ביקורת ספרותית על אוכלי הגחלים מאת גיל אילוטוביץ
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 16 באוקטובר, 2012
ע"י אנקה


אוכלי הגחלים / גיל אילוטוביץ

אני מודה שרב השיח והתגובות לביקורתו המרתקת
של טוביה על הספר רומקובסקי מלך היהודים, היתה לי כעין זרז לכתוב
את חוות דעתי על הספר אוכלי הגחלים.
וכל זאת למה?
מכיוון שהספר מעלה את סיפורו של מרדכי מארק גרינשטיין, יהודי בורשה (דמות בדויה לחלוטין)
שלפני המלחמה ההיא היה עוזרו (מנהל עסקיו) של רב, איש צעיר, נהנתן ותאב חיים, בילויים
ושעשועים, במהלך המלחמה היה בגטו ועדיין שימש עוזרו של הרב
עד שאזלו משאבי הרב העשיר וכאשר הוא ובניו נשלחו למחנה השמדה, נשלח גם מרדכי
גרינשטיין למחנה טרבלינקה.
במחנה טרבלינקה הופך מארק לקאפו יהודי ומנהל בלוק. בידו היה להחליט על חייהם או מותם של אחיו היהודים. מארק לוקח את תפקידו ברצינות יתרה וביד קשוחה, אם מתוך יצר
הישרדות או מתוך היסחפות או התבהמות. הוא לא מהסס לפעמים להכות עד זוב דם
או עד מוות את המוזלמנים המסכנים (מוזלמן הם היהודים במחנות שאיבדו במשקלם כל כך הרבה
שנראים כמו שלדים) ומצד שני ישנם מקרים שהוא בעצם הציל את חייהם של כמה אנשים
אחד מהם היה קשור לאהובתו משכבר הימים לאה,ואחרים בגלל החלטה לדחוף אותם לקבוצה
שנשלחה לעבודה.
אילוטוביץ בונה דמות שאינה חד משמעית לטוב או לרע אלא משהו באמצע, הוא מנסה אולי
לומר על ידי דמותו של מארק גרינשטיין שלפעמים תקופות קשות מאוד גורמות לנו להפוך
לאנשים שאפילו אנחנו לא מכירים את עצמנו. גם אנשים נורמטיביים לכאורה כמו מארק,
שהיה לפעמים בריון וחזק פיזית לפני, יכול להפוך לאיש אלים וצמא דם וכלי בידיהם
של הצוררים.
מארק ניצל מהשואה הגיע לארץ וכאן הוא מנסה לבנות לעצמו חיים, עבודה, אבל עברו ממשיך
לרדוף אחריו. כאשר מתגלה עברו ותפקידו במחנה טרבלינקה הוא עומד למשפט
הוא יוצא חייב , אבל התקופה שישב בכלא עד המשפט נחשבת לתקופה הקצובה לו לרצות את עונשו.
עליי לציין שאילוטוביץ יוצר דמות שקשה מאוד לשנוא או לשפוט אותה ממבט של עשרות
שנים אחורה, להיפך, לאחר השואה והעליה ארצה מארק משתתף כחייל קרבי במלחמת
השחרור ומקבל תעודת הצטיינות במלחמה, הוא שכן טוב עובד מסור ואפילו איש חביב
ונחמד למכריו שמתקשים להאמין לתפקיד שמילא בשואה.
אולי במקום מסויים הסופר מנסה לומר, שלפעמים לא שופטים אדם אלא אם כן
עומדים במקומו, כיוון שהחיים לפעמים מאלצים אותנו להגיע למצבים שלא חלמנו
להגיע אליהם, אל לנו לשפוט לחומרה אחרים.
אישית, אני מודה שמצד אחד התאהבתי בדמותו של מארק גרינשטיין כפי שהיא
מתוארת בספר מחוץ לתפקיד הקאפו ומצד שני אין בליבי רחמים או הבנה לאנשים
ששימשו כעוזריהם של הצוררים הנאצים בשואה במחנות בגטו ומחוצה להם.
מעבר לסיפור ולתפקיד של מארק הזקן שחוזר בזיכרונותיו לעברו השנוי במחלוקת
הספר היה מעניין לקריאה לא כבד במיוחד או דרמטי ,אי אפשר לכנותו ספר שואה מובהק,
כמו הספרים של ק. צטניק או נוטות החסד של ג'ונתן ליטל שקשים לקריאה ומכבידים על
הנפש. הוא בהחלט יכול להתאים גם למתבגרים בחבורה. והוא כן מעורר מחשבות
אבל לא מעיקות מדי. מומלץ.
33 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אנקה (לפני 13 שנים)
תודה פניוליטה על שבחייך והערכתך לביקורותיי:) הסיפור תם אך הענין שלי בספרי שואה לא נשלם. למרות שסיימת את קריאת הספר לפני פחות משבוע והתכוונתי לכתוב חוות דעת כלשהי, עד שלא קראתי את הביקורת של טוביה שזעזעה אותי לא היתה לי נקודה להיתלות בה.
panyola (לפני 13 שנים)
העלית נקודה מעניינת שאין לשפוט אנשים עד שאנו מגיעים למקומם
ואת הענין שמבן אדם נורמטיבי יכולים לצאת
שדים במצבים קיצוניים.
היות ובדמות שתיארת אין רוע מוחלט ואין טוב
מוחלט סביר להניח שיצאה דמות מעניינת שנויה
במחלוקת וזוהי השלמה יפה לביקורת הנפלאה של
טוביה למלך היהודים.
כרגיל אנקליטה ביקורת מעולה
אנקה (לפני 13 שנים)
לדולמי תודה יקירתי על המילים החמות. מזלנו שפר עלינו שלא היינו בתקופה האיומה ההיא. וחס וחלילה שלא נצטרך אי פעם לבחור בחירות נוראיות.
אנקה (לפני 13 שנים)
לקוראת הכל תודה יקירה על השבח. לאילוטוביץ מגיעים קרדיטים על ספר טוב.
אנקה (לפני 13 שנים)
לעולם נפלא תודה. אותי הספר לא הכניס לדכדוך לא קל ולא בינוני. הוא דווקא מעורר תקוה.
חני (לפני 13 שנים)
רק מהמחשבה על ההתלבטויות שהספר יעמיד אותי בקשר לקאפו יש לי כאבי בטן.קשה לשפוט בסוגיה כשאף פעם לא עמדתי באחת כזאת אבל אני מאמינה שיש מצבים בחיים שמוציאים מאיתנו את החיה הרעה שבנו ואם זה בכדי להישאר בחיים על אחת כמה וכמה צריך לסלוח..כמו תמיד נהנתי לקרוא את הביקורת
קוראת הכל (לפני 13 שנים)
ביקורות יפה. הרגשתי כמוך כשקראתי את הספר. רגשות מעורבים כלפי הדמות הראשית כפי שאילוטוביץ בחוכמתו ועדינותו מתאר אותה. מעורר מחשבה בהחלט.
עולם (לפני 13 שנים)
יופי של ביקורת. ספר שיכניס אותי מן הסתם לדיכדוך קל-עד-בינוני ולכן אני מהסס לקרוא אותו ואת דומיו.
אנקה (לפני 13 שנים)
לטוביה, אינדונזיה היא התשובה הנכונה.
אנקה (לפני 13 שנים)
לנתי ק. העטיפה כביכול לא שייכת אבל למעשה היא קשורה לנקודה אחרת בסיפור ויש לה קשר ישיר לעברו ולהווה של גרינשטיין. אני שמחה לראות שעוררתי את עניינך בספר :)
tuvia (לפני 13 שנים)
אז צדקתי בנוגע למיקום? דרום מזרח אסיה? משהו כמו אינדונזיה?
נוריקוסאן (לפני 13 שנים)
ודאי יש קשר - כדי לא לחטוא יותר מדי בספוילרים אסתפק ברמז שמדובר גם בטיול למחוזות אקזוטיים שהכריכה הולמת אותם.
tuvia (לפני 13 שנים)
האמת, ניראה לי שאין קשר בין הדמות של האיש עם המברשת לבין הרקע שבו רואים כאילו אנשים שמבוקשים מן הגיטו או משהו דומה.
המצנפת על ראשו של האיש מזכירה יותר את סוג הדמויות שמוצאם מאינדונזיה או משהו כמו דרום מזרח אסיה ( כמו גם האיד עצמו שלא ניראה ממוצא לבן). שם הספר הוא שמתרחש אותי ״ אוכלי הגחלים״
למה, מי, מדוע ? שאלות שאין להן הסבר.
טוביה
נתי ק. (לפני 13 שנים)
אגב, רק בעיניי הבחירה בכריכה זו מוזרה קצת? ממבט ראשון נראית לי עטיפה של "מים לפילים" או משהו בסגנון הזה. יש לכריכה הזאת משמעות?
אנקה (לפני 13 שנים)
תודה בלו בלו יקירתי, כמה אנשים היו כמו סבך זכרונו לברכה? לא הרבה. הוא כנראה היה אדם משכמו ומעלה אם העדיף את המוות הבטוח על חיים שנויים במחלוקת אז ואחרי זה לנצח.
רבים מבין המשת"פים לא שרדו גם הם. זה היה הימור. אבל כשניצבים בין ברירות כל כך מעטות כנראה עושים את המקסימום לשרוד. באמת החיים על הפלנטה ההיא מעל לכל שיפוט.
בלו-בלו (לפני 13 שנים)
ביקורת מעולה. אני מסכימה איתך כל כך. כמו שכתבתי בביקורת של טוביה, סבי סרב לשתף פעולה עם הנאצים וליטול עליו את התפקיד של ראש הגטו ונרצח. אין לי מושג מה הייתי עושה במקומו, ומי שלא היה שם אין לו זכות לשפוט.
אנקה (לפני 13 שנים)
לכל משבחיי גם בלי מילים תודה גדולה ממני אליכם שלוחה !
אנקה (לפני 13 שנים)
לנוריקוסאן, תודה על השבח. קראתי על הספר ביקורת אבל לא כאן בסימניה שדי קטלה את הכתיבה של אילוטוביץ. אין לי מושג למה. נכון שזה לא ספר ברמת זכיה בפרס נובל, אבל הוא בדיוק כל הנקודות שציינת ואני מניחה שהוא גרם הנאה למי שקרא בו. ישנם גם לא מעט מחברינו כאן באתר שקראו והמליצו. צריך קשרים לפעמים לא רק כישורים.
אנקה (לפני 13 שנים)
לנתי ק. תודה יקירה .
נוריקוסאן (לפני 13 שנים)
ביקורת מצוינת, כרגיל. מעניין מדוע לא קיבל הספר הזה מנה גדושה של יחסי ציבור. אולי בגלל זה הוא לא מוכר ולא מדובר, וחבל, כי הוא ספר מצוין עם דמויות רב ממדיות ומעורר דיון עמוק ולא שטחי.
נתי ק. (לפני 13 שנים)
תודה על הביקורת המרתקת כמו תמיד
אנקה (לפני 13 שנים)
תודה yaelhar על השבח ועל החיזוקים. מסכימה לכל מילה. כולנו בגווני ביניים. רק בחלומות אנחנו מלאכים צחורי כנפיים, ושטנים עלי אדמות ישנם אבל מעטים מאוד. לא תמיד ניתנת לנו הברירה לבחור במעשינו. ולא ברור אילו היינו במקום פלוני או אלמוני מה היו בחירותינו.
yaelhar (לפני 13 שנים)
יופי של ביקורת! אנחנו קרובים מדי, הפצע מדמם מדי אבל ההיסטוריה (וגם הפסיכולוגיה) מלמדות שמעט מאד מעשים אנושיים הם שחור או לבן. מעט מאד אנשים הם חדמשמעיים ורק רעים - ואלה בדרך כלל יוגדרו בתחום ההפרעות הנפשיות. מה שאנשים היו צריכים לעשות בשואה כדי לשרוד - נופל בתחום האמור.
אנקה (לפני 13 שנים)
טוביה תודה על התוספות וההערות. חידשת לי. כנראה שהסיפורים על התקופה הנוראית הזאת בחיי עמנו לא יסתיימו לצערנו לעולם.
tuvia (לפני 13 שנים)
אנקל׳ה , בדקתי באינטרנט אז ככה, יש שני מאמרים מאוד רציניים, אחד מהם של חנה יבלונקה, על נושא המשתפים היהודים בגטאות ובמחנות.
מאז חוקק החוק על שפיטת הנאצים ועוזריהם, נשפטו במדינת ישראל בערך 40 יהודים, מתוכם נגזר עונש מוות על אדם אחד,( לא יודע אם ניתן לקרוא לו אדם),אשר בגלל מצבו הבריאותי הומתק למאסר עולם, ולאחר תקופה קצרה מת ממחלתו.
נגזרו גם תקופות מאסר ארוכות אשר בדרך כלל הומתקו בהמשך.
משפט אייכמן הביא לעצירה מוחלטת של המשפטים האלה.
הויכוח המשפטי על חקיקת החוק נמשך יותר משנה, כאשר היו מספר ח״כים שהתנגדו לחוק בטענה שאין לשפוט אדם מכוון שלא היינו במקומו.
אולם החוק עבר בכנסת והוכנס לספר החוקים ב1950.
כמובן שלא ניתן לשכוח גם את משפט קסטנר שעורר הרבה גלים
ובעקיפין הביא לרציחתו.
טוביה
tuvia (לפני 13 שנים)
אנקל׳ה , בדקתי באינטרנט אז ככה, יש שני מאמרים מאוד רציניים, אחד מהם של חנה יבלונקה, על נושא המשתפים היהודים בגטאות ובמחנות.
מאז חוקק החוק על שפיטת הנאצים ועוזריהם, נשפטו במדינת ישראל בערך 40 יהודים, מתוכם נגזר עונש מוות על אדם אחד,( לא יודע אם ניתן לקרוא לו אדם),אשר בגלל מצבו הבריאותי הומתק למאסר עולם, ולאחר תקופה קצרה מת ממחלתו.
נגזרו גם תקופות מאסר ארוכות אשר בדרך כלל הומתקו בהמשך.
משפט אייכמן הביא לעצירה מוחלטת של המשפטים האלה.
הויכוח המשפטי על חקיקת החוק נמשך יותר משנה, כאשר היו מספר ח״כים שהתנגדו לחוק בטענה שאין לשפוט אדם מכוון שלא היינו במקומו.
אולם החוק עבר בכנסת והוכנס לספר החוקים ב1950.
כמובן שלא ניתן לשכוח גם את משפט קסטנר שעורר הרבה גלים
ובעקיפין הביא לרציחתו.
טוביה
אנקה (לפני 13 שנים)
לטוביה תודה על המחמאות. הקרדיט מגיע לך ביושר הרווחת אותו. אם כבר עלה הנושא של הקפואים וכל היודנראט הרגשתי צורך לכתוב גם על אוכלי הגחלים
מבלי להתייחס לנקודות בעלות עניין אחר בספר רק נטו להיבט המוסרי האם לשפוט אותם בפועל או לא.
אנקה (לפני 13 שנים)
לחמדת, תודה על השבחים מחממי הלב והנעימים לאוזן.
tuvia (לפני 13 שנים)
אנקל׳ה תודה על הקרדיט. הביקורת שלך מענינת ומעלה שאלות נכונות.
האם אנחנו כחברה חופשית ודמוקרטית, צריכים ויכולים לשפוט את אותם
אומללים?
האמת, אני קצת מבין את מערכת המשפט הישראלית שנאלצה להתמודד
עם שאלות מוסריות שכמעט ולא ניתן לדון בהם, מכיוון שאין לשפוט את מקומו של אדם בלי לעמוד במקומו, כך שההחלטה הזאת היא די מובנת.
אשמח להתידע על ידי החברים באתר אם שמעו או ידעו על משפטים שנערכו בישראל לקאפואים או למשתפים אחרים חוץ מקסטנר שזה היה בעדם משפט על הוצאת דיבה, ועוד מקרה שעליו שמעתי של קאפו מאושוויץ שנשפט וקיבל 5 שנות מאסר, ושגזר דינו הומתק כמעט מיד לאחר מכן.
מי מכיר ? מי יודע?
טוביה
אנקה (לפני 13 שנים)
תודה אפרתי חברה תומכת שלי:) הסיפור בדוי לגמרי וגם הדמויות.
אפרתי (לפני 13 שנים)
כרגיל, ביקורת מעולה, חכמה ומאירה את כל התמונה, רק דבר אחד לא הבנתי: האם הסיפור אמיתי או בדיוני?
אנקה (לפני 13 שנים)
קיסרית יקרה שלי תודה רבה על הכל.
חמדת (לפני 13 שנים)
ביקורת איכותית ומהנה.
אנקה (לפני 13 שנים)
לאלון, השואה עדיין מעיקה אבל תלוי בספר ובסופר.
הקיסרית הילדותית (לפני 13 שנים)
אלון דה אלפרט (לפני 13 שנים)
שואה לא מעיקה זה אחלה. בשביל שואה





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ