ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 4 באוגוסט, 2011
ע"י יוֹסֵף
ע"י יוֹסֵף
ספר אזוטרי, יחסית, זה של ד"ר דניאל שליט (פילוסופיה ומוסיקה). הוא אחד הספרים הטובים שקראתי לאחרונה ובוודאי בתחום ביקורת התרבות. בספר זה שליט חוקר, בודק, בוחן, מברר, מבקר, ומנתח באזמל חד ומשובח את התרבות המודרנית והפוסט מודרנית.
את התרבות העכשווית מדמה שליט לקניון, אותו עולם 'הסגור בפני עצמו... עולם שלם מעשה ידי אדם. עולם מתוכנן עולם נשלט, עולם מבריק, עולם מצליח... סגור מן הטבע שמתחתיו בקומות על גבי קומות של מרתפים וחניונים – האדמה הנחלים הימים הצומח והחי, אתם נפגש האדם רק כמשאבים לניצול... ומלמעלה במעטה פלסטיק מוצק. רצונך בטבע? הרי לך בתוך הקניון גנים בריכות אגמים מלאכותיים גני חיות וכמובן סרטי טבע... הקניון הוא הכל. הוא עולם ומלואו אין הוא מרשה יציאה מתוכו".
הספר בנוי משלושה חלקים:
החלק הראשון הוא תיאור תמונת המצב: 'הקניון כמשל'. שליט מנתח את 'הקניון' מהמציאות החומרית (קומת הטכנולוגיה והמסחר), בניתוח מבריק ומעמיק על הטוטליות בייצור ובמסחר, על הטוטליטריות המדינית הכלכלית והתקשורתית, על כסף מול ערך, פרסום, מותגים, בידור ועוד. דרך המציאות החברתית (קומת החברה ויחסי האנוש): הסמכות ושקיעתה, ה'אני' החופשי, יחסי איש ואשה, חברת ההמונים הנוצרת על ידי תקשורת ההמונים והיוצרת יחיד מנותק, קהה רגש, מנוון-זמן ומיואש. וכלה במציאות האינטלקטואלית רוחנית (קומת המחשבה והאומנות), תוך התמקדות בתרבות הפוטס מודרנית על הטוב ועל הרע שבה, ועל שלל מושגיה ותפיסותיה: אבדן האמת, העדר עומק וזהות וזליגה מסוכנת לעבר הנהיליזם. שליט מדגיש כי דרך זו (של ניתוח מהחומרי למופשט) לא נובעת מהסכמה עם הגותו המטריאליסטית של מרכס, לפיה הבסיס הוא תמיד ההוויות הנמוכות, החומריות, בעוד העליונות לא נועדו אלא לספק אידאולוגיה, צידוק, לאלו החומריות. אלא משום שנוח יותר לתפוס את המציאות מתוך יסודותיה הנמוכים ומתוכם להבין את הלכי הרוח והתפיסות שמעבר.
בחלק השני, לאחר תיאור המצב, שליט מנסה להעריך במבט כולל ככל האפשר את המציאות, "לא של פינות מסוימות בקניון כגון הטכנולוגיה האקולוגיה או הפוסט-מודרניזם, אלא של הקניון כולו, כלומר: של כל תרבות ימינו. כי לא פחות מזה עומד על הפרק. תרבות שהיא גלובלית, דורשת מבט גלובלי ככל האפשר". הפרק על האבדנים הגדולים הוא מצויין ובו שליט מתאר את באבדן הדעת, אבדן הזמן (משום שהאדם הקניוני הוא אדם א-היסטורי), אבדן הערכים (שכן כל ערך מתורגם לערך כספי), אבדן המימדים (אין עמוק, אין מרכזי, אין פנימי, העולם הוא חד מימדי, הנראה הוא הקיים), אבדן הסמכויות. וכתוצאה מתבקשת מכך אבדן האדם האוטונומי כל כמה שזה נשפע מופרך בעולם מתקדם זה. בחלק זה שליט מקדיש פרק גם על 'הקניון בארץ הקודש'. הנה קטע מתוך 'בית כנסת בקניון': "הקניון, בדרכו, אינו יכול להבין את הדת אלא רק כעניין של שירותים ומצרכים. הלוא ממילא מוכרים וקונים מַצות, טליתות, שופרות...נשאר רק להרחיב את מעגלי השיווק: לשווק שבתות חווייתיות סדרים מהודרים, חגיגות בת מצוה, אוירה דתית... בשרשה התפנית היא עדינה. מי יכול לפסול נופש בחגים? אבל הנקודה בה החג הכולל מנוחה הופך לנופש תיירותי היא נקודה עדינה ומעבר לה כבר הופכת עבודת החג לקניית מצרך..."
החלק השלישי והאחרון הוא השיקום. כאן שליט מנסה למצוא מוצא מהתרבות הטוטלית הכפויה עלינו. ומאחר והארכתי רק אומר ששליט לא מאמין בחזרה רומנטית לעבר, ולא מאמין בסיסמאות מהפכניות של 'עולם ישן עדי יסוד נחריבה', שליט מאמין גדול במציאות דיאלקטית-משתלמת, ברוח הרב קוק והֵגל, ועל כן כל תיקון יבוא רק מתוך הבנת הקיים, מציאת החיוב והצורך שבו, ומתוכו תיקון ויציאה למקום טוב ושלם יותר.
מתוך הביקורת כבר מובן שלדעתי זהו ספר מומלץ עד מאוד.
11 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
תום
(לפני 14 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מקסימה!
גם אותי שכנעת....
|
|
dushka
(לפני 14 שנים ו-2 חודשים)
נראה לי שהשתכנעתי לקרוא ספר עיון..
וזה בהחלט הישג:) (במיוחד מעניין אותי לגלות איפה נמצאת "נקודת האמת" של עולם הקניון, ממנה אפשר לתקן)
|
|
שין שין
(לפני 14 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מעניינת ומסקרנת.
|
11 הקוראים שאהבו את הביקורת