ביקורת ספרותית על אף אחד עוד לא מת בהליכה מאת יצחק בן-נר
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 22 במרץ, 2012
ע"י אלון דה אלפרט


****



יצחק בן נר הוא סופר מעולה. לא סתם מעולה, אלא שאסתכן בסקילה ציבורית, ואומר זאת כך, יונית: הוא טוב יותר ממי שנחשבים יותר ממנו, מוכרים יותר ממנו, מתרגמים יותר, וממתינים יותר לכל מיני פרסי נובל ספרותיים. הוא יותר בוטה מעמוס עוז, יותר מתוחכם מגרוסמן, לא מתבשם מעצמו כמו מאיר שלו, ודאי מעניין יותר מא.ב. יהושע, ישראלי יותר מאשכול נבו ואותנטי יותר מכולם גם יחד.
מוזר, כי יצחק בן נר הוא אולי, מסיבה עלומה כלשהי, הפחות ידוע מכולם. אני בעצמי לא שמעתי את שמו מעולם עד לפני שבע או שמונה שנים, כשהתוודעתי במקרה לאחד מספריו. זה היה "מלאכים באים", ספר מבריק, אפוקליפטי ומופרע, על מדינת ישראל חרדית (עם מובלעת תל אביבית חילונית) שקמה על חורבותיה של מדינת ישראל העכשווית, עם שפה משלה (ערבוב גאוני של עברית ואנגלית עד כמה שאני זוכר), חוקים אחרים, כמעט פיזיקה אחרת. הספר הזה הרג אותי. הוא היה כל כך שונה, כל כך טוב, עתיר ברבדי רבדים, עומק ומשמעות, בכמה רמות מאתגר יותר מכל ספר שהתיימר להגיד משהו דומה, או התיימר להגיד משהו בכלל.
מאז מצאתי את עצמי נובר בכל חנות לספרים חדשים ומשומשים שהייתי בה, מחפש עוד ספרים שלו, שכולם, התברר לי, שונים בתכלית זה מזה בשפתם ובסגנונם, אך ניכרת בכל אחד מהם טביעת היד המיוחדת של בן נר. חלקם מיושנים מעט ושפתם ארכאית אך עדיין מבריקים בכל קנה מידה, אינטיליגנטיים, מותחים, מלאי דקויות ואמירות פוליטיות, אסתטיות, תרבותיות וחברתיות.
בחנות הספרים המצויינת "ירדן" שבכיכר ציון בירושלים, מצאתי יום אחד את "עיר מקלט", שיצא לאור אחרי שנות בצורת ארוכות מדי. אני זוכר את עצמי נוסע באוטובוס הביתה קורא בו בלב הולם, מחמיץ את התחנה שלי בכמה תחנות וחוזר הביתה ברגל, בחושך, תוך כדי קריאה, מועד וחוזר וקורא ונתקל במדרכות וספסלים ואנשים, וממשיך לקרוא גם כשהגעתי הביתה עד שגמאתי את כולו. ספר נהדר נהדר, רומן פוליפוני שכל אחת מדמויותיו אמינה לחלוטין, אותנטית מאצבעות רגליה ועד קצות שערותיה, ואי אפשר למצוא בה ולו גרם אחד של "יצחק בן נר הסופר", בין אם היא קשישה קיבוצניקית זועפת, או פאנקיסט רוסי בן שבע עשרה.
ב"ירדן" קניתי גם את הספר הזה, שהוא סוג של אוטוביוגרפיה שחלקה אמיתי וחלקה מומצא, הזוי (במשמעות המקורית של המילה), שסוקרת תקופות שונות בחייו (אולי) של "איציק", יצחק בן נר. אולי.
אילו הייתי סופר בעצמי והייתי יכול לבחור כמו מי הייתי רוצה לכתוב, יצחק בן נר היה לוקח בהליכה. אני כל כך מתחבר לאופן הכל כך לא מתאמץ שבו הוא מספר סיפור, מתאר את דמויותיו ואת סביבתו, דברים שקרו או שהיו יכולים לקרות, שהם על סף הזייה, פנטזיה, או שיכחה עצמית. מה כאן הוא רטרוספקטיבה נאמנה למציאות, ומה כאן פרשנות שמנסה למצוא עוד משהו בין הדברים הקטנים, המשמעותיים, שקורים לנו בחיים.
אני עצמי נמצא בתקופה מלאת מחשבות על המקום שבו אני נמצא בחיי. יכול להיות שזה עניין של "הגיל ארבעים הזה" אצל גברים. אבל אני בתקופת ביניים, ואני לא ממש מוצא זמן ויכולת להיכנס לעצמי, לחשוב באמת מחשבות אקזיסטנציאליסטיות על עצמי, על חיי והפלאות האמיתיות, החמקמקות, שעוברות פה ושם בראשו של אדם בשלוש בלילה אחרי שתי כוסיות עראק או איזה ספליף קטן, מה שהיה קורה הרבה יותר לפני עשר שנים, לפני שהיו ילדים, לפני שהיתה איראן, לפני שבעיות הפרנסה ומירוץ החיים החלו לדחוק בי בעוצמה פראית כזו. היום, אני לא מצליח להמתין רגע. לחשוב. להיות אצלי, מחובר. כל הזמן נדחפים לי דברים... אחרים. כך שההווה עובר כל כך מהר, שאני לא מצליח לתפוס אותו, לחבק אותו לרגע, הוא נעלם ומשנה את צבעו ל..עבר. ואז העתיד מגיע, זה שאני חושש ממנו כל כך, והג'אגלינג הזה בין כל הזמנים וההפרעות הסטטיות תופס לי את כל המרחב החשיבתי הפנוי.
אז איפה היינו? אה כן, איציק. יצחק בן נר. בספר הזה הוא מתבונן על החיים שלו, בתקופות שונות מהעבר ומההווה. כשהיה בן עשרים ומשהו והעולם היה בעיקר חידה לא מפוענחת, והוא נוסע לטיול פלאים בחו"ל, בדיוק כמו הטיולים שאני יצאתי אליהם, מלאי סימנים, אותות וקסם. אחר כך הוא מתאר את תקופת מלחמת יום הכיפורים בה שירת כעורך ושדרן בגלי צה"ל ותחושת הסוף האובדנית שהיתה אז, ונדודי השינה שהיו לו שדומים כל כך לאלה הפרטיים שלי לפעמים (ואם הם לא דומים, אז מאיפה תחושות ההזדהות החזקות שאני חש בקריאה?), ועוד דילוגים בזמן עד להווה, שבו הוא יוצא להליכות ארוכות ברגל בתל אביב, ונזכר בדיוק באופן שבו אני נזכר, ומתבונן בדיוק בדרך שבה אני נוהג להתבונן, וחושב את אותן מחשבות בדיוק. הוא מנסה לפענח מי הוא ה"איציק" הזה. מי הוא. מי הוא עצמו, בדיוק כפי שכל אחד מאיתנו מנסה להבין, כל חייו. איפה הוא, איציק, מתקיים בין האיש הצעיר והתמים הזה שנוסע עם חברים לטיול באנגליה, לבין האיש המפוכח הזה, בן השבעים, שלוקח את הכדורים שלו לפני שהוא יוצא לצעידות ארוכות בהתרסה אל מול המוות.
בשלושת העמודים האחרונים בספר, כמין תרגיל מחשבתי כזה שיוצא משליטה, מתעורר "איציק" בארץ לא ידועה, קובה או ג'מייקה אולי, ואינו זוכר מי הוא. אין לו תעודה מזהה. הוא יודע שתי שפות. וכמו שקורה לכל אורך הספר, הוא מנסה להיזכר מי הוא.
לפעמים אני מסתכל בראי, וחושב, אילו לא הייתי מכיר אותי, מה הייתי חושב על עצמי? מי זה האיש הזה? מה החשיבות שלו? מה הוא עושה? טוב לו? מה יהיה איתו? ועוד שאלות. ושאלות.

זה הגיל ארבעים הזה שלי, כנראה.


****
35 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
י. ווליס (לפני שנתיים ו-1 חודשים)
מהטובות שהיו ותודה
חני (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
כן כנראה שזה גיל הארבעים הזה
אלון דה אלפרט (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
כן, זה תמיד נכון :-)
חמדת (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
אלון -יש ויש .
אלון דה אלפרט (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
תודה, שין נאמר לי פעם שנשים הן בשיאן בגיל הזה
שין שין (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
בקורת מדהימה. אגב, גם נשים חוות את משבר גיל הארבעים....
אלון דה אלפרט (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
לגבי המוות בהליכה עכשיו נראה לי שאתה צריך לקרוא את הספר
יפעת (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
הילד כבר לא בן שלושים, אבל התחבושת תמיד נחוצה בהחלט גרמת לי לרצות לקרוא.
עולם (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
אגב, come to think of it אני משוכנע למדי שבמהלך ההיסטוריה האנושית העגומה היו גם כאלו שמתו בהליכה.
עולם (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
לאלון, אכן... אהמ, אהמ, יש פיסקה בביקורת שלך שלא קראתי בעיון. בתור עונש, קראתי אותה כעת שלוש פעמים...-:) (בעצם, למה עונש? זה היה תענוג.)
אלון דה אלפרט (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
יצחק בן נר הוא לא סתם שום דבר
אהוד בן פורת (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
יצחק בן-נר הוא לא סתם שדרן הוא במשך שנים היה ואולי עודנו (למרות שכבר לא יוצא לי לשמוע אותו) מבקר הקולנוע של גלי צה"ל, יש אפילו סולם שלפיו הוא מדרג את הסרטים והוא נקרא "סולם בן-נר". לגבי הספר, גם אני מאוד נהנתי לקרוא אותו.
אלון דה אלפרט (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
עולם - הוא היה שדרן (נראה לי, אהמ, שאתה צריך לקרוא שוב את הביקורת :-))
עולם (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
אלון - ביקורת יפיופה! בעוונותי לא קראתי דבר משל יצחק בן-נר, עוד חור בהשכלה שיש לסגור. אבל נדמה לי כי שמעתי אותו לפני שנים רבות בתוכניות רדיו (האם הוא היה שדרן רדיו מתישהו, או שמא אני מדמיין?) ואהבתי להאזין לו.
אלון דה אלפרט (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
ואנקה, יש לי כאן באתר כמה דברים שכתבתי לפני חמש או שש שנים ושהיום נדמה לי שאני לא מסוגל להוציא מעצמי.
אלון דה אלפרט (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
חמדת, תודה על המילים הנכונות והרגישות אני באמת משתדל לעצור לפעמים ולהינות מהרגע.
לגבי דוגמאות, תשמעי... את כנראה צריכה לקרוא לפחות ספר או שניים של בן-נר כדי להרגיש. את זה שמאיר שלו מתבשם מעצמו אפשר להרגיש בכתיבה שלו (שאני, אגב, אוהב מאוד!). א.ב. יהושע אף פעם לא עניין אותי ממש כמספר סיפורים, אשכול נבו, למרות הכישרון הניכר שלו תמיד מרגיש לי מעושה ומאומץ מדי, עמוס עוז נהדר ומפעים אבל מאוד מאופק ומתוחכם ואת הכתיבה של גרוסמן אני לא ממש סובל בדרך כלל. אז הנה.
חמדת (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
אלון ,איזו ביקורת סוחפת מעניינת ,וכרגיל אצלך משתלבת עם חייך .
ועכשיו שאלה : כשאתה כותב" הוא{בן -נר} יותר בוטה מעמוס עוז, יותר מתוחכם מגרוסמן, לא מתבשם מעצמו כמו מאיר שלו, ודאי מעניין יותר מא.ב. יהושע, ישראלי יותר מאשכול נבו ואותנטי יותר מכולם גם יחד" , האם אתה יכול להביא דוגמאות מספריו או הספר הזה כיצד הוא יותר בוטה ,יותר מתוחכם,יותר מעניין, פחות מתבשם מעצמו,ויותר ישראלי ,בהשוואה לסופרים האחרים שהזכרת ?
ובאשר למשבר גיל ה-40 ,אני יכולה רק לציין בפנייך שאם וכאשר מתקיים משבר הוא לא נופל פונט ביום ההולדת הה-40 .... ואין ספק שאתה בשיא חייך המשפחתיים /האישיים ואולי המקצועיים ולכן אין זמן "לנשום ולחשוב " רק שתדע שהתקופה הזאת עם כל מגרעותיה היא בין היפות בחייו של גבר או אישה .פה זה השיא .
ולכל עשור יש את המשבר שלו . מבלי להכיר אותך אישית נראה לי שבכל עשור שעברת /תעבור תרגיש "אי -נוחות,תהיות ושאלות "כי זה נובע מאישיותך החכמה והרגישה להתבוננות בחיים . עצתי היחידה: ליהנות מכל רגע ולשאוף להנאה הזאת .
אנקה (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
לאלון, תוכל להביא לכאן דוגמא למשהו שכתבת בגיל 30? אני ממש לא מתבדחת. ואז נוכל להשוות ולשפוט. מה השתנה בכתיבה? רק אם אתה מעונין לשתף אותנו כמובן. בלי לחץ:)
נתי ק. (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
תודה על ההמלצה קראתי שניים בלבד של בן נר ואהבתי. אחפש גם את זה.
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת נפלאה! לא מכירה את יצחק בן נר. ארוץ לחפש את הספר.
אלון דה אלפרט (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
דוידי, תודה על מה שכתבת אני מסכים שהחרדים מוצגים ב"מלאכים באים" בצורה מעוותת - אבל זה אולי ביחס למה שקורה היום. יחסית לספר, שהוא קרקסי ומעוות בעצמו, פתאום העיוות הזה היה נראה לי... הגיוני. אגב, גם בינות השורות של הספרים הליריים יותר שלו, מסתתרות אמיתות נוראיות שאותן הוא תופר פנימה לסיפור בכישרון אדיר. אתשימבורסקה אני מכיר ואוהב, אבל את "קריאת רשות" עוד לא יצא לי לקרוא, למרות ההמלצות הרבות. אני מכניס אותו לרשימת הקריאה. ואנקה - אני פשוט מביט על עצמי בפרספקטיבה של עשור, לעומת גיל שלושים בערך, שאז כתבתי הרבה יותר, טוב יותר וחזק יותר ממה שאני עושה היום, וחבל לי. כנראה שמשבר גיל הארבעים לא קורה רק ביום ההולדת הארבעים, או שעכשיו זה רק הפרומו...
אנקה (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
אלון, אסמע מני : במקומך עם הכשרון שלך לכתיבה ועם הספק לא רע עד עכשו לגילך הלא מופלג הייתי מבסוטה עד הגג.
למה אתה מתלונן על גיל 40 עדיין לא נגעת בו? אתה כל כך פוחד להזדקן?וחוץ מזה אחלא ביקורת:)
דוידי (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
אחלה ביקורת אני לא כל כך אהבתי את בן נר המאוחר, ולא את מלאכים באים. חשבתי שהוא מציג את החרדים בצורה מעוותת, הזכיר לי קצת את הבריחה מעין חרוד, שגם אותו לא אהבתי במיוחד. לעומת זאת אהבתי את הספרים המוקדמים שלו על הקיבוץ, כמו אחרי הגשם. אגב זה נשמע לי דומה יותר לסיפורי הקיבוץ שלו.
לעומת זאת הביקורות שלך הולכות ומשתפרות, ואתה מכניס את עצמך יפה לכל ביקורת, זה מזכיר לי קצת את קריאת רשות של שימברובסקה, אבל זה ספר הביקורות הכי יפה והכי מצחיק שקראתי והוא מאוד מומלץ.
ואיך משבר גיל הארבעים? אתה כבר בן 38 איזה חמש שנים?

אלון דה אלפרט (לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
תודה, חוגי. אני די בונה על זה שמשבר יוביל למשבר..
חוגי (לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
באסה שא"א להוסיף פעמיים "אהבתי"... חתיכת ביקורת הבאת כאן, אדון אלון! אגב, בקשר למשברים, המשבר היחידי שצריך להדאיג אותך הוא משבר גיל החמישים שאמור להגיע בעקבות המחשבה על משבר גיל השישים שנובע מהפזילה למשבר גיל השבעים... בקיצור, כמו שהבנת, כל עשור הגדירו איזשהו משבר, כך שבעצם אנחנו הולכים ומתפרקים לאט. (ככל הנראה זו הסיבה האמתית להיסדקות האגן כשמחליקים בגיל שמונים באמבטיה...) בכל מקרה יהיה רע יותר ויותר, אז תשתדל להתעודד!





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ