ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שישי, 22 באוגוסט, 2014
ע"י עומר ציוני
ע"י עומר ציוני
הספר טוב וקשה. לכאורה - עוד ספר עדות המביא אליו עדויות מהפלנטה ההיא ששמה אושוויץ.
ואולי היה כאן מקום לשים נקודה.
אבל בספר הזה ישנה שאלה גדולה וקשה יותר - מה זה להיות טוב?
הטענה המרכזית, לאורך כל הספר, שהרוקח הזה ראה את עצמו כצדיק גמור בעוד שבפועל הוא עשה מעשי זוועה. למשל - הוא עמד עם הרופאים המממינים על הרמפה ההיא באושוויץ. אבל הוא לא רק מיין. הוא גם הבטיח בהונגרית ליהודי הונגריה, שכניו, שהכל יהיה בסדר. שלח אותם לתאי הגזים בחיוך ובקול שקט. הבטיח להם שמי שיפנה לכיוון הזה יתאחד עם בני משפחתו. לזקנים הציעו הסעה.
הוא כמובן טוען שטוב שכך עשה. שעדיף היה שימותו בשלווה, כי בכל מקרה הם היו מתים.
אבל יש טיעון חמור עוד יותר - הוא זה ששמר בבית המרקחת את קופסאות הציקלון בי. בכל פעם לפני שהכניסו את הגז היו באים לקחת קופסה מבית המרקחת שהיה בניהולו.
והוא ביקש יפה שיכינו לו משיני הזהב שעקרו מפיות הגוויות, שקים מלאי זהב, לקחת לחים שאחרי המלחמה. הוא הגיע ל-700 קילו זהב.
הוא זה ששמר בבית המרקת על הזריקות שהזריקו לילדים ללב. לילדים ולנכים ולתאומים. כדי שימותו מיד לצרכי המחקר.
אבל מצד שני הוא הציל את בני עירו כשגדש את בית המרקחת ברוקחים שהכיר, הרבה מעבר למה שהיה צריך. והוא מעולם הוא לא ירה באיש. ולא שפט איש למוות. ולפי טענתו גם לא נכח בהוצאות להורג.
הוא הציל כמה אנשים. ו"כל המציל נפש אחת..." יש עדויות של ניצולים שניצלו בזכותו ממוות בטוח.
אז מה האיש הזה? צדיק קדוש או רוצח סדיסטי שפל ומתועב? מה זה "להיות בסדר"? איך מודדים את זה? בכמות האנשים שהיצלת או בכמות אלו שגרמת למותם?
ספר מרתק.
מעבר לזה ישנם כאן כמה תיאורים חדשים, שמקטינים במעט את תחושת האפסות ואין האונים של ההולכים למות. אנשים שסירבו להתפשט, ילדים שהבינו שגורלם נחרץ וניסו לברוח, רב שקילל את העם הגרמני, המרידות בימי אושוויץ האחרונים ועוד. ותיאור של המציאות הזויה בפלנטה ההיא שהופכת לאט-לאט להיות נורמלית וכוללת בתוכה שוק שחור, ארוחות שחיתות, בתי זונות בצד מופעים ותזמורות עבור מנגלה.
ספר מטריד, מעניין ומעורר מחשבה.
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
עומר ציוני
(לפני 11 שנים)
יפעת ונעמי
אני עדיין לא יכול להבין לגמרי מה דוחף אותי לקרוא את הספרים מהסוג הזה, אבל ללא כל ספק אחת הסיבות היא המחשבה שאינה מרפה "מה אני הייתי עושה?" איך הייתי מגיב לכמות כזו של רוע, האם הייתי מוכן להקריב את משפחתי והסובבים אותי למען "מוות מכובד". המוות המכובד לא רק היה מוסיף כבוד לעם היהודי - סביר מאד להניח שהתנגדות משמעותית הייתה עוצרת גם את הקטל. אבל אלו רק מחשבות. טורדות ומציקות... ובכל פעם שאתה נתקל בתאורי הרוע הבתלי נתפס, חוזרות המחשבות... ומה צריך ללמוד מזה לגבי העתיד?... |
|
נעמי
(לפני 11 שנים)
התגובה שלך יפעת הזכירה לי שגם אני נעצרתי בזעזוע על הקילוגרמים.... לא יאומן...
|
|
יפעת
(לפני 11 שנים)
בעת קריאת המילים הקשות האלה, בדיוק כשהגעתי לקריאת הכמות הבלתי נתפשת של הזהב שנאגר משיני הנרצחים, בא הקטן שלי לשבת עלי.
רגע מצמרר במיוחד, שכן מאז שנולדו ילדי תפישת השואה שלי הועמקה להבנה שאם היו נולדים שבעים שנה מוקדם יותר מישהו היה לא רק רוצה במותם במחשכי נפשו, אלא ממש עושה הכל כדי להוציאו אל הפועל בצורה השפלה והנוראית שללוא הסיפורים והעדויות לא הייתי מסוגלת אפילו להעלות על בדעתי. רגע שהותיר לב מכווץ ועיניים דומעות.
|
|
נעמי
(לפני 11 שנים)
נשמע ספר קשה לעיכול, ברור לי שאתה אכן קורא אותו מתוך רגש חובה לנושא, כל הכבוד לך
|
|
עומר ציוני
(לפני 11 שנים)
ליעל
לא קל לקרוא ספרים כאלו. מצד שני גם "לא קל להיות יהודי"... האמת היא שאני פשוט חש חובה להתמודד עם הנושא, למרות שקשה לי מאד. |
|
בת-יה
(לפני 11 שנים)
יש פתגם שאומר: "אל תדון אדם עד שתגיע למקומו" ובתופת ההיא לא היה קשה לגרמנים למצוא מחליפים, לכל דבר. ולך תדע, אם המחליף לא היה יותר גרוע.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 11 שנים)
יעל, תאמיני לי או לא
זה בדיוק התגובה שרציתי לכתוב, אבל לא היה לי נעים, כי ברור שלכל אחד מאיתנו יש את העדפות הקריאה שלו, ואם עומר "נהנה" מקריאת ספרים כאלה (שמתי לב מביקורות קודמות שלו שזה הקו של הספרים שהוא אוהב לקרוא) אשרהו.
|
|
yaelhar
(לפני 11 שנים)
איך אפשר לקרוא ספרים כאלה? על הנושא הזה, כלומר. זה מה שאני תמיד שואלת את עצמי ולא מקבלת תשובה...
|
20 הקוראים שאהבו את הביקורת