הביקורת נכתבה ביום שלישי, 23 במאי, 2023
ע"י רץ
ע"י רץ
התמסרות כמשל
פנחס שדה, כתב בגיל עשרים ושמונה את סיפרו החיים כמשל, ספר שטלטל צערים רבים בכתיבתו היפה ובשפע הרעיונות שהוא הציע לצעירים, לשאלה מה הם החיים?
אבל לספר הזה, יש ספר לוויין, התמסרות של חבצלת. מכתביה של על נערה צעירה שהעריצה את שדה, שנשבתה ברעיונותיו, כמי שחייה היו מבולבלים, לבטח היא חשבה שתמצא נחמה לחייה המיוסרים בהיכרותה עם כותב הספר המטלטל החיים כמשל... אבל...
חלפו להם שנים רבות, כארבעים שנה ... ויום אחד שחלפתי ליד הספרייה השכונתית, מצאתי אותו, או בעצם אותה-האבודה, הנשכחת והמבוזה.
בעמוד הפנימי של הספר רשום שם של אישה, חמוטל, לבטח היא הייתה בשנות העשרים כשקראה את הספר, וקרוב לוודאי היא כיום קרוב לגילי, בשנות השישים לחייה, מדוע היא פינתה את הספר הזה מחייה, לאחר שנים כה רבות?
היה דבר נוסף, העמוק והחזק שמשך אותי אז וכעת לקרוא בספר, למרות כל ההסתייגויות, היא תמונת פסל בכריכת הספר, של אישה עירומה, צנומה העומדת בחוסר יציבות, פורסת את ידיה, בתחינה, אולי כשם הספר בהתמסרות והכנעה. שמו של הפסל לא נרשם, אולי בכדי להשאיר את המשמעות המטרידה שמשדר פסל האישה, כלא מפוענחת. לאחר שחלפו מספר ימים הבזיקה לי התשובה, מראה גופה הוא כשל אישה צלובה–כקורבן קדוש, או כאשה מבוזה.
מי את חבצלת, האם את שם בדוי, או שם אמיתי ...
חבצלת, שלכאורה ביקשו, להשאיר את שמה אנונימי, ואלי להעמיד פנים שהיא דמות פיקטיבית ... בעצם הייתה ידוע לכולם, כחבצלת חבשוש, הצעירה שהעריצה את פנחס שדה הערצה עיוורת, והיו לה איתו יחסים אינטימיים.
האם קיומם של יחסים אינטימיים בין מעריצה, לסופר נערץ, מצדקים ספר, האם ספר כזה מצדיק את קראתי, ובכך להעניק חיזוק לקיומם של היחסים המעוותים הנצלניים מנקודת התייחסותו של שדה?
השאלות האלה, יותר מתמיד מטרידות, משום שאנחנו יודעים שחבצלת, עם סיום יחסיה עם שדה, התאשפזה, ולבסוף שמה קץ לחייה.
לכן כעת החלטתי לקרוא את הספר הזה, מתוך רצון של הענקת צדק מאוחר לחבצלת, שבקשה אהבה ותשומת לב, אבהית ורוחנית. ולכן יצאתי למסע של קריאה בספר.
גמעתי אותו בלילות, לפני שינה, במצב של ערות מיוחד. קורא בכל פעם מכתב אחד, בדממה של הלילה, שגרמה לי לתחושות מכאוב ולהרגיש את ייסוריה של חבצלת.
חבצלת, בכתיבה אובססיבית, נואשת לאהבה, הפורטת על נימים עדנים של רגשות, בתום לב אמיתי, של אדם טהור. גם כשהיא ידעה שהיא שותפה למעשים מחרדים, כמו העובדה שחלק מיחסיה עם שדה כללו השפלות ומכות, ולכן היא משתמשת בדימויים תנכ"יים, כאשר היא תוהה בינה ובין עצמה, האם היא זונה?
…פעם קראתי לעצמי בלילה זונת ירושלים הגדולה“
אני אוהבת את הנביאים ששופכים את זעמם על העולם..."
(מכתב מיום 17.2.70 )
אבל חבצלת מבקשת משהו אחר:
ואני מבקשת להיות הרה ללדת”
שיהיה לי בן
ממישהו שירצה לתת לי ילד
מישהו שאהבתי אותו.
מישהו ששוכב איתי טוב
שיביא לי ילד
שיאמין לי בדברים
שאני לא גדולה ומושלמת
אבל אני האשה שלו.
במידה שאני מסוגלת
בצורה המסוימת שזה קורה לי כשאני אתו.
” אהוב שלי
( מכתב מיום 25.2.71’)
המעניין ששדה, לאחר מותה, כתב באפולוגטיקה, מקוממת על מותה של חבצלת:
כך הייתה חבצלת, מנקודת צביעותו של שדה: "הקדוש משלם בדמו על מה שהוא".
(פנחס שדה רשימה בביטאון הספרותי “אפיריון")
בימים האלה, מתנהל שיח על יצירת חבצלת, הכולל ספר שריה שפורסם לאחר מותה:
אני מצטט את אגי משעול המשוררת:
"זה סיפור עצוב על משוררת צעירה שנתנה אמון באהבה, שניחנה בעולם פנימי עשיר, טהור ורליגיוזי, שהעריצה אז, כמו רבים אחרים, את פנחס שדה ושילמה על כך במחיר חייה. זה הזמן להעמיד דווקא אותה ואת יצירתה בחזית ולהשיב לה את מקומה הראוי כאחת המשוררות החשובות."
(דויד פרץ, הרומן הסוער, הדיכאון וההתאבדות: סיפורה של המשוררת שהועלמה, ישראל היום, פברואר 2023)
14 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני
(לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה רץ על העומק שהבאת בסקירה.
אני חושבת ששדה בדומה לעוד כמה אמנים
מבינים את הכריזמטיות והכח שבהם על נשים ונערות. והן סרות למרותם ביחסים נוראיים של החפצה והתעללות רק מתוקף הכח שלהם. נורא בעיני. |
|
רץ
(לפני שנתיים ו-3 חודשים)
אודי - תודה להערה, שממחישה שאז כמו היום יש נפשות עדינות ושיבירות שהחיים ממש קשים להם, ואיך סופר כמו פנחס שדה, לא רק שלא עזר לה אלא ניצל
פעמיים את מצבה, פעם ראשונה בכך שהפך אותה לשפחת מין, ופעם שניה באופן שבו הוא הוא התעקש להוציא את מכתביה, שהוא העורך שלהם, באופן שהם יחשפו צד נרקסיסטי מאשיותו של שדה - ככובש נשים, כאדם נסגד שנשים נופלות לרגלו, בושה... בושה...
|
|
רץ
(לפני שנתיים ו-3 חודשים)
סנטו - תודה, הצד השני של קריאת התמסורות של חבצלת, זה לדעת לסלוח לה, ולקבל את כתיבתה בצורה חיובית ולהביט אל כשרונה לצייר את החיים באין סוף של גוונים עדנים, יפים ועצובים.
|
|
רץ
(לפני שנתיים ו-3 חודשים)
אברש אמיר תודה - מסכים לדבריך, גם אני שהייתי בנוערי מעריץ של שדה, דרך הספר של התמסורת מתעב כעת את שדה.
|
|
רץ
(לפני שנתיים ו-3 חודשים)
אהוד - תודה לתגובתך, המהדורה הראשונה של התמסרות יצאה בשנות השבעים, חבצלת התאבדה לאחר הוצאת הספר, שאותו ערך שדה.
היא מאוד התלבטה אם יש להוציא את הספר- שדה אמר לה אלו חייך הממשיים, הוא חתום על חוזה משולש יחד עם חבצלת והמוציא לאור, פשוט את החוזה הזה מכרו כעת במכירה פומבית.
|
|
אודי
(לפני שנתיים ו-3 חודשים)
אמיתית. התאבדה בשנת 1984 אחרי דיכאון ממושך.
https://did.li/LtbZH |
|
משה
(לפני שנתיים ו-3 חודשים)
רץ סקירה מצויינת, תודה. מסכים עם מה שאברש כתב למטה.
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה על הסקירה המנומקת, רץ.
אני חושב שמנית כמה מהסיבות שבגללן הסתייגתי מיצירתו של שדה, "החיים כמשל", למרות האיכויות הספרותיות הברורות שמצאתי בה. אותה אסימטריה שבין שדה ובין הנשים בחייו, תרמה מאד לטיפוח סנטימנט עז של רחמים עצמיים בקרבו, שגם אם הוא מכוון אל האגו ממש, יש בו מרכיב בין-אישי לא מבוטל, כזה שתובע מאחרים הטענה ליבידינלית של המרחם-על-עצמו על חשבון משאבי הנפש של הזולת. כמו רגש הרחמים שיש בו העמדת פנים של חמלה, כשבבסיסו הוא רגש אנוכי שעניינו קורת-רוחו של המרחם ממעשהו כטוב ליבו עליו, כך גם הרחמים-העצמיים יש בהם העמדת פנים. זוהי מראית עין של אומללות והתקרבנות, שכל מטרתן לגייס אהדה וחמלה ללא מיצרים למען רווחתו הנפשית של האדם. עבור אדם שנסיבות חייו קשות ולא הוגנות, זהו רגש מובן במידה כלשהי, ועם זאת הוא כמעט לעולם מעורר סלידה כשהוא מגדיש את הסאה, משום שהוא עיוור לאחר ולמכאוביו. שדה שיכלל את הרחמים העצמיים למדרגת אומנות, מניפולציה שהפילה לזרועותיו לא מעט נשים שהעריצו אותו; נשים שרגש החמלה שפיעם בהן קשר אותן בעבותות אהבה אל איש הרוח שאליו נשאו את עיניהן, ושמהן התקשו להשתחרר כשנגדע הקשר באיבו. למעשה הוא התמכר כל-כך אל אותו רגש ובחר בו ביודעין שוב ושוב במהלך כל חייו, עד שהתגרש מאשתו חודשים ספורים ממועד חתונתם ולו רק על-מנת להנציח את אומללותו. הנה עדות יפה למרכיב המודעות בבחירה של שדה, כפי שמצטייר ב"החיים כמשל": "מצד אחד אהבתיה כל-כך והרגשתי שאין בי הכוח להינתק מעליה, ומאידך שאלתי את עצמי איך אוכל ליצור ולבטא את מה שעדיין כמוס בקרבי אם תחת הלחץ והבדידות אהיה מחותל בחמימות ובשלווה". מכאן ששדה מבכר לדחות מעליו את הטוב ולהיוותר גלמוד, גם אם פירוש הדבר גזירת ייסורים על אוהביו המסורים לו, בחירה שעשה רבות במהלך חייו. כך הקורבן בעיני עצמו עושה את אומללותו קרדום לחפור בו, באשר אוהביו בתחילה נעשים קורבנותיו לימים. |
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-3 חודשים)
אני זוכר מהתקופה שהתעניינתי
יותר בפרשה של חבצלת, שכפי שכתבת רץ, בסוף דבריך, מעבר
למכתבים לשדה היא כתבה גם שירים. היא היתה דמות אמיתית והשם המלא שלה היה חבצלת חבשוש. משפחתה (ממוצא תימני) האשימה את שדה בהתאבדות שלה, והוא מי שלקח על עצמו להוציא לאור את שנותר מכתביה. ישנה שמועה שבשלב מסויים שדה הודה שהוא פיברק כמה מהמכתבים שלה. היתה תקופה שאני החזקתי ממנו כמי שאהוד בנאי זכה בזכותו להשראה לא מעטה אבל בכנות שדה היה דיי אגוצנטרי, זה לא הדבר היחיד שאי-אפשר להבין בו לפשר מעשיו. |
14 הקוראים שאהבו את הביקורת