ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 22 בפברואר, 2024
ע"י מעגל קרבז
ע"י מעגל קרבז
רובנו יודעים בוודאי מספר פרטים על ישו.
אבל כנראה שרק חלק קטן יחסית, יודעים יותר מאשר מספר פרטים אלא ממש את חיי, מכירים במידה רצינית.
אחת הסיבות שבגינן החלטתי לקרוא את הביוגרפיה הזאת,
היא השאלה, איך יכול להיות שישו הוא אחד היהודים המפורסמים וכנראה גם המשפיעים ביותר בעולם,
ואני ואף אנו בעיקר היהודים שהוא בשר מבשרנו בסוף יודעים עליו דיי מעט.
אז קראתי את הספר שדפיו מתפוררים.
אף על פי שהוא נכתב ב1933 וכנראה אף לפני זה, השפה שכתוב היא מובנת וברורה גם לקוראים היום.
הערות השוליים לא רלוונטיות לקורא שאינו סטודנט לתחום רלוונטי או איש מקצוע/ חוקר מתחום רלוונטי.
גם חלק גדול מההקדמות לא קריטיות או רלוונטיות.
החסרון הנוסף זה שיש לא מעט חזרתיות יתר.
להפתעתי עיקר המסופר או רק על 3 שנותיו האחרונות מאז עשייתו הציבורית, ואין כמעט מידע על שאר חייו.
לכן גם בעייתי/מוזר לקרוא לספר ביוגרפיה.
נגר בן נגר, מורה/רב,
הגיע קרוב ליריחו לירדן, נטבל ע"י יוחנן המטביל, וכאשר עשה זאת, פתאום גילה/החליט שהוא המשיח.
הערת אגב:
יוחנן המטביל ראה את עצמו/אמרו עליו שהוא המבשר של המשיח ואף הוא אליהו הנביא של הדור ההוא.
ישו עיקר פעילותו הייתה בגליל, שם הסתובב בין היישובים, כנראה הרבה סמוך לכנרת, חיי חלק משמעותי מהזמן בכפר נחום.
הוא נאבק בפרושים.
שמר בסוד על כך שהוא המשיח, סיפר רק לאחר תקופה ל12 תלמידיו/שליחיו שהוא המשיח.
איך אמר הגאולה תגיע לעם ישראל ויזכו למלכות שמיים? בעיקר באמצעות מעשים טובים ותיקון מוסרי.
אחד מתלמידיו היה יחיד מיהודה, איש קריות. השאר גליליים.
איך הוא משך אחריו את ההמונים?
המשיל משלים בכשרון רב, ואמר פתגמים פשוטים וחכמים בצורה מרשימה,
ובנוסף ריפא.
חלק משמעותי מההולכים אחריו היו דייגים ונשים.
ממה הוא ריפא אנשים?
בעיקר משוגעים, רוחות רעות, דיבוק.
חלק משמעותי מהנשים שנהו אחריו היו משוגעות, ואחרות אולי זונות.
והוא היה בזמנו כנראה סוג של כוכב רוק, המונים רצו לראותו, הוא בין הייתר גר בפרברי הערים כי לא יכל להתמודד עם המעריצים.
בנוסף הוא השתדל להנמיך פרופיל כי פחד מהשלטונות.
לבסוף הגיע לבית עניא/ גת שמנים הסמוכות לירושלים, הגיע למקדש, והחליט יחד עם חבורתו בכוח להעיף את דוכני המכירות והעסקים שהיו שם, בשביל למנוע את חילול הקודש ולטהר את המקום, שכל זה נעשה בתקופת פסח, שהמוני העם נמצאים שם.
לאחר מכן, המנהלים של המקדש שאלוהו, מי אתה, ומי בדיוק הסמיך אותו לעשות את זה?
מפה לשם, הוא נתפס על ידי השלטון, נשפט, ונידון למוות, את גופתו הכניסו למערה כלשהי,
ומסופר שאחד בן הרמתים לא זוכר אם סגר את הגולל או שהעביר את גופתו למקום אחר.
סך הכל ספר בסדר.
אני תוהה האם יש ביוגרפיה שהיא מוצלחת יותר מאשר הספר הזה?
https://www.youtube.com/watch?v=CdYaNeU9iOo
11 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
מעגל קרבז
(לפני שנה ו-6 חודשים)
רץ
על איזה קונפליקט מדובר?
|
|
רץ
(לפני שנה ו-6 חודשים)
אני חושב שזהו אחד מהמחקרים הראשונים של האקדמיה הישראלית, שעוסקת בישו הנוצרי, בעוד שלנו ברור שמדובר בישו היהודי.
והשאלה הגדולה, איך מסבירים את הקונפליקט?
|
|
מעגל קרבז
(לפני שנה ו-6 חודשים)
הלל הזקן
מי קבע שישו זה ראשי התיבות של ימח שמו וזכרו?
|
|
משה
(לפני שנה ו-6 חודשים)
אני נהנה מקריאת ספריו של קלוזנר במיוחד אלו העוסקים בספרות והיסטוריה של בית שני. הוא יסודי ומעמיק וכתיבתו יפה ועל פי רוב מאוד בהירה, למרות שאת עיקר דבריו כתיו לפני מעל ל70 שנים.
|
|
בוב
(לפני שנה ו-6 חודשים)
אם הנושא מעניין אותך, תקרא ישירות את ארבעת ספרי הבשורה הקיימים בברית החדשה.
הבשורה ע"פ מתי, מרקוס, לוקאס ויוחנן.
כתיבת ספרים אלו מיוחסת לשליחים. אלו גם הספרים המעניינים ביותר בברית החדשה. רוב הספר מורכב מאיגרות ששלח שאול התרסי לקהילות נוצריות ועוד מספ ר איגרות כלליות. |
|
קיבוצניק
(לפני שנה ו-6 חודשים)
הספרים שהזכרתי מתייחסים גם לישוע וגם לראשית הנצרות. לגבי הברית החדשה, אינני יודע לציין תרגום עדיף. חיפוש בגוגל יראה לך הפניות לתרגומים. מעניין לציין ציטוט של ארכיבישוף רומני בשם יוסטיניאן צ'ירה ממרמורש, שהוערך מאוד בחייו: "אתה יכול לדעת הכל על ישוע - ולא להכיר אותו". ועוד: "בנצרות טעו טעות גדולה, כשהפכו את ישוע לדת". וזה נכון לכל דת.
|
|
הלל הזקן
(לפני שנה ו-6 חודשים)
מעגל, בימיו של ישו וגם קצת אחריו...
דרשו "חכמים" וזה השתמר עד ימינו:
1. ישו זה ראשי תיבות של "יימח שמו וזכרו" 2. וצריך תמיד לעקור לו את העין (תרתי משמע) ולכן זה ישו במקום ישוע, השם שבו נולד... מראה לך משהו על הקיצוניות הדתית כבר בימים ההם... |
|
מעגל קרבז
(לפני שנה ו-6 חודשים)
קיבוצניק
מי קבע שישו זה ראשי תיבות של שם גנאי?
הברית החדשה לתרגום בעברית... יש כמה תרגומים? מוצלח יותר או פחות מהם? איפה ניתן למצוא את הברית החדשה או הבשורות ספר אבל לא בגודל מיניאטורי ? דרשת האושר כנדומני שנקראת גם דרשת ההר... הספרים שציינת כמוצלחים הם על חייו ביוגרפיה של ישו או על התפתחות הנצרות? |
|
מעגל קרבז
(לפני שנה ו-6 חודשים)
הלל הזקן
איזה כיף לקבל ממך מחמאות:)
שאגב אתה מוזכר בספר הזה, גם כנראה כאחד שישו הושפע ממנו, וכמובן נחשב הלל הזקן כיהודי החשוב ביותר בזמנו, ומין הסתם בין הגדולים והחשובים בכל הזמנים. תוהה מי הוא הלל הזקן של הזמן הזה? אם בכלל קיים אחד כזה... :( |
|
מעגל קרבז
(לפני שנה ו-6 חודשים)
יעל
מערכת החינוך בישראל לוקה בחסרים רבים,
גם בענייני מקרא ומורשת ישראל |
|
פואנטה℗
(לפני שנה ו-6 חודשים)
המלכות של עמנואל קארר. לא ביוגרפיה אבל מספק הרבה מידע על התקופה, על השליחים
והאווירה הכללית, כולל מבט ביקורתי על מחקרים וחילוקי דעות.
|
|
קיבוצניק
(לפני שנה ו-6 חודשים)
ישנם ספרים חדשים יותר על ישוע (לא ישו שהוא ראשי תיבות של שם גנאי), למשל: "בשר מבשרנו", מאת צבי סדן, על ישוע בהגות הציונית, הוצאת כרמל. "ישוע פאולוס והבשורות", מאת ג'יימס דאן, הוצאת אונ' בן גוריון. "כשהנוצרים היו יהודים", מאת פאולה פרדריקסן, הוצאת מאגנס. ישנה גם הברית החדשה בתרגום לעברית, שם אפשר ממש לחוש את אווירת ימי בית שני בימי הכיבוש הרומי. הקטעים שהם כנראה הכי אותנטיים לדמותו של ישוע הם באוונגליון של מתי, פרקים ה,ו,ז, שמכונים דרשת האושר. על שמם הר האושר צפונית לכנרת.
|
|
הלל הזקן
(לפני שנה ו-6 חודשים)
מעגל,
הספר שקראת הוא אחד מתוך סדרה רחבה יותר של יוסף קלוזנר בענייני ישו והנצרות, כולל בהקשר של יהדות והחיים בישראל בימי בית שני. המאוחרים יותר מנסים לבהר ביתר פירוט את ענייניו של ישו מכיוון של היווצרות תיאולוגית ואפילו עד זרמים בנצרות של ימינו (ימיו למעשה. קלוזנר כתב את רובם בין שנות ה-30 לשנות ה-50 של המאה הקודמת). אלה ספרי חובה עד היום במסגרות כגון קורסי מורי דרך ואני מסיר את הכובע בפניך על כי בחרת לקרוא את זה ללא סיבה מקצועית כלשהי. קצת קשוח, קלוזנר.
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-6 חודשים)
מעניין מאד.
לא רק שאף אחד מבוגרי מערכת החינוך הישראלית אינו מכיר את ישו (כדבריך אחד היהודים המשפיעים ביותר בעולם) יש כאלה שמצטמררים כשהם רואים סממני דת שמיוחסת לו. ויש כאלה שיורקים כשהם נתקלים בכמרים ונזירות... "קשה לקרוא לספר ביוגרפיה" נכון מאד, בלי לקרוא את הספר. גם שנת 1933 היתה רחוקה מאד מהשנים בה אירע הסיפור וישו חי. אני מטילה ספק גדול ביכולת של חוקרים מהיום לדעת מה בדיוק הלך שם ומה הסיפור של ישו. כמו סיפורי המיתולוגיה - יפים ומעניינים, ללא ביסוס עובדתי, כך גם הסיפורים על ישו. וגם את הסיפורים עליו לא מספרים לנו, שמא נצא לשמד... |
11 הקוראים שאהבו את הביקורת