ביקורת ספרותית על The Emperor's New Mind - Concerning Computers, Minds, and the Laws of Physics מאת Roger Penrose
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 24 באוגוסט, 2025
ע"י יובל


The Emperor's New Mind

שם הספר הוא פרפרזה על שמו של הסיפור הידוע "בגדי המלך החדשים".
מחבר הספר, רוג’ר פנרוז, אשר נחשב בעיני רבים כפיזיקאי מס’ 1 שחי איתנו כיום, מרמז בבחירתו את שם הספר, שההייפ שיוצרים אנשי מחשב ומתכנתים בנושא הבאת הבינות מלאכותיות הפועלות על בסיס בינארי-דיגיטלי (באמצעות אלגוריתמים אריתמטיים) לרמת אינטלגנציה אנושית, דומה להייפ שיצרו אנשי המלוכה בסיפור ההוא הידוע, סביב הבגדים החדשים כביכול של המלך שלהם. כלומר, כמו שהילד ההוא שצעק מול כולם שהמלך בעצם עירום מבגדיו, כך הוא המחבר בעצם מוכיח לדבריו בספר לעיני כולם שהמלך (הבינות המלאכותיות) הן בעצם תהיינה ערומות מאינטליגנציה אנושית אמיתית לתמיד. מה שהן תהיינה זה יהיה תמיד רק חיקוי מוגבל של האינטליגנציה האנושית.

לדבריו, האלגוריתמים האריתמטיים/חישוביים שעליהם רצות הבינות המלאכותיות עד היום ללא יוצא מן הכלל, מכילים בתוכם באופן מובנה 2 פגמים מהותיים אשר הוכחו לראשונה באופן מתמטי על-ידי המתמטיקאי קורט גדל בשנת 1931. הפגמים הללו נוסחו על-ידי קורט גדל בתור שני משפטים בסיסיים אשר נתקבלו מאז אצל המתמטיקאים בעולם בתור אבני-פינה בסיסיות של ענף המתמטיקה, והם מכונים ‘משפטי האי-שלמות של קורט גדל’. שני משפטי האי-שלמות אומרים בקיצור שכל מערכת אקסיומות משמעותית שנבנה, תהיה תמיד או בלתי שלמה או בלתי עקבית או שתיהן ביחד. כלומר שום מערכת אקסיומות משמעותית שנבנה, לעולם לא תוכל להוכיח את אמיתותה עד הסוף אך ורק מתוך האקסיומות שהיא כוללת, אלא היא תזדקק למערכת אקסיומות חיצונית ואחרת כדי לעשות זאת.

אבל המחבר אינו מסתפק רק בלהוכיח שהאלגוריתמים של הבינות המלאכותיות הם מוגבלים במהותם בגלל עקרונות מתמטיים מגבילים הנובעים מחולשה פנימית של המתמטיקה עצמה. אלא הוא ממשיך לצד השני של המשוואה וצולל אל תוך התודעה האנושית והחשיבה האנושית כדי להוכיח שהחשיבה האנושית במהותה אינה חישובית כלל ואינה פועלת לפי עקרונות אלגוריתמיים/חישוביים. לשם כך הוא מגייס את המכניקה הקוונטית ואת תורות היחסות של איינשטיין ונובר בעזרתן עמוק לתוך עקרונות הפעולה של המוח האנושי ומנסה לדלות משם הוכחות תוך כדי הסתייעות במחקרי מוח, אשר מצביעות על אופן פעולה לא-אלגוריתמי של המוח והתודעה האנושיים.

באופן בסיסי הוא טוען תוך כדי הסתייעות במשפטי האי-שלימות הנ"ל, שהמחשבים הבינאריים-דיגיטליים שפועלים על עקרונות חישוביים, אינם מסוגלים בתור עיקרון מתמטי להבחין במגבלות הפנימיות של האלגוריתמים החישוביים שמפעילים אותם. לשם כך הם תמיד יזדקקו לבני-אדם המסוגלים להתעלות מעל האלגוריתמים החישוביים ולהבחין במגבלות או הפגמים הקיימים באלגוריתם נתון, מהסיבה הפשוטה שמוח האדם אינו פועל מתוך האלגוריתמים החישוביים למיניהם ולכן אינו מוגבל על-יד האלגוריתמים החישוביים ועל-ידי המגבלות המתמטיות האימננטיות שהם נושאים בקרבם (לפי עקרונות משפטי האי-שלימות של קורט גדל). הוא טוען שכדי להבחין באמיתות מתמטיות בתור אמת, צריך את מוח האדם הבלתי-חישובי, ושום אלגוריתם אריתמטי/חישובי לא יהיה מסוגל לעשות זאת באופן עצמאי ואימננטי מתוך עצמו.

יש לציין שקמו לו מתנגדים רבים מתחומי המדע והמחשבים על דעותיו אלו. הוא קיבל המון הערות ביקורתיות על הספר ולכן כתשובה להן וגם כדי לפתח עוד יותר את הנושא שהוא דוגל בו, הוא פרסם ספר המשך לספר הזה בשנת 1994 שנקרא ‘Shadows of Mind’. הוא בעצמו ממליץ בסוף הספר הזה הנוכחי לקרוא ספר יותר מצומצם שלו שיצא לאור ב-1997 והנקרא:
‘The Large, the Small and the Human Mind’.

לא קראתי אותו עדיין ואני מניח שהוא ממליץ דווקא עליו כי ככל הנראה הוא הרבה יותר קל לקריאה משני ספריו לעיל ועל-כך קצת בסיום הסקירה הזו. אבל ייתכן ואני טועה.

הפרט הפיקנטי בסיפור הוא שהמחבר נולד בדיוק באותה שנה בה התפרסמו משפטי האי-שלימות הנ"ל של קורט גדל. המחבר הוא בן 94 כיום ועדיין צלול במחשבותיו. ניתן לראות לא מעט ריאיונות די טריים איתו ביוטיוב ושם, 36 שנים לאחר פרסום הספר הזה ולמרות ההתקדמות העצומה בבינות המלאכותיות שחלה מאז, הוא אינו נסוג כלל מעמדתו המובעת בספר מהסיבה הפשוטה שהבינות המלאכותיות של היום כמו המחשבים אז לפני 36 שנים, עדיין רצות על אותו סוג של אלגוריתמים אריתמטיים/חישוביים בדיוק כמו אז.

הוא זכה בפרס נובל בפיזיקה לשנת 2020 על תאוריה שהגה בשנות ה-60 עוד בהיותו בן 33 ושאינה קשורה כלל לנושא הספר הזה. התאוריה נוגעת לחורים שחורים כאשר הוא הוכיח בתאוריה שהסינגולריות הכבידתית שחוזה תורת היחסות הכללית של איינשטיין אכן יכולה להתקיים. כאשר הוכח תצפיתית בשנים האחרונות שחורים שחורים אכן קיימים, הוכחה גם התאוריה שלו ועל זה הוא זכה בפרס נובל בפיזיקה.

הספר עצמו מרתק אבל אינו תמיד קל לקריאה. גם המחבר עצמו אינו תמיד מסייע לקורא הממוצע להבין דברים טוב יותר אלא מציג דברים די מסובכים לעיתים כמובנים מאליהם. אבל ככה זה בדרך-כלל עם הספרים שכותבים מדענים בכירים עבור הקורא הממוצע. הם אינם בקיאים מספיק בכתיבה מדעית עבור הקורא הממוצע או שאין להם סבלנות להתעכב על דברים שנראים להם מובנים. לשם כך אנו זקוקים לכותבים מקצועיים מתחומי המדע שעיסוקם העיקרי היא כתיבה מדעית עבור הקורא הממוצע. לכן הענקתי רק 4 כוכבים לספר זה למרות שמבחינת תוכנו ומשמעותו העמוקה הוא ראוי לכל חמשת הכוכבים.
4 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יובל (לפני שבוע וחצי)
אל: אפרתי |

אני מהנדס חומרים בהשכלתי ומתעניין גדול בפיזיקה. ידיעותיי בתיכנות הן בסיסיות ברמת קורס מבוא לתיכנות עבור סטודנטים להנדסה. יותר מאוחר במסגרת השתלמות עשיתי גם קורס תכנות בשפת C.
יובל (לפני שבוע וחצי)
אל: strnbrg59

המשפטים לא תופסים לגבי בני-אדם כי מוחות אדם לא פועלים לפי עקרונות חישוביים/אלגוריתמיים בניגוד למחשבים. המשפטים נוסחו במקור על-ידי קורט גדל כמשפטים מתמטיים ונועדו לתחום המתמטי בלבד או לכל תהליך שניתן לתרגמו לאלגוריתם אריתמטי/חישובי. והרי זה מה שעושים כאשר מזינים מחשב בנתונים כדי שיפתור בעיה מסויימת.

לא נכנסתי בסקירה להוכחות שהמחבר מביא לטענתו שמוח האדם אינו פועל לפי עקרונות חישוביים, אלא רק כתבתי שהוא מסתמך בשביל זה על מכניקת הקוונטים ועל מחקרי מוח העדכניים לתקופת כתיבת הספר. בספר הוא נוגע בעיקרון מרכזי אחד של מכניקת הקוונטים והוא של קריסת הגל הקוונטי. הוא טוען שאין עבור קריסה שכזו שום אלגוריתם והקריסה הזו מתרחשת באופן משוער בתאי-מוח. לאחר שהספר התפרסם, קרא אותו רופא מרדים מארה"ב ושמו סטיוארט המרוף והוא סיפק לפנרוז עדות אמפירית לתיזה שלו על אפקטים קוונטיים במוח. לרופא היתה מראש השערה משלו כבר בהיותו חוקר צעיר שהמיקרוטיובלים בתאי-מוח מעורבים באפקטים קוונטיים. והוא מצא בספר שקרא תמיכה רעיונית מתחום הפיזיקה להשערתו. אז ביחד הם ביצעו ניסויים שממצאיהם תומכים באופן ראשוני ברעיונות הללו. בספר השני שהוא כתב לאחר 5 שנים והזכרתי אותו בסקירה, הוא מפתח את הנושא בכיוון הזה על-סמך הממצאים הניסיוניים של שני החוקרים במשותף.

לפי העקרונות שאתה מציג כאן אתה כנראה מאמין האדם הוא לא יותר מאשר מכונה משוכללת. בעבר בתחילת המאה שעברה באמת אולי חשבו ככה אבל זה הביא גם לתוצאות הרות אסון לבני-אדם כי התיחסו לאדם בתור מכונה שניתן לשפצה ולתקנה באופן מיכניסטי מבחוץ.

בבסיס לא הרבה השתנה אצל המכונות. השתנה רק מבחינת הפעולה החיצונית שלהם שהשתפרה פלאים. אבל בבסיסן המכונות נשארו תלויות באלגוריתמים אריתמטיים שמפעילים אותן. אני כמו מחבר הספר מתעניינים באמת העקרונית לגבי ההבדלים בין אדם למכונה ולא במאפיינים החיצוניים של המכונה כמו יכולותיה הטכניות שעולות באופן מובן על אלו של האדם.
strnbrg59 (לפני שבוע וחצי)
לא ברורה לי הרלוונטיות של משפטי גודל הרי הם תופשים לגבי בני אדם באותה מידה שהם תופשים לגבי מחשבים.

אי-רלוונטי באותה מידה שמוח האדם מתפקד על פי כללים שונים מאלה שלפיהם פועל מחשב. אם המחשב מצליח לפתור סוגייה קשה או להחליף בן אדם בתפקיד מקצועי כלשהו, אז מבחינה מעשית לא מעניין איך המחשב הגיע לזה. זה מעניין שבולדוזר לא ניזון מבשר אלא מדלק, כל עוד הבולדוזר מצליח לחפור כמו מאה בני אדם? מעניין רק מבחינה פילוסופית.

הספר יצא לאור ב-1989. הרבה השתנה מאז.
אפרתי (לפני שבוע וחצי)
הסקירה שלך מפוארת. האם הבנתי יותר מאשר 3 מילים במשפט ממוצע? אודה ואתוודה שלא. אבל לך מגיע לייק גדול. אני מנחשת שאתה עוסק בתחום הזה. ואם לא, הלייק גדל מרגע לרגע.
אתל (לפני שבוע וחצי)
הכותרת של הספר באמת מוצלחת ומעבירה את המסר. ההתפתחות הטכנולוגית של הבינה המלאכותית באמת מרשימה, אבל אפילו לי לעיתים יש תחושה שההייפ מוגזם.
ימים יגידו אם המחבר אכן צדק...



4 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ