• חברים
  • ביקורות
  • דירוגים
  • פורומים
  • רשימות
  • נושאים
  • מחפשים בנרות
  • ספרים חדשים
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
סימניה - סופרים ספרים וחברים • © 2006-2026
אודות•חנויות ספרים•ספריות•עזרה•תנאי שימוש•פרטיות
תוכן פרסומי רלוונטי
סימניה
•
•
•
•
שומרי המגדלורים

שומרי המגדלורים

מאת אמה סטונקס

הביקורת של בר

תמונה של בר
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
2.0
שומרי המגדלורים

שומרי המגדלורים

מאת אמה סטונקס

הביקורת של בר

דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
2.0
תמונה של בר
הוצאה לאור:מטר
שנת הוצאה:2023
קטגוריה:ספרות מתורגמת
הקודמת
michalus
דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
2.0
לפני שנה

“אתחיל בכך שלא ראיתי בספר הזה מותחן סוחף, אלא יותר מלל לא ברור בו כל אחת מהדמויות משקפת את עולמה של”

3/5
ביקורות על שומרי המגדלורים
הבאה
שין שין
דירוגדירוגדירוגדירוג

הביקורת

הביקורת נכתבה לפני 5 שעות•1 דקות קריאה

"יש תעלומות שלא נועדו להיפתר"- משפט שנכתב לקראת סופו של הספר.

הכל טוב ויפה גברת סופרת אבל אם ישנן תעלומות שלא נועדו להיפתר מדוע כתבת את הספר הזה? אם לא פתרת לנו את התעלומה אז למה אני צריכה לקרוא 340 עמודים על כלום ושום דבר?

ספר מכעיס בחיי. מבולגן, מלא בדברים לא פתורים, שאלות שאין להן תשובות ובעיקר תחושת החמצה שיכול היה להיות פה סיפור ממש טוב.

את שני הכוכבים שלי אני מעניקה בזכות השליש הראשון של הספר שהתחיל באופן מסתורי ומסקרן. הוא פתח לקוראים צוהר אל עולם הים ואל עולמם של שומרי המגדלורים. ישנו משהו מסתורי ואפל ביותר בלהיות תקוע במגדל מרוחק קילומטרים מהיבשה ללא יכולת לברוח לשום מקום.

זהו סיפורם של שלושה שומרים אשר יום אחד נעלמים מהמגדלור ואף אחד לא יודע מה עלה בגורלם. הסופרת לקחה השראה מסיפור אמיתי שקרה בשנת 1900 מה שמעניק רובד עוד יותר מסקרן לסיפור כולו למרות שהוא בדיה.

לצערי היא לא מצליחה לסחוף והספר מדרדר מרגע לרגע, נהיה מעיק ועלילתו מסתבכת בתוך עצמה. חבל. שוב סיפור עם פוטנציאל גדול, פתיחה מסקרנת וסופרת שלגמרי הלכה לאיבוד.

מי אהב את הביקורת

אהבת?
תמונה של לי יניני
לי יניני
1קורא|גיל ממוצע67|100%נשים

על המבקרת

תמונה של בר

בר

ותיקה
חברה מזה 9 שנים
148 ביקורות•5 נבחרות•2,983 לייקים
ז'אנרים מועדפים:
ספרות מקורית•ספרות מתורגמת•מתח ריגול והרפתקאות
תמונה של בר
בר
ותיקה
חברה באתר מזה 9 שנים
ביקורות148
ביקורות נבחרות5
לייקים שקיבלה2,983
דירוג ממוצע3.9 ⭐
ז'אנרים מועדפים
ספרות מקורית59ספרות מתורגמת48מתח ריגול והרפתקאות12

דיון על הביקורת

אין תגובות עדיין

אין תגובות עדיין

היה הראשון לשתף את המחשבות שלך על הביקורת

ביקורות נוספות של בר

רביעיית מיתרים

רביעיית מיתרים

אנה אנקוויסט

ארבעה אנשים, כל אחד עם סיפורו שלו אך לכולם חיבור עמוק אל עולם המוזיקה וכך גם זה אל זו. הם מקימים קבוצה חובבנית של רביעיית מיתרים בה הם מצליחים לרגע לשכוח מטרדות היום והחיים ולהתמסר לצלילים.

לכל דמות יש סיפור עמוק ומורכב והסופרת מצליחה להעביר עולם שלם אצל כל אחד מחברי הקבוצה. אהבתי גם מאוד את היכולת לכתוב על המוזיקה בכזו תשוקה ובכך להעביר את הקוראים קשת של רגשות בכל הנוגע לסוג זה של אמנות.

הספר מתורגם מהולנדית ויש בו ביקורת נוקבת וחריפה על המשטר ועל תמורות שהשלטון מחולל בעיר ובמדינה. מסוג הספרים שהקורא יכול לקרוא בכל מדינה ולהגיד "זה כל כך רלוונטי גם לכאן". שלטון מושחת, דחיקת התרבות לפינה, מערכת בריאות מעורערת ותקשורת שמסלפת את המציאות.

לעתים הספר מצליח לגעת בנקודות עדינות ורגישות בנפשו של האדם ובעיקר בנפשם של אוהבי האמנות אשר חיים למענה. אך לעיתים, הספר סוטה קצת למחוזות שבעיני היו פחות רלוונטיים ויצרו ניתוק מהתחושה הרגשית. פחות התחברתי לסוף, הרגיש שהוא לא התכתב באותה השפה עם שאר הסיפור וחשתי שאמירתה האחרונה של הסופרת התפספסה לי. ובמחשבה שניה, אולי דווקא משום שהייתה בסופו של הסיפור חריגה מוזרה מהעלילה מצאתי את עצמי חושבת עליו הרבה לאחר הקריאה.

בסופו של דבר, ספר טוב שנקרא במהירות ובעניין. יוצר אצל הקורא הזדהות עם רוב הדמויות ונותן במה לנושא חשוב ולסיפור שראוי שיסופר.

לפני 5 ימים•
★★★★★
•בר
ירח מים

ירח מים

סמנתה סוטו ימבאו

"כשהחיים עוברים עליך בפחד מפני העתיד, אתה לומד לקבל בברכה כל עיכוב".

אין מילה שתתאים באופן מדויק יותר לתיאורו של הספר הזה מאשר המילה קסום. מדובר בספר שהוא סוג של אגדה, סוג של מסע הרפתקאות דמיוני שלוקח אותנו אל מחוזות מרוחקים ויפים בסמטה אחת שנמצאת ליד חנות ראמן ביפן.

לא חושבת שמעולם קראתי ספר בסגנון הזה, בדרך כלל אני קוראת ספרים ריאליסטיים מאוד והפעם בהמלצת חברה נתתי צ'אנס והאמת? איזה מזל שנתתי. באמת קשה לתאר את הספר הזה הוא כל כך מיוחד ופיוטי, הדמיון שלי עבד שעות נוספות. ביקרתי ביחד עם הדמויות באינספור מקומות קסומים ורחוקים והצלחתי לצייר אל מול עיני כל פרט ופרט.

האנה גרה עם אביה בחנות משכונות. על פניו כל מי שמגיע אל החנות בכלל תכנן לקנות ראמן אך מצא את עצמו בצד השני של דלת חנות מסתורית וסודית מבלי יכולת לדעת איך הוא הגיע לשם. החנות היא אינה חנות רגילה והדברים שמוסרים ומקבלים שם אינם פיזיים כי אם רוחניים. דברים שקשורים לנפשו של האדם אותם היה רוצה להחליף או לשנות. ביום פרישתו של אביה מוצאת עצמה האנה בעיצומו של מסע לחיפוש הוריה שנעלמו, אליה מצטרף איש מסתורי שהופיע באותו הבוקר בפתח החנות.

הספר עוסק בבחירות שלנו בחיים, בגורל, בשביל אחר שיכול היה להיות לנו אם רק היינו פונים מעט ימינה או שמאלה. האם עדיפים חיים ידועים מראש או חיים של הרפתקאות וחוסר וודאות? האדם תמיד ימשיך לחפש יותר, לרצות יותר ולמצוא יותר וזהו טבעו. הספר מעלה שאלות רבות בנוגע לחיינו כאן ולכך שיש המון אפשרויות בחירה אם רק נרצה. היכולת של האדם לקחת את חייו בידיו היא הזמנה לגלות עולמות אחרים שטרם חווינו.

זהו ספר הרפתקאות למבוגרים, יכול להתאים לגמרי למי שמעוניין שעולמו הפנימי והדמיוני יפעל שעות נוספות וגם למי שחובב את תרבות יפן אשר מובאת כאן בצורה יוצאת דופן ומפורטת.

"לימודים. נישואים. ילדים. אלה ההחלטות הגדולות שאנשים מייחסים להם חשיבות. הם טועים, כמובן. למעשה, דווקא הבחירות שאנשים בוחרים מבלי לתת עליהן את הדעת הן אלה שקובעות את מסלול חייהם. השינויים קטנים, אפילו זעירים, אבל הם מכוונים את האדם בזווית הקטנטנה ביותר אל מה שעומד לקרות."

לפני שבוע•
★★★★★
•בר
על סוף הבדידות

על סוף הבדידות

בנדיקט וֶלְס

"אנחנו הולכים ושוקעים, לא נשרוד את זה כאן, זה כבר מוחלט. שום דבר לא יכול לשנות את זה. אבל אנחנו יכולים לבחור אם נרד למצולות בצרחות ובפניקה או אם נהיה המוזיקאים שממשיכים לנגן באומץ, בחרדת קודש, אפילו כשהספינה שוקעת".

הספר הזה כל כך פיוטי ויש בו כל כך הרבה משפטים יפים ומעוררי השראה. זהו ספר מאותם הספרים העצובים אך שבסופם יש תקווה גדולה והתעוררות מחודשת לחיים.

שלושה אחים מתייתמים מהוריהם בגיל צעיר וממשיכים את חייהם בפנימייה. כל אחד חווה את האבל בצורה שונה ופונה אל נתיבים אחרים בחיים. למרות הריחוק שנוצר ביניהם במהלך השנים בסופו של דבר, הם תמיד חוזרים אחד אל השני מתוך מקום של שייכות ובית. הסיפור מסופר מנקודת מבטו של ז'יל, האח הצעיר והתמודדותו עם ההבנה שהחיים הם לא תמיד מה שחשבנו שיהיו.

זהו סיפור על אבל, על אובדן, אך בו זמנית גם על קבלה והישג. על מה שניתן להשלים למרות החוסר ועל חיים לצד בדידות עמוקה ובלתי מוסברת.

ישנם רגעים כל כך עדינים ויפים בהם אנו עוברים יחד עם המספר תהליך של קבלה עצמית אך גם תהליך עמוק יותר של קבלת החיים ומה שהם מזמנים לך בדרך. הסופר כמו מבקש מאיתנו לא להתייסר על אף הקשיים ולנסות להמשיך לחיות. הרי בסוף אנו כאן רק לרגע אחד.

קראתי כבר ספרים בסגנון, זהו לא ספר פורץ דרך מבחינתי אך יש בו משהו רגיש ונגיש שנשאר בלב גם הרבה אחרי הקריאה.

"זמן אתה בורח,
קח אותי איתך".

לפני שבועיים•
★★★★★
•בר
המירוץ אחר הטבעת

המירוץ אחר הטבעת

לורן וייסברגר

אין שום סיכוי בעולם שהייתי קוראת את הספר הזה אלמלא חברת מועדון קריאה קטן שאני חברה בו הייתה מתעקשת. נו... בסדר.. האמת שלי זה דווקא די התאים, כי אני בתקופה עמוסה מאוד שמלווה במחסום קריאה קל ועל כן, לא הייתי מצליחה להתרכז בספר שהוא לא נטו בידור וקלילות.

אין הרבה מה לומר בחיי שאין הרבה מה לומר. הספר הזה הוא כנראה בדיוק מה שאתם חושבים שהוא. שלוש חברות אמריקאיות יוצאות לסוג של מסע רוחני, כל אחת בדרכה שלה כדי למצוא את מה שחסר לה. אמי, היא בחורה זוגית להפליא שאחרי שבן זוגה בוגד בה מנסה למצוא קלילות והנאה בהיכרות קצת יותר שטחית עם בחורים. אדריאנה, בדיוק ההפך ממנה. לא מצליחה להתמסד ומתפרפרת כל חייה ללא יכולת למצוא יציבות. החברה השלישית, לי, נמצאת בזוגיות עם אדם שהיא מנסה לאהוב מכיוון שכך מבחינתה נראית תבנית היחסים. כל השלוש נמצאות בפתחו של גיל שלושים ("האיום!") ומנסות לתקן התנהגות קלוקלת מן העבר והרגלים מגונים של ההווה.

שתי נקודות אור קטנות בספר. הוא קריא מאוד והדפים נהפכים בקצב מהיר. אין סיכוי שהייתי ממשיכה לקרוא אם לא מועדון הקריאה ודווקא הופתעתי לגלות שישנם כמה פרקים מפתיעים לקראת סופו. שנית, פרק מצחיק שמוקדש כולו לבחור הישראלי שפגשה אמי בתל אביב הלוא הוא יאיר, שהגיע אליה למלון דן פנורמה אך היה צריך לחזור במהרה לדרום. זו הנאה לא קטנה לקרוא על מדינתנו הקטנטנה בספר אמריקאי.

שורה תחתונה, קומדיה אמריקאית חביבה ולא בהכרח מעניינת. על הכריכה מצוין: "מחברת רב המכר של השטן לובשת פראדה", לא יודעת אפילו איזו קונוטציה זה נותן לי אך בעקבות זאת צפיתי בסרט הראשון והשיממון היה קשה לתיאור.

לפני 4 שבועות•
★★★★★
•בר
ימי שלישי עם מורי

ימי שלישי עם מורי

מיץ' אלבום

זמן רב רציתי לקרוא את הספר הזה. שאלתי אותו מהשכנה החביבה שהכרתי במקלט ודמיינתי בראשי איך כאשר אחזיר לה את הספר אוכל לומר "וואו איזה ספר מדהים, תודה רבה שהשאלת לי אותו". עכשיו אני אצטרך להוריד את האווירה ולהגיד שלא אהבתי. טוב נו, או שפשוט אשקר בנחמדות.

סיפור הבסיס מלא בפוטנציאל. פרופסור זקן מגלה כי הוא חולה בניוון שרירים וימיו ספורים. סטודנט לשעבר שלו, נתקל במקרה בראיון שלו בטלוויזיה מדבר על מחלתו ובכך נזכר בתקופת לימודיו ובהשפעתו הרבה שהייתה לפרופסור עליו. הוא מחליט לבקר אותו בביתו. מכאן מתפתחות רצף של פגישות בין השניים.

איזה מדהים היה יכול להיות אם היחסים המתוארים בסיפור באמת היו בעלי עומק ומשמעות? אבל סלחו לי, מדובר בקשקוש מוחלט! זהו ספר שמתיימר להיות עלילתי אך בעצם רובו מורכב מציטוטים רוחניים של הסופר שנאמרים מתוך דמותו של הפרופסור. לרוב, אין באמת בסיס מוצק לכל מיני משפטים שהוא זורק לאוויר ולא רק זה יש תחושה מתנשאת ודידקטית באופן בו זה נכתב.

אני מחשיבה עצמי אדם שמחובר מאוד לרוח אבל בשום אופן לא אצליח לקנות שטויות כאלה שנאמרות באופן פשטני למדי. בחיי שמצאתי את עצמי מגלגלת עיניים בחלק מהעמודים.

בקיצור, ספר מוטיבציה רוחני במסווה של סיפור שיכול היה להיות מדהים ומרגש אבל הביא לי את העצבים ובזבז לי את הזמן.

לפני חודש•
★★★★★
•בר
איש אחד

איש אחד

קייאיצ'ירו היראנו

יש לפעמים רגעים יפים בספרות, כאלה שמושכים אותך ללכת אחרי ספר שהוא אולי לא הספר הטוב ביותר שקראת, אולי לא הספר הכי מרגש או מדהים שקראת אבל בכל זאת יש בספרים מסוימים ייחודיות משל עצמם, כזו שגורמת לי להעריך את אמנות הסיפור, את הכתיבה, את היצירה. "איש אחד" הוא אמנם לא מאותם ספרים "מטורפים" שקראתי אבל יש בו משהו כל כך אינטליגנטי ועמוק. הוא כתוב בצורה שקשה להגדיר, בחציו אמורפי ובחציו מסודר ותבניתי. ישנו משהו פשוט בכתיבה אך עם זאת גם עמוק להפליא.

בקצרה, ריאה נשואה לדאיסוקה באושר מזה כשלוש וחצי שנים. יום אחד תאונת עבודה גורמת לריאה לאבד את בעלה. משם היא יוצאת למסע מטלטל אודות זהותו של מי שעד לפני שנה היא חשבה שהיא מכירה בצורה הטובה ביותר שקיימת.

הספר מדבר על זהות, שייכות. הרצון שלנו כבני אדם לאהבה, בית, משפחה. הסופר מדבר על החיים כמשהו מוחלט אך גם כמשהו מופשט. האם הגיוני שנוכל יום אחד פשוט לברוח מהכל ולשנות את זהותנו? האם העבר תמיד ירדוף אחרינו לא משנה כמה ננסה לברוח ממנו? האם קשר משפחתי ותורשה הינם דברים שנמצאים עמוק בפנים או שאפשר להיפטר מהם ולהכחישם? הסיפור נוגע בשלל רבדים בזהות האדם, זהות עצמית, משפחתית, לאומית. חיפוש אחר הגדרות מסוימות שלא תמיד יש להן תשובה. היופי הוא (אך גם הקושי של הרבה אנשים) זה שהעולם לא מתחלק לשחור או לבן. האישיות, התחושות, המחשבות, החיים ומי שאנחנו, נעים על רצף ענק של מעשים וצירופי מקרים.

ספר אניגמטי, מעורר מחשבה שמחדיר בקורא ראייה קצת יותר רחבה בכל מה שקשור למי הוא אדם ומהי הגדרתו.

"אף אחד לא יכול באמת לדעת את רזי עברו האמיתי של אדם אחר, ואפילו לא מה מעשיו או היכן הוא נמצא כשאינו נוכח. למען האמת, זו יהירות לחשוב שאפשר להבין את צפונות ליבו האמיתיות של מישהו, אפילו כשהוא ניצב לנגד עיניך..."

לפני חודש•
★★★★★
•בר
כמו החיטה ברוח

כמו החיטה ברוח

מאירה פפר

כשגיסתי נתנה לי את הספר הזה כחלק מ"טקס" החלפת הספרים שיש בינינו בארוחות המשפחתיות הייתי סקפטית. במבט ראשוני זה לא היה נראה לי כמו משהו שאתעניין בו במיוחד אבל אני כמובן ידועה בתור אחת שאוהבת לתת הזדמנויות גם לספרים שפחות נראים לי ברושם הראשוני. איזה מזל שאני כזו.

"כמו החיטה ברוח" הוא ספר מקסים, קריא, מעניין וסוחף על ילדה אחת בשם רומיה החיה עם משפחתה בכפר קטן בתימן. הספר מגולל את סיפורה של רומיה הצעירה כילדת חופש אינסופית האוהבת טבע, חיות, אוויר וחוץ. היא מאבדת את כל אחיזתה בחופש כאשר הוריה מחתנים אותה עם גבר מבוגר ממנה ועולמה הפנימי והחיצוני קורס. אך היא, חזקה ואיתנה מצליחה לשרוד את החיים החדשים. הספר מגולל לא רק את סיפורה האישי של רומיה אלא גם את סיפורם המרתק של עולי תימן שעלו למדינת ישראל והיו צריכים להסתגל למקום חדש ושונה מכל מה שהכירו עד כה.

זהו סיפור נשי עוצמתי על אישה אחת שלא התקפלה ולא התנדנדה, עמדה איתנה כנגד כל הסיכויים וכנגד כל טלטלות החיים. רומיה היא לא רק דמות הפועלת בשם עצמה אלא שהיופי בה הוא שהיא סוחפת אחריה אחרים. היא מצליחה לגרום גם לנשים וגם לגברים סביבה לראות את הדברים אחרת. בצורה אינטליגנטית ויוצאת דופן היא מצליחה לחלחל אל תוך ליבם של אחרים ולסחוף אותם עימה.

מהי נשיות אז והיום? מהי אימהות? מצאתי את עצמי רואה הבדלים ניכרים אך גם דמיון מדהים בין העבר להווה שלנו. לכל אישה בספר סיפור אישי משלה, כל אחת עם מכשוליה וחוזקותיה כאשר ההזדהות של הקורא נוצרת מההתגברות על המכשול ולא מהנפילה אליו.

מקסים, מרגש והכי חשוב גם לימד אותי דבר או שניים על היסטוריית יהודי תימן ותרבותם.

"היא כמו החיטה ברוח, מתכופפת אבל לא נשברת, יש רוח חזקה בתוכה."

לפני חודשיים•
★★★★★
•בר
עוזרת הבית

עוזרת הבית

פרידה מקפדן

אז עשיתי טעות קריטית וצפיתי בסרט לפני שקראתי את הספר. להגנתי אומר שלא תכננתי לקרוא את הספר, לא שיש לי בעיה לקרוא ספרים שיש סביבם התלהבות מוגזמת אבל אני אעדיף לא לרכוש כי ככל שהספר פופולרי יותר כך הסיכוי שאצליח להשיגו מתישהו אם ארצה גדל. בסוף התוכניות שלי מעט השתנו, המלחמה התחילה ומצאתי את עצמי מחפשת ספרים קריאים ומושכים שיספקו לי אסקפיזם טוב ממציאות חיינו. פתאום מאוד הסתקרנתי לקרוא את הספר דווקא כדי להבין היכן נמצאים ההבדלים, לצלול לעומקו של הסיפור ולנסות להשלים איזושהי תמונה.

מילי מנסה להתקבל לעבודה בתור עוזרת בית בביתה של נינה. בראיון העבודה היא מתרשמת כי אין לה סיכוי להתקבל לעבודה בבית כה יוקרתי ועשיר. לבסוף, היא תמצא את עצמה נכנסת אל ביתם וחייהם של נינה, אנדרו ובתם סיסיליה. מה יקרה בהמשך? בספרים מסוג זה אין צורך להוסיף בתיאורי עלילה. תקראו ותראו.

אז כן, כמובן שאין לי שום ספק שהייתי נהנית יותר לולא הייתי רואה את הסרט לפני כן אבל עדיין נסחפתי לסיפור מחדש ובהחלט מדובר בספר טוב. העלילה סוחפת וישנם מספר טוויסטים נהדרים. בשונה מהסרט, יש בספר דמות מרכזית שמקבלת יותר נפח ועלילה, ישנה דמות נוספת שעולמה הפנימי מן הסתם עשיר יותר מהמוצג על המסך. יש כמובן יותר מהלך, עומק והיסטוריה בין הדמויות. אעיד לטובת הסרט שישנו חלק אחד שחשבתי שבוצע טוב יותר.

בשורה התחתונה, ספר מתח טוב שנקרא במהירות, מעביר היטב את הזמן וברור לי לגמרי מדוע קיבל עיבוד קולנועי. לא יודעת אם בעתיד אקרא את סדרת ההמשך אבל אין ספק שהסתקרנתי.

לפני חודשיים•
★★★★★
•בר
סודה של תופרת השמלות

סודה של תופרת השמלות

לורנה קוק

"כל כך חבל לא לדעת את ההיסטוריה המשפחתית שלך כשיש אנשים שעברו אותה ויכולים לספר לך. כשהם מתים ולא נשאר את מי לשאול, הסיפורים מתים".

זהו סוג של רומן היסטורי הנע בין ההווה של שנת 2018 לבין העבר של 1941 ועד סוף המלחמה. אנו עוקבים אחר שתי דמויות- אדל, הדמות המרכזית של הרומן, העוזרת האישית של קוקו שאנל אשר מצליחה להתברג בעבודה נחשקת ולשרוד את שנות המלחמה לצדה של מדמואזל שאנל המסתורית. שאנל, אשר משתפת פעולה עם הנאצים ובכך מצליחה לשמור על עצמה, חיה עם אדל במלון הריץ השורץ גרמנים. הסיפור מתמקד בתקופה הקשה של המלחמה ובצורך ההישרדותי של הפריזאים לצלוח את האימה ששטפה את רחובותיהם. אדל מתחלחלת מהמעשים המזוויעים של המלחמה ומנסה לתרום את עצמה למען כוח ההתנגדות. הדמות השניה היא קלואי, נכדתה של אדל, אשר שנים לאחר המלחמה מגיעה לפריז למכירה פומבית של חפצים ממלון הריץ. היא מסתקרנת ורוצה לגלות עוד אודות סבתה ועברה.

הספר כתוב בצורה קולחת וטובה. הוא אמנם מסופר דרך עיניהן של דמויות בדויות אך למיטב הבנתי מבוסס על אמת בכל מה שקשור לקוקו שאנל והתנהלותה במלחמה. מוזכרים שם אירועים היסטוריים מעניינים המסופרים דווקא לא מנקודת מבט של יהודים אלא מנקודת מבטה של אישה נוצרייה שגם היא מבקשת להצליח לשרוד ולא להיתפס כשעוזרת לכוחות ההתנגדות.

נקודת החולשה היא שבשלב מסוים הספר הופך למעט דידקטי, הוא מאבד מהקסם שלו ומרגיש שהסופרת שופכת פרטים ומידע אודות התקופה רק כדי לספר לנו את זה, ללא כל קשר ישיר לספר או עם קשר שמרגיש מעט רופף ומודבק. יש גם מעט חורים שלא מהודקים בצורה טובה בעלילה אבל בסופו של דבר הספר כמכלול כן עובד, וישנו גם טוויסט סופי שהצליח להפתיע אותי ואף לרגש.

התחברתי לצורה שבה הסופרת בחרה לספר את הדברים. זהו סיפור חשוב שראוי שיסופר.

לפני חודשיים•
★★★★★
•בר

ביקורות נוספות על "שומרי המגדלורים"

שומרי המגדלורים

שומרי המגדלורים

אמה סטונקס

#
פעם שמעתי איזה מערכון שהצחיק אותי. מישהו מנסה להסביר למישהו איך להגיע לאנשהו. זה הולך ככה (לא תיאור מדוייק כמובן): אתה מכיר את החנות מכולת? אז אל תפנה שם, תמשיך ישר. את הפניה לבית הספר? אל תפנה... וכו'. אמה סטונקס פותחת את הספר בפיסקה המספרת סיפור (אמיתי) על שלושה שומרי מגדלור שנעלמו בשנת 1900 כאילו בלעה אותם האדמה (או הים). ואז מוסיפה שהסיפור הנוכחי אינו מספר את הסיפור ההוא, וכולו פרי הדמיון. זו גם שיטה להסביר איך מגיעים ל... מתארים את כל המקומות שלא פונים בהם. השגתי אותו בזכות הביקורת של שין שין (תודה רבה).

זה רומן עם תעלומה (לא מותחן, למרות שכך הוא מסווג) בו מתארת סטונקס את החיים של שומרי מגדלור ימי. המקום מצומצם מאד מעצם טיבו של המגדל הצר המיועד, בסופו של דבר, לשמש הכוונה ליורדי ים. המגדל הצר הזה צריך לאכלס 3 גברים לתקופה של חודשיים שלושה. הם צריכים להיות מסוגלים לחיות בשטח מצומצם, לתפקד במשמרות, לישון לפי הזמן המתפנה לשינה – ללא קשר אם זה יום או לילה. הם היו צריכים להינתק מחייהם – בנות זוג, ילדים, משפחה ולפגוש באלה בזמן המוקצה להם להיות ביבשה. קצת דומה למלחים, אם כי אלה חיים בשטח קצת יותר גדול ופוגשים מיגוון יותר גדול של אנשים. הסיפור הוא שבשנת 1972 הגיעו צוות המחליפים למגדלור ומצאו שהוא ריק מאנשים ומציב בפניהם תעלומה שכל הפתרונות לה הם בגדר ניחושים ללא אישוש.

הסיפור מסופר קצת מפי שלושת השומרים וקצת מפי שלוש בנות הזוג. מתגלגל כך שלכל אחד מהמספרים היה משהו להסתיר וכל אחד סוחב איתו כמה שלדים מילדותו. במובן הזה הספר אינו חורג ממה שמקובל היום להאמין – שפיתרון קשיים בבגרות נעוץ תמיד בילדות והקשיים בילדות תמיד ניתנים להבנה על ידי קוראי הספר. הספר כתוב די טוב, מפזר את השערות הפיתרון על פני כל המעורבים (כולל הארגון המנהל את המגדלורים) ולבסוף סטונקס בוחרת באחד מעשרות הפתרונות האפשריים שאין לו יותר הגיון או היתכנות מהאחרים.

הסיפור חידש לי בעובדה שמגדלור היה זקוק לצוות שיתפעל אותו. זה נשמע טריוויאלי, אבל כנראה חשבתי שמגדלור הוא מגדל המתפעל את עצו, או שיש לו מקור אור לא מתכלה, משהו כזה. היום, הבנתי, המגדלור מתנהל כמו שדמיינתי – אוטומטי, ללא מגע יד אדם. 3.5 כוכבים שעוגלו למעלה בזכות התיאורים היפים של עולם צר כעולם נמלה (באמת) ואנשים שמצליחים לנהל בו חיים.

לפני שנה•
★★★★★
•yaelhar
שומרי המגדלורים

שומרי המגדלורים

אמה סטונקס

את חג החנוכה של 2024 שהסתיים בקול ענות חלושה ללא אור וללא נס אני מסיימת בסקירה על ספר שעוסק באור בלב האפלה, בתקווה ובאנשים שאמונים לשמור על האור הזה מאיר, שומרי המגדלורים. "למה אנחנו עושים את זה. למה אנחנו מדליקים גפרור. למה אנחנו בונים מגדלורים מלכתחילה וכל דבר אחר, שביום טוב אנחנו חושבים שיוכלו להציל חיים. לא אנחנו אלא שמחליטים אבל לא היינו אנושיים אילו לא עשינו את הניסיונות האלה, אילו לא הדלקנו אורות רבים ככל האפשר כל עוד אנחנו כאן. אורות שיאירו חזק. ושומרים עליהם שיאירו ברגע שהחושך בא." המגדלור הוא סמל חזק, של תקווה ושל כוחו של האדם על הטבע. מגדלורים קיימים כבר מאות ואלפי שנים וקדמו להם שיטות קדומות יותר כגון הדלקת מדורות ומשואות במקומות גבוהים (המשואות של גונדור לדוגמא, עוד סימן של תקווה בעולם חשוך, עולמו הפנטסטי של טולקין ב"שר הטבעות" כמו גם עולמו המאוד מוחשי בביתו שבאנגליה לאחר מלחמת העולם הראשונה - אבל זו כבר סקירה אחרת). המגדלורים נמצאים בחלקם על החוף, על גבי צוקים ובמקומות גבוהים, אך ישנם גם מגדלורים ימיים, השוכנים בלב ים. כזהו המיידן רוק, מגדלור ויקטוריאני שניצב לו בים לחופי קורנוול שבאנגליה. המיידן רוק הוא מגדלור דמיוני אך הוא מבוסס על מגדלור אמיתי, מגדלור פלאנן שבסקוטלנד, והסיפור על שומרי המגדלורים נוטל את השראתו מסיפור היעלמותם המסתורי של שלושת שומרי המגדלור הזה ב 1900. תעלומה שלא נפתרה עד עצם היום הזה. (למי שרוצה לקרוא על התעלומה: https://en.wikipedia.org/wiki/Flannan_Isles_Lighthouse)
אמנם "שומרי המגדלורים" הוא סיפור הסובב סביב תעלומה אך זה אינו רומן בלשי, גם לא ספר אזוטרי על חטיפות חייזרים או קנוניה מסתורית, יופיו של הספר באנושיות שבו, סך הכול מהו מגדלור אם לא תמצית התקווה האנושית של מלחי אניה טרופה בים הסוער, התקווה לחוף, חום ובית. ואכן הספר עוסק בעיקר באנשים, במשפחה בחום ובהיעדרו ובבית. הסופרת נעה במיומנות ובאופן בלתי מאולץ בין שני קווי זמן, שנת 1972 ההיעלמות מהמגדלור, ובין ההווה. כמו כן, היא נעה בין נקודות המבט של שלושת השומרים ושל בנות זוגן, בספר משובצים גם מסמכים רשמיים המקנים נופך של אמינות לחקירה ואפילו סופר חוקר בתפקיד פסאודו בלש. זהו מבנה מורכב ואף מאתגר אך הוא מבוצע במיומנות שאינה מכבידה אלא מעשירה את החוויה.
יופיו של הספר לדעתי, מעבר לתעלומה ולפתרונה (תודה לאל, יש קתרזיס!) הוא בתיאור המאוד אמין, ואנושי של ששת הגיבורים. של הגברים שבחרו או שהגיעו בדרך זו או אחרת לתפקיד המוזר והמאתגר הזה של איוש נקודה בודדה בלב ים במשך שבועות וחודשים ללא הפסקה, ושל נשותיהם שנותרו לחיות את חייהן בחוף. אני מרבה להשתמש בסקירה הזו בתואר אנושי, אבל מול עוצמת הים וכוחו, והאדישות של המגדלור הויקטוריאני העצום והמנוכר בסך הכול זהו רומן על בני אדם, חייהם, אהבותיהם, שמחותיהם ומצוקותיהם. וככזה הוא מצליח להיות ספר שחורג מספר בלשי, מתעלה על הדימוי השחוק משהו של מגדל האור ועושה את מה שיצירה ספרותית טובה צריכה לעשות, כי גם הספרות, היא אור קטן בלב המאפליה.
נב גילוי נאות, הסוקרת היא חובבת מגדלורים. מקומיים וזרים, קטנים וגדולים. ואף טרחה לעשות טיול בעקבותיהם בניו אינגלנד.
נב 2 באותו הקשר אני ממליצה גם על הספר "אור בין האוקיינוסים" שעוסק גם הוא בחייה של משפחה קטנה של שומר של מגדלור ימי ומבודד בראשית המאה ה 20, בתעלומה, בנזק הנורא של מלחמה, ובעיקר באהבה ובתקווה.

לפני שנה•
★★★★★
•שין שין
שומרי המגדלורים

שומרי המגדלורים

אמה סטונקס

שומרי המגדלורים הוא ספר פילוסופי ייחודי ולא שגרתי כי לא צריך יותר מתעלומה מרתקת ,
דרמה שנוגעת ללב ואקשן של ים מסוכן כדי שפיתרון לחידה אמיתית תהפוך למעין יציאה להפלגה מהנה מעט מענה אבל כל כך מרתקת ....
אודה שבהתחלה היה לי קשה להתחבר אליו כי ההתחלה אפופת המיסתורין "נמרחה" לי מדי ולא היתה לי ברורה אך ככל שהיה איטי בתחילתו
וצלחתי בקריאתו כך היה מעניין יותר ויותר בהמשכו כי הטריגר שריתק אותי היה פיתרון חידת התעלומה ....
שומרי המגדלורים תפקידם לשמור על אור המגדל המבודד . תפקיד מורכב וקשה המלווה בבדידות לאורך כל חייהם .
את סיפור עלילת הספר שומרי המגדלורים אמה סטונקס כתבה על בסיס אירוע היסטורי אמיתי שקרה בו שזרה בדיוני ומיסתורי בעירבוביה יחדיו .
התעלומה אירעה בשנת 1972 בה נעלמו שלושה שומרי מגדלורים : ויליאם וינסנט וארתור
הצורה שנעלמו היתה מפתיעה מוזרה ביותר וכביכול בלתי אפשרית:כששער המגדלור נעול מבפנים , דווח על מזג אוויר סוער אך בפועל השמיים היו בהירים ,
ו-כשהשעונים נעצרו על אותה שעה 8:45 .....
כעבור 20 שנה מחליט הסופר דן שארפ לכתוב ספר אודות התעלומה לחקור ולבדוק מה בדיוק אירע שם ומחליט להיפגש עם שלוש נשותיהן
של הנעלמים : ג'ני , הלן ומישל .
בכתיבה מתעתעת ,מסקרנת ומרתקת המפגשים בין הסופר לנשות הנעלמים בהן חושפת את חיי אנשי ומושגי הים אל תוך סיפורי חיי הנעלמים וחיי הזוגיות והמשפחה שלהם שהאירו לי מעט כמו רמזים לפיתרון התעלומה , ואפילו נפתחות כמה תיבות פנדורה ביניהן הקשר בין שלושת הנשים שגרמו לי ובכלל להפתעה בעלילה ....
ומוטיבי העלילה : שעת האירוע , דיווח מזג האוויר ושער המגדלור הנעול שגרמו לי להמון מחשבה של פיתרון התעלומה....
מה אומרים הרמזים של הצורה המוזרה והמפתיעה שנעלמו שלושת שומרי המגדלורים ?...
האם התעלומה נפתרת ? ואולי קיימים כמה פתרונות ?...
תוכלו לקרוא בספר מתח אפוף מיסתורין זה ששווה את הסבלנות בקריאתו שמביאה איתה המון סקרנות .

לפני שנה•
★★★★★
•אסתו'ש
שומרי המגדלורים

שומרי המגדלורים

אמה סטונקס

אתחיל בכך שלא ראיתי בספר הזה מותחן סוחף, אלא יותר מלל לא ברור
בו כל אחת מהדמויות משקפת את עולמה שלא ריתק אותי.
בשנת 1900 נעלמו שלושה שומרי מגדלור ואף אחד לא ידע מה עלה בגורלם.
ההיעלמות הזאת גבתה מחיר מהנשים שנשארו מאחור שלא הבינו כיצד החיים התחדשו שוב ושוב בלי לגלות אהדה.
כולם יוצאים ובאים, כאילו לא קרה דבר.

גם ככה החיים עם בעלים שנעדרים תקופות ארוכות היו מורכבים,
כי בעל שמגיע הביתה בתום שבועות ארוכים ופתאום הוא אדון הבית, והן הופכות לנגן כינור שני,
אלה לא נישואים מקובלים. אבל עדיין יש זוגיות ומשפחה.
ופתאום... מגיע ריק, ריקנות, היעדר מוחלט של האדם איתו קשרת את גורלך.
והריק הזה הוא תעלומה, כי לאף אחד אין מושג כיצד קיומם התאדה.

ופה הסופרת מתחילה לחקור את הנשים שנשארו מאחור, את היחסים עם הבעלים,
את הקשר שהיה בין השומרים והאופי של כל אחד מהם.
ואני הרגשתי שהספר אינו ברור, ולא מצאתי עניין, ולא חשק להמשיך בקריאתו.
אז בעמוד 71 פרשתי.

לפני שנה•
★★★★★
•michalus
דירוג
5.0
לפני שנה

“את חג החנוכה של 2024 שהסתיים בקול ענות חלושה ללא אור וללא נס אני מסיימת בסקירה על ספר שעוסק באור בלב”