ביקורת ספרותית על שתיים דובים - ספריה לעם #673 מאת מאיר שלו
בזבוז של זמן דירוג של כוכב אחד
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 24 באוקטובר, 2013
ע"י מירי שחם


אוף. כן, אוף. פער בלתי נסבל בין האקרובטיקה המרהיבה של השפה לבין עלילה דלה ולפרקים אף מטופשת. ספר ששום אישה לא אמורה לקרוא בלי לחרוק שיניים ולנופף באגרוף. אבל אני לא רוצה לדבר על הספר, אני רוצה לדבר על רותה.
לרותה יש אופי, כלומר תכונות שמאפיינות אותה, היא מה שקוראים 'טיפוס' (במלעיל) - כלומר יש לה התנהגות שטיפוסית לה. אבל לרותה, צר לי לקבוע, אין בכלל עולם פנימי. שום זכר לקונפליקטים, אף לא בדל הירהור אחד לעומק על עצמה ועל חייה, על מקומה בעולם, רק עובדות, עובדות ועוד קצת עובדות. זה מפתיע, בעיקר משום שרותה ננטשה על ידי אמא שלה בגיל צעיר, וחוץ מזה היא גם יתומה מאב. האם יש איזה הד לביוגרפיה הזו בטקסט? נאדה. לכל המטען הזה אין שום ביטוי בספר. רותה מתארת את חייה רק דרך ערוץ אחד, הזיקה שלה לאיתן. איך כתבה רביקוביץ'?
"אהבתי אותו כמו שחמנית אוהבת את השמש
וכמו שהיא נוטה אליו"

רותה היא דמות נשית שנכתבה על ידי סופר ממין גבר. האם פה הבעייה, אולי? לא ולא. גם איתן מתואר ככה, חסר קונפליקטים ומורכבויות. הוא פוסע במסלול אחד, ואז מתרחשת טרגדיה והופס, איתן מוסט למסלול אחר, ואחר כך קורה עוד משהו והופס, שוב מחשב מסלול מחדש.זה כמו בממלכת הטבע, אין זכר לעולם נפשי.

ואיזה מין גיבור הוא איתן? איתן מתואר כמעין אל.
רותה אוהבת אותו, שלא לומר מעריצה, שלא לומר סוגדת. פחחחח? לגמרי!

לפנינו רומן נטול קונפליקטים, אז מה בכל זאת מניע את העלילה? מהו המנוע הפנימי של הספר הזה? התירוץ של רותה לכך שהיא פורשת את סיפורה הוא המחקר המגדרי. אין ספק שתחום המיגדר חביב במיוחד על מאיר שלו, הסימפטיה לדמות של ורדה מתפרצת ממנו, הוא פשוט לא מסוגל להתאפק מלהרעיף עליה שבחים וליטופים. איפה היינו? אה, כן - "סוגיות מגדריות במושבות הברון."
הספר מעמיד במרכזו את השאלה המגדרית, וכל הסיפור הוא מעין תשובה מורחבת לשאלה הזו. ומהי התשובה?
ובכן, אם נשרטט את התבנית הבין-דורית, הרב-משפחתית, נגלה מהר מאד שהסוגיה המגדרית מקבלת מענה פשוט, שלא לומר פשטני: תפקידה של האישה בעולם הוא לשמש כעדה לנפלאותיו של הגבר. ההערצה של רותה מזינה את איתן ואת הספר. לעיתים האישה מתבקשת למלא תפקיד פחות סימפטי, של עדה לכישלון, כפי שעשתה סבתא רות בליל כלולותיה. אבל שוב - עדה פסיבית. היא לא מניעה אירועים, רק לגבר יש זכות להניע אירועים.
העמדה השמרנית, שלא לומר מיושנת הזו, מקבלת חיזוקים באמצעות סטראוטיפים נשיים חבוטים, נוטפי מיזוגניה -
למשל, שנשים הן פטפטניות
למשל, שנשים לא מפרגנות זו לזו - רותה מגיע בשמלה לבנה לחתונת אחיה כדי לעצבן את הכלה. אם הכלה יוצאת משם במופגן תלויה על גברבר צעיר, כדי לעצבן את הכלה. המספר בונה את דמותה של רותה כשהוא מנקה אותה מכל רשת תמיכה נשית אפשרית - היא יתומה מאם, סבתה שמגדלת אותה מוגדרת כ'לא בסדר', אין לרותה חברות, והיא לא מפספסת אף הזדמנות שיש כדי להעליב את דליה.
שני אירועים בספר יכלו לשמש כפתח אפשרי לתיקון-
הראשונה, הקירבה בין רותה לבין בנות אחיה. סולידריות נשית, כיאה וכיאות. אבל איך דליה מגיבה? שולחת את בנותיה לפנימיה! ככה לפחות טוענת רותה, שהן נשלחו לפנימיה כי אמא שלהן קינאה בקירבה בינן לבין דודתן. נו.
השניה, גישושי הקירבה בין רותה לבין האם השכולה המטיילת. לכאורה, יש להן בסיס משותף, אבל במפגש ביניהן רותה עסוקה בשאלה 'למי מהן יש יותר גדול', מי נחשבת יותר שכולה. כלומר לא רק שנשים מתוארות לאורך כל הדרך רע דרך סטרואטיפיזציה מגוחכת ומעליבה, הן גם מאמצות מהלך גברי סטראוטיפי ושוב הקשר מתפספס.

בהמשך לשאלה המגדרית, יש כל מיני ניסיונות של שלו הסופר לעצב דווקא את האחווה הגברית באמצעות סממנים נשיים - הפעם חיוביים משום מה, אולי כי הם מולבשים על גברים - זאב רוחץ את איתן ברכות אימהית, או כל התיאורים של החברותא הגברית בשעת התגודדות סביב התבשיל בפויקה, הוויה נשית מוכרת שאפשר לכנותה בשם הקוד - בוררות העדשים.

הספר, מצד אחד, שולל את האישה כסובייקט פעיל בעולם, מסיג אותה לאחור כעדה בלבד. לכל היותר - מושא לתשוקה.
למה רותה לא הצליחה להציל את איתן? מדוע נדרש רצח האב הסימבולי כדי שאיתן יקום שוב על רגליו? כי אישה לא יכולה להיות סובייקט פעיל בעולם. רק עדה.

--------------------מצד שני------------------
מצד שני, התפלקה למאיר שלו בכל זאת חשיבה פמיניסטית, אולי אפילו כנגד רצונו ונטיות ליבו. עצם הניסיון להגדיר מהו גבר, מהי גבריות, שאלה שהספר עסוק בה לא מעט, היא מהלך מחשבתי די חדש. בעבר לא היה צורך להגדיר את המהות הגברית, כי זו נתפשה ונקבעה כמהות האוניברסלית - הגבר הוא המקרה הכללי, נקודה. האישה היא לא-גבר, כלומר יצור בעל פגם מהותי, עם זיקה משונה לגופני, לחייתי. אבל משהו בתפיסה הזו התערער, וזו הנקודה הרכה של הספר בעיניי - גם אם ההגדרה שמאיר שלו מדביק לגבריות היא הגדרה מטופשת להחריד, אבל עצם החיפוש אחר הגדרה פוזיטיבית מהו גבר, ועצם האימוץ של התנהגויות שנחשבות נשיות ע"י גברים - גם אם המהלך הזה מגושם נורא, וחיצוני, זה עדיין מהלך בכיוון הנכון, שחותר תחת המיזוגניות המעצבנת של הספר הזה.

במשפט אחד - קניתי את הספר וזו הקניה הכי מיותרת שלי מהזמן האחרון. אפשר לוותר בשקט על הספר הזה.
34 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
חמוטל (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
מירישה, ביקורת המון פעמים תיתפס כנרגנת וכבדה ולא-מגניבה. קראתי, זה אכן דוחה.
מירי שחם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
תודה רבה חמוטל, קראתי הכל בעניין. לעניין הנקמה והגבריות, אני לא יודעת אם יצא לך לקרוא את הטור של נרי ליבנה שעסק בספר, היא אימצה בהתלהבות (מסלידה בעיניי) את נרטיב הנקמה הגברי וניסתה להפוך אותו לנרטיב נשי באופן תמוה ואפילו מעורר קבס. הקלילות שבה מתמסרים למחשבות אלימות, שצביעות לא מעטה בצידה. אני מבינה שהטור הומוריסטי, ושהנרגנות שלי מצטיירת כמה-זה-כבדה, אבל הטור שלה באמת עצבן אותי http://www.haaretz.co.il/magazine/.premium-1.2147784
פרסמתי את הביקורת שלי בסימניה לפני שקראתי את הטור של ליבנה, אחרת אין ספק שהייתי מתייחסת גם אליה.
חמוטל (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
תודה מירישה. הביקורת שלך מרחיקה אותי עוד יותר מהספר, ומצטרפת לדיון המעניין עליו באתר פסיכולוגיה עברית:
http://www.hebpsy.net/blog_post.asp?id=1036
ביקורת של פרופ' עמיה ליבליך ודיון מעניין בעקבותיה. חלק מטענותיך מופיעות גם שם, וגם התמקדות במה שנעמי ברות מכנה בתגובתה "תרפיה ברצח" (וספוילרים על ימין ועל שמאל, למי שעוד לא קרא ומתכנן).
נורמן מיילר (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת שכתובה לעילא. את הספר לא קראתי.
מירי שחם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
ספרי נס ציונה ואפרתי - תודה רבה לכם
אפרתי (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אח, איזו ביקורת משובחת! מצריכה קריאה נוספת!!!
אפס חמש שתיים שבע אפס ארבע אפס אחד שלוש שתיים - נס ציונה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
קשה לעיכול אך מצוין לבליעה.
לא יכולתי להגדיר את ספרו הזה כל כך טוב אלמלא קראתי את הביקורת שלך.
היו חסרים לי פרטים רבים בעלילה אודות עולמה הפנימי אך לא יכולתי לשים את היד על מה בדיוק היה חסר שם עד שבאת והבהרת לי.
אני מעריך, שבגלל יתר הפרטים הטכניים שבהתנהלות בין הדמויות - קיבלתי את הרושם שאכן משהו מתחולל שם, בעלילה, שהוא קשור למבנה העולם הפנימי - או שהוא מוקרן מכך עקב רגשות שאין מדבר עליהם הסופר בהרחבה ואני כקורא אמור להסיק מתוך תוכנו .
אכן הארת את עיניי
נתי ק. (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אנקה, אני הולכת למפגש עם שלו בנובמבר, בעקבות הספר. לשאול אותו?
מירי שחם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
תודה מירב
מירי שחם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
הוא היה אומר שכמה מחברותיו הטובות ביותר הן נשים
מירב (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
מעולה
אנקה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אנקה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
מירי שחם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
בסדר, בוא נסכם שהראשון מאיתנו שייתקל בו - ישאל אותו את השאלה ויפתור אחת ולתמיד את הסוגיה. אסכם את עמדתי:
מאיר שלו רצה לכתוב ספר שהנושא המרכזי שלו הוא חקר הגבריות, ועל עמוד השידרה הזה תלה את כל שאר הרכיבים, שחלקם מופרכים וחלקם מופרכים מאד. נראה אותו מכחיש עכשיו.
עולם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
מירישה - תלוי דרך איזה זוג משקפיים מסתכלים על העולם. כשמאוהבים, נדמה שהרדיו משמיע רק שירי אהבה. כשעצובים, נדמה שהוא משמיע רק שירים נוגים. מרקס ראה כמעט כל תופעה חברתית כביטוי של מלחמת מעמדות, ופרויד בחן כל התנהגות אנושית מן הפרספקטיבה של התת-מודע. בדומה, כשקוראים טקסט דרך "משקפיים מגדריות", הכל נראה מגדרי. בהסתכלות כזו, קשה למצוא טקסט שאינו עוסק כך או אחרת במגדר (למעט, אולי, ספר הטלפונים של כרכור, ואני לא משוכנע שסוגיות מגדריות לא עולות גם בו).

האם שלו התכוון לעסוק בכך ואפילו להלעיג על כך? רק הוא יודע (ואולי גם הוא לא).
מירי שחם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
רץ, אמת מוחלטת, כמו אמא, יש רק אחת. רמז: קוברים אותה. הטענה ל'אמת מוחלטת', אם כבר, קרובה לנקודת המבט הגברית ההגמונית. הראייה הנשית תמיד תמיד תתמוך במגוון נקודות מבט, בזכותו של 'האחר' להישמע, כך ששוב לצערי לא הבנתי את דבריך.
מירי שחם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
עולם נפלא נורא - טעות בידך, ודאי שהתכוון לעסוק בכך, וגם התכוון להלעיג על כך. איתן אימץ את שם משפחתה של אשתו? סוגיה מגדרית. איתן מדבר לפעמים עם אשתו בלשון נקבה ('ערומות')? סוגיה מגדרית. ההצהרה של רותה - 'אני לא פמיניסטית'- (כמובן)? סוגיה מגדרית. העיסוק האינטנסיבי בהגדרות תיפקודיות - מה גברי, איך מצופה מגבר לנהוג, איך מתנהגים הגברים בחברותא? סוגיה מגדרית. הספר שזור התייחסויות מגדריות, מנסה לבדוק את הנושא בדרך קצת פשטנית ותוך התמקדות בסטראוטיפים. אתה פשוט לא מורגל לקרוא דרך משקפיים מגדריות, ואני בטוחה שאם תקרא שוב את הספר ותשים לב להתייחסויות של המספר דרך הדמויות - מה גברי, מה נשי, תראה את הפן הזה מזדקר ממש מול עיניך הקוראות.
עולם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
מירישה - נראה לי ששלו לא באמת התכוון לעסוק בספרו ב"טיפול בסוגיות מגדריות במושבות הברון". אותה גברת שבאה לראיין את רותה, כביכול לשם מחקר בנושא זה, היא הטריק הספרותי הלא כל כך מוצלח ששלו משתמש בו בספר כדי לאפשר לרותה את המונולוגים הארוכים (המתחזים מעט לדיאלוגים) בהם היא פורשת לפנינו את הסיפור. זו נקודת חולשה של הטקסט, כי שלו נוגע מדי פעם קלות באינטראקציה שבין אותה דמות שטוחה של המראיינת (שאת שמה אני לא זוכר) לבין רותה, אבל בסופו של דבר מסיים את הרומן בלי שהוא מתייחס אליה כלל. זה פשוט קולב שנועד לתמוך בעלילה.
רץ (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
מירשיה - בעיני גם הסוציולוגיה היא סוג של דספלינה עם עובדות וגם הרבה פיקציה, מה שבהחלט לא הופך את התחום לאמת מוחלטת, לדרך שיפוטית בלעדית להסתכלות על העולם
מירי שחם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
רץ, לא הבנתי את שאלתך, אתה חושב שמיגדר הוא פיקציה? בנוגע לספר של יהודית קציר - לא קראתי אותו, אבל יש דמויות של נשים חזקות ויש דמויות של נשים חלשות גם אצל גברים וגם אצל נשים, הספר של מאיר שלו מצהיר במפורש על רצונו לטפל ב"סוגיות מגדריות במושבות הברון" ןלכן יש טעם מיוחד לבדוק איך מתבצע הטיפול שלו בנושא.
רץ (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
מירשה - בהחלט ביקורת מרשימה, אבל עם יד הלב המיגדריות האם היא שיקוף מציאות או גם פקצייה, הספר שקראתי לאחרונה הוא בדיוק היפוך לסוגייה שאת כותבת עלייה- צילה של קציר - שם הנשים מנהלות את הסאגה המשפחתית, האם זה רק בגלל שהכותבת היא אישה?
עולם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
"מערבון ספגטי" הוא מושג המפתח כאן. מה לעשות, אני אוהב מערבונים בכלל (ומערבוני ספגטי בפרט) וגם סרטי אקשן ירודי-רמה. אני בהחלט מסכים שהעלילה מופרכת מבחינות רבות ומתרחשות בה זוועות מוסריות למכביר ללא התייחסות מצד בוראן הספרותי. אבל, כמו שכתבת, מאיר שלו מאלחש את הקוראים היטב ביכולת הכתיבה שלו. מבחינתי זה היה כמו לראות סרט אקשן יעיל שמתנקז ממני דקה אחרי סיומו. בהחלט לא על הספר הזה תהיה תפארתו של שלו (אבל חשבון הבנק שלו יצא נשכר).
מירי שחם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
גם בעלילת דם יש עלילה... העלילה של הספר די מופרכת - באמת קנית את זה שאיתן היה צריך לרצוח על מנת להשתקם? הוא, שהובס על ידי המוות, יביא למותם של אחרים וישוב למסלול חייו חף מכל התלבטות מוסרית? ככה, דם תחת דם כמו במערב הפרוע? ובדיוק גם הצליח לקרוא את השטח ולהבין מה אירע ולהתארגן תוך יום למבצע החיסול המדוקדק? זה מערבון ספגטי, הספר הזה. איך אנשים לא קולטים את זה? ורותה המספרת יודעת בדיוק מה אירע שם למרות שלא נכחה? והיא מקבלת את זה בלי שום ביקורת או גועל? והתינוקת המסכנה שיללה ימים ולילות ואף אחד לא הפסיק את הבכי הנורא הזה? הרי כל מופע הראווה של המוות בספר הוא לא יותר מפורנו-מוות, מה שקוראין בלעז סנאף. הספר הזה מטפס באופן פבלובי לראשות טבלת רבי המכר, רואים מאיר שלו, קונים. בהתבסס על מה? על גירוי דוחה של היצרים הקמאיים כשכל זה עטוף בשפה חלקלקה, יפהפיה. אני לא צדקנית, ולא חושבת שגיבור בדוי של ספר מחוייב לנקוט עמדה מוסרית; אבל! אם כותבים על מעשי רצח ועל אדישות ושאר זוועות מוסריות - הסופר כן חייב לנקוט עמדה מוסרית, ויש אמצעים לעשות את זה. הוא לא עשה את זה. אני לא רוצה להרגיש שהסופר ליקלק את שפתיו תוך כדי הקלדה כשהוא מעתיר יופי חיצוני ומקשט את המעשים המכוערים שהגה, זה ממש דוחה אותי.
עולם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אם הייתי קורא קודם את הביקורת שלך, ייתכן שלא הייתי בכלל מנסה לקרוא את הספר...-:) לא שהיה קורה אסון, זה לא ספר גדול גם לטעמי, אבל השפה העברית של מאיר שלו מאד יפה (אם גם לפעמים תנ"כית מדי שלא במקום) והעלילה ריתקה אותי, כך שהרדידות המגדרית לא הפריעה לי. למעשה, החמצתי את השוני המהותי בין דמויות הנשים והגברים בספר (הייתי בפוקוס על העלילה), אבל את צודקת - הוא קיים.
מירי שחם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
תודה עולם-נפלא-נורא. בפעם הבאה אפשר לנסות לעבוד הפוך: קודם תקרא את הביקורת שלי, ורק לאחר מכן את הספר...
עולם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת חריפה ומסקרנת מאד, על ספר שנהניתי ממנו למדי, בעוונותי.
מירי שחם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
תודה שין שין נגעתי רק בקצה המזלג, יש עוד המון ליקויים להצביע עליהם, אבל מכיוון שהספר הרים את הדגל המגדרי, התמקדתי באספקט הזה. אני לא מבינה איך אפשר להריע לספר כל כך בעייתי מבחינה מוסרית, השפה היפה של הספר היא כמו אילחוש או כישוף, מעוורת את עיני הקוראות, ובעצם גם את עיני הקוראים כי הגברים מוצגים שם באופן מעוות. ואני הכי לא סובלת את הדיבורים על 'אצולת ההתיישבות'. אצולה סוציאליסטית, כן? הביטוי אצולה הוא עדות לניוון ולרקב, לא מחמאה בכלל.
שין שין (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
יופי של ניתוח.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ