ביקורת ספרותית על מעוף הברבורים מאת סמי מיכאל
הביקורת נכתבה ביום שני, 25 בפברואר, 2013
ע"י אריה


קראתי ונהנתי מאוד (קבוצתקריאה מרץ2013)

בעלילת הספר כפי שהסופר סמי מיכאל כותב, ניתן להבחין במוטיבים הסיפרותיים והעלילתיים הלקוחים מהסופר ויליאם שייקספיר.
. הדמות המרכזית בסיפור "מעוף הברבורים" הוא לא במפתיע ויליאם גיבור טרגי, אדם בעל שיעור קומה, שפגם באופיו מוביל את חייו אל פי תהום, מוליכות אותו אל נקודת על-חזור של הרס וחורבן כמו גיבוריו של שייקספיר בטרגדיות הגדולות שלו "המלט" "מקבת" "המלך ליר" "ואותלו".
ניתן ליחס את היצירה "מעוף הברבורים" ליצירותיו של שייקספיר שזכו בתואר טרגי קומי או רומנסות. מחזות אלו מבליטים באמצעים הדרמטיים שלהם את יחסם המעמיק לנושא הפיוס בין הדורות. גם כאן המחזות מסתיימים בסוף טוב באיחוד או בהתחדשות. העיסוק בשאלת הטוב מהווה מרכיב מרכזי במחזות אלו, ובדרך כלל הואi מגיע לכדי מימוש באורח פלא כלשהו, בין אם בהתערבות קסם ובין אם מקביליו האנושיים חמלה וחסד. ניצחון הטוב מסמן תמיד את סוף המחזה ובעצם מוצע כתיקוותו הגואלת והיחידה של הקיום האנושי.
במחזות אלו אומנם אינה נפקדת נוכחותם של המוות ושל העצבות הקיומית הכרוכה במצב האנושי, אך מקומם של אלו מצטמצם ביחס למיבנה ההרמוני של כלל הסיפור ותחושת הסדר והאיזון הקוסמים שבני האדם חיים בקירבו.
נקודה נוספת הקושרת את היצירה של סמי מיכאל וגיבור הסיפור ויליאם לשייקספיר היא הדימיון בניהם גם בשייקספיר חשדו חוקרי ספרות שהיה סופר צללים,
כמו כן הועלו חשדות לגבי נתייותיו המיניות.

ניתן לראות דימיון בין הסיפור שקראנו לסיפור חייה הטרגאים של הסופרת משוררת זמרת ומחזאית תירצה אדר בתו של המשורר אלתרמן שגם מותה בגיל צעיר קשור לנפילה מחלון
לחלון יש משמעות גדולה וחשובה בספר. הסיפור ניפתח במילים "התרחק מהחלון" מבקש ויליאם מאחיו שרגא. מחלון זה קופץ ויליאם אל מותו. החלון הוא גבול חוצץ דרכו ניתן להתבונן בין הפנים לחוץ ומן החוץ לפנים. ביו טבע הבריאה לטבע האדם בין מציאות לחלום בין הנפש לגוף הבשר בין החיים למות. בסוף הסיפור עומד שרגא בחלון "פארק הוטל" בסלובניה מביט בטבע המתחדש ומוצא את הדרך והשלווה ומשלים עם חייו ואהובתו.
. סמי מיכאל פותח חלון דרכו הוא מעביר מסר לקורא את מחשבותיו ודעתו וביקורת בנושאים הקשורים בדמות היהודי המודרני דת ומדינה מוסר פילוסופיה קיומית ספרות מלחמה ועתיד המדינה. סמי מיכאל מעביר את כל הנושאים הנ״ל לא רק בגוף הסיפור,הוא מעביר את המסר גם במשפטים הפותחים כל פרק חדש בסיפור.לכאורה ניתן להבין שכותב שורות אלו הוא וויליאם סופר הצללים הדמות סביבה מתרחשת העלילה. לדעתי לא וויליאם כותב את המשפטים הנ״ל מאחר והוא כלא את עצמו הן פיזית והן נפשית מהשפעות של כל הקורה מעבר לחלון חדרו האטום. הוא לא מודע לשינויים החלים בחברה הישראלית .לדעתי מי שכותב את המשפטים הוא סמי מיכאל הסופר עצמו המעביר לקורא את המסר בסיפור זה. הסופר סמי מיכאל הוא למעשה סופר צללים שמעביר את הגיגי מחשבותיו וביקורתו דרך הדמות המרכזית בסיפורו ויליאם סופר הצללים האומלל.

הסיפור בעמוד 73 על הכלב שניתקע באגם ושרגא לא מצליח
להציל אותו כמו את אחיו ויליאם.
סיפורו של האב ויליאם ובנו זהר משתלבים זה בתוך זה. שניהם חווים חוויה טראמטית
האב חוזר מהמלחמה כחייל פצוע נפשית ובנו זוהר כאזרח פצוע פיזית. בשני הארועים ירו כוחותינו על בני שלומנו.

פרק א
ניתן להוסיף כי חיינו כ.
פקעת מוץ מתעופפת, נישאת בשדה הפתוח. איש אינו יודע מי הפעיל את המאוורר הגלובלי שהוא לגבנו הגורל.
תאור חדרו של ויליאם הפגוע נפשית חדר שהוא למעשה תא של אסיר מרצון. ויליאם מעניש את עצמו על הטעות שעשה במלחמה ירה אש חיה על כוחותינו והרג מחילינו.

פרק ב
אדם שגופו דוחה אותו לא יוקיר אהבה בריאה.
סיפורם של אולגה וחיים ההורים של רות.

פרק ג
החי והחומר הם נס ביקום ששולטים בו ריק ודממה. ממוצא החומר ביקום המוכר לנו שואף לאפס. המרחק בין כוכב לשכנו דומה למרחק בין שני אנשים עריריים, האחד גר בגפו בישראל ושכנו. הקרוב ביותר יושב על הירח. יתר הלכו הם בורחים זה מזה במהירות עצומה לפי תצפיות אסטרונומיות. באיזה בזבוז אנו נוהגים בתא החי ובטיפת המים.
טיול של שרגא והילדים בחורשה. סיפור הדבורים והכלב.

פרק ד
רעיות שקולות מסורות יותר לבעל מאשר למאהב. האחרון הוא צעצוע, תשוקה חולפת, טירוף זמני.
אסתר השכנה הבוגדת ובעלה פאול שאומר "בסוף היא תירגע. בסך הכל טוב לה בבית. לכן היא לא תעזוב אותי".
ראה עמוד 54 מעמדה של אישה גרושה.

פרק ה
יייוסרי גוף כמותם כייסורי נפש אין הם מזככים את הנשמה,לפי שלייסורים פרצוף דוחה ומשבש את הדעת.
שירה עוברת ניתוח הוצאת גידול בשד בבית חולים. שרגא מלווה אותה ומעדכן את בעלה ויליאם שנישאר בחדרו המבודד.

פרק ו
פגשתי רב ששמו הולך לפניו, שמדי יום נתן שעור פרטי לאלוהים. הוא רווה נחת מתלמידו המבריק.
שרגא מוצא ארנק מלא בכסף ומוסר אתו למשטרה. חוג הפוקר מכירים את השכנים.

פרק ז
האסטרונומים קובעים כי ראשית היקום המפץ הגדול. הנחה זו מציבה שאלה שכל האמונות והדתות לא מצאו לה תשובה, אז מה היה לפני כן.
שירה ושרגא האהובים יוצאים לטיול בטבע.

פרק ח
ספרות היא ראי אמיתי שבו אנו רואים את דמותנו ללא כחל ושרק.
ובו יסופר על המפגש של זוהר ומיטל עם זוג השכנים
העיוורים נעמי ודניאל. נעמי מבקשת ממיטל להקריא לה ספרים תמורת תשלום. עמוד 97 מי הוא עיוור אמיתי.

פרק ט
אל הספרות העברית המודרנית באים עריקים מהעולם החרדי, על שום שלא הכירו מציאות אחרת הם משווקים לחילונים נוסטלגיה לעבר שממנו נמלטו.
מיטל מוצאת פתק של שירה לשרגא בספר התנך.
הילדים מבקרים בחדרו של ויליאם ומספרים לו על המפגש עם העיוורים.

פרק י
תרבות היא הראשונה להתעלף במלחמות.
סיפור ההכרות והחיזור של ויליאם ושירה שרגא ורות שהייתה בהריון
מהבוס שלה הנשוי. בו מסופר על נטייותו המיניות של ויליאם
ובקרב במלחמת סיני משם יצא ויליאם פצוע נפשית לאחר שפתח באש בטעות לעבר כוחותינו.

פרק יא
יש מילים שכואבות שעה שהן נאמרות, ויש מילים שפוצעות יותר כאשר אינם נאמרות.
שיחת נפש של האחים בו ויליאם יוצא מהארון.

פרק יב
אני מייחל ליום שבו יהיו קברניטי המדינות טכנוקרטורים אפורים ויעשו את מלאכתם כשירות חובה,ובכיליון עיניים ממתינים לרגע שחרורם.
ויליאם מבקש מאחיו שרגא לספק את צרכיה של שירה אישתו.

פרק יג
לילה הוא החלק הקסום ביממה. בלילה מסתתר הכיעור והיופי זוהר שבעתיים.
שרגא מתלבט עם אהבתו לשירה.

פרק יד
ריבון עולם משמש בעיקר לישכת סעד. בריות. שאינם מבקשים הרבה מהזולת פונים לבנקים שמקיימים את הבטחותיהם.
שיחת הנשים בטבע כאשר שרגא הנחבא שומע את שיחתך.

פרק טו
ספרות גדולה היא מיקרוסקופ שבעזרתו אנו מגלים את חלקיקי היקום שלנו. ואילו, ספרות מטעם נועדה לטשטש את ראייתנו.
ויליאם ושרגא בחדרי של ויליאם מתוכחים על ספרות.
פרק טז
כמו הרומנים נדושים המציאות מציגה לפרקים צער שאינו מעורר חמלה.
ויליאם מתאמת עם שרגא ושניהם משתכרים.
פרק יז
מותו של חיים וילדמן אביה של רות. התפוררות החבורה של דיירי הרחוב נסיעתם של שתי המשפחות לחו"ל.

פרק יח
מעצמות אדירות טרם למדו איך להדביר. טרור של רכבים.
יציאה ליורש ללקט פטריות והעלמות הכלב בתוך היער.

פרק יט
כשהתותחים רועמים הנכים נעשים נכים יותר.
מלחמת יום הכיפורים.

פרק כ
יש הגדרות רבות למלחמה בתרבויות שונות. אני מוצא שהמלחמה היא סוג של מגפה שאפשר תמיד למנוע את התפרצותה.
ובו יסופר על זוהר שיצא לטיול בסיני וניקלע למלחמה שפרצה
וחזר פצוע פיזית. האבא חזר פצוע נפשית והבן פצוע פיזית.

פרק כא
זיכרון הוא ההיסטוריה האישית שלי. כל היסטוריה אחרת בין אם לוקלית בין אם זרה היא גיבוב של השערות מפוקפקות.
בו יסופר כיצד ניצל זוהר במלחמה.

פרק כב
חוזים למיניהם שאפו ליצור יהודי חדש. די בהצצה בבתי הכלא ההומים ובבדיקת ההנהגה הכושלת כדי לעמוד על טיב המוצר החדש. אפשר שהכישלון נעוץ בכך שבחרו כדגם את היהודי שהחריב את ביתו פעמיים.
הלוויה בארץ של הגיורת פרח כרמלי שניפטרה בניו יורק.

פרק כג
בחלום לא מתים. קפיצה אל המוות עם השליט דרך החלון.

פרק כד
החלום. נסיעה במכונית ללא הגה ובלמים.
מיטל לוקחת ממגרת שולחנו. של ויליאם את סיפור החלומות.

פרק כה
אחד ועוד אחד הם לפעמים יותר משניים, יש והם פחות מאחד.
רות ניפרדת משרגא במכתב מרגש ואמיתי. כרמי האלמן מוצא אהבה חדשה.

פרק כו
אהבה עמוקה לא תניח לזכוכית מגדלת לעבור את סף ביתה.
חיים חדשים. החיים כמו הטבע עצמו תמיד ממשיכים ומתחדשים כמו היער לאחר שריפה.

בכל פרק מכיל סיפור נוסף המוסיף צבע ועיינין לסיפור המלא. כל פרק יכול להיות סיפור בפני עצמו. כמו תמונה סצנה במחזה.
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה



0 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ