ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שבת, 26 ביולי, 2014
ע"י cujo
ע"י cujo
לפני כמה שנים טיילתי בניו זילנד. יש שם ארגון שנקרא היט שמחבר בין טיילים מישראל לנוצרים שמרגישים כאילו נגעו בארץ הקודש ופותחים את ביתם תמורת סכום סימלי. זה לא נעשה ממטרות מיסיונריות ( לפחות לא נראה לי) וזה מאפשר טיול זול בניו זילנד. נוצרים אוהבי ישראל מה יכול להיות רע?
הגעתי לבית של זוג בעיירה באי הצפונית אחרי שתיאמתי איתם מראש. הם הראו לי את החדר והתיישבתי איתם בסלון לשתות קפה, היה להם תינוק בן מספר חודשים והאישה התעסקה איתו בעיקר, אז נשארתי לדבר עם הגבר.
הוא היה בחור בתחילת שנות השלושים שלו שבעקבות תאונת דרכים גילה את אלוהים והתחזק.
הוא היה סקרן מאוד לגבי ישראל ווידא איתי שאני אכן חוזר לארץ. הוא שמח לשמוע שהתשובה חיובית והאיץ בי למהר. זה מאוד חשוב שכל היהודים מכל העולם יתקבצו לארץ הקודש ,אמר. אז תחל הנבואה.
לפני הנבואה כאשר כל היהודים יהיו בארץ הקודש יקומו עליהם כל אומות העולם (או כל אויביהם – השטן הוא בפרטים) ותהיה מלחמה קשה אבל היהודים ינצחו – כיפאק היי.
את המלחמה ינהיג מנהיג כריזמטי ומיד עם תום המלחמה הוא יבנה את בית המקדש השלישי תוך שבע ימים .
וכאשר כולם יבואו לחנוכת הבית, יעמוד המנהיג על המדרגות ויכריז על עצמו כמשיח ויצווה על כל היהודים לקבלו ולהשתחוות , אבל אנחנו , חנה ובניה כנר לרגלינו , לא נשתחווה. אז יתרגז המנהיג הכריזמטי ויחבור לאומות העולם המנוצחות ויעלה בכוח רב על ישראל. רק שליש מבני ישראל ישרדו את המלחמה ואז תבוא הגאולה, הוא סיים את הנבואה בחיוך רחב מאמין שהוא מספר לי בשורה טובה של אופטימיות.
Lovely
כך גיליתי את המחיר המלא שמשלמים על נדיבותם של אחרים וחזרתי לבתי הארחה המצויינים של ניו זילנד.
נבואות הן דבר מעניין, ההיסטוריה היהודית היא דבר מסקרן, פנאטיים כאשר הם לא קופצים עליך ברחוב או דופקים לך בדלת הם חומר נהדר לסיפורים , כל אלו והרבה העצמה נשית נרקחו למלך אין בית, שמתאר את הנסיון של בית שאול והעמלק להפיל את בית דוד – 3000 אלפים שנה אחרי כלומר בימינו.
אנשי בנימין שמחכים אלפי שנים כדי לנקום במי שלקח את המלוכה מהם ולהמליך עליהם את היורש מזרע שאול , שחיים בצל היהודים אך מחפשים נקמה בהם ,נשמע מופרך והזוי. אבל אם מסתכלים על ההיסטוריה שלנו , של עם ששרד 2000 שנה וחידש מדינתו ושפתו זה כבר נראה פחות מופרך ואם מוסיפים לקלחת קבוצות של נטורי קרטא שמוכנים לחבור לאויבינו כדי לפגוע במדינה הציונית או את הקראים שהצליחו לשכנע את הנאצים שאינם יהודים ( אחד מפיקנטריות המידע הרבות שקיימות בספר) זה כבר מתחיל להשמע הגיוני. ואם נוסיף משיחי שקר,המן עמלקי,כוזרים והטענות שהתנך נכתב על ידי בית דוד, אז יש מספיק ספק להשעותו ואפשר לבנות סיפור משכנע.
לצערי , למרות שחגי דגן מביא את כל החיזוקים הללו ועוד הוא לא הצליח לגרום לי להאמין שהסיפור יתכן או אמיתי. הדבר קשה שבעתיים כיוון שאין דמות אחת אמינה בספר. הסיבה הראשית לכך היא שגם הדמויות וגם הסיפור מוקרבים על מזבח ה'קוליות' . לא לשווא מוזכרת הסדרה 'אלי מקביל , מספר פעמים בספר.
כמו שבמשחקי הכס דוחפים סצינות עירום כדי להחזיק את הצופה עירני או בסרט רובוטריקים לוקחים את הלחימה לתוך עיר מיושבת בלי שום הגיון עלילתי חוץ מהעובדה שזה מצטלם טוב גם כאן קופצת העלילה מלוקשיינים לדיאלוגים וטוויסטים עלילתיים מופרכים.
נניח שהדברים שכתבתי לעיל לא היו מפריעים וגם אם כן אז נניח שימי הקיץ החמים אפשר לקרוא ספר מגניב ולא לקחת אותו ברצינות יתרה אזי הייתי אומר דיינו, אלמלא מכת שמות התואר שפשטה בספר ועשתה בו שמות עד כי יאבדו אתונותיו לעד. לדוגמא :
"שמש שוממה מרחה אודם אדיש על הרי מואב לפני שפינתה מקום לירח מרוחק,מוזח,שקוע במרחב הרקיע הקשה של מדבר יהודה. סנדרה שפיצק נעצרה מול פתח מערה אחת,חלל שחור ואטום,מחופה שיחים קשים,נטולי שם, הודף את הבלחי השקיעה ואת ריצודי הירח המרוחקים".
סגנון הכתיבה , החתירה לאלוהות נשית והמשחק בין המורשת היהודית למורשת הכנענית דומים בין הספר הזה לשדים ברחוב אגריפס . אבל מה שלא עובד בספר הזה בצורה כל כך ברורה , עובד מצוין באגריפס.
החדשות המבאסות הן שאותו סופר כתב את הספר הטוב שקראתי השנה ואת הגרוע שקראתי השנה. החדשות הטובות הן שאגריפס נכתב אחרי למלך אין בית ולכן המגמה חיובית.
בסופו של דבר זה ספר קליל וקריא,אבל מבחינתי לא מומלץ.
14 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
cujo
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה סוריקטה:)
שלחת אותי לגוגל:) הקראים בארץ הם אכן ממצרים אבל הקראים במזרח אירופה ניצלו ברובם מהנאצים לפחות לפי המסמך של יד ושם והכתבה בynet :
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4103560,00.html www.yadvashem.org/odot_pdf/Microsoft%20Word%20-%201486.pdf אני מוצא את הנושא מאוד מסקרן. |
|
סוריקטה
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מצויינת,
אבל למיטב ידיעתי לקראים היו שתי קהילות גדולות, אחת בליטא והשנייה במצרים. רובם של קראי ליטא הושמדו עם יתר יהודי ליטא. הקהילה ששרדה היא זו שמקורה במצריים.
|
|
cujo
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה יעל.
אני מסכים איתך אבל מגלה שיש ויש ובמקרה הזה אפילו אצל אותו סופר יש ויש:)
|
|
yaelhar
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מקסימה.
והדוגמה שהבאת מתאימה בדיוק לדעתי על ספרות עברית...
|
|
cujo
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
תודה:)
|
|
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
יופי
|
14 הקוראים שאהבו את הביקורת