הביקורת נכתבה ביום שבת, 17 בינואר, 2015
ע"י מיכאל
ע"י מיכאל
כשאני לוקח את נכדי מבית הספר אני מופתע כל פעם מחדש ממשקל התיק וממספר החוברות והמחברות שעליו לסחוב מידי יום. אין מצב שהילד משתמש בכל הספרים והחוברות האלו ובנוסף לומד גם באמצעות תוכנות מחשב.
קשה לי להבין זאת האם ההורים עיוורים? האם מנהלי בתי הספר והמורים לא מבחינים בכך? בדקתי מספר פעמים משקלו של התיק היה כשליש ממשקל הילד.
הלוואי והריבוי היה בא לידי ביטוי בשיפור תוצאות הלמידה. אין זה כך למרות הרפורמות וחידושים וכל השאר והדברים ידועים.
למרות שקרישמורטי נחשב למייצג של התיאוריה התיאוסופית שמשום מה לא מתקבלת ורק מעטים מילדינו זוכים ללמוד בשיטות אלו. אני חושב שיש הרבה מה ללמוד ממנו.
הפרק החשוב בספר הוא הפרק השני שמכונה "חינוך נכון" זוהי בדיקה ביקורתית של המערכות החינוכיות המקובלות.
מה אנו בעצם מנסים להשיג ומה התוצאות של הניסיונות שלנו.
אין כאן שום נוסחאות פלא ישנו ניסיון לראות את החינוך ומטרותיו בעיניים אחרות. הרבה פחות קלישאות. הרבה יותר העמקה לנפש האדם - פסיכולוגיה חינוכית מה זה? הבנת הנפש ומכאן יציאה פרקטית ללימוד הנובע מצרכי הנפש בהחלט כן.
ישנה ביקורת על החברה על ריבוי השקרים המוסכמים על כולנו שאנו פועלים על פיהם וממררים את חיי ילדינו ואת חיינו.
ומגדלים דורות של בני אדם שחיים על פי התניות מוכתבות שאינן נכונות המערכת מסייעת בכך לבית והבית למערכת.
לסכום בהחלט מומלץ לקריאה ופותח עיניים למחשבה על אשר קורה לנו כאן, על חינוך ילדינו. על תחושותינו כהורים, כמחנכים כחלק מהמערכת הזו. כאלו ששולחים יום יום את ילדינו סוחבים תיקים השוקלים כשליש ממשקל גופם
למוסדות ששנואים על ילדינו ברובם.. בעיקר לדעתי השנאה היא בשלב הביניים מה שמכונה חטיבות ביניים שם הזוועה אמיתית. לאחר מכן אצל חלק באה התפקחות אבל זה כבר מאוחר. המערכת הפעילה את כל ה"שבלונות" המאפשרות לה לקיים את עצמה כפי שהיא.
אני חש שאני נסחף, אסכם בכך שהספר מומלץ קודם כל משום שמציע גישה אלטרנטיבית - חשיבה אחרת ובכך פותח פתח לבדיקה של הדברים הנעשים כפי שהם נעשים.
11 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
דן סתיו
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
סופרקליפרג`ליסטיק
אכן נראה לי כי הצדק עימך: ראשית, מערכת החינוך היא קודקוד אחד במשולש החינוך הבסיסי: הורים, בית ספר וחברה. שנית, בית הספר הוא חלק מאותה מערכת החינוך ש"שקפת את החברה שלנו" כדבריך. לדעתי גישה זו מעלה שאלה אחרת והיא באיזו מידה בית הספר אמור "רק" לשקף את החברה או להוביל קו שיביא לשינוי החברתי הרצוי. הנקודה האחרונה שהעלית תקפה מאד בעיני. אפשר שאם "כל אחד היה דואג לילדיו הוא תחילה אולי לא היינו צריכים לקטר על מערכת החינוך". אבל זה, לעניות דעתי, נשמע יותר כמו אוטופיה. עד שזה יקרה אין לנו אלא לקוות, במידה זו או אחרת של ספקנות, שבית הספר ינסה למלא ולו למצער את התפקיד המוביל בחינוך.
|
|
מיכאל
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
בעיניין הלוקרים שמציעה אוקי
רעיון טוב אבל האם באמת זקוקים לכל כך הרבה חוברות וספרים?
אולי גם כאן מישהו "עושה קופה" או חייב להוכיח שהוא יותר מוצלח מקודמו. "משחקי אגו" כוונתי לא ברמת המורה בכיתה.... |
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
מערכת החינוך בהחלט אינה פרה קדושה
אבל לראייתי בהחלט לא (רק) בה האשם. כאמור האחריות היא שלנו ההורים. לשם השוואה/אנלוגיה, אתה יכול למנוע מהבן שלך להדבק במחלות באמצעות זה שתמנע ממנו לחלוטין מגע עם אנשים בהנחה שחלקם חולים או לחלופין, תדאג לחזק את המערכת החיסונית שלו (וכמובן תמנע ממגע בעייתי מלכתחילה). מערכת החינוך משקפת את החברה שלנו ומה שילדך יחשף לו במסגרת מערכת החינוך, הוא יחשף לו פי כמה בטלוויזיה, בחדשות, ברחוב. באחריותינו ההורים להקנות להם את הכלים להתמודד עם כל זה ולתת להם את אותו חינוך משובח לערכים בראש ובראשונה באמצעות דוגמה אישית. אם כל אחד היה דואג לילדיו הוא תחילה, אולי לא היינו צריכים לקטר על מערכת החינוך (ועל כל השאר...)
|
|
דן סתיו
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
סופרקליפרג'ליסטיק
אכן מילים כדרבנות. אני לא חושב - ואני מניח שגם את לא חושבת - שמערכת החינוך היא פרה קדושה ולכן אני לא משוכנע שכל ביקורת על מערכת החינוך היא בבחינת "קיטור". "הילדים שלנו הם באחריותינו ולא האחריות מערכת החינוך" - טוב ויפה רק שיש כאן חוק "חינוך" חובה ומה שהילדים שלנו סופגים באותה מערכת חינוך גזענות, אלימות וכו' - ואני מתכוון סופגים ולא בהכרח לומדים באופן פורמאלי על פי תוכנית השיעורים אלא סופגים מחבריהם לספסל הלימודים - אינו בהכרח חינוך משובח לערכים. מי מתמודד עם השברים? ההורים כמובן. אין בכך כדי לגרוע כהוא זה מבעיה כאובה שהעלית והוא היחס המזלזל של ההורים במערכת החינוך המוקרן לילדים.
|
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
הביקורת שלך יוצרת בי התקוממות.
זה לא שחידשת דבר מה... זה שוב הקיטורים האין סופיים על מערכת החינוך. אז זה לא שהיא מושלמת, בוודאי שלא, אבל יש פה התנערות מאחריות. הילדים שלנו הם באחריותינו ולא באחריות מערכת החינוך. את הילדים שלנו אנחנו מחנכים ומערכת החינוך מספקת להם מסגרת כזו או אחרת. שום דבר אינו מושלם ובאופן מפתיע, גם אח"כ, בחייהם הם יצטרכו להתמודד עם עוולות, עם טפשות , עם רוע, כוחניות ושאר מרעין בישין. אנחנו צריכים לתת להם את הכלים להתמודד, לראות את הטוב, לוותר על הרע, למצא פתרונות במצב לא אידאלי ולהפיק את המיטב. מה הפלא שאם אנחנו כהורים מקטרים כל הזמן על מערכת החינוך, שהם שונאים אותה? לכל תקופה יש את מאפייניה. נפש האדם לא ממש משתנה. פעם קיטרו על דברים מסוימים שהיום מתגעגעים אליהם, והיום מקטרים על סמרטפונים וואטסאפ וכדומה, שהם כמו דברים אחרים- הם כלי בידינו לעשות טוב או רע. קחו אחריות על הילדים שלכם במקום לקטר על המערכת. זה יהיה אפקטיבי יותר...
|
|
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
לדבר אחד מהסוגיות שהעלית יש פתרון פשוט - קוראים לו "לוקרים".. חבל, שלא משתמשים בארץ הקודש בפתרון הזה..
והמצאת והפעלת פטנט "חטיבת הביניים" - הוא ללא ספק תאונה קשה של מערכת החינוך.
והסקירה שלך מעלה סוגיות חשובות מאוד. |
|
מיכאל
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
דן אני לא סחבתי תיקים ששקלו שליש ממני!
מעמד המורה אף פעם לא היה גבוה (לפחות לא בזמני) די שיגענו אותם.
אבל הם לא נמצאו בהשפלה קולקטיבית ומשכורות רעב. אני לא זוכר שהורי דברו בנוכחותי נגד מורים או שהתאגנו בווטסאפ נגד- היה מידת כבוד בכל זאת למקצוע. הביקורת נגד מערכת החינוך צריכה להתחיל מלמעלה - וכ"ו וכ"ו והדברים ידועים אבל לא נראה שמשהו זז לשפור המצב. |
|
דן סתיו
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
סבא של דוד
ביקורת מעניינת ועצובה. למרות שחלק ניכר מאיתנו התחנך באותה מערכת חינוך על פגמיה הלא מעטים נראה שאיננו מנסים לאפשר לילדינו ולנכדינו ללמוד בסביבת למידה נעימה וטובה יותר. חבל.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מעולה! מהביקורת שלך אני מסיק שאתה סבא טוב שדואג לנכד האהוב שלו. סתם שאלה: לנכד שלך קוראים בטח דוד, נכון?
אתה כותב טוב. נייס טו מיט יו. לא שמעתי על הספר, אבל בזכותך כן. |
11 הקוראים שאהבו את הביקורת