ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שישי, 5 במאי, 2023
ע"י משה
ע"י משה
כותרת הספר "עולמה של ספרות האגדה" קצת מטעה מכיוון שהספר לא מתיימר להציג את ספרות האגדה העצומה בהיקפה אלה מתמקד בסקירת העולם הספרותי והתרבותי שמקיף את ספרות האגדה, העולם הספרותי שהיה קיים לפניה, בזמנה ואחריה. הספר מנסה להציג חלק מן הזיקות שבין עולם האגדה של חז"ל לבין הספרויות והתרבויות האחרות שהקיפו אותה. לא ספרות חז"ל היא מרכז הספר אלה העולם בו נוצרה והתקיימה.
חז"ל העמידו לעם ישראל את ההלכה שלו (המשנה והתלמוד), עיצבו את סידור התפילה, חיברו פיוטים, פירשו את המקרא ותרמו את חלקם לספרות האגדה. קשה להגדיר בדיוק מהי האגדה, אך באופן כללי ניתן לומר כי כל מה שלא נכנס להלכה, לסידור ולתפילה הינו בגדר אגדה. מבחינה כרונולוגית הספר עוסק בטקסטים שנכתבו החל משנת 330 לפנה"ס (כיבושי המזרח ע"י אלכסנדר מוקדון) ועד המאה ה-14, יותר מ-1500 שנים של יצירה ספרותית. תחילת התקופה מציינת את התבססותה של התרבות היוונית באיזור המזרח ותחילתה של התקופה ההלניסטית, באותה התקופה החל תהליך ארוך ומורכב של חתימת המקרא. המאה ה-14 נבחרה כנקודת סיום מכיוון שבה נוצרו החיבורים המסכמים את ספרות האגדה של חז"ל.
ספרות האגדה נוצרה ברובה בארץ-ישראל (בניגוד לדעה הרווחת שנוצרה בבבל). מתברר שגם רוב דברי האגדה שבתלמוד הבבלי מקורם בארץ ישראל.
מכאן המחבר מקדיש כל פרק לקבוצת ספרים מרכזית שהשפיעה על ספרות האגדה. פרק אחד עוסק בספרים החיצוניים, זה שם כולל ללמעלה מ-30 חיבורים, שנכתבו בידי יהודים, בעיקר בארץ ישראל, בתקופת הבית השני ובדורות הראשונים שאחרי חורבן הבית. למעשה ספרים שלא נכנסו למקרא מסיבות שונות מצאו עצמם בחוץ, מכאן השם הספרים החיצוניים.
פרק אחר עוסק בספרות היהודית-הלניסטית. ספרים אלו נכתבו בתקופה מקבילה לתקופה שהספרים החיצוניים נכתבו. ספרים שנכתבו במקורם ביוונית על ידי יהודים כשמטרתם העיקרית היא החצנת תורת ישראל והצגתה בפני העולם.
פרק שלם מוקדש ליצירתו של יוסף בן מתתיהו שהוא המרכזי והבולט ביותר בתוך קבוצת הסופרים היהודית-הלניסטית.
פרק אחר מוקדש לכתבי ים-המלח, פרק נוסף לתורת הסוד (תורת הנסתר, מיסטיקה). הפרק הבא מוקדש לממצאים ארכיאולוגים ואומנותיים אשר עוזרים להבין את העולם שהקיף את חז"ל. עוד פרק עוסק בתרגומי המקרא והפיוט. פרק הבא הינו על ספרות ההלכה, וזה שאחריו על הספרות הנוצרית הקדומה. הפרק האחרון מציג את הספרות השומרונית והמוסלמית בתקופה.
לסיכום, אם אתם מחפשים ספר על ספרות האגדה עצמה זה לא הספר בשבילכם. אם אתם מחפשים ספר שיתן לכם רקע ומבוא לעולם (בעיקר הספרותי) בו צמחה ספרות האגדה אזי ההנאה מספר זה מובטחת. למי שלא בקיא בתחום הספר הזה מרכז היטב את החומר ומגיש חומר אדיר בהיקפו בצורה מרוכזת ומעניינת. סוף הספר מכיל ביבליוגרפיה טובה המחולקת לפי פרקי הספר. שווה קריאה.
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
משה
(לפני שנתיים ו-5 חודשים)
יוסף, אכן כך.
|
|
יוֹסֵף
(לפני שנתיים ו-5 חודשים)
סקירה טובה.
אז מדובר בספר שמדבר רק על הספרות, שלדעתו, השפיעה על ספרות האגדה, ולא על האגדה עצמה... טוב לדעת.
|
|
עמיחי
(לפני שנתיים ו-5 חודשים)
קראתי אותו לפני כמה שנים, וכתבתי עליו כאן.
אני חושב ששנאן בחר לא רק בשם מטעה לספרו אלא גם עשה מלאכה בינונית, בלשון עדינה. הוא משרטט את התחומים המשיקים לאגדה ולמדרש, טוען שהם עשויים לסייע בפיענוח ובהבנה של האגדה והמדרש, אך מדגים את דבריו באמצעות דוגמאות מועטות מדי ולא משכנעות, אם בכלל הדגים. הספר איכזב אותי. |
|
רץ
(לפני שנתיים ו-5 חודשים)
סקירה טובה, למדתי בשכטר מעט מדרש אגדה - אצל מורה שחקרה את מדרש יונה, בו מופעים שלושה דגים, למרבה ההפתעה,
הם גם מופעים בפסיפס חוקוק, שגם הוא מבטא מדרשים רבים לגאולה.
|
|
oziko
(לפני שנתיים ו-5 חודשים)
נשמע מרתק. טוב לדעת שיש את הנושא הזה, בסדרה הזאת.
|
20 הקוראים שאהבו את הביקורת