ביקורת ספרותית על אני ישן בחדרו של היטלר מאת טוביה טננבום
ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 27 בספטמבר, 2014
ע"י נצחיה


ש', מהעבודה שלי, מספרת לי על החופשה שלה ביער השחור. לאחר חצי שעה של סיפורים וחוויות מהנות היא אומרת "ולא הצלחתי להפסיק לחשוב על מה האנשים האלה עשו בשואה". וזה מראה שהיא יהודיה וישראלית. ככה אנחנו מתוכנתים. קופצים למשמע "אכטונג" או "שנל", מכינים דרכון נוסף ואזרחות זרה. יודעים בדיוק מה נארוז בתיק במקרה שנצטרך לברוח, עוברים לבית חדש ומתכננים מיד שביל בריחה אופציונאלי במקרה שהגסטאפו יגיע באמצע הלילה, ואיפה אפשר להכין מחבוא ממש טוב. קונים מכונת כביסה של AEG ומכונית של פולקסווגן ונופשים ביער השחור, אבל רותחים על זארה שמוציאה חולצת פסים ועליה כוכב שריף צהוב, כי זה מזכיר לנו משהו. תסביך שואה. ככה זה.

טוביה טננבום אובייקטיבי כמו יהודי שמטייל בגרמניה. כלומר ממש לא. כשקוראים את הספר שלו, חשוב לזכור את זה. הוא מתאר כאילה מצא אנטישימיות ואנטי ישראליות בכל מקום, אפילו שלא חיפש. אל תאמינו לזה. הוא חיפש. הוא לא יכול שלא לחפש. בנוסף, הוא עיתונאי.

כאן יש לי סיפור: יום אחד, באיזו חתונה או בר מצווה, ניגש אלי קרוב משפחה וביקש את רשותי לומר לי משהו בנוגע לאחד הילדים שלי. אני אישה מאוד עדינה ומנומסת. לכן לא אמרתי לו טו מיינד היס אוון ביזנס, ולא סתמתי לו את הפה. אמר מה שאמר, אני לא הגבתי, והמשכתי הלאה. אחרי שנתיים נפגשנו שוב באירוע אחר. אותו ילד שלי עשה בינתיים מה שעשה והקרוב אמר במילים אלה: "אני זוכר, איך בחתונה של שושי ואבי התייעצת איתי בנוגע לזה, אני שמח שקיבלת את עצתי". וזה בעיני איש תקשורת: כמו אנשי הניו אייג', המחשבה שלו יוצרת מציאות. הוא לא נותן לעובדות לבלבל אותו ואת הנרטיב שיצר לו במחשבתו.

עכשיו יזעק הקורא שאני עושה הכללה לא הוגנת. לוקחת סיפור אחד ויוצרת ממנו מסגרת תיאורטית שלמה. אז אני אסייג. לא רק אנשי תקשורת מתאימים את המציאות לסיפור המסגרת שארגנו מראש בדימיונם. גם אמא שלי, למשל, עושה את זה לא מעט. אבל אצל עיתונאים התופעה קיימת יותר. והיא גם הרסנית יותר. בעיקר אם תפירת העובדות למציאות מתחפשת לחיפוש אובייקטיבי.

עיתונאי, יהודי, ואמריקאי בטיול גרמניה. זו לא התחלה של בדיחה, זה טוביה טננבום. הוא מטייל בגרמניה, אוכל ולן במקומות טובים, מדבר עם אנשים ועושה מזה ספר. סידור נחמד, בעיקר עבור הכותב. קצת דומה לזה של אליזבת גילברט. כמו פרפר, הוא מרפרף לו ממקום למקום. כמו זיקית, הוא משנה דמויות וזהויות. לא ברור מה הקו המנחה של הסיור שלו. מה גורם לו להיות היום בהמבורג ולמחרת במינכן, לדבר עכשיו עם איל תקשורת, בעוד שעה עם מהגר תורכי, מחר בבוקר עם מפגין שמאל, ובערב עם מנהל קונצרן ענק. בכל הריאיונות הוא נוקט בכלים שווים - מעלה שאלות פרובוקטיביות, מושך את האנשים בלשונם, מצטט מהם את מה שמתאים לו לתזה העיקרית* שאותה ארגן מראש, ושותל בין דבריהם את הגיגי ליבו שאותם הוא דואג לחלוק עם הקורא פעמיים בעמוד.

ומה היא התזה העיקרית? קשה לומר. היא גם "שונאים את היהודים ואת ישראל" אבל גם "הגרמנים מתביישים להיות גרמנים, חיים בקבוצות, יש להם דיסוננס קוגניטיבי, הם שותים המון אלכוהול, אבל שונאים לעשן והם דייקנים ונקיים מאוד" וגם "הגרמנים הם אולטרה-קפיטלסיטים והם מתביישים להודות בזה". ובעיקר העיקרים: "מי שלא חושב כמוני בדיוק הוא אידיוט גמור".

נהניתי לקרוא, אל תחשבו אחרת. הוא מצחיק, הטוביה. האירוניה שלו, גם אם אינה מושחזת, היא משעשעת. אבל זו ההנאה שכרוכה בהסתלבטות בלתי פוסקת על ה"אחר", על זה שלא חושב כמוני. בדיוק מה שגורם לאנשים לצחוק בהופעות סטנד-אפ על המסכן שהבדרן מעלה על הבמה. למדתי המון, אבל בעיקר למדתי על טוביה טננבום. על גרמניה והגרמנים למדתי מעט מאוד, מעט מדי, מהספר הזה. לא בטוח שאם יהיה ספר כזה על ישראל אני ארוץ לקרוא אותו. למעשה יש ספר כזה על ישראל. הוא נמצא אצלי בבית, ואני אכן לא רצה לקרוא אותו. אילו הייתי מוציא לאור גרמני, לא סביר שהייתי מוציאה לאור את הספר הזה. לא בלב שקט. וזה אכן מה שעשה המו"ל הגרמני שהזמין את הספר. הוא לא הוציא אותו לאור. כמו בסיפור החולצות של זארה, די ברור שגם הספר הזה הוא פרובוקציה מכוונת, שנועדה לגרור אנשים לאתר, לצפות בקטלוג ולייצר באזז מגביר פרסום. הספר כתוב בשפה בוטה, מלא בדעות קדומות ובקביעות בלתי מבוססות, מציג אנשים בצורה נלעגת. כאילו המחבר ביקש מראש "תפסלו את הפרסום שלי! אה, עשיתם את זה, זה רק מראה כמה אתם אנטישמים!!".

את הספר הזה לא היה צריך להוציא. ואין לזה ולא כלום עם אנטישמיות או עם סוג כלשהו של הסתרת אמת. מטעמים מקצועיים בלבד: זה ספר שכתוב רע, יהיר, מתנשא, ולא מקצועי בעליל. ההוצאה בארץ הוסיפה חטא על פשע, או שמא התאימה את עצמה לרוח הדברים, וחיפפה קשות בתרגום ובהגהה.
35 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה (לפני 11 שנים)
טופי - שלושה בבומל! גם לי יצא לחשוב עליו כמה פעמים במהלך הקריאה. אלה כמובן ספרים שונים מאוד. ג'רום ק' ג'רום נסע לטיול תמים בגרמניה, שאז עוד היתה תמימה. וכתב רשמי מסע תמימים. אמנם, בראיה לאחור חלק מרשמי המסע שלו נקראים באור אחר, הרבה פחות תמים והרבה יותר מפחיד, אבל הוא לא חיפש את ההפחדה, הוא סתם כתב מחוויותיו.
נצחיה (לפני 11 שנים)
תודה רבה לך, ניר.
נצחיה (לפני 11 שנים)
שולי, כמו כל הספר, גם השם הוא פרובוקטיבי במתכוון. ואין מאחוריו הרבה כיסוי: במהלך זמן ה"טיול" שלו שהה המחבר בחדר במלון שאי-אז גם היטלר התארח בו. כלומר כך בעלי המלון אומרים לכל הפחות.

הרעש הוא אכן רעש, אבל כמאמר חכמינו "אילנות סרק קולם הולך", ולפעמים הרעש מכסה על הרבה כלום.
טופי (לפני 11 שנים)
אולי כדאי לשלוח את העיתונאי הנכבד לקרא את "שלושה בבומל"
ניר (לפני 11 שנים)
יופי של ביקורת
שולי קליין (לפני 11 שנים)
יופי של ביקורת. השם של הספר סיקרן אותי וכך גם הרעש שהתעורר סביב "תפוס ת'יהודי". מהניתוח שלך, מניחה שהספר היה בעיקר מעצבן אותי ואני שמחה שקראתי את הביקורת. לי באופן אישי קשה לעבור לסדר היום כשאני פוגשת אדם מהזן של אלה שמתאימים את המציאות לסיפור המסגרת שארגנו מראש בדמיונם, בעיני הם עלובים, וכן, גם אצלי במשפחה יש מכל טוב, וגם לא מעט כאלה.
נצחיה (לפני 11 שנים)
אפרתי - לא אמרתי שרק אמא שלי. אבל אמא שלי מאוד משוכללת בתחום הזה. לקח לי הרבה זמן להבין למה היא ואני מתארות אותם סיפורים בדרכים שונות לחלוטין, את שהבנתי שהיא מעצבת את האירועים לפי ה"סיפור" שאותו קבעה מראש. לפעמים זה מעצבן. בדרך כלל זה סתם מצחיק.
נצחיה (לפני 11 שנים)
יעל - תודה רבה, שמחתי להיות לעזר.
נצחיה (לפני 11 שנים)
אלון, אני חושבת שזה יותר מ"בא עם אג'נדה לספר". הוא לא רק ידע מראש מה הוא מחפש, שזה בסדר, הוא גם לא ממש מקשיב לאנשים, ומכניס להם מילים לפה.
אין ספק שיש אנטישמיות. גם בארצות הברית, אגב, למרות שהוא מתכחש לזה. לא מהספר הזה אפשר ללמוד על כך.
נצחיה (לפני 11 שנים)
חני, זה נכון שאנחנו מסובכים, ושאי אפשר לברוח ממה שאנחנו, אבל כדאי להיות מודעים לזה בזמן קריאה ושיפוט.
נצחיה (לפני 11 שנים)
נעמי, תודה רבה. כבידור וסאטירה הוא ספר טוב. כמחקר שנועד לתת תמונת מצב - גרוע ביותר. למדתי, כמו שאמרתי, בעיקר על טננבום האיש, ועל דרכי העבודה של אנשי תקשורת באופן כללי: קובעים לעצמם מטרה, ומשרטטים סביבה את העיגולים. יש נקודות שהועלו בחופשה בספר, וכדאי אולי ללמוד אותן. למשל: היותה של גרמניה פדרציה של מדינות נפרדות, למשל: סיפור ה"ירוקים" בגרמניה. או ההגירה התורכית. אבל הספר לא מעמיק בהם, ומלבד כמה הערות של המתרגם, אין שום מידע.
אפרתי (לפני 11 שנים)
נהדר. למה את חושבת שרק אמא שלך? אמא שלי חיה רק על פי זה.
yaelhar (לפני 11 שנים)
לא ששקלתי לקרוא אותו. אבל, כמו בפעמים אחרות, את מספקת לי מושג לא רע על למה לא, יחד עם מושג (אישי בהחלט) על מה אנחנו מדברים כאן...
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים)
טוב, אז הוא בא עם אג'נדה לספר. יש פתגם מפולפל בערבית, שמוסר ההשכל שלו אומר פחות או יותר, "אם תחפור מספיק עמוק, תמיד יהיה לכלוך איפה שתחפש". ככה זה. מאחורי כל גרמני טוב תמיד יסתתר סבא שעשה משהו או שתק או שזה לא חומר לספר. אני מניח שהאנטישמיות קיימת, גם במחשכים וגם בגלוי, אני שומע עליה הרבה מחברים שגרים באירופה, ומי שאוזנו כרויה ועיניו פקוחות, תמיד ימצא אנטישמיות איפה שירצה, וגם להיפך בדיוק. היתה תכנית טלוויזיה לא רעה של נפתלי גליקסברג בשם "אנטישמיות, לא מה שחשבת". ואת התכנית "אללה איסלאם" של צביקה יחזקאלי פטרו במילייה הנכון כמסיתה וכמחפשת סנסציות מתחת לפנס. ניחא. חבל שהספר רע. לפחות הביקורת טובה.
חני (לפני 11 שנים)
אי אפשר לברוח או לחיות בכחש למי שאנחנו...מסובכים שכאלה כבר אמרת..
נעמי (לפני 11 שנים)
נהניתי לקרוא, ביקורת משעשעת ומנומקת היטב.
פיסקת הפתיחה מצוינת.
האמת שהוא נמצא לי ברשימת הספרים לקרוא בעקבות
ביקורת של מישהו כאן, אבל עכשיו די שכנעת אותי להתרחק.
כתבת שלמדת ממנו מה בכל זאת למדת חוץ מעל טוביה?





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ