ביקורת ספרותית על קים מאת רודיארד קיפלינג
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 8 באפריל, 2014
ע"י ליאור


אתן מכירות ואתם מכירים את התחושה הזו.
של משהו טוב.
ומוכר.
מרגישים אותה כשנושכים את הביס האלף במקום הקטן הזה בצללים של פאתי כיכר רבין הי"ד, מקום שכבר 20 שנה הוא המקום הכי טוב באפריקה לאכול בשר.
מרגישים אותה בכל פעם שהולכים לים לגלוש והגל הראשון מתלבש בין חרבות הגלשן, מעיף אותך קדימה, למעלה והלאה ומעניק לך את התחושה הזו שהיא התחושה הטובה ביותר שניתן לחוש (שלא מעורבת בה פליטה).
מרגישים אותה בכל פעם שנפגשים עם החבר המופלא הזה, שלא משנה כמה פעמים תיפגשו, הוא תמיד יודע בדיוק מה אתה צריך – הוי ג'ק דניאלס, אישי היקר.
ומרגישים אותה כשקוראים ספר וכבר בעמוד 6 או 7, יודעים. זו תחושה מתוקה ואיטית שמתפשטת בגוף ובנפש. הנה ספר אדיר, ממש כאן, אצלי בידיים.
"קים" הוא כזה.
ולא סתם. הוא ספרו האחרון על הודו של איש מלא סתירות, סופר ובעיקר מספר רגיש וגאון מצד אחד ומייצגו הנאמן ונביאו של אחד מסוגי ההתפתחות האנושית הנבזיים ביותר – הקולוניאליזם – מצד שני.
הקולוניאליזם דרך עיני קיפלינג הוא כל מה שהוא מתמצת בשורות המרטיטות של "משא האדם הלבן", הפואמה המופלאה שלו – הכורח וההכרח שנטל על עצמו האדם הלבן לחלץ את פראי האדם מסביב לעולם מחשכת בערותם, מנהגיהם ודרכי חייהם.
ואם, משום מה, אין הפרא חפץ בחילוץ, יחולץ גם יחולץ כשהוא נמשך בשערות ראשו ויחולץ גם יחולץ, גם אם לעיתים המשיכה חזקה מדי ורק ראש הפרא נשאר ביד המחלץ הלבן. טוב, הרי בפואמה המופלאה הזו כבר נאמר כי היליד הוא "חציו ילד – חציו שטן".
"קים" מספר את הודו כפי שהתאווה הקולוניאליזם הבריטי (והקולוניאליזם בכלל) לראות את שטחי הקולוניזציה – תערובת אקזוטית, מרטיטה, כר להרפתקאות, לפרצי צחוק והומור, לילידים הששים לקראת פלאי הציביליזציה ולאדם לבן שקט, בוטח, מדביר חולי ועוני ורעב ומביא קדמה מבורכת בכל אשר יפנה.
הזרעים הללו זרועים עד היום בתרבות המערבית – החל מסרטי "אינדיאנה ג'ונס", עבור בכדורגל האירופאי וכלה בנסיונות החוזרים ונשנים של מדינות כאלה או אחרות להביא דמוקרטיה בכוח החרב לעמים שונים ומשונים על פני הגלובוס.
אבל אחרי הכל – ולפני הכל – "קים" הוא מהדברים הטובים והמוכרים. ספר שכבר מהעמודים הראשונים שואב פנימה ומיד אתה צולל, כי קיפלינג כותב כמו שמעטים בהיסטוריה האנושית כתבו.
והגיבור שלו קים - בעורקיו זורם דם בריטי המעורב עם דם הודי - הוא תמצית השילוב בין הלבן לשחור, בין בריטניה והודו, האידיאל הקולוניאלי בהתגלמותו, זה שכמובן מעולם לא התקיים ולעולם לא יתקיים. כן, בסוף זה תמיד יצטרך להיות שתי מדינות לשני עמים.
הספר בהוצאה החדשה מלווה בהרבה הערות מועילות ומאירות אז לפני חג היהודים בו בוודאות תסבלו מהרעלת מצות וריאליטי, מומלץ מאוד להתארגן עליו.
10 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אנקה (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
אפרתי, בטח זכה. כל השיחות המעמיקות כאן על אקונומיקה נהגי מונית עשוקים באילת ושאר ירקות מעלות את הרייטינג של הלייקים.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
זכה ליאור, וכל ביקורת שלו מצמיחה דיונים עמוקים ומרתקים (שלא שייכים כלל ועיקר לנושא הביקורת).
חמדת (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
בנות - נשארתי ללא טיעונים נגדיים פסיכולוגיים ,מגדריים . מה אומר- תיהנו ממירוק הנפש והבית ותמשיכו לנגוש בבעליכן ,כי הרי פסח לא בא כל יום בשנה .אני פשוט מתמוגגת מהדו- שיח פה .
אפרתי (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
סיפר מבקר של מס הכנסה את זה הסיפור: כידוע הוא, שבאילת העיר הדרייברים לא מפעילים מונה, שהרי מוטב כך וכך דולורס של תיירים מגרושים שנימנים במיטר... חפצו לערוך פשיטה רבתי בעיר החטא וההוללות (טוב, פעם אילת הייתה כזאת), הפיצו שמועה שבעוד שבוע יפשטו חוקרי מס הכנסה על נהגי המוניות. מיד נעשו אלה קדושים וטהורים, מפעילים את המונה בכל עת ובכל שעה, שהרי מי יודע אם הנוסע התמים שלהם אינו אלה חוקר במסווה. לאחר שבוע הגיעו החוקרים, נטלו את הקבלות של כל השבוע, הכפילו פי ארבעה וקצת, והרי לכם הכנסות של חודש. הכפילו פי 12 וכך תבעו מס מן הנהגים האומללים שלא ידעו את נפשם. (וכך ראוי לעשות למוכרי הפלאפל-שווארמה-פיצה, המוצאים את פרנסתם השחורה מאיתנו, הנקייניות המטורללות.
אנקה (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
אפרתי, מה פתאום אוכלים בבית ? לא הייתה כזאת במחוזותינו. מסתמנת פשיטה המונית על דוכני הפלאפל-שווארמה בקרייתנו, והם בוודאי נשבעים בפני הבנקאים שלהם שבכל השנה לא הייתה להם פריחה כלכלית כזאת כמו השבועות טרום פסח. בדוק.
בינינו, הצחצוח המירוק ושאר נפלאות נקיון פסח הם יותר לנפש ולמצפון שעוד נותר בי :) עבודה מהנה שתהיה לך ולכל בנות ישראל המצחצחות. והבנים רצוי שינשמו כמה שיותר אוויר מבחוץ - כה אמרה סבתי עליה השלום. והיא ידעה מה היא אומרת.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
חמדתי וכל היתר, מה פתאום פטריאכלי?!!! ניקיון הפסח הוא מטריאכלי פר-אקסלנס! כל הגברים אצלנו מתמרמרים על עול השיעבוד, מתלוננים שהם הפכו לקורבן פסח ולא מוצאים שום קשר בין ההלכה ובין הריצה האובססיבית אחרי כל גרגיר אבק. זה אנחנו הנשים שלובשות סינר של נקיינית כפייתית וחולמות בלילה חלומות בלהה על אי-הספק. ובעניין בית מצוחצח, זוהי שריטה של כל השנה וכבר טענתי שאם הייתי מבזבזת פחות על ניקיון, הייתי יכולה לקנות קוטג' בסביון. אבל אני אוהבת בית שנראה כמו מוזיאון ולוק שבוקע מ"בניין ודיור". דפקט. למעשה, כל הנקיינות של טרום פסח היא מטהרת נפש. דווקא בחורה חילונית, שסיפרתי לה איך שלושה חודשים לפני פסח, אני נעשית עקרת בית עמלנית ומשרתת של הבית. היא הסבירה לי שניקיון חיצוני גורם לתחושה של ניקיון בנפש וזה נכון! נעמה, בשנה הבאה את עורכת ניסוי. חברה, פרטים בהמשך. ואת, אנקתי, המשיכי לקרצף, לא היו ימים טובים לבנות ישראל מימי טרום פסח (ערב פסח הוא מושג רחב שמקיף כחודש וחצי...) בהם בני הבית אוכלים פיצה ופלאפל ואנחנו נוגשות בהם כאחרוני המשגיחים של בני ישראל במצרים: שטפת ידיים?!!! מה הפירור הזה!!! החוצה!!!
אנקה (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
חמדת, בלי סבל כל החיים ובעיקר בפסח, מי או מה אהיה ? תאבד לי הגדרת הזהות שלי:) אני מתנחמת בהבעת ההזדהות שלך. תודה.
חמדת (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
אנקה- מה יהא על הפולניות ?גם ככה אתן סובלות כל השנה ,אז בפסח יותר ??לבי יוצא אליך .
חמדת (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
נעמתי -יש ויש אקונומיקה כל השנה .אבל אני לא נוגעת רק אם אין ברירה .יש בן זוג ויש עוזרת . לגבי התחושה האיטית והמתוקה שמתפשטת בנפש -אצלי זה בא מדיור .
אנקה (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
לחמדת, צר לי לאכזב אותך, אבל אצלי אין פסח כהלכתו ללא ניחוח אקונומיקה שנדבק לעור כמו קרציה שורפת. זה קורה אצלי מימים ימימה. כבר צרוב ב-D.N.A הפולני שלי.

נעמה, חוששתני שליאור לא קישר את האקונומיקה לתחושה האיטית והמתוקה שלאחרי..הוא משתמש בחומרים מסוג אחר. חחחח...
נעמה 38 (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
חמדתי, את בטוחה שבחיפוש מקרי בביתך לא נמצא אקונומיקה לשימוש עצמי? היי וזה גם מתקשר לתחושה האיטית והמתוקה שמתפשטת בנפש שליאור יקירנו דיבר עליה.
התמימה (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
ממש עושה חשק. וההרגשה הזו ישר בהתחלה, שזה הספר שלך, אין דבר דומה לזה
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
ליאור "...ומרגישים אותה כשקוראים ספר וכבר בעמוד 6 או 7, יודעים. זו תחושה מתוקה ואיטית שמתפשטת בגוף ובנפש. הנה ספר אדיר, ממש כאן, אצלי בידיים".אהבתי את האפיון הזה. הוא נפלא, תמציתי וקולע וגם ציורי.
חמדת (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
אנקה ונעמה -ואני מחזיקה מכן שאינכן מאלו שמתמכרות לאקונומיקה ?? איה אנו באות אם אתן באזור הפטריארכלי הזה??!! איזה מזל שאפרתי מצילה את המצב .
ליאור לפעם הבאה שאתה כותב ביקורת תשים לב שאתה כותב על אותה מהדורה ,גם אותי בלבלת בתחילה
אנקה (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
אפרתי, ע. ניסה להפיל אותך בפח הפוליטי, אבל הוכיח שלא קרא בדיוק את הביקורת .חחחח...
אנקה (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
לנעמה, כך יעשה למי שכותב פעמיים אותה ביקורת ובא לבדוק את עירנות חברי האתר. וכאן הוכח שלא נמים ולא ישנים חברי אגודת סוגדות האקונומיקה. יכול להיות שיש לה השפעה מעוררת על התאים האפורים בקופסה השחורה שלנו? ואני אגב נחנקת מהריח, אבל למי זה אכפת ?
נעמה 38 (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
אנקה איזה באסה לכתוב סקירה ולקבל דיון ער על קסמי האקונומיקה
נעמה 38 (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
אפרתי אני מכורה לריח של האקונומיקה אבל הבית שלי עם כל הצער שבדבר רחוק ת"ק פרסות מלהיות מבריק וגם אני לא שמתי לב בכלל לדקויות שהשקעת בהן מחשבה. הנה יש לך שוב הזדמנות , זה לא קורה כל יום.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
יותר טוב מאוחר מאף פעם לא. ובמקרה זה, אולי עדיף הפוך: מוטב אף פעם לא מאשר מאוחר מדי.
(לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
אה אפרתי, רק עכשיו שמתי לב.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
עמיר, חלילה וחס!!! לא להתבטאויות הפוליטיות כוונתי. גם אנוכי לא ממש שייכת לצד הימני של המפה, אלא שאני לא מאמינה גדולה בתהליך בגלל שותפינו. כוונתי היא למשפט שבסוגריים בשורה הרביעית בביקורת שלעיל. תמהני, ידידי, שאף אחד מכם לא שם לב שיש בהערה הבוטה הזו טעם לגנאי. וכמובן שהתגובה המשעשעת שחסכתי מכם קשורה ישירות אליה.
(לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
אפרתי, תמהני - למה כוונתך - ההתבטאויות שלעינייך ראויות להתנקות הן הפוליטיות כגון בסוף זה תמיד יצטרך להיות שתי מדינות לשני עמים או רבין הי"ד ?
זה קפץ לעיני אבל לא לגטימי לבטא כך?
מזכיר לי קצת את המורה ההוא שהתבטא פוליטית טומנם פרובוקטיבי במידה והתלמידה שקפצה ועשתה מזה פרסום וענינים - אבל בתכל'ס הכול היה לגטימי הרי.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
נעמתי, אני מקווה שאדי החומרים לא ערפלו את שיקול דעתך הפמיניסטי. מילא, ליאור בטח מנקה את התבטאויותיו באקונומיקה. אבל אנחנו, נשים דעתניות שכמונו נלכלך את ידינו באקונומיקה? בושי לך.
אנקה (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
לנעמה, בעניין הניסוי החברתי - אני מסופקת. בעניין האקונומיקה - אני משוכנעת מנסיון אישי :)
נעמה 38 (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
אנקה אולי זה ניסוי חברתי נשגב מבינתינו או שאדי האמוניה מהניקיונות עושים את שלהם כאן על כולנו.
אנקה (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
לנתי, אפשר גם למחוק את הביקורת מההוצאה הקודמת או לציין את זה. וזאת לא פעם ראשונה בימים האחרונים ולא האדם היחיד.
אם זאת אופנה אז בבקשה תהנו.
ובעצם מה זה משנה איזו הוצאה לאור. העיקר - ויוה לה ביקורת !
נתי ק. (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
כי חשבתי שהאתר לא התעדכן וגם הלייק שלי נעלם. למה להתעצבן? הבן אדם קורא ספר ומכניס ביקורת, אחר כך שם לב שהכניס ביקורת על ההוצאה הלא נכונה ומתקן את הטעות. לא נעשה שום פשע, לא?
אנקה (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
נתי ק. מה שמפליא אותי הוא שלייקקת פעמיים. למה לטרוח? אותה ביקורת תוך יממה לשתי עטיפות שונות. מילא שישחק לו נער הכאפות החינני. אבל למה ישנם כאלו שמלייקים לאותה פארסה ?
נתי ק. (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
אני עשיתי רפרש פעמיים כי חשבתי שהאתר הפסיק להתעדכן:-)
אפרתי (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
ליאור, איזו פרוטקציה יש לך שהביקורת עולה פעמיים לעמוד הראשי? אהה, הבנתי.עטיפה אחרת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ