישון.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
לי יניני, רב תודות!
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
דן סתיו, חן חן.

קלעת לדעתי. אותם צדיקים ספורים הם המצילים, לדעתי, את המין האנושי כולו. ולו הייתי מאמינה בגן עדן, הייתי מאמינה שהוא מתקיים בזכותם.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, zooey glass!
אני חושבת שגם למרד - כמו לשאר ההתנהגויות האנושיות - יש צדדים לכאן ולכאן. יש מרד שגורר את משתתפיו לתהום (ע"ע מרד בר כוכבא) אבל מה שאומר לנו המרד בדיעבד - זה דבר אחר: אפשר להעריץ את התעוזה ואת הנכונות ללכת עד הסוף ולהקריב הכל למען אמונותיך.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, cujo!
בסרט על הנושא מן הסתם לא אעמוד.
לי יניני (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
יעל ביקורת משובחת ומטלטלת. תודה
דן סתיו (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
yaelhar איזו ביקורת מטלטלת ועמוקה. התרשמתי מאד מהתובנות שלך, מהיכולת לראות סבל, כל סבל באשר הוא ומהמסקנה האופטימית היחידה שניתן להוציא מהתמונה האפלה הזאת אודות בודדים - צדיקים אמיתיים - בזמנים השחורים ביותר של המין האנושי.ואולי אם המין האנושי מוציא מתוכוו מעת לעת אנשים אמיצים והגונים כאלה אולי יש תקווה.
zooey glass (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
יש לשחר-מריו מרדכי שיר, בשם "זמזומו היפה של המרד", ולפעמים אני חושב שמרד, כל מרד, גם הקטן והזניח ביותר או הפרטי ביותר, הוא בין הדברים היפים שבני אדם יצרו. כל זמן שמישהו מזמזם מרד אני מתייצב ושומע, ולכן הספר הזה מזמן ברשימה גם אם טרם נקרא.

עוד ספרי מרד שעולים לך בראש?
cujo (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת טובה ! יש גם סרט.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ