ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שני, 17 באוקטובר, 2011
ע"י יוֹסֵף
ע"י יוֹסֵף
קשה לי להגדיר ולבטא את היחס שלי אל הספר המורכב והאמביוולנטי הזה.
ספר הגות אמוני אישי וסובייקטיבי שנכתב על ידי הוגה דעות רחב אופקים, הומניסט מודרני, ואולי אף פוסט-מודרני, המושפע מאוד מההגות החסידית, בעיקר זו הראשיתית, זו הרדיקלית-חדשנית, ומפילוסופים יהודים ימי-ביניימיים מרחיקי הגשמות, כדוגמת הרמב"ם. בנוסף הוא מושפע ממורו, מרדכי קפלן, מייסד הזרם הרקונסטרוקטיבי היהודי בארה"ב, זרם תאולוגי רפורמי. וכן מהתרבות העולמית הכללית. השילוב הנזכר גורר בהכרח קושי בהגדרת הרעיונות המובעים בספר ועוד יותר מכך בעיכולם ובהבנתם.
גישתו הבסיסית של גרין ביחס לאלוהות היא מוניזם קיצוני ואולי אף פנתאיזם. קבלתו את ההלכה נובעת מסיבות השונות מהמקובל ואף היא מסויגת קמעא, אמונתו היא אמונה המוותרת על מרכיביה הטרנסצנדנטיים של היהדות, ותפיסתו את האל רחוקה מתפיסה של אל מצווה. מה שככל הנראה, ואני אומר זאת בזהירות, משאיר אותו מחוץ לגדר האורתודוקסית טיפוסית (אף הוא בעצמו מתבטא במשהו דומה בעמ' 95). ועל אף כל האמור, יש בספר תובנות ועומקים תאולוגיים ומיסטיים שגם קורא דתי ימצא כרלוונטיים או לכל הפחות כמעוררי עניין. הקשר שלו אל האלוהות, בעקבות תפיסתו התאולוגית, הוא אינטימי ועמוק: "המפגש האנושי-אלוהי יותר משהוא דומה לבניית גשר הריהו דומה להסרת מחיצה. הוא גילוי אי-קיומה של תהום פעורה יותר משהוא טענה שאת הפער הזה אפשר לגשר" (עמ' 89). הומניזם, צמחונות, איכות הסביבה, גאולה, התגלות, משיחיות, לימוד תורה, פמיניזם, אלו ועוד, הנם נושאים שגרין דן בהם אגב הרצאת דבריו ושיש בהם לעורר עניין, אם כי אינם חפים מכשלים הגותיים ולוגיים.
ולסיכום אפשר לומר שעל אף הימצאותה של הגותו על קצה השוליים של האורתודוקסיה הנורמטיבית, ואף מעבר להם, הרי שיש בכוחם לעורר פולמוס ואולי אף להשפיע לכיוונים מבורכים כאלו ואחרים.
11 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוֹסֵף
(לפני 13 שנים ו-10 חודשים)
אין בעד מה :)
ומיכאל, נכון שישנם עוד תפיסות, אבל לא קיימת תפיסה פנתאיסטית ביהדות הנורמטיבית, אולי בשוליים של השוליים, אם בכלל. אגב, מה שכתבתי בסוגריים, זו יותר תפיסה מיסטית של הקבלה והחסידות, ואני בספק אם הרמב"ם מסכים עם זה. אבל זה דיון בפני עצמו.
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-10 חודשים)
יוסף, תודה על ההבהרה.
|
|
MIKHEL
(לפני 13 שנים ו-10 חודשים)
אני מסכים
אתה מתאר את תפיסת הר"מבם. שאותה אני כמובן מאמץ. אך ישנם תפיסות אחרות ביהדות. הרי הר"מבם בעצמו מעיד על כך בבטלו תפיסות אלה תוך כדי ויכוח עם בעלי התפיסות של האנשת האל. הוא משווה אותם לבהמות(מן הזכרון).תפיסה של פנתיאזם לא זכור לי שקיימת
|
|
יוֹסֵף
(לפני 13 שנים ו-10 חודשים)
לדעתי, ממש לא
אני לא יודע אם זה המקום לדיון הזה. אבל בקצרה אומר שלדעתי אין קשר הכרחי בין הדברים. המוניזם הקלאסי של היהדות הוא האמונה בא-ל אחד, א-ל שאמיתת הימצאותו היא ההכרח היחידי, א-ל שהוא טרנסצנדנטי במהותו, א-ל שהוא ה'אחר' המוחלט ביחס לעולם, א-ל שאי אפשר לתארו אלא בשלילה ובשתיקה. בהחלט לא אל שזהה עם העולם, בהחלט לא אל שאינו אלא סך התופעות הטבעיות, כתפיסת הפנתאיזם, ממש לא. הלוא זהו הפסוק הראשון בתורה 'בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ' – שלילה מוחלטת של הפנתאיזם. [אם להתנסח בדייקנות אפשר לומר שהיהדות מסכימה עם האמירה (וגם זה עם הסתייגות קלה): "אין העולם אלא אלוהות". אבל ממש לא עם האמירה "אין האלוהות אלא העולם".]
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-10 חודשים)
האם לא נובע מהגדרת המושגים שאדם דתי הדוגל במוניזם דוגל בהכרח גם בפנתאיזם?
ביקורת מעניינת. |
|
אסף
(לפני 13 שנים ו-10 חודשים)
נשמע מעניין מאוד לקריאה
על אף הקושי (או אולי בזכותו) תחושתי מהביקורת היא כי מדובר בספר מרתק, וככזה ודאי יעורר לא מעט שאלות, מחשבות ותהיות. עוררת את סקרנותי מאוד, על כך תודה.
|
11 הקוראים שאהבו את הביקורת