ספר בסדר
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 8 בספטמבר, 2013
ע"י גילת
ע"י גילת
יש מישהו שהפייסבוק לא נוגע לו בצורה כזו או אחרת?
אין ספק שצוקרברג עשה מהלך היסטורי, בעידן שבו הלוחמה היא גם אלקטרונית ומהפכות יכולות לקום גם מתוך הרשת, מחאות פוליטיות וחברתיות מקבלות אפקט עצום וקשרים חברתיים נבנים או נהרסים בלחיצת כפתור (תלוי את מי שואלים, איך מסתכלים על זה ולאיזה טווח). אי אפשר להתעלם מהפייסבוק.
ניגשתי לספר הזה עם שמץ של ציפייה, אולי בגלל שמו "אפקט הפייסבוק", ציפיתי שהספר יעסוק בעיקר בפן הפסיכולוגי והחברתי שלו, על האפקט שזה עשה לחברה שלנו- לטוב ולרע, על השינויים בתקשורת ועל מבט לעתיד.
התאכזבתי ונאלצתי רק לרפרף בספר אחרי קריאת הפרקים הראשונים (התעכבתי רק בכמה דברים מסויימים), כי הספר הזה הוא יותר מעין תיעוד רשמי ומסודר לפרטי פרטים (עד רזולוציות מאוד לא מעניינות!) של איך קם הרעיון במוחו הקודח של מארק. התיאורים בספר לא פוסחים על תיאור אורך הלוח המחיק ששימש אותו, הבגדים שהוא לבש וערימות הבלאגן שנערמו אצלו בחדר.
בתור אחת שהייתה בין ראשוני הנרשמים לפייסבוק בישראל (2006/7), כשעוד אנשים לא ידעו בכלל מה זה פייסבוק, אני זוכרת את כל השינויים שהמערכת עברה, והיא עברה המון, כך שזה היה מעט מעניין לקרוא על ה"מאחורי הקלעים" של השינויים, התגובות של המשתמשים והתגובות וההתייחסות של מארק. אבל עדיין זה ממש נתח קטנטן מהספר.
הספר אומנם מתייחס גם לחזון של צוקרברג, אבל בעיקר מתייחס לפרטים לא מעניינים כמו המון נתונים מספריים, כל הפגישות שנעשו עם אנשים שרצו לקחת חלק בנתח, שמות של מקומות ואנשים, השקות של תכונות חדשות, בעיות תשתית, בעיקר הרבה פרטים טכניים ויבשים.
פרט חשוב לא פחות- הספר יצא לאור ב-2010, שלוש שנים של פייסבוק זה המון בשביל לגרום להמון פרטים בו להיות לא מספיק מעניינים או לא רלוונטיים, בערך כמו ששנה אחת של כלב מקבילה ל-7 שנים של בנאדם...
שני דברים שנכתבו בספר ובחרתי לצטט אותם, כי לדעתי יש בהם המון חומר למחשבה:
"אם אתה חבר של מישהו בפייסבוק, אתה עשוי לדעת עליו כיום יותר מכפי שהיית לומד עליו בעשר שנים של חברות בעולם האמיתי"
"השקיפות בפייסבוק עלולה לערער מערכות יחסים אינטימיות. רבים טרם הסתגלו לראות ולדעת כל כך הרבה על בני הזוג שלהם"
נכון לכתיבת שורות אלה, אני כבר שלושה חודשים ב"הקפאת חשבון" בפייסבוק, חשבתי שהספר הזה יעזור לי לשפוך קצת אור ולגבש את העמדה שלי בצורה יותר רצינית על הפייסבוק ואיך זה עלול להשפיע על חיי. אבל כנראה שאת התשובות שלי אצטרך לחפש במקורות אחרים...
לסיום-
סה"כ הספר הזה בסדר, רואים שנעשתה בו השקעה רבה ואיסוף נתונים ומידע רב, ואין להתעלם מכך.
השאלה- למי ולמה מועיל כל המידע הזה שמובא בספר... אולי רק למי שמאוד אוהב ספרי עיון עם פרטי פרטים וניתוחים קצת עסקיים, מי שמגיע מתחום התכנות או שמתעניין בכלכלה, שוק ההון וכל העניינים של מזיגות/רכישות/בורסה (למרות שזה לא מתעסק רק בזה ישירות) וכמובן למי ששייך במישרין או בעקיפין לחברה עצמה והדבר נוגע לו.
מי שסתם אוהב/שונא את הפייסבוק ככלי תקשורת- אני לא חושבת שימצא יותר מדיי עניין בספר הזה...
אבל אל תתפסו אותי במילה.
3 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
נצחיה
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
מיילים זו דוגמה טובה למדי.
אני חושבת לפחות. בעבר אנשים היו כותבים מכתבים. היום שולחים אותם דברים במייל. נכון שיש תופעות שנגרמו בשל הטכנולוגיה, למשל השימוש התכוף ב-FW שמעביר לאנשים שאינם מכותבים דברים שיתכן שהכותב המקורי לא התכוון שיראו, או תופעת הספאם הויראלי שנפוץ הרבה יותר מ"מכתבי השרשרת" של ילדותי, אבל הבסיס לא השתנה. אפשר לומר שייסוד הדואר שינה את חיינו, שכן הוא איפשר התכתבות, אבל לאחר מכן השיפורים הם כמותיים (מהיר יותר, ליותר אנשים) ולא בהכרח איכותיים, או "שינו את חיינו".
אינטרנט הוא מטריה גדולה להרבה דברים. בחלקם יש שינוי מהותי מהרגלי העבר (למשל: אני לא מכירה אותך בכלל. מה פתאום אנחנו מתחילות לדבר? יש לי חברות שמעולם לא פגשתי פנים אל פנים, וזה דבר שלא היה בעבר), ובחלקם שינוי כמותי בלבד. (למשל: התכתבתי עם זרים עוד בטרם היה פייסבוק, ואני מאמינה שאמשיך לעשות זאת גם כשנעבור לממשק הטרנדי שיבוא אחרי פייסבוק). |
|
|
גילת
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
קשה לי להאמין שזה טרנד חולף.
בערך כמו שפרסום באינטרנט "הרג" את החוברות של דפי זהב וכמו שמיילים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מחיינו.
זה חלק משינוי גדול. ימים (יותר נכון שנים) יגידו מה זה עשה לנו... |
|
|
נצחיה
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
הציטוטים שכתבת, נראים לי מתאימים ל-2010.
כמו שאמרת - שלוש שנים הן נצח. ברור שפייסבוק חולל שינוי בטווח קצר. כדי לדעת האם זו מהפכה של ממש בדרך שבה אנחנו עובדים ומגיבים, ובהתייחסות האישית של כל אחד מאיתנו למושג הפרטיות - צריך פרספקטיבה של זמן. יכול להיות שמדובר בטרנד חולף ותו לא.
|
3 הקוראים שאהבו את הביקורת
